Kat accepteert puppie niet

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
jolandaengelina
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2010 23:37

Kat accepteert puppie niet

Bericht door jolandaengelina »

Hallo

Heb een poes van 3 jaar en heb een hond van 8 jaar dat gaat altijd prima.
heb nu sinds 3 dagen een puppie erbij en de poes wil er niks van weten, wil alleen in een andere ruimte zijn of buiten, pak ik hem en neem hem mee na de ruimte waar de puppie is dan blaast ze of verstopt zich en is erg gespannen en wil zo snel mogelijk weg.
Wat moet ik hier aan doen?

Groetjes jolanda
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: kat accepteert puppie niet

Bericht door Spookysil »

Ik zou beginnen met het pupje te laten slapen op een dekentje/kussentje, zodat zijn geur op het object komt. Leg die eens op de kat haar favoriet slaapplekje, zodat ze zijn geur kent en hij minder vreemd voor haar wordt. Dieren stellen zich voor met geur en energie. Is het een erg druk pupje? Puppies zijn over het algemeen erg druk, wie weet is ze niet gecharmeerd van hem omdat hij haar niet met rust laat? Wilt hij spelen, maar moet ze daar niet van hebben? In dat geval zou ik met haar en de pup in één kamer gaan zitten, als de pup slaapt. Blijf er wel.zelf bij.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat accepteert puppie niet

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
ik denk dat je vanuit je kat de introductie hebt overgeslagen en een kat is geen hond, die moet anders worden behandeld. lees onze topics hierover introductieen acceptatie en even rechtsbovenbij zoeken intypen) en besteed daar de nodige aandacht aan. als het op korte termijn niet goed komt, dan kun je probleemgedrag bij de kat krijgen, of erger.. weglopen bijvoorbeeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat accepteert puppie niet

Bericht door pearlsofpassion »

3 dagen... Dan moet je haar eerst nog maar een weekje laten doen, maar wel binnen houden!
Gewoon zelf laten beslissen wat ze doet en laat. Dwingen of proberen geruststellen heeft averrechts effect want zo bevestig je dat de pup iets beangstigend is.
Laat ze zelf maar ontdekken dat hij leuk is, op haar eigen tempo. En dat zal wel wat meer tijd vragen dan een weekje...
Een kat is inderdaad helemaal anders dan een hond. Een hond heeft op een beangstigend moment jou nodig als steun,en jij moet hem geruststellen, maar een kat die heeft daar niets aan. Die kijkt niet naar je om als je er als steun voor haar wil zijn, zij ziet alleen het gevaar. Laat haar dus gewoon doen, je kan haar toch niet helpen in de eerste stappen (later wel een beetje trainen en belonen) Maar niet als ze echt nog heel angstig is, dan krijg je gewoon geen contact met haar, en zij wil vooral ten allen tijde de controle behouden, dus laat haar zeker met haar 4 pootjes waar ze zelf wil zijn!

Lees inderdaad eens bij de acceptatie, je kan hetzelfde tewerk gaan als bij de introductie van een nieuw kitten, want jou kat is honden gewoon en dan is dat gewoon hetzelfde.
Dat ze niet wil spelen is goed mogelijk, maar misschien komt dat nog wel eens ze aan hem gewend is en niet meer bang is. Alles in de juiste volgorde...
Gewoon nog wat meer tijd en ruimte geven, maar haar dus wel niet de vluchtroute naar buiten verschaffen. Laat haar zich verstoppen op plaatsen waar de pup niet bij kan, maar verhinder dat ze in kamers komt waar hij nooit komt (anders komt ze daar misschien nooit meer uit).
Ze moet leren dat hij er nu eenmaal altijd is, en dat ze hem overal kan tegenkomen, maar ze mag natuurlijk wel haar veilige plekjes hebben (vb ergens hoog bovenop zodat ze veilig kan toekijken en hem observeren).

Als er over een week nog geen verbetering is, kan je eens terugkomen en iets anders proberen.
Echt nog niet dwingen nu, daar zal ze een schrik van pakken en dan ben je nog verder van huis!

En is de pup katten gewend? Anders moet je zijn reactie tegenover haar wel in het oog houden. Dat hij haar niet gaat verjagen eens hij het goed gewend is in huis! Dat zou alle vertrouwen ineens weer wegblazen, dus dat moet je echt voor zijn!


Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat accepteert puppie niet

Bericht door Cari »

De meeste katten zijn alles behalve gecharmeerd van puppies. Puppies zijn druk en lomp en zeker als het om een grotere hond gaat, is dat voor de kat heel vervelend. Je zal zo snel mogelijk aan je pup moeten leren dat hij de poes met rust laat. Ook als hij "alleen maar wil spelen", want uit het oogpunt van de kat heeft dat niets met spelen te maken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat accepteert puppie niet

Bericht door MarjanR »

Ben het eens met Cari hoor.
Hond moet snel leren dat kat niet om te spelen is.
Mijn zus heeft een hond en twee katten.
En de hond heeft heel snel geleerd dat katten niet om mee te spelen zijn.
Dat wil wel na een paar halen over z'n neus.
Daarbij hebben wij hem steeds "voet" laten doen als we zagen dat hij het idee opvatte om achter de katten aan te gaan.
En nu hij het snapt en alle rollen verdeeld zijn, liggen de katten soms lekker dicht bij hem op de bank of op z'n kleed.
Lekker warm.
En Andy die geeft Max gewoon af en toe een lekkere lebber over d'r koppie.
Liefde op het tweede gezicht ;)

Dus; leer de hond wat wel en niet kan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat accepteert puppie niet

Bericht door Kattenbella »

Ik ben een voorstanden van een benchintroductie. Voor een pup kan een bench sowiezo een fijne plek zijn. Laat je kat de pup vanuit de bench bekijken en dan weer teruggaan naar haar eigen veilige plek als je pup er weer uit gaat.

Je kat in dezelfde ruimte dwingen te zijn vind ik niet zo handig, maar wel inderdaad erop letten dat ze binnen blijft en wel haar eigen gang kan gaan zonder dat je pup haar lastig valt. kortom geef hen beiden de tijd om aan elkaar te wennen.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Kat accepteert puppie niet

Bericht door Spookysil »

Hoe gaat het ondertussen?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
marianne-11
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2011 15:37

Re: Kat accepteert puppie niet

Bericht door marianne-11 »

hey maar hoe heb je dan die andere hond bij de kat laten wonen? of is het een heel andere soort hond
dan kun je misschien proberen op die manier die je toen ook gedaan hebt want ik neem aan dat je de hond eerst had en daarna de kat omdat die jonger is?

marianne
het beste ermee ik leef met ieder dier mee
groetjes van Mij Marianne en mij kat Kitty
Plaats reactie