Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Cari »

Wat goed dat het beter met haar gaat :grin: !
Hoe kan haar hele lijfje onder dat spul zitten :shock: ;-) ? Ik zou haar niet wassen. Ze is nu veel te kwetsbaar (je wilt er geen longontsteking bij..) en bovendien is het nog even dweilen met de kraan open. Probeer haar gewoon met een doekje wat schoner te maken als het erg is.

Ik zou met de antibiotucum gewoon even doorgaan. Is niet zo goed voor haar, maar als alles weer de kop opsteekt door te vroeg stoppen, ben je verder van huis. Om de darmen weer gezond te krijgen zou je een prebioticum kunnen geven, dat herstelt de goede darmflora die door AB vernietigt wordt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door pearlsofpassion »

Wat goed dat ze zo opknapt!!
Doe zo voort!

Wel stel ik me een vraag bij de oordruppels... Als er niets te zien is voor en achter het trommelvlies, waarom moeten er dan nog oordruppels gegeven worden?
Ik snap dat er nog AB gegeven wordt als er nog duidelijk iets mis is met haar evenwichtsorgaan en om zeker te zijn dat de ontsteking goed weg is. Maar oordruppels komen toch nooit tot aan het evenwichtsorgaan?
Een middenooronsteking kan verholpen worden met oordruppels omdat die wel nog kunnen werken in de gehoorgang en gehoorholte, maar het evenwichtsorgaan ligt daar nog achter (binnenoor). Dus dat vind ik wel raar... Bovendien is dat toch ook maar AB in zalfvorm?

Verder heb ik er mijn twijfels bij of het wel iets te genezen is aan haar evenwicht als ze al zo lang onder de DA zit en het niets helpt... Ik snap wel dat er voor de zekerheid nog wat doorgegaan wordt en nog wat afgewacht wordt, maar ik betwijfel of het dan ineens gaat helpen. Je weet echter maar nooit.

Ik hoop mee dat het allemaal nog goed komt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

goed zo, mini-poes! ik koop bij een Turkse slager een paar lamsribbetjes en haal daar het vlees af, die zijn hier euro 5,- per kg en dat is goed te doen. maar weet niet of je zoiets in je buurt hebt.
wat fijn dat ze er zo enthousiast over is en het zal haar goed doen! en wat fijn dat je het in huis hebt gehaald.

je kunt een eitje zacht koken, afkoelen, wit eraf en voor iets anders gebruiken en dan houd je een half zachte eidooier over en daar doe je zeker twee dagen mee.
fijn dat ze zo actief is, bewegen is heel erg goed voor haar en als ze wil spelen helemaal geweldig.

en tja, hoe lang je met die synolux door moet gaan, kan ik ook niet overzien. je zou even aan je da kunnen vragen of je met temperaturen kunt zien of de ontsteking over is en wat haar normale temp moet zijn. zou zo'n oorthermometer ook bij katten werken?

wat erg goed helpt bij oortjes en lichte jeuk is calendula zalf, De Tuinen heeft het van het eigen merk en het is er van VSM. de geur is heel zacht en mijn ervaring is dat ze het er niet aflikken. zachtjes inmasseren met vochtige tissue.

nee, nog maar even niet wassen, dat vet trekt vanzelf in haar huid en in haar vachtje en als je haar regelmatig borstelt dan gaat dat nog sneller.

jeetje, al met al een hele zorg voor je en je zult ook wel erg gelukkig zijn met iedere gram die ze aankomt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Kattenbella »

Eigenlijk niet veel aan toe te voegen. Fijngemalen biefstuk kan ook veel doen voor het aansterken.
Sterkte en succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Margion
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2010 13:46

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Margion »

Hallo, ik heb een kitten van 5 maanden met ook mogelijk FIP. Ze heeft een hele dikke buik en ze speelt niet meer. Ze schudt zo nu en dan haar hoofdje. Wat betreft de groei blijft ze echt achter bij haar broer. Die groeit als kool en is heel speels.
Radya, zo heet de kitten, slaapt vooral. Veel opwinding in huis vindt ze niet prettig.
Maar ze eet goed, drinkt water en plast en poep (wel zacht) goed.
De DA heeft bloed afgenomen, want vocht afnemen wil hij niet want heel, heel misschien is ze wel zwanger. Maar hij denkt toch vooral aan FIP. Ze had ook 39,8 graden koorts dus.
Vrijdagmiddag gaan we met Rady terug naar DA voor uitslag ... en misschien wel om haar in te laten slapen. Doe ik hier goed aan. Ik wil haar in ieder geval een lijdensweg besparen, maar aan de andere kant hoop ik TOCH ZO dat het geen FIP is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

dat ziet er niet goed uit en vooral verhoging ...
wees even voorzichtig met inslapen want droge FIP kun je alleen aantonen met bloedonderzoek waar gekeken wordt of ze antistoffen tegen het coronavirus heeft..
natte FIP is een punctie en als dan geel dradentrekkend vocht, dan ....
wens je wijsheid en sterkte en een ervaren en deskundige dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door pearlsofpassion »

Hij wil geen bioptie doen omdat ze misschien zwanger is?
Dus dan heeft hij schrik om de foetussen te raken, veronderstel ik... Maar haar dan wel in laten slapen zonder deftig onderzoek? Zo gaan de foetussen dan toch ook dood???? Waarom dan geen onderzoek?
Als ze misschien zwanger is (wat trouwens ongelooflijk vroeg is, waarom denk je dat? ) dan is het toch nog niet ver, want dan zou je het duidelijk kunnen zien op echo, dus dan kan hij toch nog gemakkelijk de baarmoeder vermijden?

Ik zou bij een andere DA een second opinion gaan vragen, dit klopt ergens niet... Lijkt me veel te snel overgaan op inslapen (dat is tegenwoordig precies een rage! :roll: , we krijgen hier constant zo'n berichten binnen, bij het minste inslapen...). Ik veronderstel dat je nog niet op het punt stond om haar in te laten slapen, maar DA die dat aanraden zijn soms niet gemotiveerd genoeg meer om echt een oorzaak te vinden...
Vandaar de second opinion.

Veel sterkte verder! Ik hoop dat ze toch iets vinden en tenminste deftig onderzoek gaan doen.
Btw: àls ze zwanger is, is het veronderstel ik van haar broer en heb je veeeel kans op afwijkingen in de jongen door inteelt. Bovendien is ze er nog echt veel te jong voor, is er veel kans dat ze de zwangerschap niet uitdraagt, en als ze het wel doet is het nog de vraag of ze ze goed gaat zogen. Ze is zelf nog een kitten. Het zou in mijn ogen niet slecht zijn voor je poesje haar te laten steriliseren met nestje en al.... Hier is ze echt nog niet aan toe en veel kans dat er met de kittens ook vanalles scheelt...
Misschien kan dan tijdens die operatie ook eens deftig gekeken worden in haar buik en misschien erachter gekomen worden wat haar scheelt...



Sterkte!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik heb weinig toe te voegen aan wat Valerie (pearlsofpassion) zei. Tegenwoordig vinden veel dierenartsen het makkelijk het FIP te noemen als ze zo 1,2,3 geen diagnose kunnen stellen. Het klinkt niet goed hoe het met je katje is, maar dat ze ziek is wil niet zeggen dat je haar meteen in moeten laten slapen! Als ze een dikke buik heeft van eventuele dracht zijn de jongen allang op echo te zien, als het geen dracht is kan de dierenarts een buikpunctie doen.
Wat waren de bloedwaardes? Heb je die te zien gekregen, waren er afwijkingen te zien?
Laat je niet zomaar een diagnose aanpraten zonder dat de kat op z'n kop en binnenstebuiten is gekeerd, als er echt alleen maar bloed is afgenomen en nog geen echo/rontgen is gedaan zou ik eens voor een second opinion gaan...
Heel veel sterkte!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij de dames hierboven.
Lijkt me erg vroeg voor een zwangerschap, en met de koorts erbij wordt er al snel (vaak terecht) aan FIP gedacht. Laat haar echter niet zomaar inslapen, wie weet is ze inderdaad zwanger! En dat is zoals hierboven ook beschreven staat makkelijk na te gaan.
In het geval van Fip is het duidelijk, dan kun je haar alleen in laten slapen helaas.
Sterkte en hou ons op de hoogte alstjeblieft!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Re: Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door minimow »

Hoi,

Het gaat beter met mijn Mini, ze woog vanochtend 1680, dat weegt ze al de hele week en ze lijkt niet echt over de 1700 te willen komen. Het gaat goed in de zin ze is actief en speelt, komt niet ziek over maar ze eet niet zo goed. Ze krijgt vers vlees, biefstuk en lamsvlees wat ze soms dus wel opeet en de andere keer niet. We hebben ook nog steeds convalescence, maar hier hetzelfde verhaal. Ik probeer haar met de hand te 'dwangvoederen' en dan eet ze wel rustig een heel schoteltje met vlees op of convalescence, alleen als ik het laat staan lijkt ze uit zichzelf geen honger te hebben ofzo. Ze heet natuurlijk niet voor niets Mini, dus misschien zal ze gewoon zo klein blijven en niet zoveel meer groeien, geen idee wat ik moet verwachten.

omdat ze een scheef kopje heeft liep al de oorzalf over haar heen, maar het oor is mooi rustig en schoon dus de zalf hebben we niet meer gebruikt. ook de antibiotica is nu klaar, dus ik wacht het wel af. Anders gaan we volgende week weer terug naar de dierenarts, maar op het moment komt ze niet ziek over gelukkig.
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met twee kleuterkatten geboren 25 mei jl is hier dat het groeien in vlagen gaat, soms in een week een groeispurt en dan weer aantal dagen meer slapen dan spelen/vechten. denk dat dit ook wel logisch is, groei kost veel energie en t lijf moet denk ik dan even bijkomen.

maar de situatie met Mini is al enorm verbeterd sinds het begin, ze eet en doorgaans met smaak, geen antib meer, geen zalf meer en nu maar eens kijken hoe ze 'uitgroeit'.
er zit erg veel energie in convalescence en alles bij elkaar zou wel eens een beetje veel kunnen zijn, vandaar dat ze missch niet zo veel trek meer heeft in RC-pap.
ze krijgt toch ook nog wel goeie kwaliteit kittenbrokjes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Cari »

Gelukkig lijkt Mini zich in ieder geval goed te voelen, ook zonder antibioticum en oorzalf. Misschien zou je haar darmwerking nog wat beter kunnen maken met een prebioticum, of met colostrum http://www.medpets.nl/colostrum+therapi ... 3godRkh7UQ zodat het voedsel optimaal wordt opgenomen. Je zou ook nog de convalescence kunnen afwisselen met a/d van Hills. Een ander smaakje wordt soms ook wel op prijs gesteld, zeker bij slechte eters.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie