Wormen overgeven

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Wormen overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Hey mensen,
ik ben een klein beetje ongerust!

Vorige week had ik een opgedroogd plekje van iets wits ontdekt ergens op de vloer. Waarschijnlijk een beetje overgegeven.
Maar vanmorgen lag er weer zoiets (toen nog nat). En.... er lag een worm in! :-(
Het was al 5 maand geleden dat mijn katten ontwormd waren, maar ze komen sindsdien niet meer buiten, dus ik dacht: 2 keer per jaar zal wel volstaan... Niet dus blijkt.
Ik had ook al gemerkt dat ze alledrie wat moeilijker aten de laatste dagen. Voor Kleintje is dat niet abnormaal, die heeft dat wel eens, maar vooral bij Cuzco viel het op (ik dacht, hij gaat nog leren van gewoon te eten hoeveel hij nodig heeft en niet gewoon alles wat hij kan krijgen, maar dat zal dan wel niet kloppen....) En Luis heeft ook 1 dag erg moeilijk gegeten.
Voor de rest merk je er niets aan, echt levendig en speels zoals anders (ook Kleintje). Daarom maakte ik me ook nog geen zorgen, ik heb ook wel eens een dag minder honger...

Het was duidelijk een spoelworm (logischte eigenlijk). En geen kleintje ook niet (zo'n 6-8 cm) maar wel dun (redelijk normaal voor een spoelworm :eshifty: )

Ik heb ze ontwormd met een middel (Milbemax) dat ik van de DA krijg (heb ik in huis liggen), en dat anders altijd goed werkt (veel beter dan de grote pillen die mijn ma vroeger bij de apotheker kocht), maar het moet natuurlijk wel werken tegen deze specifieke worm...

Bij de beschrijving van het middel staat dat het preventief werkt tegen hartworm, en ter behandeling en controle van spoelwormen, haakwormen en lintwormen...
Maar wil dat dan zeggen dat het de hartworm niet aankan als hij er al is? Enkel preventie? Want dan zou ik het normaal om de 2-3 maanden moeten geven.

Ik weet dat die pillen vergif zijn, maar ik denk dat ik ze in het vervolg toch maar gewoon op tijd gebruik. Dit is de eerste keer dat ik het wat verleng, en nu dit! En ze zijn bijna niet buiten geweest en zeker niets buiten gegeten (Kleintje heel misschien wel iets gevangen, maar dat is ook al heel lang geleden en zij is diegene die er het minste last van lijkt te hebben).

Ik heb de worm op alcohol gezet (had ik nog staan voor mijn veldwerk) en dan kan ik hem steeds meenemen naar de DA als ik alsnog zou moeten gaan. Maar mijn ontwormingspilletjes zijn nu op, dus misschien moet ik toch maar gaan...

Heeft er iemand ervaring mee, en zou deze ontworming voldoende zijn? Waar kan ik op letten om te zien of het goed gewerkt heeft?
Zou dit hartworm zijn of eerder iets anders?

Bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wormen overgeven

Bericht door MarjanR »

Ik stel voor dat je de da gewoon belt met deze vragen.
Die weet dat toch het beste ;)

Advies van de da is trouwens 4x per jaar ontwormen.
Mochten je katten, ook al is het af en toe, buiten komen is dat misschien toch wel wijs om te doen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wormen overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

ja, ik denk dat ook.
Het is echt de eerste keer dat ik het minder deed omdat er mensen zijn die het niet doen en toch ook geen problemen hebben.

Vanaf nu krijgen ze gewoon elke 3 maanden een pilletje!

Met ontvlooiing wacht ik wel tot ze er hebben. Ze zijn dan toch onmiddelijk weg met een pipetje (heb ik ook steeds in huis).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wormen overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Heb even naar de DA gebeld. Ze zegt dat de ontworming die ik gegeven heb, voldoende zou moeten zijn. Gewoon binnen 3 weken nog eens herhalen om zeker te zijn dat ze er vanaf zijn.
Dus ik ga straks even langs om extra pilletjes, want die zijn dus nu op.

Als er nog iemand ervaring mee heeft, hoor ik dat natuurlijk wel graag :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wormen overgeven

Bericht door katgevonden »

Tja ik ben niet blij geweest met dit middel. Ik heb toen 2pac precies op tijd al zijn wormkuurtjes gegeven (vanaf de zesde week tot 6 maand) en hij kwam nooooooit buiten en toch gaf hij op een ochtend wormen over. Ik gaf het ook altijd aan de honden, daar was ik altijd wel tevreden over.

Maar dat ik de laatste keer bij de DA was en om wormkuur vroeg kreeg ik een ander middel voor zowel de katten en de honden, derwijl ik vroeger altijd gewoon milbemax kreeg. En het vlooienmiddel was anders standaart frontline ook dit was verandert. Nou kan je je afvragen zien ze iets in of is het toeval? In elk geval heeft het gewerkt. Ik kreeg de middelen exil tegen de wormen en prac-tic tegen vlooien. Over beide middelen ben ik tevreden want Mauw had wormen en vlooien en die waren allemaal gauw verdwenen. Jemig wat kwamen er een wormen uit toen. De andere dieren hebben het ook allemaal gehad en geen een heeft wormen en de vlooien zijn ook allemaal dood :twisted: :lol:
Dus tot nu toe tevreden erg blij met exil en prac-tic
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wormen overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, bedankt.

Ik heb er nog geen eerdere problemen mee gehad en ik had het nu dus al 5 maanden niet meer gegeven, dus kan je het moeilijk echt op de pilletjes steken...

Hier werkt Frontline ook nog prima.
Ik woon wel in België en daar lopen we altijd wat achter ivm resistentie. Ik weet dat Frontline op vele plaatsen in Nederland gewoon niet meer werkt, maar hier gaat het dus nog heel goed! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wormen overgeven

Bericht door katgevonden »

Ok je hebt iets te lang gewacht. Is het al lang geleden dat je de wormkuur gaf? Want als ze wormen hebben moet je de wormkuur 2 weken later nog eens geven.

Wat de milbemax betreft weet ik ook niet goed wat ik moet denken, hoor. De doggies kregen het altijd en nooit hebben ze wormen gehad tenminste niet zichtbare wormen. Maar bij mijn katertje leek het helemaal niet werken. Ik stond er bij de DA echt te kijken dat ik exil kreeg omdat het al jaren en jaren milbemax is wat je krijgt als je om wormkuur vraagt.

Misschien kan je ook eens exil proberen???
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Wormen overgeven

Bericht door ]-marjolein-[ »

Exil zou ik eerlijk gezegd niet doen....het is een vrij middel van de dierenwinkel en het middel staat als 1 van de weinigen ontwormingsmiddelen nogal bekend om bijwerkingen.
Milbemax werkt over het algemeen goed, en anders zou je drontal nog kunnen proberen.
Maar ik ga ervan uit dat je hiermee wel van de wormen af bent Valerie, en inderdaad over n week of 3 nog eens herhalen.
Welk ontwormingsmiddel je ook gebruikt, het werkt alleen op het moment dat je het geeft (een vlooienmiddel is meestal wel 4 tot 6 weken werkzaam), dus ze kunnen bij wijze van volgende week alweer wormen hebben. Daarom wordt er vaak aangeraden 2 a 3 x per jaar preventief te ontwormen maar kan het dus ook heel goed zijn dat je ineens merkt dat ze wormen hebben, terwijl het ontwormen helemaal nog niet zo lang geleden is. En daar kun je niks aan doen, voorkomen kun je dat niet.
Maar het blijft vergif, het is dat ik dagelijks met dieren werk en daarom mijn katten toch regelmatig ontworm, anders zou ik het ook minder doen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wormen overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Bedankt Marjolein, voor je volledige antwoord.

Ik weet dat allemaal wel al :-) (van dat preventief en direct opnieuw vatbaar)
Maar ik ga dus ook in het vervolg regelmatig ontwormen.
Ik dacht dat de kans dat ze het opdeden erg klein was, maar blijkbaar klopt dat niet, en dan is het inderdaad beter ze om de paar maanden eens helemaal schoon te maken, om het zo maar te zeggen ;-)

Ik ben al blij dat er hier niemand in paniek komt zeggen dat het enorm ernstig is en met een gewoon ontwormingsmiddel niet te bestrijden, en dat het kritiek is.... (denk ook altijd eerst het ergste :roll: ) Ik was gewoon niet gerust omdat het via de mond kwam, en dat had ik nog niet eerder gehad. De DA had mij ook al gerustgesteld. En ik geloof dus ook wel dat het in orde komt na deze ontworming.
Binnen 3 weken nog eens voor de zekerheid en dan gewoon elke 3 maanden.

Middelen die vrij verkrijgbaar zijn heb ik ook niet zo'n goede ervaring mee. Maar elke kat is anders, en elke worm ook. Mss had 2pac er gewoon waar Milbemax niet tegen werkte. Dat kan altijd gebeuren, net zoals bij AB en ontvlooiing. Gewoon een ander middel kan al helpen, maar dat wil niet zeggen dat het eerst de volgende keer niet wel kan werken...

Ik hoop dat iedereen gelijk heeft, dat ze er gewoon straks vanaf zijn, en dat ze weer goed beginnen eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wormen overgeven

Bericht door Adriana »

toch wel weer handig, die banner van Bayer bovenin
http://companion.bayer.nl/parasietenove ... ondwormen1
hier staat wat meneer Bayer daarover te melden heeft....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wormen overgeven

Bericht door nellebel »

exil gebruik ik nooit meer. Mijn kat had net (4 weken ervoor) exil gehad tegen de vlooien (ze kwam zelden buiten) en bij de DA lag echt de hele tafel vol vlooien, gadver. Ze was zwart dus je kon het verder niet zien. heb bij de DA wat gekregen tegen vlooien en niets meer aan de hand. heb al vaker gemerkt dat het spul dat je bij de dierenwinkel kunt kopen minder goed is als bij de DA.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie