Hoe snel afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Ja, we vonden haar ook wel mooi deze zomer (op die foto die jij plaatste) dus daar willen we ook wat meer naar toe. Die hangbuik, ik dacht dat dat ook typisch iets voor (geholpen?) poezen is? Zelfs ons kleintje van 2kg had dat. Vind het persoonlijk niet mooi, maar ja. Dat krijg je toch ook niet weg? Bij Nora lijkt dat ronde me vooral een probleem. Ze is letterlijk tonnetje rond :p

Denk dat we haar anders even mee nemen als we weer heen gaan, mijn ene konijntje niest weer maar heeft wel een schone neus (ze heeft al eerder snot, pasteurella, gehad) dus daar zit ik nog over te twijfelen en anders sowieso straks met B&B entingen. Want volgens jouw redenering zou ze op max. 5.8 mogen zitten en dat zit ze en da's te veel.. Dus dat vind ik nog wel even lastig.

En in elk geval over op ander voer, zal even kijken wat we nog hebben en dan bestellen, denk dat ik niet moeilijk doe en voor Sanabella ga, eerst maar light en later verder kijken. Dat wordt wel wat, als ik elke twee maand op Zooplus moet bestellen.. In dierenwinkels kan ik me erg goed inhouden omdat het tegen mijn principe in is om in winkels te kopen waar dieren verkocht worden, maar op Zooplus moet er toch het nodige aan speelgoed etc mee.. :lol:

Nora heeft zelf ook een dieet in gedachten.. ze zat net op het aanrecht, bij de tas van de slager, en daar zitten biefstukjes in.. :lol:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of het typisch voor poezen is hoor! Kleintje is helemaal niet dik! Ze is redelijk robust gebouwd, maar volgens haar bouw heel slank. Ze weegt ook maar 3,6 kg, maar eet zoveel ze wil...
Poezen die de pil krijgen worden daar wel erg dik van, dat weet ik wel...

Ik hoop dat ze het op het Light dan beter gaat doen he.
En dat je konijntje geneest. Je zal het waarschijnlijk wel weten maar ik zeg het toch maar eens, voor moest je het niet weten: Echinacea helpt erg goed bij konijnen. Als je eentje hebt die er snel last van heeft kan je het ook preventief geven, maar nooit meer dan een pilletje per week. Anders wennen ze er misschien aan en werkt het niet meer.
Als ze echt niest mag je volgens mij wel meer geven (maar dan niet te lang). Ze eten het erg graag.
Normaal is het gewoon een weerstandsversterker, maar bij konijnen werkt het erg goed en vooral bij beginnend snot of om het onder controle te houden en echt snot te voorkomen.

Ik geef het als het kouder wordt om de zoveel tijd eens, gewoon preventief.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Nee ik bedoel niet dat ze dik zijn, maar dat ze zo'n buikje hebben.. Ik ga zo even foto zoeken. Maar dat is eerder loshangend vel dan vet ofzo.

En echinacea moet toch in kuurtjes gegeven worden? Volgens mij is één pilletje per week ook niet zo verstandig? Heb me er nooit zo in verdiept, met Feline weten we het ook nog niet helemaal, ze heeft in juli voor het eerst snot gehad en in september alweer. Beide keren was het wel makkelijk te behandelen (eerste keer duplo injecties en daarna enrofloxoral, tweede keer enrfloxoral) maar dat het nu alweer terug lijkt te komen kan wel een teken zijn dat het chronisch is.

Maar bedankt voor je tip, was wel op de hoogte van het bestaan en de (preventieve) werking van echinacea, adviseer het anderen wel eens, maar had er niet aan gedacht het zelf toe te passen eigenlijk! :lol:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, dat loshangend vel kan wel zijn, dat heeft Kleintje ook, vooral net voor haar achterpoten, niet meer naar voren.

Ik heb de info over Echinacea van het Knabbelthuisje. Ik geloof dat ze het bij chronische gevallen in kuurtjes geven, maar dan weet ik niet zo hoe lang en hoeveel per week dan.

Ikzelf heb geen chronisch geval, maar ze durven zo wel eens niezen af en toe. Ik geef dan gewoon een paar pilletjes zo om de maand of zo vooral in de koudere maanden en met de naderende winter. Ik geef er wel wat meer om de kans hoog te houden dat ze er allemaal minstens eentje binnen krijgen (ik kan ze niet uit de hand laten eten zoals jij, daar zijn ze nog niet tam genoeg voor, en nu met dat oogje van Rafke is zijn vertrouwen weer zoek... :-(). Ik denk niet dat dat kwaad kan omdat ik het niet te vaak doe.
Met kuurtjes heb ik dus geen ervaring...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Denk dat het ook zeker geen kwaad kan, zoals jij het doet, de vraag is of het nog zo goed werkt, al is het voor een gezond konijn ook niet zo nodig, kan alleen maar helpen denk ik. Maar ik duik er even in! Stom dak er zelf niet aan gedacht heb.

En dat vel vlak voor de achterpoten bedoel ik inderdaad
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door MarjanR »

Mijn katten hebben ook een hangbuikje.
Zowel Moos, die dus te dik is, als Teun -Die geen gram teveel heeft-.
Gewoon lekker rank, zoals een kat hoort te zijn, maar wel een hangbuik, met onderin wat vet.
Het kan zijn dat Teun ooit heel dik is geweest en daarom wat vet heeft hangen onder aan z'n buik.
Maar ik ben dat niet gewend van m'n katten. Ook van Moos niet, maar ik ben bang dat dat eigenlijk mijn schuld is.
Nora kan echt wel wat kwijt.
Wij zijn gewend dat katten wat dikker zijn, maar dat hoort niet.
Dat hoort bij onze welzijn.
Ik ga Sara en Teun dus echt in de gaten houden.
Moos is al verpest, maar daar houdt ik ook oog op.
Dat hij niet teveel eet, en hopenljk mag hij van het nierdieetvoer af, want dat is vet.
Zoals ik al eerder meldde, zodra Moos van het nierdieet af mag en Sara gecasteerd is, ga ik over op het tijdelijk eten.
Dat betekend 3x op de dag eten. En na 20 of 30 minuten haal ik het weg.
Klaar met eten!
Daar wennen ze heel snel aan, vraag maar aan Ilone.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

Voor een gezond konijn is het inderdaad niet nodig, maar het kan misschien wel iets voorkomen als het kouder wordt en de weerstand toch wel iets omlaag gaat, dat is bij iedereen zo he. Ze hebben het mij aangeraden, dus ja... :-)

Ik weet niet of dat vel nu voor poezen specifiek is, mijn DA zei dat het voor haar leeftijd wel normaal was...

Hier krijgen de katten ook 3 maal per dag eten en verder niet. Anders wordt Cuzco ook veel te dik want hij blijft gewoon eten... Ik heb geen idee hoe dat komt, Kleintje eet nooit te veel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

@ MarjanR: Ja, i kweet dat ze wel wat kwjit kan, anders had ik dit topic natuurlijk niet gestart. ;) Mensen zijn inderdaad aan dikke dieren gewend, je wil niet weten heoveel van de konijnen te dik zijn, maar hier is alles altijd keurig op gewicht.. Nora is hier niet opgegroeit en dat maakt ook wel verschil misschien, haar bouw is anders, steviger, maar haar verleden is ook niet helemaal pluis, ze heeft van die trekjes..

Inmiddels krijgt ze ook (weer) twee keer per dag eten, 's ochtends en rond zes uur. En dan 's avonds laat, ze slaapt bij mij, nog een heel klein handje brokjes, als ik straks de Urinary brokjes binnen heb ga ik die dan geven.

@ Pearlsofpassion: Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat het specifiek iets voor geholpen poezen is, dat buikje/vel, weet niet waar ik dat vandaan haal!

En hier zijn we ook alleen maar katten gewend die het zelf wel regelen.. Maar bij Nora werkt dat dus niet.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Sanabella light is besteld.. Dus dat zal overmorgen wel binnen zijn. Kan ik gaan overmengen.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Ze zijn helemaal gek van de Sanabella... Vooral Billy vindt het heerlijk. Jullie kennen vast die Whiskas reclame, waarbij die sukkel die kat roept en dan zeurt dat de kat in de weg staat.. Nou, zo deed Billy ook toen ie meer wilde. Vervolgens reageerden we niet dus ging ie maar pal voor de tv zitten. :lol:

Kan nog zo'n twee week vooruit met de Carocat, maar begin alvast te mengen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

erg prettig dat Sanabelle zo in de smaak valt en light is ook compleetvoer, dus dat zouden ze in principe allemaal kunnen eten. en dan je slankie wat extra bijvoeren..
k vind katten die met lange tanden eten naar om te zien en het is altijd fijn als ze het lekker vinden en graag eten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Ik denk dat het met Billy geen enkel probleem gaat worden, nu ik zie hoe graag hij dit eet. De vorige brokken (Carocat en Prins, en heel in het begin Whiskas) at hij ook wel, maar niet zo als deze. En dan eten ze ook al gauw minder.

Nora wel meer in de gaten houden want die aasde nog meer dan anders op Billy's portie :p
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Toch, ik had het net met iemand anders over Carocat, omdat 'k zei dat ik net over aan het stappen was.. Maar ik leg de samenstellingen eens naast elkaar (Carocat Chicken&Rice, Sanabelle Gevogelte) en persoonlijk zie ik "het enorme verschil" niet echt? ('k Ben tot dusver nog helemaal happy met de Sanabelle hoor, daar niet van, sowieso is het verschil tussen Carocat en de Light versie van Sanabelle wel heel groot, bovendien, 't wordt thuisbezorgd, 't is goedkoper en ik hoef niet meer naar die afschuwelijke dierenwinkel die de enige is die Carocat verkoopt..)

Ehm, even kijken hoe ik dat naast elkaar zet..

Ik doe Sanabelle blauw, Carocat rood..

calcium 1.0 % 1,18%
ruw vet 16.0 % 18.0%
fosfor 0.9 % 0,91%
ruwe as 7.0 % 7,1%
ruw eiwit 31.0 % 31.0%
vocht 10.0 % 10.0%
magnesium 0.07 % 0.09%
ruwe vezel 4.5 % 2.5%

Samenstelling Sanabelle:

Gevogelte (min. 20%), maïs, gerst, pluimvee meel, dierlijk vet, levermeel, vismeel, vleeshydrolysaat, kanen (gedroogd), vleesmeel, heel ei (gedroogd), gedroogde bietenpulp (ontsuikert), cellulose vezels, lijnzaad, visolie, gist (gedroogd), calciumcarbonaat, veenbessen (gedroogd), bosbessen (gedroogd), mossel, witlofpoeder, kaliumchloride, goudsbloem bloemen (gedroogd), yucca-extract.
Vleesaandeel ofwel het aandeel eiwitdragers van dierlijke origine (gedroogd): meer dan 62%.
Dierlijk eiwitaandeel van de totale hoeveelheid eiwit: meer dan 88%.

Ingrediënten Carocat:
gedroogd kippenvlees
rijst ( min. 20 % )
maïs
maïsgluten
gedroogd lamsvlees (min. 10 %)
dierlijk vet
bietenpulp
kippenleverextract
zalmolie
plantaardige vezels
taurine
vitamines
mineralen
sporenelementen
bevat door de EG toegestane antioxidant: tocopherolen


(Bronnen: Sanabelle: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... dult/26535
Carocat: http://www.vobra.nl/nl/kattenvoeding-ca ... nalyse.php)

Kijk, ik zie ook wel wát verschillen, maar in grote lijnen lijkt het best wel op elkaar. En als er dan geschreven wordt dat "iedere kat dik wordt van zo'n vetpercentage" en dat ik dan zie dat het Light voer maar liefst nog 6,5% minder vet bevat, dan vraag ik me wel af of die 2% nu zoooo'n enorm verschil maakt?

Nu staat me ook bij dat gezegt is dat in CC vooral granen zitten en ik zie zelf ook dat in de samenstelling van SB prachtige percentages over het vlees en de dierlijke eiwitten genoemd worden, maar concreet wordt in de samenstelling van CC toch weinig gezegt over het percentage granen? Het percentage kip/gevogelte is in elk geval hetzelfde..

Ik geloof op zich wel dat Sanabelle beter is hoor, maar ik zie het zelf niet echt als ik hier naar kijk..? Misschien dat iemand (Adriana?) dat kan uitleggen? Zoals gezegt, ik ga zeker niet meer terug, dit bevalt nu al goed, nog wel even afwachten hoe de katten het er op doen natuurlijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

t gaat bij dik worden onder meer om de combinatie zetmeel/koolhydraten en vet (dat is bij mensen ook zo) en het wordt steeds moeilijker bij kattenbroks het percentage kh's/zetmeel te weten te komen. Sanabelle vermeldde dat voorheen op hun website maar die cijfers zijn eraf gehaald en bij Carocat zie ik dat ook niet vermeld.
bij Sanabelle bestaat in ieder geval minimaal 62% van het voer uit dierlijk eiwit en dan zitten er ook nog plantaardige eiwitten in.
bij Carocat staat een merkwaardige opmerking.. minimaal 20% rijst, dus het kan ook nog méér zijn.. op basis hiervan vermoed ik dat het zetmeelgehalte van Carocat een stuk hoger ligt.
als je de samenstellingen naast elkaar ziet dan is Sanabelle een stuk rijker, die gaat meer de kant van Orijen en Almo holistic op, ook wat meer vezels.

de enige manier om erachter te komen is 2 kg op voeren en het gewicht van je katten in de gaten houden en kijken hoe ze het erop doen. ze eten het gelukkig graag begrijp ik.
is er een groot prijsverschil tussen Carocat en Sanabelle?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Nee, of nou ja, degene met wie ik het er gisteren over had betaald 3 euro per kg incl. verzendkosten voor de Carocat, maar ik betaal ongeveer €30,- voor 7 kg = €4,30 per kg tegenover €4,- per kg voor Sanabelle. Dus 't ligt er net aan waar je het koopt dan.. Maar voor mij is het prijsverschil klein, in het voordeel van Sanabelle.

Ik zie het (grote) verschil tussen de samenstellingen nog niet echt,.. Snap de theorie erachter wel (combinatie van koolhydraten en vet etc) maar ik zie nu niet echt in hoe ik dat uit die samenstellingen moet halen. Maar goed. We kijken wel hoe de katten het er op doen. (Al heeft Billy het op Carocat ook altijd heel goed gedaan, dus wat dat aangaat.. ;))
Plaats reactie