Patiani heeft chronisch nierfalen en hoge bloeddruk

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Patiani heeft chronisch nierfalen en hoge bloeddruk

Bericht door patiani-guusje »

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Omdat bij mijn kat Patiani (11,5 jaar) afgelopen maandag de diagose GNF is vastgesteld en ik veel opzoek hierover op internet kwam ik op dit forum terecht. Wat een verdrietige verhalen allemaal, maar gelukkig ook hoopgevende verhalen! Ik wil iedereen die een kat heeft met deze aandoening veel sterkte toewensen!!!
Bij Patiani zijn maandag de volgende nierwaarden vastgesteld:
Ureum: 19.04 (mag max. 11.09 zijn)
Kreatinine: 325 (mag max. 164 zijn)
De reden waarom ik naar de dierenarts ging is omdat hij goed eet, maar wel afvalt. In januari is hij ook getest en was alles goed. Hij heeft toen wel preventief een half jaar nierdieet van Hills gegeten, de dierenrts zei baat t niet dan schaad het niet. Na een half jaar had hij hier genoeg van en ging hij slechter eten. Na overleg met de dierenarts ben ik hem toen Whiskas senior gaan geven, een kat kan beter iets eten dan niet, aldus de DA, en zijn nieren waren een paar maanden geleden nog ok.
Dat at hij dus erg goed, maar kwam niet aan, leek eerder af te vallen. Vandaar dus dat onderzoek nu.

De Da was erg verbaasd over de uitslag, dacht aan de schildklier (die is dus prima
Volgens de DA eet een kat met deze waarden vaak erg slecht, wat mijn kat dus niet doet.
Achteraf gezien heeft hij wslk van de zomer toen hij slechter ging eten ms wel al klachten gehad, maar ik heb ze niet herkend. Ook het vele drinken wat erom bekend staat deed hij alleen in januari (voor het eerste bloedonderzoek) en toen was er dus niet te zien in het bloed.

Een heel verhaal hopelijk een beetje duidelijk voor jullie. Ik ben erg geschrokken van de uitslag van het onderzoek, en probeer nu uit te vinden hoe zijn leven er vanaf nu uit zal gaan zien.
Wat ik nergens kan vinden is of dit extreem hoog is, deze waarden? Wat kan ik vanaf nu verwachten, mijn Da wil niet te veel zeggen om mij geen hoop te geven, maar ik wil graag duidelijkheid.

Hopelijk is er iemand die mij hier meer over kan vertellen, en verder zijn alle tips welkom!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen :-(

Bericht door MarjanR »

HoiGuusje,

Welkom op het forum.
Ik kan je antwoord geven hier.
Maar er zijn twee topics met enorm veel informatie over hoe en wat.
Om even gelijk antwoord te geven op je nu prangende vraag of of de waardes hoog zijn.
Ja, de waardes zijn hoog.
Hoe het leven er verder uit zal zien?
Ligt aan je kat zelf.

Zoek even op het forum naar het topic van "Pluisje verhoogde nierwaardes" en "nieren werken niet goed meer"

DAAR kun je veel leren!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voor de tip, heb het doorgelezen. Ben denk ik gewoon op zoek naar een succesverhaal om zo hoop te houden. Mijn kat is nu nog in goede conditie, en ben gewoon heel erg bang voor wat er nog komen gaat, en probeer me daar een beetje op voor te bereiden door te lezen/info in te winnen.
Hopende een "succesverhaal" te vinden over een kat met gelijke nierwaarden, die het nog lang heeft uitgehouden.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
nierfalen is een rotkwaal en het is onomkeerbaar, nierweefsel herstelt niet..
wat je t beste kunt doen is, wat Marjan hierboven schrijft, verder lezen/schrijven in een niertopic en dan zo snel mogelijk 100% nierdieet geven en medicijnen.
en succesverhalen, helaas....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Oei, ja.
Weet je, nier patientjes zijn verschillend.
Net als gewoon gezonde katjes verschillend zijn.
De ene leeft nog jaren door, de ander is met een jaar aan de andere kant van de regenboog.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Hij krijgt nu bijna een week nierdieet, en Benakor. Heb alleen wel de indruk dat ie wat sloom wordt van de Benakor. Zal daar morgen de DA even over bellen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Hm, ik las zoiets al ergens anders op het forum.
Moos zat ook aan de fortekor (benakor), maar daar merkte ik niets flauws aan hoor.
Het is een bloeddrukverlager in feite.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ja, ik las het.
Mijn reactie over de fosfor ip meting staat er ook.
We kletsen hier verder natuurlijk.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoi Guusje
Afschuwelijk dat Patiani zulke hoge waardes heeft! Ik leef met je mee omdat we lotgenoten zijn en precies weet wat je nu doormaakt. Bij onze kat Noa is afgelopen woensdag cnf vastgesteld: crea van 495 en ureum van 30. Noa is pas drie en heeft het waarschijnlijk gekregen na een metacamkuur van 5 weken voor en na het trekken van haar tanden en kiezen ivm stomatitis. Voor die tijd was ze kerngezond.
Noa heeft twee dagen aan een infuus gelegen en daardoor zijn haar waardes gedaald naar 308 en 17,4 - een beetje hetzelfde als jouw Patiani dus. Aan het eind van de week laten we weer controleren en evt. nog een infuuskuur (ik twijfel nog omdat zo'n opname best wel stressvol is. Zijn de waardes nauwelijks gestegen, dan probeer ik het nog een paar dagen. Zijn we weer terug bij af, dan heeft het geen zin). Misschien kun je jouw DA ook eens vragen naar zo'n reinigingskuur.
Succesverhalen zou ik ook graag lezen; je wilt het gewoon niet accepteren dat zo'n jonge kat misschien al snel gaat sterven (en 11,5 is toch ook nog redelijk jong!). Ik ga er ook niet van uit en vecht samen met Noa.
Jouw kat eet nog goed, dat is een goed teken. Ik zou voor een twee/driedaagsinfuus gaan, wie weet krijg je hem dan weer aan de gang!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Cerna,

Mijn andere kat heet overigens Guusje ;-) Jullie kat dus ook al, en dan nog zo jong... je hoort het veel teveel, en het is verschrikkelijk!!! Ik hoorde het een week geleden en sindsdien ben ik niet mezelf. Ik hoop voor jou en je kat dat de behandeling met het infuus aanslaat. Eet Noa nog wel goed? De mijne dus wel, daardoor is het niet opgevallen.. Ook aan zijn gedrag was niets te merken, tot maandagochtend. Hij gedroeg zich anders, gespannen, ging steeds in elkaar zitten, en kneep veel met zijn oogjes. wiklde niet op de bank, ging steeds bij de gangdeur zitten, zit ie normaal gesproken nooit. Ik vertrouwde het niet en ben meteen naar de Da gegaan. volgens de Da was er niets aan de hand, misselijk misschien, maar ja dat noem ik niet niks, is toch niet fijn. Verder niet uitgedroogd, en erg allert. hij adviseerde voor de zekerheid ook een behandeling met een infuus, maar dan niet met een opname.
Hij krijgt vandaag voor de derde dag extra vocht toegediend, en daarna is het afwachten hoe ie het zelf doet. Bij noa zijn de waardes in ieder geval gedaald, merk je nu wel dat ie zich wat beter voelt?
Eet en drinkt ie wel?
Ik ben nog maar een leek op dit gebied, maar door het vele lezen heb ik veel bijgeleerd.
Wat ik zelf doe is dieetvoer van royal canin geven, met Renalzin (voedingssupplement wat fosfor bind, en afvoert via de darmen, zodat de nieren minder belast worden) hopelijk heb ik dit goed onthouden ;-) ook doe ik een scheut water door het voer voor extra vocht. Ik geef ook regelmatig een spuitje water in zijn bek. Ik kan niet elke dag controleren of ie voldoende drinkt, vanwege mijn werk (3dagen) vandaar.. Ook krijgt ie Benakor, wat bloeddrukverlagend werkt en de nieren ontlast.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en dat mijn verhaal duidelijk is en klopt ;-)

Verder zou je op de website van Marga kunnen kijken, google "margali" en je komt er. Veel info over nierkatten, ze heeft er zelf veel ervaring mee (helaas) Heb er zelf heel veel aan.

Verder kan ik je alleen maar heeeeel veel sterkte toewensen en ik hoop van harte dat Noa opknapt!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door patiani-guusje »

Lees net dat je nog een andere kat hebt met cnf... dan zul je mijn adviezen wel allang weten ;-)
Hoe gaat het nu met Noa?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Patiani heeft chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Bedankt voor je warme belangstelling en adviezen.
Met Noa gaat het naar omstandigheden best wel goed. Ze eet minimaal en ik dwangvoer een paar keer per dag wat Hills KD of Trovet. Daarna gaat ze zelf wat brokjes eten. Ze zit echter sinds maandag beter in haar vel dan de afgelopen 6 weken en ik blijf hopen dat dit doorzet.
(wanneer je haar hele verhaal wilt lezen, ga dan naar het verhaal van Femmekind in "Gebit" want daar is het mee begonnen, vandaar word je naar Pluisje geleid; dan heb ik nog wat op de site gezet over de gevolgen van metacamgebruik). Mijn DA vermoedt dat het toch acuut nierfalen is geweest en daar kunnen ze weer redelijk van herstellen. Het blijft echter een onzekere, stressvolle tijd.

Onze kater Cochi heeft ook nierfalen maar dat is maar heel beperkt en met Fortekor (Benakor spuugt hij uit; die pillen schijnen toch viezer te zijn. Dat zal dan ook de reden zijn van het enorme prijsverschil) en beperkt nierdieet blijven zijn waardes keurig onder de 164. Hij schommelt echter vreselijk met zijn schildklier. Na een half jaar 2 pilletjes, zijn de waardes te laag en geef ik 1 1/2 dan zijn ze weer te hoog na een half jaar. Heel lastig! Maar hij is voor zijn bijna 16 nog een gezond ogende kerel van 8 kilo, dus over hem geen zorgen.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Nierfalen en hoge bloeddruk

Bericht door patiani-guusje »

Gisteravond ben ik met mijn kat naar de weekend arts gegaan. Hij was erg sloom, en had een slechte eetlust. 2 Weken geleden is de diagnose nierfalen vastgesteld, meer hierover in "patiani heeft nierfalen". De dierenarts constateerde dat mijn kat een hele hoge bloeddruk heeft: 250!
140 is normaal. Ben hier erg van geschrokken, en vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, de combinatie nierfalen/hoge bloeddruk. Komt veel voor deze combi zei de Da.
Hij krijgt er nu medicijnen voor, hopelijk krijgen we daarmee de bloeddruk onder controle..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie