Na castratie meteen weer bij elkaar zetten?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Na castratie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

Vraagje, onze sjefke moet over ongeveer 1mnd worden gecastreerd. Nou kwam een collega van mijn man vertellen dat we daarna hem niet meteen bij onze flippie (meisje) mochten zetten, want door de geur van het narcosemiddel kon zij helemaal agressief worden naar sjefke. Ze zouden pas bij elkaar mogen als het middel goed is uitgewerkt.
Nou dat klinkt mij erg vreemd in de oren. ik denk dat zijn katten (die wel eens vaker met elkaar vechten) gewoon hebben gevochten, en mogelijk omdat de ene kat dus een dagje weg is geweest ivm castratie.
Hebben jullie hier wel eens van gehoord? Was eigenlijk niet van plan om ze uitelkaar te houden. Die kleine kan helemaal niet zonder de ander, dan begint hij meteen te piepen. Ruzie hebben ze nog nooit gehad, vanaf dag 1 geen probleem. ze liggen al samen in een veel te klein mandje (maar dat vinden ze gezelliger als in de grotere mand)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door Nyncke »

Hier heb ik de geopereerde wel in zijn kattenmandje laten liggen, tot ie goed uitgeslapen was.
Maar dat is alrijd in dezelfde kamer geweest.
Maar nooit iets van agressie meegemaakt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

Ik mag hem sowieso pas ophalen als hij goed wakker is.Onze flippie (meisje) heb ik opgehaald en ze was goed wakker. Alleen liep ze nog wat waggelend. en sliep ze s'avonds natuurlijk wat meer. Flippie daagt sjefke niet zo vaak uit, meer andersom, dus ben niet zo bang dat ze hem zal opjagen of uidagen als hij thuis is. Zij vermaakt zich wel met mijn man (die 2 zitten de hele avond te apporteren met muisjes), sjefke kruipt dan bij mij op schoot, en kijkt toe of slaapt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door Nyncke »

Geen zorgen.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door katgevonden »

ik heb mij katertje 2 weken geleden laten castreren. En hij mocht gelijk weer mee na huis. Hij was half wakker half slapend. De DA advieserde om hem in een donkere warme kamer bij te laten komen. Het was belangrijk echt wakker te zijn eerder ik hem uit zijn vervoerdoos mocht halen. Mauw maar ook Katie zaten vreselijk te miauwen en te krabben aan het deurtje van de vervoerdoos. N half uur later heb ik Mauw uit zijn gevangenis gehaalt en hem meegenomen na de woonkamer waar mijn katjes bij mekaar op de bank gingen slapen. Van aggressie niets te zien hoor!!! Misschien doe je het eerst als mij en kijk je het even aan en beslis je dan. Alleen als je je kater los laat is er een kans dat hij zich bezeert omdat hij nog wankel op zijn pootjes is, dus in dat geval hem geen moment uit de ogen laten!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

flippie heb ik toen ook goed in de gaten gehouden. Die probeerde op de bank te springen maar hing er onder. ik wilde haar zelfs niet mee naar bed nemen, veel te bang dat ze eraf zou vallen, maar tegen de avond weer helemaal de oude.
Bij ons doen ze het sowieso altijd vroeg . Hij moet dan om 9:00 uur daar zijn en om 10:00 uur beginnen ze. Dus als hetnet zo goed gaat als bij flippie heeft hij s'avonds wel de slaap uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door katgevonden »

ow ja en ik denk niet dat de agressie opkomt bij de kat die in orde is omdat ze de narcose ruikt, maar omdat ze ziet dat de ander zwakker is en dit is wel de grote kans om de baas te worden. Ik weet niet of het zo bij katten werkt, maar bij honden komt dit wel vaker voor! Maar dat er een strijd is tussen de beiden kan je al eerder zien denk ik. Dus ja dan is het misschien handiger als je ze uit elkaar houd.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door MarjanR »

Hm, ik heb Saar gewoon bij de andere twee gezet.
Ze was trouwens al helemaal bij de pinken toen ik haar ophaalde (gasnarcose is lekker snel uitgewerkt).

Vroeger was Puk altijd boos op de anderen wanneer ze terugkwamen van de da.
Of het nou voor controle was, of voor iets anders, maakte niet uit.
Puk was namelijk altijd zo bang bij de da, en als ze die geur dan bij de anderen rook werd ze boos en ging ze blazen om ze vervolgens maar even helemaal schoon te likken. Want dat kan natuurlijk niet, zo'n stinkende kat in haar huis. :lol:

Ik denk dat jouw vrienden gewoon iets lastigere katten heeft, en dan is dat advies wel goed bedoeld natuurlijk.
Kijk het gewoon aan. Ik denk dat je je gevoel moet volgen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

Marjan
Ik zal mijn DA is vragen wat voor narcose ze gebruiken. Heb eigenlijk geen idee. Bij flippie (die werd rond 10:00 uur geholpen,) die was om 15:00 uur nog een beetje waggelend met lopen maar wel goed wakker. (mogelijk is ze iets later gehoplen, omdat toen ik bij de DA binnenkwam er een spoedgeval binnenkwam (kat aangereden). Ik wilde eingelijk flippie toen weer meenemen. Stond er bijna bij te janken, maar dat kon ik voor de eigenaar niet doen. Die probeerde zich groot te houden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: na castrattie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze gelijk weer bij elkaar zetten!
Ikzelf heb ze beide het eerste uurtje even op een warm dekentje bij me gehouden omdat het nog een beetje vies is vanonder en dan kan hij dat al even op het gemak wassen. En als er dan een andere kat komt helpen, wat is het probleem?

Je moet inderdaad goed opletten dat hij goed wakker is en niet ergens afvalt, of vooral niet in zijn drinkbakje in slaap laten vallen. Maar als je hem al om 9u mag brengen (is bij ons ook zo) zijn ze ook met injectienarcose tegen de avond goed wakker. Nog een beetje suf, maar niet meer dat ze wankelen of niet meer kunnen springen of zo. Gewoon een beetje in de war (en krijgen ook pijnstillers dus is het normaal dat er een beetje suf gedaan wordt).

Toen Cuzco gecastreerd werd had ik ook twee katten die vaak ruzie maakten en toen hij terugkwam was dat inderdaad een dagje erger dan ervoor (Kleintje deed veel bozer). Maar bij Luis kwam ze ook nog niet met hem overeen en toen merkte ik aan Kleintje helemaal niets. Met Cuzco was hij toen wel de beste vriendjes en die was heel erg lief voor hem. Luis probeerde direct al wat te spelen 's avonds en Cuzco springt daar normaal op af, maar die avond was hij heel erg voorzichtig en rustig!
Ik denk dat het advies van die DA om de kat in het mandje te laten gewoon is omdat niet alle mensen zo goed opletten als wij hier op het forum. Er zouden heel wat mensen dat kat gewoon uit de mand laten en zijn plan laten trekken. En dan kan je natuurlijk problemen krijgen. Om dat te vermijden denk ik dat de DA zo'n advies geeft.
Mijn DA houdt om die reden ze meestal bij tot ze echt wakker genoeg zijn, maar ik vind dat niet nodig. Ik hou zelf wel een oogje in het zeil

Dus gewoon doen wat je vanuit jezelf zou doen. Meteen bij elkaar laten en pas ingrijpen moest er toch nog iets verkeerd gaan.
Als Flippie zou komen helpen kuisen, dan laat je maar doen, Sjef zal wel laten merken als hij dat niet fijn vind, en dan kan je haar nog steeds wat weghouden. Ze zal het wel begrijpen, en zolang hij het dan zelf wat schoon maakt , zal ze zich er ook wel bij neerleggen.
Katten voelen dat erg aan hoor!
En als er eentje dominant wil worden boven de gecastreerde, dan kan dat inderdaad misschien problemen geven, maar dat is hier toch niet aan de orde? Als ze gewoon goede vriendjes zijn, zijn ze meestal heel erg lief.
Luis was trouwens ook de dominante boven Cuzco, maar die heeft daar geen misbruik van gemaakt of zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Na castratie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

Hoi Valerie, het advies was niet van een DA maar van een collega van mijn man. Ik vond het zelf al vreemd. Maar zijn katten blijken vaker met elkaar te vechten, dus daarom gebeurde het misschien bij hun.
onze Flippie (meisje) was heel mooi schoongemaakt na de operatie. Ik kon amper zien waar het was gebeurt. Heb ook al gezegd dat ik hem snel wil komen halen. Heb liever dat hij in zijn eigen omgeving bij komt als in een vreemde omgeving. Maar de DA wil wel zeker weten dat het goed gaat, dus ze is er niet al te hapig op om hem eerder weg te sturen. Eerst goed wakker worden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Na castratie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik had het over een bericht van iemand anders wiens DA aanraadde de kat in het reismandje te laten zitten. (lijkt me geen strak plan!)
De aanrading van je collega lijkt me gewoon omdat zijn katten altijd ruzie hebben. Iemand die daar niets aan doet, lijkt met niet zo'n geschikt persoon om raad van te gaan opvolgen, zeker niet als je situatie thuis heel anders is en je het maar van 1 persoon hoort. Daar is de motivatie voor de raad heel duidelijk, de motivatie van de DA om de raad te geven hem even apart te houden, probeerde ik dus even uit te leggen ;-)

Ga je al lang bij deze DA? Hij vertrouwd je precies nog niet zo goed, anders zou hij hem normaal toch wel al wat vroeger moeten meegeven hoor. Ik zou nog wat aandringen. Het is voor hem ook veel leuker bij jou dan in een kooi bij de DA en daar kan hij alleen maar zaken oplopen doordat hij dicht bij de andere katten daar zit. En het is ook niet dat de DA er constant zal bij blijven, hij zal hem gewoon wakker laten worden en achteraf eens gaan kijken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Na castratie meteen weer bij elkaar zetten?

Bericht door nellebel »

Hoi Valerie, oh, had ik niet in de gaten dat dit in iemand anders zijn berichtje was geadviseerd.
Deze DA heb ik inderdaad nog niet lang. BEn na het voorval met mijn vorige kat 10 weken geleden bij die DA weggegaan (prutser). ik heb bij deze DA meteen het hele verhaal gedaan. Als ik me zorgen maakt mag ik altijd meteen komen, ook al denken ze dat het niet zo'n kwaad kan (1x diarree ofzo), maar ze weten dat ik nu erg wantrouwend en overbezorgd ben. Meestal is het dan niet meer nodig, gewoon het gevoel dat ze me serieus nemen en dat het kan is mij genoeg.
Ik denk dat ze daarom ook voorzichtig zijn met Sjefke straks meegeven. Omdat ik overbezorgd ben. Ze bellen dan wel als hij wakker is, zodat ik er eventueel wel meteen heen kan. Heb ik toen bij mijn vorige kat ook zo gedaan. Zij moest toen onder narcose worden gelaxeerd, en ik ben er heen gegegaan toen ze wakker werd, en bij haar gebleven tot ze naar huis mocht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie