Acceptatie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
elly39
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2009 13:52

Acceptatie

Bericht door elly39 »

we hebben eind september een kitten(poes) in huis gehaald als kameraadje voor onze andere poes van bijna 2 jaar, ze vechten regelmatig ,die kleine daagt de oudere uit als ze elkaar na een paar tellen los laten, springt de kitten weer boven op die oudere en begint het gevecht weer, die kleine piept soms wel maar valt die dan oudere net zo hard weer aan ,soms liggen ze naast elkaar te slapen of op elkaar die kleine gaat dan boven op die oudere liggen op mijn schoot en heel enkel eten en drinken ze naast elkaar, ze lopen ook langs elkaar heen zonder elkaar iets te doen, die oudere kat komt buiten ,die kitten nog niet ze is ook nog niet gesterriliseerd (nog te jong) die oudere kat springt op de vensterbank daar kan die kleine nog niet op komen,die oudere kat heeft dan rust tenzij ze haar staart over de vensterbank laat hangen hoe lang kan het nog duren voor ze volledig aan elkaar gewend zijn?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: acceptatie

Bericht door Nyncke »

Tja, kittenkwaad ;-)
Om die rede doe ik zelf bij voorkeur 2 kittens bij volwassen kat dan hebben ze elkaar om mee te ravotten en kan de volwassen kat rustig wennen aan het grut.

Ik heb 1x zo'n brutaaltje bij mijn volwassen katten gezet dat ging echt niet, ze moeten wel respect voor de oudere kat hebben.
Dus in dit geval, zoek er een draakje bij!

Bij mijn volwassen katten duurde het een jaar ( tegenwoordig een maand als ze met zijn tweetjes komen )
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: acceptatie

Bericht door Peet »

Hier een kitten, poesje van 5 maanden waar sinds maandag een kater van ongeveer 1,5 bij zit.
En het gaat wonderlijk goed. Die kleine heeft ontzag voor de kater, nog wel....
Ze daagt hem uit, en wil hij niet dan ligt ze zich erbij neer. Maar andersom is het ook wel eens, dan wil hij spelen, maar dan vind zij het toch nog een beetje eng. (t'is ook nog maar zo kort dat ze bij elkaar zijn)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
elly39
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2009 13:52

Re: acceptatie

Bericht door elly39 »

die oudere kat van mij is wel aan een andere kat gewend onze andere poes is in septemeber op 19 jarige leeftijd overleden dus dat is het niet maar het is dus waarschijnlijk dat die kitten geen respect voor die oudere heeft, ik geef ze allebei even veel aandacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: acceptatie

Bericht door Nyncke »

Maar de ene kat is de andere niet.
Iedere nieuwe kat, volwassen of kitten moet opnieuw bij Doortje door de acceptatie-molen heen.
Soms is een volwassen kat erbij enger omdat dat een echte rivaal is.

Maar hier speelt zo te zien "respect" een grote rol dat kun je niet afdwingen, een speelkameraadje/ afleiding voor de kleine stoere is dan het beste.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: acceptatie

Bericht door nellebel »

Is het vechten of is het gewoon even laten zien wie de baas is. Heb me al aardig hier ingelezen op het forum en daaruit begrijp ik dat katten altijd wel kunnen stoeien en dat soms even duidelijk gemaakt moet worden wie de baas is. Vooral omdat ze andere tijden wel goed met elkaar omgaan.
Ik heb er vrijdag een kittenkater van 4½mnd bijgehaald (poes is 14 mnd). Het gaat heel erg goed.
Af en toe krijgt de kleine een tikje, maar hij luisterd beter naar haar dan naar ons. Even stoeien en rollebollen, en soms springt er eentje weg. Maar binnen 2 seconden zitten ze weer achter elkaar aan. Ik denk als het echt vechten is dat er ook wel eentje weg kruipt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: acceptatie

Bericht door pearlsofpassion »

Dit klinkt mij absoluut niet als vechten maar juist als spelen!
Ik kan me voorstellen dat je oude kat dit niet meer deed, maar als de kitten bovenop de oudere springt, en de oudere wil dat niet, dan zou de kitten er wel vliegen! Als er geen gekrijs is, dan is het gewoon spelen.
Echt vechten gaat gepaard met veel grommen, blazen en gekrijs bij elke aanraking.
Als dat er niet bij is, is het gewoon spelen en amuseren ze zich rot en komen ze super goed overeen. Dat gaat dan de eerste paar jaar niet minderen, maar dat hoeft dan ook niet!!

Natuurlijk kan er altijd wel eens een grom of een piep vallen als eentje wat te hard is voor de ander (kinderen die spelen roepen ook al eens AU en worden kwaad of beginnen te wenen) zo leren ze van elkaar de grens kennen. Maar zolang er geen door blijft gaan en niemand in een hoekje wordt gedrumt, is er helemaal niets aan de hand!

Een vriendje van zijn eigen leeftijd is natuurlijk altijd wel leuk voor de kitten, want die zal wel wat meer energie hebben dan de volwassen kat. Maar als ze veel samen spelen, is dat niet perse nodig.
Als je oudste kat vaak duidelijk laat merken dat ze geen zin heeft (vb door naar hem te blazen als hij in de buurt komt) dan is dat wel aan te raden.

Maar vertel eerst eens of het nu echt vechten is of gewoon spelen. Bij spelen is aanvallen, achter elkaar hollen, meppen, omverlopen en bijten heel normaal! Als ze allebei aanvallen, is het meestal spelen omdat bij vechten eentje het onderspit delft die niet zal aanvallen, maar weglopen. Bij vechten is er veel meer uitdaging (oren opzij, boze blik), is er een hels lawaai, veel meppen maar tegelijk enorm op de hoede zijn (dus vaak kont naar de grond ipv omhoog) en worden nagels gebruikt. Bij spelen hoor je enkel opgewonden Prrt geluidjes, gaan de kopjes en pootjes omhoog voor de aanval er komt of gaat er eentje met zijn kontje zitten wiebelen net voor de sprong.
Bij een echte aggressieve aanval, wordt er niet met de kont gewiebelt!

Ik hoop dat je nu het onderscheid kan maken, en even kan laten weten hoe het er bij jullie aan toe gaat. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie