Poes depressief na komst kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Ik hoop dat iemand een keer iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en tips voor mij heeft...
Ik heb sinds 6 dagen een nieuw kitten erbij. Ik dacht dat het leuk was om voor mijn poes Bas (4) een huisgenootje te nemen, aangezien ze nog erg speels is en ik overdag vaak weg ben. Toen ik Bas en het kitten (Billie) voorzichtig aan elkaar liet wennen, begon het kitten tot mijn verbazing te blazen en te grommen, waarop Bas geconsterneerd onder het bed vluchtte en daar de eerste paar dagen nauwelijks vandaan kwam. Langzaam deed ze toch wat toenaderingspogingen (ruiken aan het kitten), en sinds een dag of 2/3 is die kleine gestopt met blazen. Ze liggen soms allebei op de bank te slapen (wel met wat ruimte ertussen) en af en toe komt de een kijken als de ander bij me op schoot ligt.
Ik vond dit zelf hoopvol, tot ik gisteren opeens vaststelde dat Bas vrijwel gestopt is met eten. Ze zit de hele dag een beetje zielig in elkaar gedoken, laat zich wel optillen en aaien maar ze spint niet. Ook maakt ze af en toe rare bewegingen met haar hoofd, soms lijkt het alsof ze gaat overgeven. Ze houdt het kitten in de gaten maar negeert haar grotendeels, heeft haar een paar meppen gegeven toen ze te dicht in de buurt kwam.
Met het kitten gaat het prima, maar ik word er heel verdrietig van om Bas zo ongelukkig te zien. Hoort dit bij het gewenningsproces? Kan het nog goedkomen of zou het iets lichamelijks zijn? Het baart me vooral erg zorgen dat ze niet eet!
marianne-11
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:37

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door marianne-11 »

hey

heel erg jammer dat dit gebeurd maar misschien hebben ze een gevecht gehad en heeft Bas een wond ik zal naar de dierenarts gaan en geef Bas apart eten niet als de kitten er bij is en verwen hem een beetje maar de kitten dan ook wel een beetje maar Bas iets meer misschien krijgt hij daar een beter gevoel van. Ik weet het ook niet precies maar ik zal dit eens proberen.

Marianne
het beste ermee ik leef met ieder dier mee
groetjes van Mij Marianne en mij kat Kitty
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ermee naar de DA gaan. Dit lijkt me niet van de introductie van het kitten te zijn. Het kan wel door de stress veroorzaakt zijn, maar gewoon uit depressie lijkt me niet.
Er zal waarschijnlijk wel iets met haar schelen.

Je introductie lijkt me wel op de goede weg te gaan zeker voor zo'n goed volwassen kat! Dat heeft wat tijd nodig. Apart eten geven is enkel nodig als 1 van beide gaat lopen of zit te grommen tijdens het eten. Iets verder uit elkaar zetten dan tot een afstand waar ze beide confortable bij zijn en zo steeds iets dichter bij elkaar plaatsen. Maar als ze al bij elkaar in de kamer kunnen zijn zonder grommen, lijkt het me niet dat ze niet naast elkaar zouden kunnen eten. Dat gaat meestal het snelst goed.
Ze moet vooral genezen dus.
Ik denk niet dat ze een gevecht hebben gehad. Dat zou heel erg onwaarschijnlijk zijn met een kitten zeker als de oudste geen enkel teken van aggressie vertoont.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Ja, ik begin ook te denken dat het iets fysieks is. De eerste dagen was ze wel bang en gestresst, maar nog in zekere mate zichzelf en at ze wel. Nu herken ik haar gewoon niet meer, het is echt heel zielig. Zou ze iets kunen hebben gekregen van Billie? Die is al twee keer ingeent, maar komt uit een cattery met veel andere katten, misschien had ze iets onder de leden ofzo... Ik moet morgen met Billie naar de DA, en zal dan meteen een afspraak maken voor Bas.
Ik denk ook niet dat ze een wond heeft, ik zie niets en ze hebben ook niet erg gevochten, alleen een beetje naar elkaar gemept en geblazen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ga er gewoon zo snel mogelijk mee naar de DA.
Het is niet waarschijnlijk dat ze iets van Billie gekregen heeft als hij zelf niet ziek is, maar uitgesloten is het natuurlijk niet. Ze kan evengoed gewoon zelf iets opgelopen hebben, of er al een tijdje meer rondgelopen hebben en dat komt door de stress naar boven.
Gewoon mee naar de DA en dan is ze waarschijnlijk binnen een paar dagen weer zo goed als nieuw! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Ik heb gebeld en kan morgenochtend naar de DA, ik twijfel nu een beetje of ik misschien naar de spoedkliniek moet gaan... Ze is extreem suf en wil nog steeds niet eten, heb haar wat water gegeven met een spuitje en dat houdt ze wel binnen.
Dank voor advies, ik hoop dat het goedkomt!
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Ik kan wel zeggen dat het een behoorlijk ellendige situatie is nu...
Ik ben gisteravond nog naar de spoedkliniek gegaan met Bas, omdat ze er echt vreselijk beroerd uitzag. De dierenarts daar kon echter niets vinden en vertelde me (à raison de 100 euro :cry: ) dat het dan waarschijnlijk toch te maken had met stress rondom het nieuwe poesje.
Inmiddels hebben we de nacht gehad en heeft Bas nog steeds niets gegeten. Ik heb haar geprobeerd water te geven met een spuitje, maar dat vindt ze niet fijn. Ze is vreselijk suf en depressief. (Ik inmiddels ook.) Als ze morgenochtend nog niets gegeten heeft moet ik weer naar de dierenarts - ik zit nu te denken dat ik Billie misschien maar uit logeren moest sturen, om te kijken of ze dan opknapt. Ik wil Billie echt niet kwijt omdat ik nu al zo gek op haar ben, maar deze situatie kan ook niet voortduren. Wat moet ik doen..?
NB De dierenarts zei iets over Feliway, denk dat ik dat ook maar ga proberen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik lees hier gemengde berichten.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk echt niet dat dit van de stress alleen kan zijn.
En zoals je het beschrijft reageert ze helemaal niet zo heftig op de kitten.
Als dat de oorzaak zou zijn, had mijn Kleintje al 20 keer dood gelegen, want ze heeft het veeeeel lastiger gehad met de nieuwe kat in huis. (ok, ze kan misschien beter tegen stress, maar toch).

Misschien eens naar je eigen DA gaan? Want dit klinkt me echt niet goed en er moet dringend iets veranderen want dat houdt ze ook niet vol!
Wel balen de je 100 euro kwijt bent, dat is wel ongelooflijk veel geld. Welke testen heeft hij allemaal gedaan? Dan toch minstens bloed afgenomen om haar nieren te controleren?
Het lijkt mij alsof ze pijn heeft en misschien misselijk is en daardoor niet wil eten en niet beweegt.
Bloedonderzoek moet je zeker laten doen!

Feliway werkt zowiezo maar heel traag en geeft geen garanties (hier hielp het niets). Ik heb wel goede ervaringen met valeriaan. Gewoon bij de apotheek halen en op een zakdoek of kussentje sprenkelen en bij haar in de buurt leggen. (niet onder haar neus, laat haar zelf kiezen). Een paar druppels is voldoende.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Geen testjes, alleen een prikje tegen misselijkheid - maar volgens mij was dat meer om mij het gevoel te geven dat ik niet helemaal voor niets was gekomen. Ze had geen koorts, haar keel zag er goed uit en verder leek ze fysiek ook ok. Ik heb nog nooit gehoord dat een kat letterlijk in hongerstaking gaat, vind het heel bizar.
Ga dan eerst maar eens die valeriaan proberen inderdaad. Van die druppeltjes van dr. vd hoog ofzo, of een specifieke soort?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon zien dat het enkel valeriaan is, en als er alcohol in zit, even laten verdampen voor je het bij haar legt want anders gaat ze waarschijnlijk lopen, en het is niet gezond.
Ik heb ze van A. Vogel

Waar ik net aan denk als ik je eerste bericht nog eens lees. Heeft ze geen oorontsteking?
Een kat kan stoppen met eten door misselijkheid maar ook door pijn.
En als ze al komt snuffelen als de ander op schoot ligt, is ze heus niet zo gestressed dat ze daar misselijk van zou worden. Het kan hoogsten haar weerstand wat verlagen waardoor iets anders te kop opsteekt. Maar dan nog, moet je behandelen waar ze ziek van wordt.
Die stress gaat echt wel over (als het er zelfs al maar iets mee te maken heeft). Er worden zoveel katten bij elkaar geïntroduceert en die worden heus niet allemaal doodziek!

Ik zou eens haar oren goed laten nakijken, en zeker bloed laten trekken. Voor hetzelfde geld laten haar nieren het afweten...
Ik vind het ook vreselijk dat ze je op die spoeddienst wegsturen zonder deftige tests en 100 euro armer!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

De dierenarts heeft haar oren gecheckt en zag daar niets vreemds aan. Ik was vanmiddag met Billie voor een checkup bij de DA, en heb advies gevraagd over de situatie met Bas. Hij was er redelijk laconiek over, dacht dat het nog wel goed kon komen maar benadrukte dat ze vandaag wel echt iets moest eten. Ik kreeg van dat speciale eten mee en wat spuitjes, om haar zo nodig mee te voeren. Ook heb ik capsules (zylkène) die kalmerend moeten werken. Heb haar inmiddels twee keer wat eten met een capsule er doorheen gevoerd met een spuitje - was niet leuk. Ze houdt het wel binnen (kleine beetjes) maar bijeffect is dat ze zich nu heeft teruggetrokken in een kast. Ik word hier zelf ook ontzettend gestressed van; ik heb echt het gevoel dat ik Bas doodongelukkig maak, terwijl het me juist leuk voor haar leek als er een speelkameraadje was.
Net sprak ik een goede vriendin die veel ervaring heeft met katten. Zij vond dat ik Billie onmiddellijk bij Basje weg moest halen, om te kijken of ze dan een beetje bij zou komen. Denk er dus nu over om Billie een paar dagen bij een vriendin in de buurt te brengen, wellicht gaat Bas dan weer eten en kan ik proberen ze opnieuw bij elkaar te zetten. Is dit een goed idee, of komt het dan helemaal nooit meer goed?
Ik heb trouwens ook een Feliway gekocht en wat valeriaan op Basjes deken gesprenkeld, maar ik begrijp dat dit niet direct effect zal hebben.
Erg hé van die 100 euro.... ik had gewoon tot de volgende dag moeten wachten, maar ik durfde het gewoon niet aan. Nou ja, nu weet ik wel dat er haar waarschijnlijk niets mankeert op fysiek gebied.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Valeriaan werkt wel direct, Feliway niet.
Als je echt denkt dat het aan Billie ligt dat Bas niet eet, zou het inderdaad moeten oplossen door Billie weg te halen en dan kan je het later nog altijd eens proberen.
Ik denk echter niet dat daar de oorzaak (en al zeker niet de oplossing) ligt.

Maar kijk gerust rond hier in topics over introductie's, dan kan je wat beter inschatten dat het bij jou eigenlijk al redelijk goed liep (voor ze ziek werd)...
Wat bedoel je dat je vriendin ervaring heeft met katten?
Er zijn hier ontzettend veel mensen met ervaring op het forum... (ik reken mezelf daar wel niet bij, maar ik heb hier ook al veel gelezen en bijgeleerd, dus kan al wel wat inschatting maken)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sanneyvonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2011 16:09
Locatie: Amsterdam

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door sanneyvonne »

Tja, die vriendin heeft in die zin ervaring dat ze veel "probleemkatten" heeft gehad en er vrij veel vanaf weet, ik vertrouw haar oordeel altijd wel. Ik heb inderdaad al veel op het forum gelezen en het valt me op dat veel introducties veel heftiger verlopen, met gevechten etc. - ik dacht zelf ook dat het wel ok ging tussen B. en B.
Eten was wel vanaf het begin af moeilijk omdat Billie uit Bas' bakje ging eten, en Bas het dan niet meer wilde hebben. Ik ben toen begonnen ze apart eten te geven, en het is er dus mee geëindigd dat Basje helemaal niets meer wilde en ik haar nu onder dwang moet voeren...
Ik geloof zeker dat de mensen hier (en jij volgens mij ook!) er veel verstand van hebben en ben blij dat ik deze site heb gevonden, ik ben alleen nog geen verhaal tegengekomen dat een beetje op het mijne lijkt. En het is gewoon vreselijk om een kerngezonde, brutale en gezellige poes binnen een paar dagen te zien veranderen in een zielig hoopje. Ik kijk het morgen nog maar even aan...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Daarom ook dat ik denk dat het daar niet mee te maken heeft.
Er zijn geen verhalen van poezen die het zo goed doen in de introductie en dan ineens zo reageren. Volgens mij is ze gewoon ziek en valt dat toevallig samen met Billie die er pas is. Het kan wel zijn dat de ziekte ineens doorgekomen is door de stress van de introductie, maar dat ze van die stress zo ziek wordt, kan ik me niet echt voorstellen.
Neemt niet weg dat de kennismaking met Billie misschien wel wat te veel voor haar is nu ze zo ziek is en dat je haar er wel een zorg mee kan ontnemen van Billie wat van haar weg te houden. Maar dat kan ook in je eigen huis, dat hoeft niet ergens anders. Dan blijft Bas haar toch nog wat ruiken...
Ach je kiest het natuurlijk zelf... Ik zou een bloedonderzoek laten doen...

Ik vind trouwens ook niet dat jouw katten probleemkatten zijn hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes depressief na komst kitten

Bericht door Kattenbella »

Ik vind dit ook gemakkelijk en duur afgemaakt door je dierenats (weekendarts) Ik kan het me niet voorstellen dat het alleen door het kitten komt, hier lijkt mij meer aan de hand, dus bloedtesten laten doen. Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie