Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
assepoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 13:55

Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Bericht door assepoes »

Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik een kitten, ze is nu 13 weken (9 weken toen ze bij ons kwam). Ze is een halflangharig poesje en een ontzettende pluizebol. Sinds ze hier is heeft ze soms poep aan d'r achterwerk zitten (in de haren) als ze van de kattebak komt, en nu is ze natuurlijk nog heel klein, maar ik maak me er wel een beetje zorgen over. Afgezien van dat het vervelend is voor ons (want wij maken haar natuurlijk schoon zodra we het merken) vind ik het ook vervelend voor haar, want als het heel erg is lijkt ze zichzelf te ruiken. Maar gaat vervolgens niet over tot een wasbeurt. Ook zit het vaak zo ontzettend vast in haar haren dat het voor ons onmogelijk is om weg te krijgen. De eerste keer dat het gebeurde had ze een stukje rauwe vis gegeten, dus ik dacht dat het daar van kwam. Maar sindsdien geen vis meer gehad en het komt nog altijd voor.

Ze heeft geen echte diaree maar haar ontlasting is niet altijd even hard, zo ook weer de afgelopen paar dagen. Ik heb gecheckt op wormen maar zie niks in haar ontlasting. Vanaf 10 weken zijn we begonnen met een wormenkuur (dat hadden de vorige eigenaren niet gedaan; 12 weken de tweede keer en over een week nog eens) en ze is inmiddels volledig ingeënt.

Ik heb haar inmiddels verschillende soorten voer laten eten zodat ze later niet een kieskeurige poes wordt: van Royal Canin 34 naar Hills Kitten naar nu RC 36. En nooit meer dan de hoeveelheid geschikt voor haar gewicht. Ze eet en drinkt goed en is ontzettend speels en lief. Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar, want wat is er mis? Hebben jullie tips? Naar de DA gaan kan natuurlijk, maar ze is niet ziek dus dat lijkt me niet nuttig. Hebben jullie goede ervaringen met ander voer? Ik heb nog een nieuw zakje Hills liggen en ook een zakje Applaws (die ga ik nu maar eens proberen).

Een heel verhaal, maar het leek me handig om alle info maar in 1x te geven.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk..

Bericht door Lovecat »

Sinds ik van RC kitten naar Carnibest (KVV) ben overgestapt, heeft Dexter veel minder ontlasting (er wordt meer verteerd van het voedsel) en is het ook compacter (het zijn een soort konijnenkeutels geworden..), de stank is veel minder en hij heeft minder 'restjes' aan zijn bips hangen.

Eerst vond ik nog weleens ontlasting tegen de zijkant van de bak en in z'n poot, alsof hij er mee had zitten 'smeren', maar nu heeft hij dit nooit meer. Misschien dat je dit ook kan proberen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet goed om steeds maar voer af te wisselen als de samenstelling erg verschilt. Dan kan het spijsverteringsstelsel zich er niet goed aan aanpassen en heb je meer kans op zachte onlasting. Als de voeding ongeveer dezelfde samenstelling heeft (vooral het koolhydratengehalte en vetgehalte) zou het niet zo'n probleem mogen zijn, maar ik zou toch maar eens proberen een paar weken op hetzelfde voer te blijven. Kijken of dat beterschap brengt....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Bericht door Anne »

Toen onze Joep nog klein was hadden we een soortgelijk probleem. Hij verloor kleine beetjes ontlasting door het hele huis. In de kattenbak was zijn ontlasting ook niet altijd hard.
Na wat onderzoeken en testjes bij de dierenarts hebben we hem toen op een sensible voer gezet maar dit had weinig resultaat. Toen is hij uiteindelijk op hypoallergeen voer beland van royal canin en het probleem was over.
Hou het in de gaten en overleg met je dierenarts.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
assepoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 13:55

Re: Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Bericht door assepoes »

Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga eerst eens kijken of ze het beter gaat doen op hetzelfde voer. Ik had er echt niet bij stilgestaan dat ook het wisselen van 'goede' merken slecht zou kunnen zijn. Ook heb ik eens gezocht wat Carnibest eigenlijk is, misschien vind ik dat wel interessant als hoofdvoer met droge brokjes als bijvoer. Ga er eens wat meer dingen over zoeken. Maar voorlopig nog even niet, ik blijf even bij de Applaws.

Anne: onze poes verliest geen ontlasting, maar het blijft in de kattenbak aan d'r haren plakken omdat het niet mooi vast van structuur is. Maar ik hou je tip zeker in gedachten!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten heeft regelmatig poep aan d'r achterwerk

Bericht door Anne »

Het probleem is dan wel hetzelfde ;-) Aan Joeps zijn bips blijft niks vastplakken want die is kortharig :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie