Veel niezen na inenting DA

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Lian
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2010 17:27

Veel niezen na inenting DA

Bericht door Lian »

hoihoi!
Even een vraag aan alle kattenkenners en liefhebbers hier.
Mijn Jipjejaan (hij is nu 13 weken) is vorige week ingeent bij de DA en heeft toen ook wat tegen niesziekte gekregen. Hierna ging hij steeds vaker niezen. Nu heb ik op internet gelezen dat dat ook normaal is, omdat hij nu een weerstand tegen de niesziekte aan het opbouwen is. Echter, ik maak me toch wat zorgen en ik vraag me af hoe lang dit duurt (is het normaal als hij na een week na de behandeling NOG steeds redelijk vaak niest op een dag?)
Verder echt een fijn forum dit! Ik heb al veel geleerd ;).

Groetjes,
Lian
Gebruikersavatar
Jacquelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2010 10:54
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel niezen na inenting DA

Bericht door Jacquelientje »

KIttens kunnen inderdaad wat gaan niezen van de enting. Het kan zelfs voorkomen dat een kitten daadwerkelijk niesziekte krijgt van een enting. Dan was zijn weerstand net iets lager op het moment van enten en dan kan er niesziekte uit de enting ontstaan.

Als een kat alleen niest en verder gewoon speels en vrolijk is is er niks om je zorgen over te maken. Zodra je kat stopt met eten (verstopte neus en dan eten ze nietmeer) of er komt snot uit ogen of neus moet je toch even terug naar de dierenarts. Als je er gewoon meteen mee naar de dierenarts gaat is er niks aan de hand, dan krijg je iets voor de verstopte neus > rhinigenta, en ws Caf oogdruppels en misschien nog een antibioticakuurtje. Dan is je kat er binnen 1-2 weken weer helemaal bovenop.

Houdt het wel even in de gaten dus, het begint vaak bij onschuldig niezen, bij sommige kittens slaat dit om naar niesziekte, en sommige hebben voldoende weerstand en bouwen antistoffen hiertegen op.
Plaats reactie