Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Adriana
Jij hebt er zo langzamerhand een dagtaak aan om al dat ongeruste personeel van informatie te voorzien! Maar in ieder geval weer hartelijk bedankt.

Die laatste alinea maakt me wel weer erg verdrietig omdat ik nog steeds het gevoel heb dat ik in ieder geval een deel van de strijd kan gaan winnen. Wanneer ik naar Noa kijk dan zie ik geen zieke kat, ze zit daarvoor te dicht in haar vacht, glimt teveel en is te actief. Zodra het weer het toe laat, wil ze naar buiten, mekkeren naar vogeltjes, haren in de wind.
Ik heb niet het idee dat ze misselijk is want dan zou ze toch gaan spugen en sputteren wanneer ik haar dwangvoer? Gisterenavond heb ik haar twee keer 10 ml. Trovet gegeven (om 20 en 23 uur) en daarna ging ze zelf Hills-KD brokjes eten. Dat is toch een goed teken?
Vanmorgen heb ik de Fortekor in een beetje Trovet gemengd en dat ging prima. Ik had gisteren AD gebruikt omdat dat het beste mengt, maar met Trovet gaat het ook prima. Daarvoor twee keer 5 ml. Trovet in een spuitje en dat at ze met smaak op.
Periactin wil ik haar niet meer geven vanwege het schuimbekken en de paniek en daarom dacht ik dat mirtazapine dan misschien een goed alternatief zou zijn, maar wanneer ze daar dan weer meer door gaat eten, is het misschien weer schadelijk voor de nieren. Dus misschien maar helemaal geen eetlustopwekkers meer en gewoon dwangvoeren wanneer het uit de hand loopt.
Weet jij wat een nierenkat minimaal moet hebben om te kunnen blijven functioneren (eten en water)?

Het is inderdaad een stressvolle tijd en mijn man wordt helemaal gek van mij. Ik ben alleen nog maar met Noa bezig. Bezig met twee vragen: "Wat moet ik doen om haar zo lang mogelijk in leven te houden en haar leven zo aangenaam mogelijk te maken?" èn "Hoe kon het gebeuren? Hoe kan een gezonde kat opeens chronisch nierfalen ontwikkelen?" Wanneer ze tijdens het genezingsproces van haar gebit niet gezond was geweest, dan was alles niet zo snel en keurig geheeld. Dus wat is er gebeurd??? Het vreet aan me! Ben al 4 kilo afgevallen. Niet alleen Noa is botterig maar ook haar vrouwtje.

Ik las ergens dat jij geen Fortekor geeft. Gebruik je MacSam daarvoor in de plaats of mag je beide pillen ook samen geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, soms moet ik gewoon beperken en dan kies ik de inhoudelijke topics en vaak is dat nier..

nee, ik weet niet hoeveel minimaal maar Noa zal gewoon eten als ze daar behoefte aan heeft en in kleine beetjes zodat haar nieren niet al te veel tegelijk krijgen te verstouwen, want dat is een truc, kleine beetjes, steeds kleine beetjes.

je zou kunnen kijken of ze op mirtazapine, en dan minder doseren als de da voorschrijft om te starten, beter reageert.

Mies krijgt keurig netjes fortekor maar we hebben de indruk dat ze daar erg sloom van wordt en bij de e.v. check zal haar bloeddruk worden opgenomen.
bij Mo was dat 140 en dat is licht verhoogd en er was geloof ik iets van allergie, Mo reageerde ook helemaal niet op ipakitine en ook daar was allergie met McSam en een hele riedel aan dieetvoer waar hetzelfde stofje inzit als in ipakitine...
McSam in combi met wat vit c gaf goeie resultaten maar ik had ook nog zijn bloedsuikerwaardes om rekening mee te houden want ook nog diabeet. dus strikt nierdieet van RC droog en nat en MacSam en wat tarwegras/eidooier en soms extra (ontzuurde) vit c. soms priegeltje rauwe kip of priegeltje rauw lamsvlees en priegeltje is paar flintertjes en ongeveer kwart vingerhoed..

probeer Noa stabiel te krijgen, als ze er goed uitziet en levenslustig is dan is dat een goed teken. ze hoeven niet over te geven als ze misselijk zijn, alleen dan hebben ze geen trek...
ja, als ze zelf ook nog k/d eet dan is dat niet verkeerd, maar kijk even of dat vandaag geen terugslag geeft want missch een te grote hoeveelheid ineens ...

stop asjeblieft met a/d, dat is erg verkeerd voer voor een nierfaalkat, trovet is lekker vet en wordt door veel katten erg lekker gevonden.

kan me voorstellen dat het maalt in je brein en dat het slopend is. iets zal er wel wennen maar het blijft een zware tijd.
k zou ook niet kunnen bedenken waarom haar crea ineens zo hoog was, wat is haar ureum eigenlijk? metacam zal zeker een rol hebben gespeeld, er wordt breed tegen gewaarschuwd.

diep ademhalen en er tegen aan en dat doe je ook en goed naar Noa kijken en aantekeningen maken, dat helpt mij altijd. bovendien kun je dan makkelijk terugbladeren om te zien welk voer in welke combi wel goed ging.
en geniet van haar want je wint het niet maar voorlopig gaat het dus redelijk! het is de kunst om haar stabiel te proberen te houden zodat ze niet achteruit gaat, want alles wat achteruit is gegaan herstelt niet, dat is het probleem van een nierfaler..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik ben gestopt met AD! Gisteren was de laatste keer voor de pil; de rest mag Cerná (nee niet ik, maar onze zwarte poes van 11 - een cerná kocka is een zwarte poes in het Tsjechisch) die ik daar heel veel plezier mee doe.
Goed, Noa dus kleine beetjes. Wanneer ik haar echter iedere keer iets aanbied, wordt ze knap nerveus van mij. Wanneer ik het eten laat staan, krijgt ze de kans niet, want dan heeft onze veelvraat Cochi het al op. Daarom is dwangvoeren het handigst, maar ook dan moet ik haar steeds plagen. Wat is dit toch moeilijk! Maar het zal wel wennen. En ik ga er van uit dat ik de kans krijg om te wennen; jij hebt jouw Mies en Mo toch ook al twee jaar als nierpatient, maar hun startwaardes waren waarschijnlijk lager.

Noa heeft gisteren wel KD gegeten maar dat waren niet meer dan 10 brokjes; lijkt me niet te veel.

Noa's ureum was 30 en is na het infuus gezakt naar 17,4.

Nog even wat duidelijkheid: mag Fortekor en MacSam nou samen gegeven worden???

Groetjes, Annet en Noa
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Weer een vraag; ik blijf aan de gang.
Ik heb nog een tube Nutri-plus gel, mag een nierenkat dit hebben? Ze vindt het lekker en er zitten heel veel vitaminen in. Bevordert ook de eetlust. Per 100 gram (maar ze krijgt dan twee likken op de voorpoten, dus dat zal niet meer dan 2 gram zijn):
ruw eiwit: 1,1 % Vit. B1: 35 mg
ruw vet: 30,8 % Vit. B2: 3,5 mg
ruwe as: 0,8 % Vit. B6: 17,6 mg
vocht: 15 % Vit. B12: 35 mg
foliumzuur: 3,5 % IJzer: 8,8 mg
Ca-panthothenaat 35 mg Jodium: 8,8 mg
Vit A: 17,635 LE (?) Mangaan: 17,6 mg
Vit. D3: 882 LE Magnesium: 7 mg
Vit. E: 106 LE

Tussen de middag wilde ze niet eten. Toen de andere katten hun eten kregen, kwam ze al piepend (als een kitten, ze kan niet echt miauwen) op me af, liep enthousiast naar haar bakje en haalde toen haar neus op. Bah! Specific, hoef ik niet. Toen weer Trovet geprobeerd - was nog een restje van gisteren, maar had de hele nacht in de kk gestaan - hoef ik ook niet. Daar had ze altijd al een handje van: wanneer een blikje net open was, at ze er iets van, maar een paar uur later bliefde madame het niet meer. Toen toch maar twee pipetjes gegeven en dat at ze wel met smaak op.

Lactulose is een groot probleem; ze vindt het echt heel vies. Kokhalst nog net niet. Is dit absoluut noodzakelijk? Durf het niet door haar eten te doen want dan ben ik bang dat ze datzelfde eten straks ook niet meer hoeft wanneer er niets in zit.

Terwijl ik zit te typen hoor ik een brokjesetengeluid uit de slaapkamer komen. Gelukkig, Noa eet KD!

Ga een eindje fietsen, even uitblazen en ontstressen. Zonnetje schijnt zo lekker. Noa is ook al de hele dag buiten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

oeps, even huiswerk maken..

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
dit is een erg overzichtelijk verhaal over nierfalen, mogelijke oorzaken en waar je op moet letten, behandeling en verloop

Mies krijgt Fortekor en MacSam samen en dat gaat al een jaar goed. en ze eet k/d brokjes en tarwegras en regelmatig beetje half rauwe eidooier en drinkt water en dat is alles.

k/d van Hills is vrij vet en het is heel erg voedzaam, dus als ze daar kleine beetjes van eet, krijgt ze toch vrij veel binnen. en ze regelt zelf denk ik wel wanneer er weer trek is.
hier heb ik overal jampotten staan met brokjes en ik kan ter plekke voeren en dat werkt prima met zo'n grazertje.

nierkatten hebben grote behoefte aan allerlei vits en bepaalde mineralen, kalium dacht ik (door het toegenomen plassen). nutriplus gel is erg vet, laag eiwit en veel vits, in eidooier zitten ook erg veel vits en mins etc en idem in tarwegras.
het is voor mij altijd de vraag of systemen (van dieren en mensen) kunstmatig gemaakte vits en mins herkennen.... met andere woorden: hoe groot is de opname daarvan.
van eidooier weet ik dat ze dat in het wild ook eten en idem voor gras en tarwegras scoort erg hoog en vinden ze hier erg lekker.
je zou alle drie kunnen combineren..

dat lactulose-advies kwam niet van mij, het zou kunnen dat haar ontlasting door het vet in de nutri-gel al wat zachter wordt. ik heb geen ervaring met lactulose om ureum te binden, daar is ipakitine waarschijnlijk beter voor en dubbelop hoeft denk ik niet.
en van het ene brokje is de ontlasting zachter dan van het andere brokje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef:Hij krijgt nu bijna een week nierdieet, en Benakor. Heb alleen wel de indruk dat ie wat sloom wordt van de Benakor. Zal daar morgen de DA even over bellen.
fortekor of benakor maakt niks uit wat sloomheid betreft.
is de bloeddruk al eens gemeten, dat is bij nierklantjesbest wel belangrijk.

en anorganische fosfor (fosfor ip), dat is een aparte spotchem-meting. fosfor is vaak veel te hoog en fosfor is giftig, er is een goed middel: bayer: renalzin en vraag om het kleine pompflesje, dat is meer dan genoeg.

het is handig om in een niertopic verder te schrijven, dat zoekt makkelijker en dan staat de info in ieder geval een beetje bij elkaar.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ach, kijk. Fosfor IP is geen aparte meting.
Die zit in de Spotchem- Mulity Kidney II meting ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

anorganische fosfor (fosfor ip) wordt in Gouda bij onze da apart gemeten (spotchem), net als de fructosamine-waarde.
er zijn twee fosfors en die worden nog wel eens door elkaar gehaald..
en of het tegenwoordig in één meting (wij doen altijd panel V voor algemene waardes) kan, weet ik niet. want als je dit via een niermeting doet, dan heb je de algemene waardes niet. en ook dan weet ik niet of je de goeie fosfor hebt..
en verder ben ik scheikundig niet zo sterk en dan zou ik ook de gebruiksaanwijzing en mogelijkheden van het spotchem-apparaat moeten uitpluizen...
http://www.menarinidiagnostics.nl/Produ ... potchem_ez
Laatst gewijzigd door Adriana op 22 nov 2010 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Adriana,

Bedankt voor je reactie! De bloeddruk is gemeten was iets verhoogd.. Wat betreft de fosforverhoging heeft mijn Da inderdaad Reanalzin geadviseerd. Ik weet alleen niet of hij ook daadwerkelijk fosforverhoging heeft? Of heeft elke kat met een nieraandoening dit standaard?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heel vaak is ook de fosfor verhoogd/te hoog bij een startende nierfaalkater en het is in het begin altijd handig om zowel de bloeddruk als fosfor ip te meten en daarop de totale medicatie af te stemmen.
bij ons ging de fosfor met een maandje renalzin omlaag tot bijna onder de onderwaarde in de referentieruimte en renalzin werkt hier dus geweldig.
sindsdien ben ik gestopt en laat één keer per jaar fosfor meten en geef dan als het nodig is af en toe een weekje renalzin en zorg dat er zo min mogelijk/geen rood vlees wordt gegeten, want daar zit veel fosfor in..

monitoren/in de gaten houden is, zeker in het begin het sleutelwoord bij nierfalers. de enige manier om dat te doen is frequent bloedonderzoek, want het is heel verschillend hoe de systemen van de diverse katzels op de medicatie reageren.
onze ene poes heeft veel baat bij ipakitine terwijl de andere er (in combinatie met hetzelfde MacSamuel) vooral zware allergie van kreeg..
en het uitgangspunt is stabiliseren en zorgen dat de waardes niet achteruitkachelen en het gewicht constant blijft.

je zult ook diverse voeders moeten uitproberen want niet alles wordt gelust en niet alles werkt.. begin wèl met de da-voeders, er zijn er zat, dan kun je later altijd nog uitwijken. en als je eigen da bv alleen Hills verkoopt, dan kun je via internet bijv via Medpets (zie onder) maar ook via andere internet-apotheken andere merken nierdieetvoer bestellen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nou ik zou dat maar laten hoor, Adriana.
Het uitzoeken van de Spotchem, daar hebben anderen een hele studie van gemaakt. ;)

Het kan inderdaad zijn dat de Panel V een ander fosfor meet.
Dan bij dezen; de Kidney II meet de Fosfor IP :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik zie bij de menarini spotchem gegevens geen kidney II staan
maar ga er verder geen studie van maken. t zal ook wel te maken hebben met verschillende types spotchem apparatuur,
net zoals katten verouderen die apparaten natuurlijk ook.. ;-)
n ik ben altijd meer gebaat bij een overzicht van de algemene waardes (panel V) en laat soms de fructo of fosfor ip apart meten, dat is denk ik goedkoper dan zowel een aparte volledige niermeting en een panel V..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik wil nog even terugkomen op Renal Special.
Via de DA kreeg ik een telefoonnummer van Royal Canin en de dame vertelde mij dat beide Renals geschikt zijn voor nierkatten en dat het vooral de eiwitten en het fosforgehalte zijn die super belangrijk zijn. Natrium is ook belangrijk ivm hoge bloeddruk maar bij Special zit het nog binnen de marge van het toegestane. Renal Special is NIET voor blaasgruiskatten, maar voor katten met nierfalen.
De dame had er erg veel verstand van (voor zover ik dat met mijn lekenverstand kan beoordelen), de DA zegt dat het toegestaan is, dus het lijkt me veilig om dit te geven.
Voorlopig heeft Noa echter aan KD en Trovet genoeg (kreeg van de assistente een hele doos met proefzakjes mee zodat ik Noa iedere keer verse brokjes kan aanbieden. Klasse!).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

merkwaardig is dan wel dat een merk twee soorten brokkenvoer voor nierkatten heeft met vrijwel dezelfde naam, Renal en Renal special. en dan ook nog apart een blaasgruisvoer, nl S/O.

natrium altijd zo laag mogelijk kiezen en dat geldt in de vergelijking tussen de eiwitgehaltes natuurlijk ook, dus lijkt mij de absolute voorkeur voor de gewone Renal, die heeft het laagste eiwit/natriumgehalte.

blaasgruis is een totaal andere en erg tijdelijke kwaal.
urine moet je daarvoor juist met veel meer vlees en geen zetmeel aanzuren, dus qua voeding totaal tegengesteld..
en waarom eea dan gecombineerd wordt, heb ik nooit begrepen. bovendien is daar dan specifiek de RC S/O voor.. de combi nierfalen/blaasgruis is trouwens vrij zeldzaam..

ben niet zo dol op 'zit nog binnen de marge van het toegestane'..
doorgaans moet je gewoon zo laag mogelijk gaan zitten, zeker met een nierfaalbeest, want alle onnodige belasting is te veel en alles wat je kunt vermijden is meegenomen.

en iedereen kiest verder wat hij/zij het beste vindt, daar is iedereen vrij in.


en verder klasse van die assistente, die je voorzag van proefzakjes Trovet! lekker vers smullen dus de komende tijd en helemaal gratis, komt niet vaak voor bij een dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja, maar ik ben dan ook een goeie klant....

Waarom twee soorten nierbrokjes? Ze wilden ook een smakelijker variant op de markt brengen en dat werd dus Special. Aan ons daarna de keuze.
Blaasgruis is inderdaad een andere kwaal en RC combineert ook niet. Renal is voor nierpatiënten en S/O voor blaasgruis.

Met Noa lijkt het iedere dag beter te gaan! Eet nu regelmatig een paar brokjes uit zichzelf en gaat daarna water drinken. Kijkt helder en alert uit haar ogen, vacht vol en glanzend. Hoezo nierenkat? (ja ik steek mijn kop in het zand!) De laatste twee dagen is ze beter dan dat ze ooit geweest is sinds de operatie zes weken geleden.
Plaats reactie