Verhuistips?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Verhuistips?

Bericht door Tember »

Ja ja, het is zo ver. Erwin en Dennis gaan samen met hun poezenmama naar de grote stad. Het weekend van 1 januari ga ik verhuizen naar Amersfoort. Ik heb een 1k appartement middenin het centrum met een enorme afgesloten binnentuin. Het is de bedoeling dat de katten in de woonkamer en binnentuin mogen. Helaas kunnen ze niet naar de slaapkamer, want dat is een aparte deur in de gang en ze mogen niet het hele huis doorspoken ivm andere bewoners. Misschien later wel, maar dat zal ik moeten overleggen als ik eenmaal daar woon.

Zoals sommige van jullie wel weten op het forum is Dennis een poesje met een gebruiksaanwijzing. Ze houdt niet van verandering, vreemde mensen, konijnen en is erg aan mij gehecht. Ze is schuw en verlegen. Tot nu toe heeft ze zich heldhaftig gedragen tijdens de verhuizing. Ons hele huis moet leeg en de vloeren eruit, maar ze heeft haar mannetje gestaan (zolang ze maar op bed mocht liggen :)). Ik hoop dat als ze ziet dat het in Amersfoort met mij niet zo eng is, ze snel went. Met Erwin verwacht ik geen problemen. Hij vindt alles prima, zolang er eten in de buurt is.

Jullie voelen de vraag vast al aankomen: hebben jullie tips voor mij om de verhuizing voor de katten zo aangenaam mogelijk te maken? Ik heb al wat zitten kijken in andere topics en las al dat ik bijv. eerst hun spulletjes moet oververhuizen voordat de katten gaan en dat ze tegelijk moeten overgaan ivm territoriumdrang.

Meer tips zijn hartstikke welkom!!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen (tips?)

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb gewoon alles (zelfs konijn,kat, ren en alles) tegelijk verhuist. We reden met 2 auto's en daar kon bij mij alles in, maar ik geloof dat dat bij jou niet zo is :lol:
Ik zou gewoon zorgen dat ze nooit zonder bekende spulletjes waar ze aan vasthouden komen te zitten en dat ze er niet te lang van gescheiden zijn zodat de geur er nog in hangt. Ik zou hun absoluut favoriete speeltjes en kussentjes mee in het transportkooitje steken.

Natuurlijk kan valeriaan helpen als Dennis dat een aangenaam geurtje vind en het gewend is.
Verder heb ik niet zoveel tips. Geef ze een plekje waar de kattenbak staat en waar ze dan daar vlakbij kan wegkruipen (Kleintje kroop achter de dichte kattenbak weg) en laat ze daar even haar moed bij elkaar rapen. Als ze veel zaken daar in de buurt herkent en haar geur erop terugvind, zal ze zich sneller veilig voelen. Dat ze even kan wegkruipen helpt denk ik wel op rustig te worden. Misschien gewoon in het transportkooitje laten, dat in een hoekje naar 1 muur toe (met ruimte tussen natuurlijk, maar niet recht in de kamer laten kijken) zetten en een dekentje over leggen. Zo kan ze daar steeds naar terugkeren als het haar te eng wordt.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je haar het tempo laat bepalen en haar dus niet eruit gaat halen of lokken, maar je kan natuurlijk wel in haar buurt gaan zitten en zachtjes tegen haar praten. Ze zal zelf wel beslissen wanneer ze klaar is om eruit te komen en op verkenning te gaan.
Kleintje heeft op 1 dag al het hele huis verkent toen, maar dat moet je niet verwachten!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen (tips?)

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de katten pas meenemen en loslaten in het nieuwe huis als alles op zijn plek staat aan meubels dan wel hè. dan pas de katten en hun spullen in een beweging mee en overzetten. En valeriaan op wat plekjes druppelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verhuistips?

Bericht door MarjanR »

Ik zou ze ook maar 1 kamer ter beschikking geven voor de eerste paar uur.
Dan rustig de deur open zetten (dat is mijn tactiek voor in september/oktober nl)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie