Nemo en zijn nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Nemo »

Ik heb in een ander topic al een keer over Nemo gesproken, maar wilde toch een eigen topic openen over Nemo.
Nemo is een kat die al veel meegemaakt heeft. We hebben hem uit het asiel en had toen al een buikwandoperatie moeten ondergaan. Bij ons heeft hij heupdysplasie gekregen en zijn acute nierfalen gekregen wat nu chronisch is. Ook al kattenschimmel gehad en heeft een operatie aan zijn knie gehad.
Onze kater Nemo heeft nu al dus een paar jaar nierfalen en nog iets langer last van heupdysplasie. Het is begonnen met acute nierfalen en later zijn deze weer terug gekomen en is het nu chronisch (sinds dec vorig jaar)
Hij begon met een cre van 293 een ureum van 19.1 Toen is hij 1x gespoeld en was het gezakt naar crea 213 en ureum 9.6. Nog niet optimaal en we konden kiezen of we hem naar een spoedkliniek op konden laten nemen of mee naar huis. Hij zat weg te kwijnen bij de da en besloten hem lekker thuis te houden. Hij at de niervoeding niet van de da en gingen over op integra die we bij de intratuin kochten en die at hij op. Na het nieuwe jaar gingen we weer terug en waren zijn waardes weer gestegen naar crea 270 en ureum 16.0. Toen is hij weer gespoeld en na 1dag was het crea 209 en ureum 9.7. Ze zeiden dat hij nog 1 dag moest blijven en wij verheugden ons al dat hij mee nar huis mocht. De volgende dag was zijn waarde weer gestegen, helaas! Het was toen crea 253 en ureum 9.5 Hij moest toen weer blijven en werd nog 2 dagen gehouden. We hebben toen een andere da gesproken en zij zei ook al dat het voor nemo geen zin had om hem te laten spoelen, omdat hij zo weg zat te kwijnen, dus kregen we hem mee naar huis met de waarden: crea 250 en ureum 9.3. Thuis hebben we het beste voor hem gedaan. Niervoeding, iedere dag fortiflex en fortekor en hij leek wat levendiger te worden. Na 20 dagen hebben we hem weer laten controleren en toen had hij een crea van 212 en ureum 13.0 Vanaf die tijd leek het goed te gaan met de waardes die hij toen had, maar werden geadviseerd om het wel vaker te laten controleren. Zo dus ook een paar maanden later in juni. Zijn waarden waren toen crea 294 en ureum 17. Gestegen dus! Wij waren een beetje verrast dat het weer hoger was. Hij had die al die maanden goed, tot een paar dagen voor die test en is het dus zo dat het toen berg afwaarts ging. Na deze test ging hij moeilijk eten en lag meer dan normaal. Ruim 1 maand later kregen we nog een groetere schok, want we kregen te horen dat Nemo niet meer lang te leven had zo'n 6mnd tot 1 jaar! Zijn waardes waren weer gestegen en niet zo'n beetje ook crea 608 en ureum 24.1 Hij is dus erg ziek. Vanaf toen wilde hij ook nauwelijks nog eten door de misselijkheid en wilde alleen maar gepureerde whiskas. We hebben er renalzin doorheen gedaan en ipakitine, maar dat braakte hij weer uit. Geen optie dus en gingen zo door. Ook heb ik hier adviezen gelezen en ben begonnen met MacSamuels te gaan geven en Nemo ging weer wat opleven. Toch zat het ons niet helemaal lekker en zijn we afgelopen vrijdag weer naar de dierenarts gegaan voor controle en een heleboel vragen. Eigenlijk wilden wij geen bloedonderzoek meer, want de andere dierenartsen hadden gezegd dat we niets anders meer konden doen en wij wilden niet naar cijfers kijken, maar naar Nemo zelf want hij was nog heel erg levendig en heeft nog pretoogjes en stoeit nog met de andere katten.
We hadden dus een andere dierenarts. Degene waarvan de praktijk is en hij zei tot onze verbazing dat we nog minimaal 5 andere dingen konden proberen. Zo gezegd hebben wij dus toch een onderzoek laten doen en Nemo zijn waardes zijn iets gezakt zelfs! Hij heeft nu een crea van 567! (MacSamuels???)

We hebben in overleg met de da besloten om toch verder te gaan met het natvoer, omdat hij toch iets moet eten en toch een mespuntje van de ipakitine en dit gaat heel erg goed! Wanneer hij misschien iets minder misselijk is, zal hij wel weer vast voedsel gaan eten. Ook krijgt hij nog een kwart tablet voor de misselijkheid en sinds 2 dagen is het een heel andere kat geworden!! Wat zijn wij blij! Het lijkt weer een beetje goed te gaan met onze kleine vriend! Nu is het hopen om onze lieverd nog wat langer bij ons te hebben, want de da vond het al een wonder dat hij nog bij ons was!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Cari »

Nounou, je bent er maar zoet mee :-( ;-) .
Qua gezondheid is Nemo misschien een kwakkeltje, maar qua levenslust een kampioen :eclap: .
Ik hoop dat jullie nog een tijdje, zonder teveel gedoe, plezier aan elkaar zullen hebben. Dat verdienen jullie!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Cerna

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Cerna »

We hadden dus een andere dierenarts. Degene waarvan de praktijk is en hij zei tot onze verbazing dat we nog minimaal 5 andere dingen konden proberen.
Ik had jouw verhaal nog niet eerder gelezen. Met zo'n hoge crea en dan toch nog zo lang leven. Dat geeft de burger weer moed! :eclap:

Bij Noa wordt vrijdag weer bloed geprikt. Zooo spannend, ook al gaat het met haar uitstekend.
Ik ben echter heel erg benieuwd naar die "minimaal 5 andere dingen die je kunt proberen".
Noa krijgt nu dagelijks 130 gram Specific of Trovet nat voer met Reactiv tonicum, Fortekor, 2 maal daags een halve tablet MacSamuel en tweemaal daags 1 ml. Lactulose. En wanneer ze gesnaaid heeft van voer wat ze niet mag hebben, dan krijgt ze door haar volgende portie nierdieet een schep Ipakitine.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Adriana »

wat zul je gelukkig zijn met het resultaat.. en ja, ik ken het verhaal van Nemo.
ik ben maar een simpel Kattenforumlid ;-) , schrijf de nodige reacties en probeer zoveel mogelijk mee te denken. :edoh:

vanuit mijn ervaring vind ik het wat onhandig/niet zo praktisch als daarvoor een eigen topic wordt geopend, want dan is de info hieruit voor toekomstige baasjes veel lastiger terug te vinden dan wanneer je aansluit bij een bestaand niertopic, bv dat van Pluisje.
een topic waarin niet wordt gereageerd zakt snel weg; een verzameltopic bladert makkelijker terug. bovendien verwijst één topic met erg veel nier-info veel makkelijker dan een stuk of 6.. waar degenen die meedenken/reageren iedere keer weer hetzelfde verhaal neer moeten tikken.
....... en ik merk aan mezelf dat ik daar tegenwoordig niet meer zo snel toe kom.. heb bovendien (en sorry daarvoor) niet de gewoonte om bij alle nieuwe niertopics te kijken wat er bijgeschreven is, want dat kost me vrij veel tijd en het schrijven van een goeie meedenkreactie kost toch al de nodige tijd..
maar nogmaals, dit is zoals het hier werkt bij dit kattenforumlid. ;-) en hoe ik erover denk.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Cerna »

Adriana, richt je jouw bericht nou tot mij of tot het baasje van Nemo? :eshifty:

Mocht ik antwoord krijgen van Nemo, dan verhuis ik het wel naar Pluisje en dan staat het allemaal weer netjes bij elkaar. :-P
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Adriana »

nee/nee ;-) , eigenlijk in het algemeen bedoeld en wilde alleen maar aangeven hoe het bij mij werkt. en dus niet werkt..
zag dat ik een vraag van guusje/patiaan ook al had gemist over het hondenvoer. maar ik weet ook dat het lastig is om niet onmiddellijk in een nieuw topic er bij te gaan schrijven.
een voorbeeld: er is één suikerkatten/diabetestopic en daar staat alles bij elkaar en als het woord somogyi valt dan kun je bijv makkelijk even terugverwijzen naar jeannes uitleg op pagina xx van dat topic.
idem over het nierdieetvoer-overzicht van sandra op pag 22 bij pluisewuis. bij suikerkatten lukt dat blijkbaar wel en bij nierkatten kennelijk niet. maar ik vind dat erg lastig en tijdrovend en dan mis ik dingen waarin ik zou kunnen meedenken en/of ik heb soms geen tijd om weer het hele verhaal in een nieuw topic uit te leggen/tikketik.
en dat is sneu voor een topicstarter, die eigenlijk alleen graag snel antwoorden wil.
en ik denk dat als je zo'n topic (eentje dus) een eind terugleest, dan je dan in één keer heel erg veel relevante info bij elkaar hebt.
je zult niet alles kunnen bevatten maar je weet een beetje wat er te weten is... :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Nemo en zijn nierfalen

Bericht door Nemo »

Het is alweer een tijdje geleden, maar wat ik me nog kan herinneren: een verhoging van de fortekor, een spuit die ervoor zou moeten zorgen dat ie weer meer gaat eten (volgens mij met vitaminen erin?), een pil met plantenextract (anders dan MacSamuel) hij had de naam ervan opgeschreven welke plant erin zit! Zal eens kijken of ik die nog ergens terug kan vinden. Die andere 2 ben ik even vergeten, misschien weet mijn man die nog?! Ik zal t eens aan hem vragen!

Had dit topic vooral in de tijd geschreven toen Nemo er bijna niet meer was, dus moest het even van mij afschrijven!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Plaats reactie