Twee zusjes met tandvleesontsteking

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Twee zusjes met tandvleesontsteking

Bericht door Kiddie »

Hallo allemaal!
Ik merkte al een tijdje dat Moko een stuk langzamer eet dan haar zus. Ook eet ze niet zo veel in een keer. En omdat ik nu toch wel vond dat ze maar niet echt dikker werd, net als haar zus, maar eerder wat dunner werd ben ik vandaag naar de DA geweest.
Ik had zelf al in haar bek gekeken (althans geprobeerd) maar kon niks ontdekken.
Ik heb Moko en Madjie alletwee meegenomen omdat er toch wel een duidelijk verschil in formaat tussen die 2 is!
De DA trok behendig Moko's bekkie open en we zagen het alletwee meteen. Behoorlijk rood tandvlees... Een ontsteking dus. Madjie had het ook wel maar in een veel mindere mate.
Heb nu voor Moko een kuurtje en moet het bij Madjie even aankijken. Nou vroeg ik me dus af, hoe komen ze hier aan??? Zeker omdat ze het alletwee hebben. Na zitten denken of ze ergens aan knauwen, maar kan niks bedenken. Ze komen ook niet buiten, zeker niet omdat ze nog niet geholpen zijn..
Maar na zoeken op forum en google kwam ik steeds vaker tegen dat het aan de melktandjes kan liggen. Het wisselen dus. Ze zijn nu dus 5 maanden en volgens de verhalen komt dit wel overeen.
Zijn er mensen die me gerust kunnen stellen? Die het ook hebben meegemaakt? (zeker omdat ze dit nu alletwee hebben)
Ik heb nl ook al zo veel enge verhalen gelezen over chronische tandvleesontstekingen...Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee zusjes met tandvleesontsteking

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ze kuikens gaan geven een paar keer per week. Door het knagen helpt het de kiezen beter schoon te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Twee zusjes met tandvleesontsteking

Bericht door Kiddie »

Een hele late reactie....
Het is eigenlijk bij alletwee van zelf weggegaan.
Denk toch dat het met wisselen te maken had.
:)
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
monique63
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 nov 2010 10:38

Re: Twee zusjes met tandvleesontsteking

Bericht door monique63 »

Ik heb 2 broertjes met hetzelfde probleem! Ze zijn nu inmiddels 6 jaar oud en bij de ene zijn al een paar elementen verwijderd. De DA had het over een erfelijke afwijking of opgelopen in de buik van de moeder toen ze zwanger van ze was. Enfin, het is erg lastig! Bij het broertje waar een paar elementen verwijderd zijn, is het tandvlees rustig en is inmiddels alweer op een acceptabel gewicht van 4,3 kg. De andere heeft momenteel weer veel last en heeft weer een prednisoninjectie gehad. Gaat nu weer een beetje eten, maar ik denk dat ook bij hem de bovenste kiezen verwijderd moet worden.
Ik weet niet of de bovenstaande situatie bij jouw meiden ook in het verschiet ligt. Ik hoop met heel mijn hart van niet!! Ze zijn gelukkig nog jong en wellicht is het een eenmalige infectie!!! of melktandjes probleem. Heel veel sterkte en succes.
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Twee zusjes met tandvleesontsteking

Bericht door Kiddie »

Het gaat eigenlijk heel goed met de zusjes.
Ze vreten echt gigantisch als ik ze hun gang laat gaan. Het lijkt toch een eenmalig iets geweest te zijn. Waarschijnlijk het wisselen.
Gelukkig maar!
:)
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Plaats reactie