Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Bij onze kat Noa is afgelopen woensdag vastgesteld dat ze CNF heeft. Een gezonde kat die opeens chronisch nierfalen krijgt (zie voor het hele verhaal "Pluisje").
De DA weet niet wat de oorzaak is en dus ga je zelf zoeken.
Noa had Stomatitis en omdat ze een brokjeseter is en ik er nauwelijks zacht voer in krijg, vond ik het advies van de DA, vorig jaar oktober, om alles te trekken wel een erg drastische. Ik had bedenktijd nodig en Noa kreeg een Cortalone-injectie. Omdat ze hier goed op reageerde hebben we dit nog een paar keer herhaald. De laatste keer was half augustus.
Noa zou 12 oktober geopereerd worden en omdat de Cortalone begin oktober uitgewerkt was, kreeg ze vanaf 1 oktober iedere dag 0,2 ml Metacam ingespoten (wij mochten zelf spuiten omdat Noa en medicijnen een hele stressvolle situatie is). Na de eerste operatie bleven we Metacam spuiten. In totaal heeft Noa 5 weken Metacam gehad.
Ik ben op internet gaan zoeken of er een relatie is tussen het landurig gebruik van Metacam en haar nierfalen en kwam het volgende artikel tegen: www.metacamkills.com. Ik ben hier erg van geschrokken en zal mijn DA hier naar vragen na het weekend.
Misschien ook een waarschuwing aan allen op deze site!
Noa is er nog en ik zal alles in het werk stellen om dit zo te houden!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ja, ik had ook een paar dagen metacam voor Moos in huis.
Er werd wel bijgezegd dat het slecht voor de nieren was, maar de onsteking in z'n bekkie was zorgerlijker.
Ik was erg blij dat de andere da met een ander medicijn kwam.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

k waarschuw al tijden voor de combi metacam en nierschade op het Forum!
t zou goed afschuwelijk zijn als dat de oorzaak is van Noa's nierschade....

we zouden eens een overzichtje moeten maken van pijnstillers voor katten met zo min mogelijk bijwerkingen
k heb ooit temgesic (morfine) meegekregen na Mo's mastceltumoroperatie en dat werkte prima, heeft vrijwel geen bijwerkingen voorzover ik weet maar baasje moet het wel zelf spuiten
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Ja Adriana, dat zou inderdaad afschuwelijk zijn! Wist ik een jaar geleden maar van het forum af, dan was me dit nooit overkomen.
Ik heb de DA aan het eind van de middag thuis gebeld omdat het me vreselijk hoog zat. Ze antwoordde dat dat alleen gold voor katten die al een nierprobleem hadden en bij Noa waren volgens het bloedonderzoek van februari de waardes goed. Maar wie weet had ze wel een sluimerend nierprobleem wat in februari nog niet te zien was en pas na de Metacam de kop op stak.
De DA zou zich na het weekend in het artikel verdiepen, dus erg veel zorgen maakt ze zich niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Als het zwaar is voor de nieren is dat voor alle nieren, gezond of ongezond! Het kan zijn dat het enkel gevaarlijk is voor katten met al een nierprobleem omdat die minder kunnen verdragen en dat de kat er dan onmiddelijk echt last van kan krijgen , maar alle nieren zien er dan van af hoor! Dat kan niet anders. Zoiets werkt niet selectief!

Maar het kan goed zijn dat je DA echt wel geloofd wat ze zegt, DA'n krijgen een erg oplossing gerichte opleiding, niet hoe een lichaam in het algemeen echt werkt en ineen zit. Ze leren meer wat er allemaal fout kan lopen, wat te doen en hoe te herkennen. Veel minder oorzakelijk en naar mijn mening te weinig achtergrond. Spijtig is dat, maar de opleiding is natuurlijk al erg lang.
Bij mensenartsen is dat beter, maar de opleiding duurt dan ook nog wel wat langer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

in het kader van het zoeken naar de oorzaak van haar nierfalen...
kan het zijn dat Noa te weinig drinkt? k lees dat ze een brokjeseter is en die hebben een nog grotere behoefte aan vocht dan wanneer ze ook natvoer binnenkrijgen. en eigenlijk wordt natvoer in veel gevallen gegeven om genoeg te laten plassen. en voldoende vocht is ongelofelijk belangijk om nieren en lijf goed door te spoelen en eiwitafbraakstoffen makkelijk af te voeren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Noa was een brokjeseter tot de operatie en ik heb nooit gemerkt dat ze toen te weinig dronk. Daarna lukten brokjes zonder tanden niet meer en toen ze zelf nauwelijks nog at, ben ik AD iets verdund met water gaan dwangvoeren. Na iedere voederbeurt ging ze uitgebreid drinken.
Nu ik weet dat ze nierfalen heeft, houd ik het extra goed in de gaten en geef haar zo nu en dan nog een pipetje of wat, maar leuk vindt ze het niet. Ze drinkt zelf echter ook regelmatig en de Trovetpaté heb ik aangelengd met water en vanmiddag heeft ze ook nog Whiskassaus gehad met Ipakitine. Ik weet niet hoeveel een nierenkat zou moeten drinken, maar haar vacht glanst en zit strak om het (inmiddels veel te magere) lijf.
Ik had bij "Pluisje" nog de vraag gesteld of ze tonijnwater mag. Dat vindt ze erg lekker maar in de tonijn zelf zit wel veel eiwit. Hoeveel daarvan in het water zit????
Wat ik me ook afvraag: zacht voer mag niet meer dan 8 procent eiwit bevat en dan moet er nog ipa bij, terwijl nierbrokjes wel 28 procent bevatten. Weet jij hoe dat zit?
Noa switched zo wel van het ene naar het andere onderwerp!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

ja, dat switchen kan vaak ook niet anders.
in natvoer zit rond 80% water, brokjes zijn vele malen geconcentreerder, van daar dat die percentages niet te vergelijken zijn.
heb bij Pluis uitgebreid bericht met info gezet maar was gisteravond laat thuis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cari »

Wat ik me ook afvraag: zacht voer mag niet meer dan 8 procent eiwit bevat en dan moet er nog ipa bij, terwijl nierbrokjes wel 28 procent bevatten. Weet jij hoe dat zit?
Als je gewoon zachtvoer neemt, bv. whiskas, moet een kat ca. 400 gr. eten. 8% daarvan is 32 gr.
Van brokjes geef je maar 50 of 60 gr, waarmee je op ca. 14 gr. komt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: Ik ben op internet gaan zoeken of er een relatie is tussen het landurig gebruik van Metacam en haar nierfalen en kwam het volgende artikel tegen: http://www.metacamkills.com.
heb daar nog eens gekeken en het is een dringende waarschuwing van de producent van Metacam om het absoluut niet/niet/niet aan katten te geven,

ook niet/nooit als ze nog geen nierproblemen hebben
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ok, dit is me helemaal duidelijk.
Dit ga ik doorgeven aan m'n da.
Gut, en ik ben gaan snuffelen tussen de papieren.
En Moos heeft best al wat aan metacam gehad.
Zou hij daarom ook verhoogde nierwaardes kunnen laten zien?
Zou het kunnen dat katten onder behandeling met metacam verhoogde nierwaardes laten zien.
Dat dit dus niet chronisch zou kunnen zijn, maar acuut?
En houdt dit dan in dat ik de 26ste prachtige waardes heb van Moos?

Ik ga het natuurlijk terugmelden hier wat de waardes zijn.
En ook hoe de da reageerde op het articel.
Verder wil ik wel weten wat er in de plaats komt van metacam.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana schreef:heb daar nog eens gekeken en het is een dringende waarschuwing van de producent van Metacam om het absoluut niet/niet/niet aan katten te geven,

ook niet/nooit als ze nog geen nierproblemen hebben

Zou het voor konijnen dan geen problemen geven? Daar wordt het ook algemeen toegepast bij pijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef: Dat dit dus niet chronisch zou kunnen zijn, maar acuut?
En houdt dit dan in dat ik de 26ste prachtige waardes heb van Moos?

Verder wil ik wel weten wat er in de plaats komt van metacam.
tuurlijk duimen wij intussen met zijn allen voor goeie uitslagen van Moos!

er staat in de waarschuwing van de producent in een aantal berichten acuut, het beschadigt/vernietigt nierweefsel..
het overzicht met overlijdensgevallen is veelzeggend, gaat van acuut tot vrij snel zo hier en daar te lezen.. tuurlijk afhankelijk van dier/kwaal/conditie/dosis/vorm etc

k begrijp niet dat Utrecht, altijd vrij vlot met 'verbieden/negatief adviseren' dit niet nog duidelijker onder de aandacht brengt, maar sommige da's kunnen waarsch niet lezen.
dus dan moeten de goeie da's en wij er maar alert op zijn..

'dogs only' staat in één van de berichten, dus ook geen nijnen/cavia's e.d. en er staat een hele riedel aan contra-indicaties, dus als hond dat en dat heeft of gevoelig is, dan geen metacam..
wat Cari ook al schreef ergens: absoluut rotspul en nooooit toestaan!

en zoals boven ook al gesuggereerd, we zouden een overzichtje van minder schadelijke pijnstillers voor de diverse soorten gevallen moeten maken..

temgesic na een operatie beviel hier erg goed, wel zèlf injecteren en niet alle dierenartsen geven zomaar morfine mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Sprak vanmorgen zowel een DA hier in Doetinchem toen ik KD kwam kopen, als dr. Knaake van de Wagenrenk (had hem het artikel gemaild).
Beide houden vol dat Metacam een geweldig middel is. Dat er zo nu en dan een slachtoffer valt, kan gebeuren en is afschuwelijk (zonde zei de ene DA; raar woord wanneer het een dier betreft) vooral wanneer het je eigen dier is, maar wanneer ze daar rekening mee moeten houden, dan kunnen ze niets meer voorschrijven en ook niets meer doen want er overlijden ook dieren tijdens operaties, etc.. Volgens de Doetinchemse DA worden die Amerikaanse sites vreselijk opgeblazen. En al die sterfgevallen dan, was mijn reactie. Dat moet je afzetten tegen het aantal dieren dat Metacam gekregen heeft en er wel goed op reageert en dan is het misschien 1 procent bij wie het fout gaat.
Maar de fabrikant waarschuwt zelf ook! Dat kon deze DA zich niet voorstellen want hij had afgelopen vrijdag nog met de vertegenwoordiger gesproken over hoe geweldig het middel was. Niets over nierfalen. Hoe lang hebben ze vrouwen Softenon voorgeschreven voordat er eindelijk een lichtje ging branden? En zelfs toen het bekend werd, bleven artsen het voorschrijven.
Ik ben benieuwd wat mijn eigen DA morgen over de site zegt; waarschijnlijk hetzelfde.

Met Noa gaat het goed. Wanneer ik haar brokjes of paté voorzet, wil ze niets. Dan geef ik haar twee pipetjes 5 ml. KD en een lik op elke poot met Nutri-gel en daarna gaat ze brokjes eten en water drinken. Haar smaakpapillen moeten iedere keer even herinnerd worden. Wanneer je niets weet, zie je geen zieke kat.
Aan het eind van de week willen we ter controle weer bloed laten prikken en wanneer het dan weer mis is, moet ze nog maar een keer aan het infuus maar dan wat langer. Het was nu twee dagen terwijl de Wilhelminaparkkliniek spreekt over drie tot vier dagen, ook is hun behandeling veel uitgebreider zag ik. Noa heeft alleen een infuus gehad met een fysiologische zoutoplossing, weet niet wat daar in zit maar zal er zeker naar informeren. Ook geeft de kliniek tegen bloedarmoede een injectie met anabool steroïde; heeft Noa ook niet gehad terwijl ze wel bloedarmoede heeft. De DA zei dat het lichaam dat zelf weer op moet pakken.
En zo blijven er nog veel vragen en onzekerheden!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

dit is de tigste negatieve ervaring die ik over de Wagenrenk lees, ze hebben een prima naam maar dit slaat weer eens nergens op..

de fabrikant zelf is er heel erg duidelijk over, neverdenooit aan katten geven!
heel vreemde reactie van de da's want mijn Goudse dierenarts wist het wèl!
er zijn zat pijnstillers voor katten maar daarnaar moeten we dan maar eens op zoek..
en iedere da die metacam (en prednisolon injecties) toepast kan wat mij betreft in de ban.
grrrmmbl grrrrrmmmbl :blowingup: :boeh: :blowingup: grrrmmbl grrrrrmmmbl
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie