Heel onverwachts, maar precies goed

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Kadavir »

We hebben een poes!

Ik liet jullie al eens weten over de kattenwens in ons huis. We zouden misschien de kat van mijn schoonouders kunnen overnemen, maar wilden eigenlijk liever een asielpoes. Dinsdag zouden we gaan kijken.

Vanmiddag kreeg ik echter een gehaast telefoontje van mijn vriendje. Zijn moeder had de andere poes (eentje die al haast niet meer bij hen kwam omdat ie ergens anders werd gevoerd waarschijnlijk) eindelijk weer eens gezien, maar schrok zich rot vanwege zijn omvang! Het beestje is echt ENORM! Ze kunnen haar bij mijn schoonouders eigenlijk niet binnen onder controle houden, want hun zoon is allergisch en ze hebben ook twee honden.
Conclusie: Wij kregen de kat om te verzorgen en af te laten vallen.

Ik heb hem vanmiddag opgehaald en hij heeft wel 2 uur in zijn stoffen bench gezeten, maar heeft het super gedaan! Een beetje geslapen, soms wat gemiauw ertussen en helemaal geen plasjes gedaan in de bench.
Momenteel loopt ze rond, het huis te verkennen en gebruik te maken van alle spulletjes die ik eigenlijk voor dinsdag had gekocht, maargoed, nu dus voor Nouk.

Ze is véél te zwaar en moet afvallen, maar ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet beginnen. Natuurlijk moet ze hier binnenblijven, dus ik denk dat we er veel mee moeten spelen voor de nodige beweging.
Verder weet ik even niet of zij als buitenpoes wel weet of ze op de kattenbak moet plassen en poepen.. hulp?!

Ze is overigens niet zwanger, ik heb het duidelijk nagevraagd en ze is al lang gesteriliseerd.

Al jullie hulp en tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door katgevonden »

Gefeliciteerd met je aanwinst!
Je merkt dat denk ik nog gauw genoeg of ze de kattenbak kent. Zo niet moet je haar zindelijk maken net als een kitten. Steeds weer op de bak...er is wel een topic over zindelijkheidstraining.
Nouk is een leuke naam trouwens!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Kadavir »

Ik heb de naam niet gekozen, denk dat ik haar vaker poes noem als bij haar naam :) Ik heb een filmpje proberen te maken van haar, maar ze gaat steeds óf op de mat liggen om haar nageltjes erin te zetten, of ze komt me omver koppen, haha. Nouja, hier het resultaat:

[youtube][/youtube]
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Adriana »

wat een verrassing en welkom Nouk! we hebben een topic over black beauties en ze is zo te zien aan de mollige kant, maar ook weer niet zo vreselijk te dik. ze loopt erg rustig en voelt zich kennelijk bij jullie op haar gemak.
weet je zeker dat je niet aan het catnappen bent? weet je of ze gechipt is?
afvallen moet heel erg geleidelijk gaan en check even of ze niet overmatig drinkt en plast..
weet je welk voer ze kreeg voordat ze bij jullie kwam?
daar ligt de sleutel, proberen graanvrij te voeren met een niet al te hoog vetgehalte. dus bijv de light brokjes van de diverse merken en eerst natuurlijk proberen wat ze lust..
enig idee van de leeftijd? kun je haar wegen? (samen op de weegschaal en dan apart en dan een van ander aftrekken..)
de komende 6 weken moet je haar absoluut binnenhouden als dat kan.. want als ze weg loopt dan verdwaalt ze geheid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Kadavir »

Dankje voor de reactie!
Ze is trouwens geen zwartje, maar een cyper, mijn camera doet het heel slecht 's avonds :P

Mijn schoonouders hebben haar gekocht en gesteriliseerd, ik weet niet precies hoe oud ze is en hoeveel ze weegt (we hebben hier niet eens een weegschaal xD die koop ik nog eentje morgen) maar ik zal het zo snel mogelijk navragen. Binnenhouden lijkt me vanzelfsprekend :)

Hoeveel moet ik haar voerren? Ik heb haar zojuist echt 20 kleine brokjes gegeven, maar ik las net al ergens dat je ze niet zomaar minder moet gaan voeren. Het probleem is dat ik niet weet hoe erg ze vet werd gemest bij hun in de buurt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Adriana »

nee, te dikke te mollige poezen moeten heel erg geleidelijk afvallen (anders kans op iets dat leververvetting heet..) en zeker weten niet laten hongeren. het afvallen moet eigenlijk op een natuurlijke manier gaan door meer vezels en wat minder vet en geen zetmeel in de harde brokjes. en schraal natvoer met ongeveer rond 4% vetgehalte (kun je zien bij analyse..) AH heeft gele dozen met foliezakjes bijv.
als je daar een goeie kwaliteit harde brok bijgeeft dan kan dat prima. en af en toe klein beetje goed afgespoelde rauwe kip.

k snap het, het is een katzel van jullie schoonouders, die door de buurt werd bijgevoerd..
als je natvoer in huis hebt, dan kun je haar het beste natvoer geven totdat je weet wat ze bij je schoonouders at..
heb je gevraagd wanneer ze voor het laatst ontwormd is en denk je dat ze vlo-vrij is? anders zou je daar morgen ook achter aan moeten. heb je al een dierenarts?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door nellebel »

kijk even op de zak voer, daar staat meestal precies op hoeveel je moet geven. Misschien valt ze vanzelf wel wat af als jullie met haar spelen en afgemeten haar voer geven. God eet wat ze allemaal te eten heeft gekregen daarvoor. misschien at ze wel met de pot mee en kreeg ze geen behoorlijk kattevoer. Dan hoeft ze misschien niet eens op dieet, maar is alleen goed kattevoer geven genoeg.
veel plezier met je nieuwe aanwinst.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door pearlsofpassion »

Staar je niet blind op die hoeveelheden op de zakken hoor!
Elke kat is anders, en het klopt vaak helemaal niet (Sanabelle klopte hier vrij goed).
Weeg haar gewoon elke week, maar meer dan 100gr per week moet ze echt niet kwijt! ;-)

Ik zou ook al beginnen met spelen en beweging, en op vaste tijdstippen eten geven maar dan in het begin nog redelijk veel. Zodat haar maag stillaan kan wennen aan niet steeds eten erin te hebben. In het begin zal ze zelfs al honger hebben als je haar 4 keer per dag laat eten wat ze wil. Daarna, als haar maag aangepast is aan eetmomenten, kan je daarin afbouwen.
Minstens 3 keer per dag eten geven is wel aan te raden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door jojo »

Als je twijfelt over hoeveelheid voeding kun je ook bij je DA vragen of ze een dieetspreekuur hebben (de meeste praktijken hebben dat) waar je met je vragen terecht kunt.
Veel plezier met jullie nieuwe gezinslid trouwens :-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met Nouk!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door Kadavir »

Jeej, de kattenbak is bekend!
Ze heeft er lang mee gewacht, maar gistermiddag hoorde mijn vriendje een soort gekras, dat was dus de poes die zijn hoopje aan het begraven was in de bak :P
Ze krijgt nu drie keer per dag een beetje te eten, volgens mij gaat het goed zo. Ik moet haar alleen nog even wegen en dat in de gaten houden.

Vanmorgen kwam ze mijn vriendje ook even wakker maken toen ze de slaapkamer in sloop, hihi. :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heel onverwachts, maar precies goed

Bericht door nellebel »

wat leuk om te horen dat het zo goed met haar gaat. heerlijk zeg, weer een katje dat goed terecht is gekomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie