Waardes okee?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Waardes okee?

Bericht door puck0906 »

Onze lieve Bono is wat afgevallen (250 gr in een half jaar) en zijn gedrag is anders. Ik kan het niet plaatsen maar het is anders. Soms afzonderen en dan weer mega aanhankelijk, soms futloos en dan weer heel speels. Het kan komen omdat wij vorig jaar 2 kittens hebben gekregen waar hij wel gek mee is en dat hij zijn gedrag daarop aanpast. Nou eet hij goed, drinkt goed, piest en poept dus geen zorgen maar toch maar even voor de zekerheid bloed laten prikken en een apktje. Alles zag er super goed uit. Zijn tanden waren mega wit en verder voelde alles goed. Ik heb de waardes opgevraagd en het voelt goed dat ik dit gedaan heb maar vraag me toch af of de medeforum leden die verstand hebben van waardes rare dingen zien. Willen die dit bekijken en een mening geven?

ALH 22-44 35
alp 10-90 25
alt 20-100 49
amy 300-1100 1039
tbil 2-10 4
bun 3.6-10.7 9.4
ca 2.00-2.95 2.69
phosi.10-2.74 1.5
cre 27-186 128
glu 3.9-8.3 4.9
na+ 142-164 149
k+ 3.7-5.8 3.9
tp 54-82 76
glor 15-57 41
hem 0
lip 0
ict 0
t 4 19-62 37
chol 2.3-5.3 3.1
hem 0
lip 1
ict 0

Veel waardes zitten namelijk tegen het 2e getal aan. Bono is 10. Ik ga ervan uit dat de als de dierenarts zegt dat het goed is dat het dan goed is maar effe checken kan nooit kwaad toch?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Waardes okee?

Bericht door MarjanR »

Zolang het allemaal binnen de referenties valt zal ik me niet al te veel zorgen maken.
Je zou Bono wel Senioren voer kunnen geven (jouw Bono'tje is een senior, alweer).
Oudere katten hebben natuurlijk ook hun afbraak van organen zoals nieren, lever etc etc.
Is niet dodelijk, is gewoon a fact of life.
Elke voeder speelt daar op in en heeft daarom ook senioren voer.
Daarin zitten wat minder eiwitten, fosfor en ander spul wat belastend is voor de organen.

Ik hoop dat je het doet en ook resultaat ziet ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Waardes okee?

Bericht door puck0906 »

Hoi Marjan,

Dank voor je reactie. Doe ik ook niet echt maar wilde het gewoon dubbel checken. Ben onwijs blij dat ik het gedaan heb voor vooral mijn eigen gemoedsrust. Ik heb ook 2 zusjes van ruim 1 jaar en ze zijn bij ons gewend de hele dag brokjes te krijgen dus ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Heb al is geprobeerd 1 week lang brokjes weg te halen en dan ipv blikvoer brokjes te geven maar dan lieten ze het ook staan. Ze zijn gewoon gewend dat ze de hele dag krijgen. Wat ik wel doe is af en toe blik en brokjes voor senior halen zodat hij wel wat binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waardes okee?

Bericht door Adriana »

k vermoed dat dit een VetMed-bloedonderzoek is en tal van waardes, zeker voor een 10-jarige zijn keurig netjes. ook schildklier en bloedsuikerwaarde.
waar je langzamerhand wel rekening mee moet houden is eiwitten want zowel crea als ureum (bun) zitten tegen de bovengrens. fosfor ip is wel keurig (mist een komma)..
ik zou als het mijn katzel was met je da doorspreken dat je hem nierdieetvoer van de ds (zonder medicijnen maar wel beperkt en goed verteerbaar eiwit) gaat geven voor een deel van zijn voer om zijn nieren te gaan ontzien, omdat ie voorlopig nog wel een tijdje mee moet.

en bravo, eindelijk iemand die een seniorencheck laat doen bij een > 10-jarige, dat zouden veel meer personeeltjes moeten doen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Waardes okee?

Bericht door MarjanR »

Ben ik met je eens Adriana.
Ik ben ook via de harde weg wijzer geworden ;)

Heb je werkelijk een week lang geprobeerd?
Of heb je je laten vermurwen en ze uiteindelijk toch gegeven wat ze verwachten te krijgen (snap ik hoor, echt wel)?
Ik heb hier namelijk een kat van 17 binnen 3 dagen aangeleerd dat hij moet eten wanneer hij krijgt (3x per dag). En dat hij anders pech heeft. En hij was toch echt al 17 jaar gewend de hele dag brokken te kunnen eten.
Dit ivm dieet voer kan ik het ook gewoonweg niet laten staan omdat mijn kleine meisjes dat niet mogen hebben.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Waardes okee?

Bericht door puck0906 »

Dank voor het compliment. Ik krijg in mijn omgeving best opmerkingen van zo honderd euro uitgeven omdat hij wat afvalt maar het zijn een soort van kindjes voor me en ik vergeef het mezelf nooit als ik ergens te laat achter gekomen zal zijn. Dat heb ik vorig jaar met snowy al gehad en ook al was dat niet mijn 'schuld'ik voel het wel een beetje zo dus dat gebeurd me hopelijk hierdoor niet meer. Ik zal hier zeker op gaan letten en de dierenarts zei dat het allemaal super was voor zijn leeftijd en dat we volgend jaar juni opnieuw kunnen kijken en dat ik gewoon goed in de gaten moest houden hoe zijn gewicht gaat. Ik heb het echt een week volgehouden maar moet zeggen dat zolang het niet noodzakelijk is dat ik er dan verder niet veel moeite voor doe. Als hij echt aan het dieetvoer moet dan zal ik wel moeten. Ik geef nu 2x per dag ('smorgens bij het opstaan en 's avonds als ik thuis kom) 1/2 blik en brokjes staan er de hele dag. Hoe zou ik dat dan moeten doen? Blik reduceren tot 1x en dan 2x per dag brokjes ofzo? Ik kan het nog wel een keer proberen. Ik wil mijn moppies verwennen en vind het zo zielig... haha
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Waardes okee?

Bericht door puck0906 »

kan het trouwens kwaad als ik wat meer senioren voer geef voor die zusjes van ruim 1 jaar? Of komen die dan dingen te kort?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waardes okee?

Bericht door Adriana »

je kunt ze allemaal eiwitbeperkt voer geven denk ik en de zusjes een paar keer per week wat meer kip of beetje rauw lamsvlees.
je zou kunnen denken aan niervoer van animonda (zooplus), daar zitten geen medicijnen in en misschien ook wel de Urinary van Sanabelle en dan zou je de waardes bij de analyse en de ingredienten even naast elkaar moeten leggen. de zusjes zijn op een leeftijd dat ze geen extra calcium/fosfor meer hoeven te hebben voor de opbouw van hun skelet.
en met je Bono zou ik wat voorzichtiger zijn dan je dierenarts, want voorkomen en vóórzorgen is altijd beter dan onherstelbare nierschade met da-nierdieetvoer binnen de perken proberen te houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Waardes okee?

Bericht door puck0906 »

dank voor je reacties! Is eiwitbeperkt voer senior voer? Bono heeft ooit blaasgruis gehad en kreeg toen royal canin urinary maar de dierenarts vond dat niet meer nodig voor levenslang zeg maar. Maar jij zegt dus wel weer geven of is sanabelle anders dan royal canin?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Waardes okee?

Bericht door MarjanR »

Ja, het zit zo, het is niet goed om dat dieet voer heel erg lang te geven.
Je kunt beter bij een dierenspeciaal zaak een voer zoeken die zich daarop richt.
Ik ben bij toeval (ja Adriana, ik heb weer een goed voer gevonden) dat zich richt op dit soort probleempjes op leeftijd; Ecostyle Vitaalcompleet Care.
Daar zit gewoon alles goed is in, alleen wat minder eiwit en fosfor en geen toegevoegde granen, kleur en smaakstoffen.
Wat dan weer belastend is voor de nieren en blaas
Je kunt het al je katten geven

Je kunt hier meer info vinden.
De prijs is goed ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waardes okee?

Bericht door Adriana »

puck0906 schreef:royal canin urinary maar de dierenarts vond dat niet meer nodig voor levenslang zeg maar. Maar jij zegt dus wel weer geven of is sanabelle anders dan royal canin?
kan het dat je S/O bedoelt, het blaasgruisoplossende voer van RoyalCanin? daar zitten stofjes in die indd blaasgruisoplossen en die horen niet thuis in kattenvoeding, mogen dus maar heel tijdelijk worden gegeven.
in preventief blaasgruisvoer van de ds mogen die stofjes niet zitten en veel van dat voer, bv Sanabelle Urinary kun je wel langdurig geven, zij het dat ik het hier 'erbij' geef maar niet als alleenvoer.

en even over Ecostyle..
met pijn en moeite heb ik daarvan een ingredientenlijst gevonden en een incompleet analyse overzicht. eiwit 28,7% en verder vrij veel vezels > 3,5%.
waar ik bij deze voerlijn een beetje zorgen over heb is het zetmeel/kh-gehalte, want uit de ingredientenlijst blijkt dat granen op de eerste plaats staat. dat betekent dat het zetmeel/kh-gehalte dus hoger moet zijn dan het eiwitgehalte!!
bij mij gaat de vlag nog even niet uit en ik wacht de antwoorden (ja tuurlijk mailtje gestuurd voor meer info..) van mevrouw Ecostyle rustig af..
en ben nog niet naar de ds gehold om het te bemachtigen..
Almo holistic heeft ongeveer dezelfde formule maar is een stuk graanlozer dan Ecostyle, zo ook Orijen, alleen daarvan vind ik het eiwitgehalte extreem hoog.

p.s. ik geef het ds nierdieetvoer van Animonda integra als eiwitbeperkt voer, seniorvoer is ook enigszins eiwitbeperkt, maar voor mij eigenlijk nog aan de hoge kant.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie