Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Sunnetje »

Ik denk dat ik een keuze heb gemaakt.. en het is niet de zwart/witte, hoe ontzettend gaaf die er ook uitziet!

Mijn katten houden vooral van de huisjes. momenteel heb ik deze paal nog staan (grotendeels kapot :P )
Afbeelding

en hiervan waren vooral de huisjes erg populair, en de palen bovenaan om te krabben. verder niet, het hangmatje niet, het ligplankje niet..

Als ik met dit in gedachten kijk naar deze paal : Afbeelding (van Zooplus)

en deze: Afbeelding (Van Ebay)

Dan heeft de eerste toch wel mijn voorkeur. Prijs is gelijk, de onderste is 5 euro goedkoper dacht ik. Ze zijn ook ongeveer even groot, de eerste lijkt kleiner doordat het plaatje ook kleiner is :)

De eerste vind ik niet echt mooi, maar hij komt waarschijnlijk toch in de kattenkamer te staan. hij heeft lekker veel huisjes, dat 'bruggetje' is zachte stof, daar kunnen ze ook op liggen, en misschien dat ik linksbovenaan nog wel een ligplankje los aan kan bevestigen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door MarjanR »

OK, als huisjes favoriet zijn zou ik ook voor die ene gaan hoor :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Sunnetje »

Ja, ik moet nou even niet voor mezelf kijken (want dan was het écht wel die zwart witte geworden :verliefd: ) maar naar wat het leukste is voor de katten, en dan denk ik toch die eerste ;)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door MarjanR »

Tja... zo moet dat gaan voor echte kattenliefhebbers :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Sunnetje »

Inderdaad, onze eigen wensen maar opzij zetten voor de katten! :lol: Zo hoort dat!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
truf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 nov 2010 10:13

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door truf »

Krabplanken zijn geweldig. Ik heb er eentje in de hal hangen en eentje op de overloop. Bassie vindt het geweldig. Als hij aan de meubels begint te krabben dan pak ik hem op en "gooi" hem op de krabplank. Voila het helpt.
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door M-M »

Zo 1 maar dan in het donkergrijs met een wat dikkere paal hadden de katten al dus die kwam met hen mee bij ons. Hij staat bij het raam dus wordt gebruikt als opstap naar de vensterbank en ook om te krabben gelukkig. Ze zitten nooit in het bakkie:

Afbeelding

Zo 1 er later bij gekocht (aan de buitenkant zitten 3 gaten waarvan in de middelste een speeltje aan elastiek hangt en binnenin zitten gaten van de ene verdieping naar de andere). Deze gebruiken ze vooral om op te zitten en om aan te krabben. Erin zitten ze zelden en ook het speeltje wordt nooit gebruikt.

Afbeelding

En dit is onze laatste aanwinst. De katten en wij vinden 'em helemaal geweldig. Het huisje en de muisjes worden hier juist wel goed gebruikt en ook de uitkijktorens vinden ze super.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Van die eerste is het mandje veel te laag ;). Misschien zou je 'm op de andere krabpaal kunnen bevestigen (schroeven oid).
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door M-M »

Heb je het tegen mij Meowth?
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Meowth »

Ja :). Is maar een ideetje/hersenspinseltje hoor.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dafpoetser »

Ook ik heb er "zoeen" gehad als jouw eerste M-M

resultaat:

Afbeelding

Toch lag hij wel graag onderin dat bakje....
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
M-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:08

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door M-M »

Ze hebben weleens in dat mandje gelegegen hoor maar ze liggen gewoon liever ergens op. In die ton liggen ze ook zelden.
Meedenken is ook prima hoor :)

Mooie kleur ook dafpoetser!
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Ik heb 25 jaar geleden zelf een krabpaal gemaakt omdat ik die kant en klaar dingen altijd zo wankel vind plus dat er nauwelijks krabruimte is (moet toch zeker 80 cm hoog zijn wil een kat goed kunnen krabben) en hij doet het nog steeds!

Voor geïnteresseerden: ga naar een meubelzaak en vraag een rol waar men de vloerbedekking op rolt (hele grote wc-rol dus). Ga vervolgens naar een aannemer en koop voor een prikkie een tijdelijke ondersteuning voor balken. Koop twee stevige plankjes van ongeveer 40x40 en vraag aan een handige klusser om de diameter van de "WC-rol" uit te zagen. Niet in het midden en niet te dicht aan de rand maar zo dat het voldoende stevigheid heeft en de kat er ook nog ruim op kan zitten.

Gebruik een van die uitgezaagde rondjes voor de bovenkant van de WC-rol. Draai hier de tijdelijke ondersteuning voor balken in.
Koop stevige, kortpolige vloerbedekking met een linnen achterkant die niet na een maand krabben al weer vervangen moet worden en snij deze op maat. Drie stukken voor de paal en vier stukken voor de plankjes.
Bevestig de plankjes op 80 cm van elkaar met houtlijm aan de paal en plak tevens het rondje hout met tijdelijke ondersteuning bovenin de paal. Heel goed laten drogen.

Nu komt het vervelendste werk: het bekleden. Bekleed eerst de paal en lijm hiervoor de stukken vloerbedekking goed in. Nadat je een deel hebt bevestigd doe je er postelastiek heel strak omheen (of touw). Daarna de andere delen.
Ik naaide de helften na het drogen ook nog aan elkaar maar dat is pokkenwerk en je handen gaan ervan naar de knoppen. We hebben gemerkt dat wanneer je het goed laat drogen, de katten het niet los kunnen trekken.
Daarna de plankjes op dezelfde manier bekleden.

Het kost je een dag werk maar dan heb je een klimpaal die hééél lang meegaat. Meestal koop ik iets teveel vloerbedekking omdat de ervaring leert dat het onderste deel het snelst gehavend is en na een anderhalf tot twee jaar vervangen moet worden. Wanneer je dan weer nieuwe vloerbedekking moet kopen, wordt het zo'n ratjetoe.

Zet de paal rechtop en draai aan de balkenondersteuning totdat de paal muurvast staat tussen de vloer en het plafond.

Afbeelding
boerderijkat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:09

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door boerderijkat »

Pagina´s vol met geweldige krabpalen! Toffe site!

Ik dacht post het ook hier even, ik krijg mijn foto niet via de site erop, dus moet helaas even zo.

Dit is het resultaat na lang en hard werken:
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/416474416/2

Erg leuk om het te maken, maar heb alweer ideeën voor de volgende!
Daar gaat waarschijnlijk meer groen op :grin:
Onze kat zit niet voor niets altijd in de bosjes buiten.

Het lastige is toch de montage want ik vind het niet mooi om montage punten te zien. Dit is goed gelukt, ook het stofferen is perfect gelukt! Wat een drama die hoekjes :-P

Die van jou Cerna is ook mooi, lekker groot! Dat lijkt me ook leuk om te maken. Helaas ben ik een perfectionist :-(
Nou zie ik op jouw foto wel naden bij de buizen de plankjes heb je de zijkanten niet gedaan of wel? :oops: Je kat vind hem wel leuk, dat is het belangrijkste! plus lange levensduur natuurlijk!

Zelf doe ik het met echt hout, vind ik mooi en het kan tegen een stootje.

Hopelijk vinden jullie het ook mooi,
Groeten
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Mirjam86 »

M-M schreef: Afbeelding
Deze heb ik ook gekocht! Benieuwd wat mijn kittens er straks van vinden!
('Wat een groot ding! Mogen wij die hebben?!')
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie