Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PenT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:17

Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door PenT »

Wij hebben twee katten, Patch (zus) en Tiger (broer). Normaal gesproken worden we altijd begroet door beide gezinsleden wanneer we thuiskomen. Sinds 1 week worden we echter alleen maar door Patch begroet en blijft Tiger op de tweede verdieping. Wanneer we hem roepen blijft hij boven en begint hij te mauwen alsof hem het grootste onrecht ter wereld is aangedaan. Dit gaat door, wanneer we hem opzoeken blijft hij mauwen.

Vervolgens is het etenstijd. Normaal gesproken staat meneer vooraan in de rij als het om de dagelijkse hoeveelheid voer gaat, maar ook dit is niet meer genoeg om hem naar beneden te krijgen. Wanneer hij na een tijdje uit zichzelf naar beneden komt, eet hij wel normaal. Er lijkt ook niets mis te zijn met zijn gebit (hij eet zowel nat als droogvoer). Ook met zijn gewrichten lijkt niets aan de hand. Tiger rent de trap op- en af alsof hij 2 jaar is (en niet 14, zoals in werkelijkheid). Ontlasting en urine lijken ook in orde. Beide katten zijn 'geholpen'.

Heeft iemand een idee wat de reden voor dit gedrag kan zijn? We maken ons zorgen (het contract loopt nog minimaal 10-15 jaar met deze kater :-) )
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door MarjanR »

Oei, wil je nog 10-15 jaar met je katten?
Dan zijn ze echt heel oud hoor :lol:

Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen?
Er kan heel veel meer aan de hand zijn wat niet in de ontlasting terug te vinden is.
Het lijkt er wat mij betreft wel op dat hij zich niet lekker voelt, ondanks dat hij uiteindelijk wel eet.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door Cari »

Een bloedonderzoek lijkt me inderdaad raadzaam, sowieso op die leeftijd wel verstandig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door Aciren »

Ik zou inderdaad even naar de DA gaan voor bloedonderzoek. En een algehele APK is ook nooit verkeerd :D
Hou je ons op de hoogte!?
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
paasnini

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door paasnini »

Ik zou zeker ook bloedonderzoek laten doen.
Het vervelende is dat katten van nature pijn en ziekte niet laten merken. in ieder geval niet zoals je zou verwachten. Dit kan toch heel voorzichtig een teken kunnen zijn dat er iets is.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door Catfish »

Ik sluit me zeker aan bij mijn voorgangsters. Zeket laten testen, vooral op de nierwaardes. Die houden het bloed en dus het lichaam schooon van afvalstoffen, en het is een bekende oude (sorry, oudere ;-)) kattenkwaal.
Maar waar ik ook aan moest denken is dementie. Katten gaan zich dan anders gedragen. Via de zoekfunctie linksboven kun je hier op zoeken, staat veel over geschreven.
Maar ook soortgelijk gedrag kan een gevolg zijn van nierinsufiecientie.
Hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
PenT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:17

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door PenT »

Dank voor al jullie reacties! Even een update omtrent het gedrag van onze kater:

We zijn vrij snel na het plaatsen van bovenstaand bericht naar de DA gegaan. Die kon niets vinden en stelde ook voor om een urine monster te nemen alvorens we overgaan tot een bloedtest (dit is vervelend voor de kat). Het kon wat haar betreft even goed een schrikreactie zijn van iets dat op de benedenverdieping is gebeurd. We hebben we op aanraden van de DA een luchtverstuiver met Feromonen gekocht (Feliway) die de kat gerust stelt.

Vrij snel nadat we naar de DA zijn geweest veranderde het gedrag van de kater in positieve zin! :-) Hij staat ons weer braaf op te wachten wanneer we thuis komen en mauwt zoals vroeger wanneer hij eten gaat krijgen.

We zullen een dezer dagen nog wel een urinetest doen, maar voorlopig lijkt de situatie weer uit zichzelf (en evt. middels de luchtverstuiver) te zijn genormaliseerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater vertoont sinds 1 week vreemd gedrag

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het gedrag weer normaliseert Ik zou toch adviseren bloed en urine na te laten kijken. Al;s de nierfunctie slecht is kan een kat psychisch in de war raken omdat hij zichzelf vergiftigt zeg maar.
Ik heb er hier één van 14 gehad die als hij wakker werd steeds zo in de war was dat hij zijn grote vriend om de oren begion te slaan. Die twee katten zijn van kitten af aan samen opgegroeid en waren onafscheidelijk. Vriendje snapte er helemaal niks van.
Helaas zijn ze inmiddels allebei overleden. De een aan longkanker de ander een hersenbloeding. Die zat zich te wassen, viel opeens om en ging rondjes draaien. Daarna verlamd aan een kant. Er was allanger van alles mis met zijn hersenactiviteit.

Daarom mijn advies je kat toch grondig na te laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie