Muffin al tijdje ziekjes

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

mijn poes Muffin (7 en een halve maand) is al een tijdje een beetje aan het sukkelen met haar gezondheid.

Nu tweeenhalve maand geleden begon ze met diaree. even weekje aangekeken. ze zag er verder niet ziek uit, maar toen zag ik bloed in haar ontlasting, en ook kreeg ze een vies oog. dus maar naar de DA gegaan, ik kreeg een zalfje mee voor haar oog, en een antibiotica kuurtje. bloed in de ontlasting vond de da niet zo erg, met diaree kan er een adertje springen in de darmen, zeiden ze. ze moest in die tijd geholpen worden, hebben we maar even uitgesteld.

vies oog ging over, en de diarree toen ook.

toen begon ze met een heel raar soort hoesten. heel snel in en uitademen, in een fractie van een seconde. het klonk verschrikkelijk. DA gebeld, moest het even aankijken, het kon een keelonsteking zijn, maar ook een haarbal. het hoesten werd minder, en verdween bijna helemaal. ze moest geholpen worden, heb het met de DA over uitstellen gehad, maar DA heeft me overgehaald haar toch te laten helpen. dus werd ze geholpen. twee weken geleden.

met de operatie ging het goed, de wond geneest snel, maar toch ziet ze er (ondanks dat haar gedrag normaal is) wat ziekjes uit. ik zie altijd iets van het derde ooglid, ze mauwt erg veel, en ook op de poezenkamer waar de kattenbak staat. misschien heeft ze pijn met poepen? ik weet het niet.

wat me verder opvalt is dat ze erg kortademig is, als ik met haar speel begint ze al snel te hijgen, heb ik nog nooit gehoord bij een kat, kortademigheid. en muffin is pas 7 en halve maand!

dus ga ik morgen maar weer eens naar de DA.

in ieder geval lijkt het erop of ze al 2 en halve maand iets onder de leden heeft waar ze maar niet vanafkomt, ondanks dat ze op het eerste gezicht normaal gedrag vertoont (op veel mauwen na, dan) ook heeft ze weer regrelmatig diarree en ook weer bloed in de ontlasting)

wie herkent hier iets in? of heeft hier iets zinnigs over te zeggen?

alvast bedankt namens Muffin en mij...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: muffin al tijdje ziekjes...

Bericht door Ilone »

Arme Muffin.
Is er al eens naar het hartje gekeken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: muffin al tijdje ziekjes...

Bericht door pearlsofpassion »

Oei nee, bloed en diaree heb ik nog niet gehad.

Wat ik wel heb is dat Luis ook buiten adem geraakt, maar dit is pas na 7-10 min heel intensief spelen... (laserlampje) Dan lijkt het me wel normaal, enkel niet dat ik het bij hem in het oog moet houden en dat hij niet uit zichzelf stopt. Bij Muffin is het eerder denk ik dan?

Over dat miauwen als ze op de kattebak zit, dan vrees ik dat je eens subtiel om het hoekje zal moeten gluren als ze erop zit om meer te weten te komen. Maar het lijkt me logisch dat als ze bloed en diaree heeft, dat wel pijn doet om te gaan. Dat wil niet zeggen dat het buikpijn doet maar gewoon dat het poepgaatjes zelf gekwetst is. Mijn vriend heeft dat ook vrij geregeld en dat doet bij hem echt van de eerste dag diaree erg veel pijn. Hij doet daar babypoeder (talg) op en zegt dat dat heel veel helpt...
Gewoon dagelijks een beetje poederen, maar wel op een plaats die je kan kuisen, want er valt dan wel veel natuurlijk (Stijn doet het op het toilet). Ook babyzalf (moest je dat soms hebben) kan waarschijnlijk wel helpen, maar misschien eens mee naar de DA gaan om te vragen of het kwaad kan, want katten likken nu eenmaal wel, wat mensen niet doen... Talg kan volgens mij geen kwaad zolang je gewoon poedert en geen klonten laat hangen.

Er zijn wel meer katten die blijkbaar wat last krijgen na de castratie en waar sluimerende ziekten dan even de kop opsteken. Maar het zal ook wel weer over gaan. Weet je eigenlijk wat de vorige keer de diaree veroorzaakte? Heb je al eens met ander voer geprobeert?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: muffin al tijdje ziekjes...

Bericht door achtpuntzes »

hoi, Ilone,

nee nog niet. hoe bedoel je dat eigenlijk? welk van de symptomen doet je aan hartproblemen denken?

ik hoop op wat aanknopingspunten die ik dan morgen eventueel aan de DA kan voorleggen.
de kortademigheid weet de DA nog niet, daar ben ik pas sinds kort achter. misschien kan hij daar iets mee.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door achtpuntzes »

bedankt voor je snelle reactie, Pearl...

ik kan me vergissen (ben geen da) maar misschien zit er een zweertje (klein lichtrood plekje) op haar anus, zal ik ook voorleggen aan de da.

Muffin is na 1 a 2 minuutjes intensief spelen al heel zwaar aan het ademen. net een astmalijer. dan stop ik maar met spelen. ze wil overigens gewoon doorspelen dan.

aanwijzingen dat het aan het voer ligt heb ik ook niet.

ja, ik maak me wel beetje zorgen. en ben bang dat de DA er (weer) makkelijk (makkelijker dan ik) over denkt, en Muffin blijft aantobben. ik heb wel een heel goede DA, staat hoog aangeschreven, enz... dus een second opinion ligt ook niet voor de hand.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door MarjanR »

Het is zoveel he?
Bloed bij diarree zou ik me inderdaad niet heel erg veel zorgen om maken.
Dat komt echt vaker voor (kijk maar even bij Anne).

Dat buiten adem zou ik me meer zorgen om maken.
Heeft de da geluisterd naar het hartje ivm ruis?
Ruis komt ook heel veel voor, maar aangezien Muffin buiten adem is zou je daar meer achter willen zoeken. Zeker omdat het al na 1 a 2 minuutjes is, is snel hoor.
En ja, astma komt voor bij katten. Dus dat zou ik ook niet uitsluiten.

Als je vermoed dat je da er zich makkelijk vanaf maakt, dan kun je voor een second opinion gaan. Toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door achtpuntzes »

ja een optelsom is het wel, he...

ze zit nog vol energie, maar ik kan het gewoon zien aan haar gezicht dat ze niet in orde is. en dan heb ik ook nog het idee dat ze me iets duidelijk wil maken, maar wat? beetje frustrerend.

wat ik verder nog vergeten ben, Muffin is (nog steeds) een vreetzak, ze was 2,5 maand geleden enigzins mollig, maar sinds ze toen ziek werd is ze erg afgevallen. ondanks dat ze veel eet wil ze maar niet aankomen.

in ieder geval heb ik nu wat meer aanknopingspunten :) ik ga zeker vragen naar hartruis bij de DA...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door nellebel »

onze flippie kwakkelt ook al sinds we haar hebben. Ze is 15 maanden (ik heb haar nu 3 maanden). Ze is een chronisch niesziekte katje. Maar ze heeft ondertussen al vele kuurtjes gehad. Ze is ook kortademig geweest, maar dat had allemaal met de niesziekte te maken, oftewel haar verminderde weerstand. Operatie....kuurjte nodig. Nieuw katje erbij.....kuurtje nodig, aangestoken door de ander. Nieuw in huis gekomen....kuurtje iv mstrees, wennen en snot meegebracht vanuit asiel. Nu zelfs voorhoofdsholte ontsteking opgelopen doordat de AB niet goed werkte. Flippie zelf lijkt er weinig last van te hebben.
Heeft die van jou geen chronische niesziekte? Daar kunnen ze overheen groeien. ONze flippie had het heel erg, is in het asiel al geopereerd aan haar derde ooglid
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door achtpuntzes »

misschien komt de kortademigheid omdat ze geholpen is terwijl ze niet lekker was (het kan zijn dat ze niesziekte gehad heeft vlak voor ze werd geholpen, in ieder geval is ze ziek geweest vlak voor sterelisatie) en komt de kortademigheid door weinig weerstand door herstellen sterelisatie/ (nies?)ziekte...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door MarjanR »

Zou kunnen, maar heeft Muffin ook vieze oogjes en een loop neus?
Dat afvallen is wel typisch ook...

Hmmm, wanneer had je ook alweer een afspraak met de da?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door pearlsofpassion »

Als alles dicht zit door het snot krijgt ze natuurlijk minder lucht binnen en is ze sneller buiten adem. Merk je andere tekenen van niesziekte (zoals verkouden bij ons...)? Traanoogjes bv, dat komt dan meestal wel voor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door Ilone »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er ook gekeken naar schildklier?
Als eerste dacht ik aan het hartje, omdat je zei dat ze snel kortademig is en hijgt.
Maar als ze ook veel blijft eten maar toch afvalt, denk ik ook aan de schildklier.
Deze klachten al aangekaart bij de DA?
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet he!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door Corrina »

Hoi!
Mijn Puck ( uit het asiel) van 8 maanden is ook al 2 maanden verkouden, heeft heftige diaree gehad en is ook kortademig. De eerste (asiel)dierenarts gaf haar in het asiel en ook toen ik 3 weken later met haar langs kwam antibiotica, maar zei weinig en stelde verder geen diagnose.

Vandaag ben ik de vaste dierenarts van mijn familie geweest, waar ik zelf meer vertrouwen in heb.
Puck blijkt chronische niesziekte te hebben. Haar immuumsysteem kan momenteel weinig hebben en een virus, diaree, en dus ook de luchtweginfectie (wat niesziekte uiteindelijk is) kan haar lichaam moeilijk overwinnen. Toen de dierenarts naar haar hartje luisterde kon hij ook haar longen horen. Omdat ze zo vol zit.
Mijn dierenarts vondt het beter om de sterilisatie uit te stellen omdat narcose ook een klap voor haar weerstand kan zijn.
Puck heeft een antibioticainjectie gehad en zalf voor haar ontstoken oogjes. Ze moet eerst opknappen voor ze uberhaupt haar inenting kan krijgen of gesteriliseerd mag worden.
Puck is ook heel levendig en heeft een geweldige eetlust..
Jou verhaal lijkt hier wel een beetje op. Heeft ze geen niesziekte??
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Muffin al tijdje ziekjes

Bericht door jennli »

Ik zou zeker voor een second opninion gaan als je twijfelt aan het oordeel van je da. Wij hebben ook een kat met chronische niesziekte. Gelukkig kunnen we hem redelijik stabiel houden. Als ik je verhaal over Muffin hoor zou ik ook naar een andere da gaan. Als hij een wondje bij zijn anus heeft, zal het poepen zeker pijn doen. Het lijkt me ook erg ongezond als er ontlasting in het wondje komt dus zou er zeker naar laten kijken. Wat de kortademigheid betreft. Ik zou zoals Ilone al zegt het e.e.a. uit laten sluiten. Even het hartje en de schildklier laten controleren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie