Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

pfft... nou, toen Ayla hier pas was is mijn andere kat Indy behoorlijk ziek geweest. Ze heeft totaal 2 weken niet gegeten, had wel wat verhoging, gedroeg zich echt ziek...Heeft antibiotica gehad maardat sloeg niet aan, weet ik veel hoeveel tests gehad waar niets uit kwam. Na 2 weken begon ze eindelijk weer rustig aan zelf te eten. Eigenlijk vrijwel daarna begonnen de problemen met Ayla haar diarree. Dus mijn gedachte was dat ze misschien vanuit de cattery iets meegebracht had waar Indy vatbaar voor was...geen idee.

Maar ja het kan ook niets met elkaar te maken gehad hebben natuurlijk. Ayla eet nl. prima en is behalve de diarree heel niet ziek!

Ik ga morgen aan de DA vragen of hij het de laatste tijd ook vaker tegenkomt of niet...
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Marjolein schreef:20 gram? das niet veel nee! Ach ja, afwegen doe ik toch niet meer hoor. Ik heb hier 3 katten en er staan de hele dag door brokjes, dus ik vertrouw er gewoon op dat ze eten als ze trek hebben en meer niet ;) Ik kan niet de ene op dieet zetten en de anderen niet :)
Ja 20 gram is dus duidelijk veeeel te weinig! Ik heb vrijdagavond 300 gram meegekregen, en daar zou ik dus tot vrijdag mee moeten toekomen... Nou het is zondagnacht en het is al bijna op?!?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Naar aanleiding van mijn rondschrijfmail met vragen die ook bij diverse clubs geplaatst is, kwam van een fokker het volgende antwoord:

Wil je doorgeven dat het uitvallen van de pancreas een bekend verschijnsel is als gevolg van ernstige diarree. Tot mijn verbazing is gebleken dat veel dierenartsen dit niet onderkennen en ervan uit blijken te gaan dat het probleem in de pancreas zit en dat de medicatie blijvend moet zijn. Zelfs mijn eigen dierenarts ging ervan uit dat het katje van een van mijn kittenkopers dat niet door hun ontwormd was en van de regen in de drup kwam, een aangeboren afwijking aan de panvreas moest hebben...
Mijn katten/kittens zijn zeker niet altijd diarreevrij, maar het tijdig
onder controle krijgen/brengen is voorwaarde om de pancreasproblemen te voorkomen of wanneer het al mis is gegaan.


Het leek me zinnig om dit hier te vermelden!!!!!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Emma,
word je kat dan ook voor de rest ziek? Of hebben ze echt alleen maar diarree...
Nou bij mij is het in elk geval gedaan met dat dieetvoer, dus ik ben behoorlijk zeker dat het aan het eten lag...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Wil je doorgeven dat het uitvallen van de pancreas een bekend verschijnsel is als gevolg van ernstige diarree.
Wel potver...dus het uitvallen van de pancreas is niet de oorzaak maar een gevolg van de diarree?? En dus moet de oorzaak nog gevonden worden?
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Even buiten het (overigens vreselijke) kittenverhaal om....

Ik las net dat 1 van de katten met diarree wel zeer goed blijft eten. Is vraag me af of het eten echt richting het "vreten" gaat en of de kat ook afvalt? Mocht dat zo zijn dan zou je eens kunnen vragen aan je DA of die de schildklierfunktie eens na zou willen kijken. Bij een verhoogde schildklierfunktie komen namelijk ook vaak diarreeklachten voor.

Iedereen heel veel sterkte en ik hoop uiteraard van harte dat de oorzaak van de diarree snel achterhaald zal worden!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Femmel schreef:Ik las net dat 1 van de katten met diarree wel zeer goed blijft eten. Is vraag me af of het eten echt richting het "vreten" gaat en of de kat ook afvalt? Mocht dat zo zijn dan zou je eens kunnen vragen aan je DA of die de schildklierfunktie eens na zou willen kijken. Bij een verhoogde schildklierfunktie komen namelijk ook vaak diarreeklachten voor.
Ze eet vrij veel ja, qua gewicht blijft ze ongeveer hetzelfde. Wat niet echt de bedoeling is bij een kat van 6 maanden, ze hoort meer te groeien lijkt me...maar goed ze is ook al lang aan de diarree en dan groei je ook minder...

ik wil toch al vragen om een bloed test want dat is nog niet gedaan, laat dan ook naar de schildklier kijken, bedankt!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Marjolein,

Ik verwacht niet dat jouw kitten een schildklierprobleem zal hebben eigenlijk... Een verhoogde schildklierwerking komt met name voor bij wat oudere katten, dus ik dacht eigenlijk eerder aan de kat van Gaby, al is die met 6 jaar ook nog wat jong voor schildklierproblemen. Maar het kan zeker geen kwaad dit eens te laten onderzoeken als je toch bloed laat afnemen.

Groetjes,

Femke & co.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het lijkt me ook erg sterk ja. Maar toch kan een bloedtest geen kwaad lijkt me, even zien wat daar uit komt. Pancreas problemen kwamen volgens mijn DA ook vrij weinig voor bij jonge katten ;)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

heb alles op papier gezet voor de man van een collega van m'n moeder. Die werkt nl. bij diergeneeskunde op de uithof. Is zelf geen DA maar vroeg me alles op te schrijven zodat hij het aan de dierenartsen daar kon vragen. Tevens kan hij medicijnen krijgen met korting dus ik heb maar meteen wat tryplase 'besteld'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Eindelijk heb ik een concreet iets via de mail gekregen: bij sectie op een kitten (van iemand anders) is weliswaar als doodsoorzaak hartspierdegeneratie aangegeven, maar dat is secundair, de spier is waarschijnlijk aangetast door de vele clostridiumbacteriën die in de darm zijn aangetroffen. Het schijnt dat deze door de extreem warme zomer zich explosief hebben ontwikkeld.

Marjolein, zou je de vraag of dit een mogelijke oorzaak is mee willen nemen in je vragen aan De Uithof? Dank je wel!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik hoor woensdag meer van de uithof, ben benieuwd! Ondertussen gaat het hier weer een stapje slechter. Eerst sloegen de enzymen aan en werd de ontlasting dikker, maar de laatste 2 dagen is het weer als water. Niks aan de voeding veranderd dus dat kan het niet zijn. Vanavond maar weer even met de DA telefoneren dus (heb ineens wel een hele hechte band met de DA he?)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Marjolein en Marjolein,

Wat naar voor jullie. Het lijkt wel allemaal op elkaar. Hebben bij jullie de volwassen katten ook last of echt alleen de jonge dieren?

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De oudere katten niet, alleen de jonkies en Willie. Tjip, fluff en ouder niet. De witjes daarentegen racen de hele bende aan elkaar :toiletpaper: :esick:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

in de tussentijd heb ik het ook voorgelegd aan een DA op de website van avro dier en natuur (ja weet ik veel...ik vraag maar in het rond), en dit is de reactie van een DA daar:

------
Hoi, wat je beschrijft is iets wat eigenlijk best veel bij katten voorkomt, katten zijn dieren met een relatief gevoelig maagdarmstelsel. Ze zijn erg gevoelig voor dieetwijzigingen en hebben relatief gezien vaak last van voedselintoleranties en –allergien. Ook de rol van giardia ku je inderdaad niet echt uitsluiten, ik zelf gebruik in dit soort gevallen meestal een therapie bestaande uit strikt hypoallergeen dieet, corticosteroiden en metranidazole en heb daar vrij aardige resultaten mee maar soms lijkt echt niets te helpen!!!
veel succes
-----

Nou ben ik haar boodschap dus aan het ontcijferen ;) dat metrandiazole is duidelijk iets tegen giardia, om dat uit te sluiten neem ik aan. corticosteroiden ken ik alleen van hormoonzalf tegen huidproblemen, dus heb maar gereageerd met de vraag wat dat dan is en waarhet voor dient. En dan het hypoallergene brokvoer. Enig idee welke brokjes hypoallergeen zijn? ;)
Plaats reactie