Mijn planten gaan eraan

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
zonnie9965
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2010 00:23

Mijn planten gaan eraan

Bericht door zonnie9965 »

hallo allemaal

ik ben nieuw op dit forum

ik heb een vraagje , misschien dat iemand weet wat ik eraan kan doen.

Wij hebben een kitten van nu 5 maanden (katertje). Vanaf het begin dat hij bij ons is , zit hij in de planten.
Niets helpt. Weghalen. een tikje. water sproeien , buiten zetten. Mispoes spray in de planten. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Hij is veel buiten. Kan goed zijn energie kwijt in bomen enz. Heeft een kitten vriendje van 5 maanden . zij ontmoeten elkaar 5x op in dag in de aangrenzende tuin ) en spelen dan ook heel veel). Maar zodra hij binnenkomt zijn mijn planten de sigaar. Heb al meerdere katten gehad maar geen van allen hebben dit gedaan .
Maar ik weet echt niet wat ik moet doen. De planten moeten eigenlijk vernieuwd maar ja wacht er nog maar even mee. En ik hou me hart vast voor de kerstboom..... :icon_shifty:
wie weet een oplossing of heeft wat tips.

groetjes Anita
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door Adriana »

welkom ;-) Anita op het Forum met je vrolijke ?solo-kitten!

ik krijg bepaalde onaangename gevoelens bij het lezen van je 'afleermethodes' en dat bij een kitten van 5 maanden!
klopt het dat dit kitten alleen is? dat verveelt zich te pletter en kan zijn energie niet kwijt.
weet je waarom jij-zelf bewust voor een kitten hebt gekozen en niet voor een volwassen katzel?

we hebben dit probleem al vele malen in topics aan de orde gehad, dus in het kort:
*speelmaatje van dezelfde leeftijd erbij is noodzakelijk om eventuele gedragsproblemen later te proberen te voorkomen;
*maak jezelf en je huis cat-proof, zo jonge kittens kun je nog niks leren en zeker niet afleren;
*zorg voor een klimboom en krabpaal want ik neem aan dat je hem met dit weer niet naar buiten zwiept;
*aanmoedigen, prijzen en zorgen dat hij binnen zich kan uitleven in plaats van proberen hem in jouw model te dwingen, want dat lukt je niet, echt niet!

maak ruimte voor hem in je hoofd, hart en huis, daar heeft hij recht op
in plaats van tracteren op plantespuit, mispoes, weghalen, een tikje ????, water sproeien, ???buiten zetten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door pearlsofpassion »

De ene kat is de andere niet, dat is nu zo. En als je een speels kitten hebt die van planten houdt, dan valt daar weinig aan te veranderen. En als je een kitten alleen neemt vraag je wel om zulke (sloop-) problemen. Prijs je gelukkig dat hij dat doet, want dat wijst erop dat hij toch nog gelukkig en speels is.
Ook is een kerstboom bij een kitten en dan verwachten dat hij er af gaat blijven, wel wat te optimistisch.... Er zullen niet veel gelukkige levenslustige kittens daarvan af blijven!

Er zijn nog wel wat topics over planten en katten, misschien vind je daar iets tussen dat je kan verderhelpen. Maar hardhandig afleren zal wel niet lukken, daar krijgt je kitten enkel bang van.

Als je je planten echt wil behouden moet je hem een plant geven van hemzelf. Steeds als hij op een andere plant zit, hem bij de zijne zetten. Zo leren ze wel wat mag en wat niet, maar het hem helemaal verbieden is gewoon niet eerlijk tegenover hem en dat zal ook niet lukken zonder je kitten ongelukkig te maken. Kies een plant die hij graag heeft (en niet giftig is!) en zet hem op een plaatst waar hij graag is.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 03 dec 2010 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door Kattenbella »

Zit je katje in het groen of in de aarde? De aarde in de pot kan je afdekken met duktape met daartussen gaten om te wateren. Dit heb ik gezien bij een vriendin en het werkte prima!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door Lovecat »

Prijs je gelukkig dat hij dat doet, want dat wijst erop dat hij toch nog gelukkig en speels is.
Dat vind ik mooi gezegd Valerie. Dexter speelt nauwelijks nu, ligt de hele dag te slapen voor de kachel, vindt het gewoon zielig om te zien, een kitten van zijn leeftijd (7maanden) hoort rond te springen en te rennen, ben zo bij dat er een vriendje komt voor hem.

zonnie; ik heb ook een kitten (7 mndn) die al mijn planten aanvalt. Nou is hij een potgraver en heb ik de aarde dus afgedekt met gaas, zodat hij niet meer in die bakken kan graven. Daarnaast hem ik hem twee grote potten aarde gegeven (op 2 verschillende plekken) om in te graven en hij heeft op 'zijn kamer' z'n eigen plantjes om te eten en mee te rotzooien.

Natuurlijk is hij na het afrasteren van de aarde begonnen de bladeren van mijn plant aan te vallen. Ik heb nu dan ook besloten dat als die plant dood is (en ja Dex werkt er hard aan... ;-) ) een kunstplant in de plaats te zetten, kitten blij, ik blij.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door Anne »

Wat ik hier mis, naast alle tips en adviezen, is om je katertje in ieder niet buiten te laten totdat hij geholpen is!!! Ik weet niet of hij al gecastreerd is?
Ongecastreerde katers horen niet buiten, door hun gedrag gaan ze vaak zwerven op zoek naar vruchtbare poezen en zo heb je meer kans dat hij onder een auto komt of een ander ongeval krijgt.
Daarnaast help je mee aan de kattenoverschot :cry:
Hou je kater in ieder geval binnen totdat hij wat groter is en geholpen is,
dan is hij beter zichtbaar voor automobilisten.
het beste is om de tuin af te zetten tenzij je in een rustig dorpje woont waar het verantwoord is.
En geef hem een vriendje of vriendinnetje uit het asiel!! Asiels zitten vol ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help mijn planten gaan eraan

Bericht door pearlsofpassion »

En hij kan enorm veel ziekten opdoen door contact met wilde poezen of zwerfpoezen. En hij wordt zo goed als zeker gewond door gevechten met andere katers!
En ik spreek uit ervaring, hij komt maar om de 3 dagen even thuis om te eten. En dan mag je nog blij zijn als hij daarbij het huis niet onder sproeit...

Maar misschien is hij al gecastreerd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
zonnie9965
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2010 00:23

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door zonnie9965 »

goedemorgen allemaal.

Bedankt voor jullie reacties, alhoewel ik van sommige wel een beetje schrik met de aanvallende/ vijandige toon erin.
Even voor de duidelijkheid. Ik zwiep geen kat naar buiten. En met het winterse weer is hij gewoon lekker binnen.
Mijn tuin is een afgebakende tuin. Hij kan verder nergens anders naar toe. Hij heeft daar alle ruimte en klimgelegenheden. De buren (we hebben samen deze tuin tot onze beschikking) ) hebben ook een kitten van 5 maanden. Als ze buiten zijn spelen ze enorm. Soms gaan ze bij elkaar buurten of ook binnen.Geen probleem. Energie kan hij dus echt wel kwijt. Binnen spelen wij en onze dochters ook met hem. Aandacht in overvloed.
Hij is niet gecastreerd (5 maanden nog een beetje te jong).
We hebben al meerdere keren een kat gehad als kitten, helaas overleden door ziektes .De vraag waarom we geen oudere kat hebben genomen ontgaat me dan ook totaal. We wilden gewoon een kitten die helemaal bij ons groot wordt van jongs af aan.
Maar dit probleem met de planten nog nooit gehad.
Het was gewoon een vraag of iemand hier een oplossing had. Met sommige tips kan je misschien iets doen.
Verder luistert hij eigenlijk heel goed. Komt ook naar je toe als je hem roept. (ook van buiten naar binnen geen probleem.) Het is een ontzettende lieve en grappige kitten.Zit graag bij je.
Alleen het planten verhaal was voor mij onbekend omdat we het nooit aan de hand hebben gehad.
Ik neem aan dat er ook mensen zijn die niet willen dat hij aan een stoel krabt of iets dergelijks. dan wil je hem toch iets afleren. Dat wou ik dus vragen. En afleer truc of iets dergelijks.

Iedereen een fijne sinterklaasavond

En voor onze dondersteen zit er ook wat in de zak van Sinterklaas......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door castratenkoor »

"""" Alleen het planten verhaal was voor mij onbekend omdat we het nooit aan de hand hebben gehad.
Ik neem aan dat er ook mensen zijn die niet willen dat hij aan een stoel krabt of iets dergelijks. dan wil je hem toch iets afleren. Dat wou ik dus vragen. En afleer truc of iets dergelijks.""""

Persoonlijk doe ik niet aan afleertrucs. Ik zorg dat mijn huis cat-proof is. Ik heb geen planten, wel groen en soort van natuur in huis in de vorm van een aquarium.
De door jou vermelde afleermethodes in je eerste post stuiten ook mij tegen de borst.
Jij geeft aan dat je de reacties niet "vriendelijk" vind, maar het zijn slechts meningen en bij de reacties sluit ik me aan.
Aan mijn banken mogen ze ook krabben, koop gewoon een "nieuwe" 2-de hands leren bank van MP als ze er niet meer uitzien.
Moet er eerlijk gezegd niet aan denken de hele dag als agent achter de katten aan te scheuren. Is vast ook niet DE manier om een goede band met ze op te bouwen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door jennli »

Wij hebben een aantal planten weggedaan, omdat onze derde het geweldig vond om te uit te graven. Twee andere planten hebben we hoog gezet, zodat ze er niet bij konden. De orchideeën laten ze met rust, die staan nog gewoon op de vensterbank. Je huis catproof maken is denk ik wat het beste werkt voor je kitten. Fijn dat hij niet uit de tuin kan en speelt met de buurkitten. Is de buurkat ook een kater? Pas inderdaad op dat er niet per ongeluk een nestje gaat komen. Was je kater blij met de verrassing van de Sint?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door pearlsofpassion »

Hier krabben ze ook niet aan de meubels, maar ze hebben daar een krabpaal voor. Als je hem wil afleren aan je planten te zitten, moet je zoals ik al zei hem zijn eigen plant geven. Steeds daarbij zetten, net zoals je hem bij de krabpaal zet als hij ergens verkeerd krabt.

Verder vinden we het ook heel normaal dat je katertje nog niet gecastreerd is op 5 maand, 6 maand is wel aan te raden.
Als je tuin afgebakend is, is daar dan ook niets mis mee, maar dat wisten we niet zeker, dus werd er voor de zekerheid even iets over gezegd. Geen aanval of niets...

Verder wil ik er wel op wijzen dat een vriendje buiten, er natuurlijk niet is als hij binnen is, en dat binnen het sloopprobleem blijft bestaan. We hebben gezegd wat je er aan kan doen, en dan moet je zelf maar zien wat je ermee doet. We willen je niets opleggen of overtuigen ,we kunnen enkel maar onze mening geven en dan moet je zelf uitmaken wat je doet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door Anne »

Fijn dat hij een vriendje heeft en verder niet buiten je tuin komt!!
Wij hebben ook twee planten waar Hobbel (ook 5 maand) ook weleens aan zit maar niet op zo'n manier dat ik het hinderlijk vind...We zijn van te voren wel nagegaan dat de planten niet giftig zijn.
Misschien het idee van Valerie, dat je je kitten zijn eigen plant geeft?
verder zou ik het ook niet weten....
Veel succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Mijn planten gaan eraan

Bericht door ayla »

hier zaten ze ook altijd aan de planten, vazen waren niet veilig etc. Het kan ook een fase zijn. Ik heb een hele lang tijd geen planten of bloemen in huis gezet. Toen begonnen met tarwegras en kattengras op een vaste plek. Daar mogen ze naar hartelust aan komen. vervolgens ben ik langzaam aan een plant gaan zetten op een kastje waar ze niet op mogen. waar ze een jaar geleden als kitten nog wel op die kast sprongen om aan de plant te zitten, boeit het ze nu totaal niet. In totaal nu 4 planten voor mijzelf in huis, 1 voor mijzelf buiten, 1 voor de katten buiten en 2 voor de katten binnen. En deze verdeling werkt super!

tip van Valerie sluit ik me aan, werkte perfect hier. en ik heb ze ook voortdurend beloond als ze uit zichzelf bedachten niet naar mijn plant maar naar hun eigen plant te gaan.
Sinds gisteren zelfs een vaas met bloemen op tafel gezet. Eerst op de grond, katten aan laten ruiken ( is niet eng Garfield) en toen op tafel. De bloemen en vaas hebben de nacht overleefd, dus helemaal super!

wellicht kun je iets met dit verhaal.
Tja en ik sluit me aan bij huis catproof maken, en dat kan inhouden geen planten meer in huis, nepplant wel eens geprobeerd? werkt hier ook goed, want die ruikt niet lekker genoeg.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie