Schildpadpoes en kitten (kater)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je uitvoerige bericht. zo te horen zijn ze nog volop bezig vorm te geven aan hun onderlinge relatie. is denk ik wel verstandig te zorgen dat met name Pipo absoluut veilig en rustig kan eten. en ook het kattenbakincident zou met een extra bak naast die andere misschien verholpen kunnen worden. ongestoord gebruik van de kattenbak naar keuze is een gevoelig punt bij katzels.
denk dat Duvel toch wel opperkatzel wordt bij jullie en het is even opletten hoe soepel Pipo zich daarbij neerlegt. kijk uit voor een chronische stresssituatie, dat doet katten geen goed en geeft ook een nare sfeer in huis.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Hi hi,
We zijn weer een dagje verder. Het lijkt er op dat er deze weken bepaald gaat worden wie de baas is/wordt. Het is best spannend, maar erg fascinerend. Er is vannacht maar 1 keer heibel geweest, toen mijn vriendin Duveltje op bed liet springen, echter Pipo lag daar al. Pipo heeft laten weten dat dit niet kon. Vanmorgen hebben ze samen gegeten, de bakjes op zo'n 30 cm van elkaar af dat ging wonderbaarlijk goed af. Daarna heb ik ze allebei tegelijk op bed gehad, de ene links en de ander rechts van me. Allebei geaaid en raad eens? Allebei spinnen als een dolle, dat was erg mooi om te zien. Wij hebben het idee dat die 2 het prima vinden als we er niet zijn, dat ze dan lekker samen luieren niet tegen elkaar aan maar zeker wel in dezelfde kamer. Maar als wij er bij zijn dat ze spelletje met ons spelen. Is dat gek gedacht?Gisterenavond was Pipo aan het mauwen toen Pipo en mijn vriendin naar boven gingen, zo van waar blijven de katertjes (Duveltje en mij) nou. Ze ging snuffelen overal en kwam later naar beneden om ons te 'halen'. Pipo wil tegenwoordig wel spelen maar speelt nog niet zo wild, maar ik denk dat over een tijd wel gaat lukken. Iemand tips over hoe tegelijk met deze twee lieve beestjes te spelen?
Wij hebben twee kattenbakken, die staan echter niet op dezelfde kamer, maar wel op kamers waar ze gewoon kunnen komen.
Heeft er iemand nog tips voor de komende dagen?
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

de regel bij kattenbakken is eentje meer dan het aantal katten, dus drie zou al erg mooi zijn. je kunt beter later minderen dan een kattenbakprobleem (wildplassen en/of -poepen) laten ontstaan want dat kost veel meer tijd om dat weer recht te breien. die regel is gebaseerd op langdurige en grote ervaring vooral bij Amerikaanse kattenbaasjes en nogmaals: voorzorgen is veel beter dan probleem laten ontstaan en je kunt altijd minderen. en desnoods zet je er een goedkope dweilemmer van Blokker bij!

katten samen laten spelen bedenken ze op een goed moment zelf. je kunt wel uitdagende speeltjes hebben, ik denk bv aan Zpls catdancer, daar zijn de meeste katten heel erg dol op maar bestel er dan gelijk 3 en niet eentje.
weet ook niet of je ze al met elkaar kunt laten spelen, voetballen of propjes door de kamer jagen. meestal pikt de meest dominante kat het speeltje in en volgt er gekissebis om de macht..
voorlopig denk ik dat het allerbelangrijkste is Pipo te ondersteunen en aan te moedigen, Duveltje redt zich wel. Pipo moet toch soort van opperkater in huis blijven en daar moeten geen problemen mee zijn en die moet zich niet overrompeld voelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Hoi,

Poepen en plassen gaat goed. Geen wildpoepen/plassen.
Heb 3 catdancer speeltjes besteld, hoor ben erg benieuwd.
Vannacht en gisterenavond heeft Pipo gespeeld als nooit te voren.
Erg lang geleden om Pipo zo te horen en zien spelen.
Ik denk dat ik nu een tijdje geen update meer geef, omdat Pipootje en Duveltje hun
tijd nodig hebben om te wennen.
Voor mensen die niet weten wie Pipo is, toen wij Pipo uit het asiel haalde werd er gezegd je mag haar terugbrengen hoor als je haar naar 3 maanden niet kunt aaien. Dat hebben we niet gedaan, naar ruim 5 maanden onder bed geleefd te hebben ging bij Pipo de knop om en het is een grote knuffel poes. Waarbij iemand anders Pipo zeer waarschijnlijk had teruggebracht of zo. Het lijkt erop dat Duveltje dat ook is, wat houdt ons katertje van knuffelen zeg.
Natuurlijk blaast Pipo nog wel eens, maar wat wil je ze kennen elkaar pas iets langer dan een week, maar het lijkt alsof Duveltje het accepteert dat Pipo zo is en Pipo de baas is (althans op dit moment).

Groetjes,
Frans en Christel
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Gisteren begonnen met Bach remedies druppeltjes.
Het is redelijk goed gegaan gisteren, in begin zocht Pipo de plaatsen op waar Duveltje eventueel kan komen. Ze was hem echt aan het opwachten. Hoe verder de avond vorderde hoe beter het ging. Ik heb 45 minuten met Duveltje apart gespeeld die was bekaf. Pipo werd door Christel verwend op de bank, en lag te spinnen en te draaien als vroeger.
Verder heeft Pipo niet op krampachtig op bed geslapen maar in het nieuw mandje en even op de andere kamer op haar dekentje. Daarna heeft Pipo gegeten, gedronken, op de kattebak geweest en op de plank gekrabbeld. En dat terwijl ze wist dat Duveltje ook
boven was. Vanmorgen liep Pipo weer achter Christel aan en heeft maar 1 keer geblazen richting Duveltje. Duvelt is nu aan het spelen op de kamer waar Pipo lekker in het mandje ligt.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Nyncke »

Dat gaat helemaal niet slecht hoor.
Doortje blaast, gromt en slaat nu nog een maand, vroeger was dat een jaar.
Wel zou ik kijken of het voor Pip[o niet soms te druk is, dan zou het een overweging zijn om voor 2 kittens te gaan, die houden dan elkaar wel bezig. Bij mij gaat dat beter.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

Frans schreef:Gisteren begonnen met Bach remedies druppeltjes..
kijk bij ingrediënten even naar het alcoholpercentage van de Bach druppels..
alcohol is giftig voor katten, geef je het door het voer?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ol#p428808
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Nyncke »

Daar had ik nou nooit aan gedacht ....
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Hi hi,
Deze druppels zijn speciaal samengesteld, door ervaren iemand die dit al jaren doet en zowel bij Dierenarts als het Dierenasiel erg goed bekend staat. Dus we vertrouwen er op dat het goed is. Pipo wil tegenwoordig al spelen etc. Dus het gaat de goede kant op.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door jennli »

Zou wel echt een kattenbak er bij zetten. We hebben hier ook nog niet zo lang geleden een machtstrijd tussen een kater en een lapje gehad. Toen we het aantal kattenbakken uitgebreid hadden, was het probleem al binnen een paar dagen verholpen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Bedankt voor je suggestie.
Er is geen machtstrijd aan de gang hoor, Pipo en Duveltje beginnen elkaar te ontdekken. Pipo gaat pas achter Duveltje aan als Duveltje aan het spelen is. En dat zonder dikke staart, blazen, grommen of haren overeind. En dat achterna zitten is helemaal niet constant maar af en toe. Als ik dan met een speelt schudt dan komt Pipo om te spelen, en dat deed ze vroeger bijna nooit. Ik zou bijna denken dat Pipo van Duveltje ook dingen leert. Ik kon gisteren Pipo zelfs optillen (niet lang hoor) en dat wilde ze vroeger nooit.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Zaterdagavond hebben Duveltje en Pipo samen op schoot gelegen, alletwee spinnend.
Pipo begint al te snuffelen bij Duveltje. Alleen als Duveltje te dicht bij mandje van Pipo
komt wordt er nog gegromd. Als Duveltje per ongeluk Pipo laat schrikken dan doet Pipo blazen.
Er staan 3 kattenbakjes, maar samen gebruiken ze er maar eentje (dezelfde). Pipo lijkt al wat
minder opgezet (ze krijgt minder hooguit 4 druppeltjes per dag) lijkt voldoende!
Pipo en Duveltje plassen alleen wat weinig en Pipo drinkt niet al te veel.
Pipo lijkt zelf ook een stuk zelfverzekerde te worden, laat zich al lekker over haar buikje aaien, en lijkt aan Duveltje laten zien wat er allemaal voor verwennerij mogelijk is. Het gaat als stukken beter.

Groetjes,
Frans
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Plaats reactie