Ervaring met de volgende merken voeding?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door castratenkoor »

Doet me erg denken aan de brief op mijn werk gisteren.
"ik kan de dierenartsnota niet betalen en dus heb ik de katten maar weg gedaan", soort van flut-bewijs meegestuurd. En dan denken dat de nota niet betaald hoeft.

Ipv de vraag hier stellen kun je zelf samenstellingen vergelijken, met groothandelvoer loop je veel meer kans op later hoge dierenartskosten.

Je vraag irriteert me, verwacht je ervaringsantwoorden zoals " ik heb een jaar Intratuinvoer gegeven en toen viel mijn kat dood neer".

En dan dus de conclusie ok dat maar niet geven.

Ik voerde toen Sjaak jong was Iams brokken, Sjaak raakte 2 x in coma, door heftig blaasgruis lagen zijn nieren plat.
Dat wil niet zeggen dat niemand meer Iams kan voeren, dat wil alleen zeggen dat IK hier geen Iams
meer neer moet zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

@castratenkoor;

Als het je zo irriteert dan reageer/lees je toch niet?

Ipv zelf zo hard van de toren te blazen kan je ook eens LEZEN..Ik loop al 2 weken al die samenstellingen te vergelijken en kom zelf tot de conclusie dat ik bijv het voer Perfect Fit er goed uit vind zien, maar dan ben ik benieuwd waar het verschil in prijs dan in zit. En DAAROM kom ik hier dus vragen naar ervaringen en of ik dan misschien iets over het hoofd zie waarom deze voeding dan níet goed zou zijn/ minder goed.

Het enige voer wat ik er echt uit vind springen is Applaws, vanwege het hoge vlees gehalte, maar dan houdt het ook op ook.

Pff is het dan echt zo'n ramp om om advies te vragen? Ik wil mijn kitten niks te kort doen, maar wil daar niet de hoofdprijs voor betalen als dat niet nodig is. Ik koop zelf ook goedkoop eten, goedkope kleding ipv dure merkkleding waar je alleen voor de naam betaald, en heb soms dat idee bij de dure kattenvoer merken ook. En als ik dan echt inderdaad iets over het hoofd zie, dan wil ik met alle liefde het duurdere voer geven, maar dan koop ik liever een 10 kg zak, die de helft goedkoper is in verhouding dan een 2 kilo zak. Is dat zo gek?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Anne »

Ik vind dat dit soort vragen hier moeten kunnen. In het begin toen wij nog maar net katten hadden stelde ik ook deze vragen, daar is dit forum toch ook voor bedoeld.

Nynke zoals je kunt lezen zijn de meningen hierover verdeeld. In princinpe bestaat er geen slecht kattenvoer in Nederland, dit mag hier niet verkocht worden. Alles wat ze nodig hebben moet er in zitten.

Jaren geleden heeft de consumentenbond kattenbrokjes getest, het eigen merk van c1000 kwam toen als beste uit de test naar voren. AAn die test had een hoogprofessor in de dierenvoeding
meegewerkt maar heel veel mensen waren het niet eens met de uitslag van de consumentenbond.

Je moet het dus zelf zien op te lossen wat het beste bij jou situatie past.
Ik vind rc dus helemaal niks omdat er in mijn ogen veel te veel chemische troep in zit.

geef mij maar brokjes zonder kleurstoffen en chemische houdbaarheid stoffen.

Als je een voeding vindt waar jouw katten het goed op doen, is het prima.

Hier hebben we 1 die niet tegen alle brokjes kan, dus krijgt hij zijn speciale brok.
Hier hebben we 1 die staat op een blaasgruisvoorkomend brok.
De anderen staan op carocat en zolang dat goed gaat ( al een aantal jaren) vind ik het prima.

Ik heb geen ervaring met brokjes van intratuin of opticat, je kan het gewoon eens proberen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

Nynke1988 schreef:vroeg me af of jullie ervaring hebben met de volgende soorten voeding en of deze goed of slecht zijn?

- Intratuin eigen merk (Kitten)
- Perfect One (Junior)
- Opticat (Van de Lidl)

En hoelang is een geopende zak voer houdbaar?
Want ik weet dat iedereen hier aandringt op het beste premium voer, maar mijn portemonnee vind dit voer niet zo leuk, tenzij ik een 10 kilo zak koop. Maar dan zit je weer met de houdbaarheid..

Ik wil liever niet meer dan 4á5 euro per kilo uitgeven aan voer, aangezien ik
Nynke, iedereen bedoelt het hier goed en je vragen waren of wij ervaringen met 3 soorten voer hadden en hoe lang een geopende zak houdbaar was en dat je max 4 - 5 euro per kg aan voer wilde uitgeven.

niet jij maar ìk heb je Perfect Fit aangeraden binnen je budget en je uitgelegd waar je op kunt/moet letten bij kattenvoer.
in een later bericht meld je mij dat je dat zelf ook al weet en dan denk ik:
al mijn moeite en uitzoekwerk dus voor niks.. maar graag gedaan hoor!

en je mening over Applaws deel ik niet, ver boven je budget en de fabrikant van Applaws grossiert in recalls = terugroepacties, bovendien paar voedingsschandalen..
en het is zeker ook niet zo dat een zo hoog mogelijk vleesgehalte (en zeker als het geen gevogeltevlees is) het allerbeste voer oplevert, maar dan moet ik je het verhaal van de muis gaan uitleggen.. maar dat kun je uitgebreid in de voedingstopics vinden..

op een Forum kun je altijd reacties verwachten, zeker als je een dergelijk bericht als het jouwe plaatst. dat was niet wat je wilde horen, maar wij mogen onze gedachten en meningen toch ook wel naar voren brengen en niet alleen zeggen wat jij wilt horen/lezen?
en als je de voedingstopics beetje doorgelezen had dan wist je al lang dat je vraag op die manier gesteld naar goede/slechte voeding nauwelijks tot niet zomaar te beantwoorden is..
een aantal mensen heeft de moeite genomen om wat breder met je mee te denken en met die tijd en inspanning mag je best wel wat charmanter omgaan, graag asjeblieft ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Cari »

Nynke, ik begrijp dat je simpelweg voor je katten een goed voer wilt, waar je niet teveel voor betaalt. Volkomen logisch, wil ik ook. Ik heb ook geen portemonnee die Royal Canin o.i.d. aankan en heb bovendien ook grote twijfels wat betreft deze voeders. Wat je zegt: veel marketing en dierenartsen die een deal met ze hebben, terwijl ze zelf vaak heel weinig weten over voer. Ik ben ook regelmatig op zoek naar voer waarvan ik wens te denken "dit is het helemaal", maar zo'n voer bestaat niet. Van Applaws kan je bv zeggen "fijn, dat hoge vleesaandeel", maar ik begin nu geluiden te horen (lezen) dat katten kapot gaan aan het enorme eiwitpercentage, wat hiermee gepaard gaat. Ik heb destijds Sanabelle gevonden en sindsdien hoor ik dat velen dat gebruiken. Ik stap er nu weer vanaf, omdat het misschien te maken heeft met de kale plekken waar een van mijn katten last van heeft. Ik ga nu Happy Cat proberen, o.a. de graanvrije variant, die dan weer niet zo'n enorm hoog eiwitgehalte heeft en ook redelijk betaalbaar is. Ik koop wel altijd de grootste zakken, haal daar iedere keer wat uit voor in een bus en doe de grote zak, goed dicht in een ton.
In principe is elk voer oke, maar voor mij in ieder geval geen kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen, een matig eiwitgehalte en niet teveel granen. Katten kunnen ook oud worden op whiskas en als je op de diverse fora kijkt, zijn de katten die verwend worden met het duurste voer of vers vlees krijgen, ook ziek en hebben eigenlijk precies dezelfde problemen.. Ik kom zo langzamerhand terug van het belang van het beste voedsel. Het is net als bij mensen: sommigen worden oud op junkfood en sigaretten, anderen hebben altijd wat, terwijl ze zich te pletter eten aan fruit en groenten :???: . Ik denk dat het voor de gezondheid van de doorsnee kat belangrijker is dat hij gelukkig is en kat kan zijn, dan dat hij het duurste voer krijgt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Adriana schreef:Nynke, iedereen bedoelt het hier goed en je vragen waren of wij ervaringen met 3 soorten voer hadden en hoe lang een geopende zak houdbaar was en dat je max 4 - 5 euro per kg aan voer wilde uitgeven.

niet jij maar ìk heb je Perfect Fit aangeraden binnen je budget en je uitgelegd waar je op kunt/moet letten bij kattenvoer.
in een later bericht meld je mij dat je dat zelf ook al weet en dan denk ik:
al mijn moeite en uitzoekwerk dus voor niks.. maar graag gedaan hoor!

en je mening over Applaws deel ik niet, ver boven je budget en de fabrikant van Applaws grossiert in recalls = terugroepacties, bovendien paar voedingsschandalen..
en het is zeker ook niet zo dat een zo hoog mogelijk vleesgehalte (en zeker als het geen gevogeltevlees is) het allerbeste voer oplevert, maar dan moet ik je het verhaal van de muis gaan uitleggen.. maar dat kun je uitgebreid in de voedingstopics vinden..

op een Forum kun je altijd reacties verwachten, zeker als je een dergelijk bericht als het jouwe plaatst. dat was niet wat je wilde horen, maar wij mogen onze gedachten en meningen toch ook wel naar voren brengen en niet alleen zeggen wat jij wilt horen/lezen?
en als je de voedingstopics beetje doorgelezen had dan wist je al lang dat je vraag op die manier gesteld naar goede/slechte voeding nauwelijks tot niet zomaar te beantwoorden is..
een aantal mensen heeft de moeite genomen om wat breder met je mee te denken en met die tijd en inspanning mag je best wel wat charmanter omgaan, graag asjeblieft ;-) ;-)
Sorry ik zie nu dat ik een foutje in mijn eerste post heb gemaakt, ik bedoelde inderdaad perfect FIT, excuses! :oops:

Ik ben ook heel blij met de moeite die mensen nemen om te reageren en ben jou ook dankbaar voor je reactie, maar ik kreeg gelijk het idee dat ik afgezeken werd omdat ik geen duur voer wilde aanschaffen ;)

Ik heb het hele forum na geplozen en kon geen antwoord op mijn vraag vinden en plaatste daarom dit topic, en natuurlijk had ik ook wel kunnen verwachten dat mensen dan zouden zeggen dat ik beter wat duurder voer kon aanschaffen.. Het is ook lastig omdat iedereen een andere mening heeft, maar ik hoopte gewoon wat informatie te kunnen krijgen. Zoals ik al zeg, ik wil mijn kitten niks te kort doen en zag door de bomen het bos niet meer van al het voer!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

volgens mij heb je prima info gekregen en zo gaat het eigenlijk met iedereen.
en ik kan niet teruglezen waar je je afgezeken zou kunnen voelen, dat is altijd heel persoonlijk maar dat is van niemand hier de bedoeling geweest. er is jou ook geen duur premium-voer aangeraden, maar wel een waarschuwing tegen baggervoer en blaasgruisellende genoeg op het Forum, vandaar de waarschuwing..
en perfect fit past in je budget (en is iets anders dan perfect one dat ook bestaat..)
er is ook een topic over bezuinigen op voer en grit en daar staan missch ook wel erg bruikbare tips voor je in. ;-) en die heb je ongetwijfeld inmiddels ook wel gevonden hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik meen mij toch ook ergens een heel bruikbare uitleg gezien te hebben over waar je nu net op moet letten in voer.
Wat de voor- en nadelen zijn...
Heel het muis-verhaal stond daar ook.

Ik denk dat je al je antwoorden kan vinden als je dat topic eens naast de merkenlijst op Zooplus legt...

Ik heb geen ervaring of katten die premiumvoer krijgen minder snel ziek worden dan anderen, maar ik ken wel genoeg van fysiologie om de link tussen sommige kwalen en voer met veel granen en zware eiwitten in te zien...
Verder is mijn ervaring, dat als je premiumvoer kan aankopen aan heb dubbele van de prijs van het mindere voer, je eigenlijk niet meer betaald omdat ze er minder van eten... Ik had het echt nooit verwacht dat het zo'n verschil zou geven!

Hier gaf ik vroeger Friskies en daar betaalde ik 2,30 euro voor. Ik heb dan Sanabelle in 10 kg gekocht en toen gaf ik 4 euro per kg uit.
Op de Friskies stond dat ik vb Cuzco zo'n 80gr per dag moest geven, en op Sanabelle stond zo'n 60 gr per dag. Nu blijkt dat ik Cuzco van Friskies wel meer moest geven, ik denk zo'n 90 gr, en van Sanabelle at hij maar 50 of 55 gr per dag.
Dus maakt het in prijs al niets meer uit...

De katten hebben ook een duidelijk voorkeur, de ontlasting is een stuk beter sinds ze dit voer krijgen en ze hebben er een voller gevoel van. Ze eten er vanuit zichzelf minder van, ookal vinden ze het duidelijk lekkerder.
Ikzelf weet het ook wel als ik de brokken naast elkaar leg, in Friskies zie je de kleurstoffen gewoon af springen!
En de hoeveelheid vlees die daar in zit, dat wil je niet weten. De ingrediënten zeggen genoeg.
Ik vind het in Sanabelle ook wel leuk dat er zoveel ingrediënten in zitten, zo zit er ook mosselmeel in. Dat is wat anders dan het beetje gevogelte dat in Friskies zit wat eigenlijk daar enkel voor de smaak er in zit... en de kwaliteit van dat vlees wil ik ook niet weten...

Ik ben het er wel mee eens dat duurder niet noodzakelijker beter is, gewoon omdat het meer kost. Maar als je de samenstelling naast elkaar legt, zie je wel wat het beste is, en welk dan van prijs nog meevalt en welke veel te duur voor wat het is. RC en Hills zijn de meest gekende merken en dus duurder doordat de consument de reclame betaald. De merken die daar niet zo'n geld aan uitgeven, zijn dus minder duur maar niet minder goed.
Je moet vooral op de hoeveelheid koolhydraten letten (moet zo weinig mogelijk zijn) en dus weinig granen erin. Niet te veel eiwitten ook niet, want dat is belastend voor de nieren. Ze moeten er natuurlijk wel in, maar niet overdreven...
En van te veel vet worden ze natuurlijk ook snel dik, maar een beetje moet er ook in, want dat is van nature zo in hun voeding.
Vezels zijn er meestal erg weinig in kattenvoer, dus dat is altijd een pluspunt.
Voor het hele verhaal kan je echt beter in het voedingstopic kijken!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

wat betreft de eerste alinea van het bericht van Valerie, voor als je er echt in geinteresseerd bent...

klik de zoeken-button --> type analyse muis --> loop de geselecteerde berichten langs.

ik heb tig maal het verhaal van muis in een bericht opgenomen en 'muis' alleen scoort ook goed.

en verder heeft Valerie weer eens geweldig haar best bedaan om uit te leggen, toe te lichten, duidelijk te maken, enzo enzo :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door castratenkoor »

Hetgevaar vind ik dat een kat het prima lijkt te doen op een bepaald voer en dan sluipen zonder dat dat aan de buitenkant te zien is er erg ziek van kan worden.
Zoals bij mij met Iams. Ik heb een periode Sjaak apart gevoerd, dieetvoer van de dierenarts en bleef de rest Iams geven. Tot ook Joep niet meer kon plassen.
Bij mij komt Iams er niet meer in.
Ze doen het hier allemaal erg goed op Orijen, ook de beide blaasgruis/nier/klantjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie