Voeren en laten wennen asielkatten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Volgende week is het eindelijk zover: ik mag mijn 2 nieuwe asielkatten ophalen! Ben ontzettend blij! :grin:
Thuis hadden wij altijd huisdieren, en de afgelopen jaren in mijn eigen appartement miste ik het dan ook erg. Je wilt toch aandacht kunnen geven en de afgelopen jaren was het gewoon te druk.
Nu toch weer wat meer tijd en de knoop doorgehakt om een kat bij het asiel te adopteren. Aangezien het wat lastig kan zijn om een kat hier naar buiten te laten heb ik bij het asiel duidelijk aangegeven dat ik voor een echte binnenkat ging; het belangrijkste is voor mij dat ik niet alleen mijzelf maar ook het beest gelukkig maak; dus geen kat binnenhouden die naar buiten wilt.
Resultaat; een iewat bange maar leuke poes van 2 jaar die altijd binnen is geweest en ook niet naar buiten durft. Daarbij ook haar dochter van 5 maanden! Het asiel vond het een goed idee om de 2 bij elkaar te houden zodat de sociale en niet bange van 5 maanden haar moeder ook wat uit de schulp zou halen en tot steun kan zijn.
Lijkt mij ook ideaal dat ze gezeldschap aan elkaar hebben wanneer ik niet thuis ben.
Ik kijk er erg naar uit en vind het superspannend. Wel heb ik een aantal vragen. Misschien hebben jullie tips?
- Hoe kan ik de 2 het beste laten wennen aan mij en de nieuwe omgeving? Ik verwacht dat de moeder erg bang zal reageren.
- Hoe de bange kat haar vertrouwen te winnen?
- Ik heb gehoort dat het voor binnenkatten belangrijk is om zoveel mogelijk verschillende voedingsmomenten op de dag te hebben zodat het niet saai wordt. Ik heb wisselende diensten en kan dit niet elke dag waarmaken, geeft het problemen wanneer ik niet altijd dezelfde tijden aanhoud? Iemand tips?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum Corrina!
wat een geweldig advies van het asiel om moeder en dochter gelijk te plaatsen en jij zult er een prima stel aan hebben.
je zult zien als je hier en daar wat topics leest dat er al heel erg veel info op het Forum te vinden is. ga daarvoor even naar Forumoverzicht, daar staat alles overzichtelijk ingedeeld.

vwb je vragen:
zorg dat je al je kattenspullen (bijv 3 bakken op minstens twee verschillende plaatsen) en slaap en verstopplekjes, kussentjes, mandjes..
zodra ze bij jou thuis zijn zullen ze de omgeving verkennen en misschien kruipt de moederpoes wel onmiddellijk weg. gewoon met rust laten, ze komt vanzelf tevoorschijn en zal veel van haar dochter leren, die waarschijnlijk wel op verkenning zal gaan. eerst de ruimte een beetje klein houden dus bijv niet alle deuren naar alle kamers open.
haal wat valeriaan bij de drogist of apotheker voor als de moederpoes bang en onrustig reageert, dat kan nog wel eens helpen.

het vertrouwen van een bange kat win je met tijd en niet opdringen en zelf laten komen. het zou me niet verbazen als ze bij jou thuis als ze eenmaal gewend is heel snel op haar gemak is. en denk in weken, niet in dagen.

neem aan dat ze het eten krijgen waaraan ze in het asiel gewend waren. je zou een voerautomaat bij Zplus kunnen kopen, die kun je voor natvoer op iedere tijd instellen, maar je zult eerst een beetje de gewoontes moeten leren kennen. de meeste katten eten van nature het meest in de schemering, dus s morgens vroeg en s avonds. en s nachts. en als er altijd brokjes en vers water staan, dan komen ze niks te kort en kunnen tussen door eten wanneer ze willen.

je zult zien dat het in de praktijk heel erg meevalt, katten hebben snel in de gaten of ze een situatie kunnen vertrouwen en met jouw goeie zorgen zullen ze zich snel helemaal thuisvoelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door MarjanR »

Nou beter dan Adriana heb ik geen tips.
Of ja, misschien nog 1.
Neem een oude handdoek mee naar het asiel, en vraag of je er een mee mag van het asiel zelf.
Die neem je mee in de kooi en laat je ook in huis liggen.
Ik weet niet hoelang de katten al in het asiel zitten, maar dan hebben ze toch iets van een geurtje van een plek waar ze geweest zijn met z'n tweeen, waar ze eten hebben gehad.
En dat geeft dan hopelijk ook het vertrouwen dat ze wel goed zitten bij jou.

Veel plezier met het duo.
Wat fijn dat je een stel uit het asiel hebt gehaald
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door pearlsofpassion »

Heel leuk dat je deze twee een thuisje geeft en de uitdaging aangaat om een bange poes bij je in huis te nemen.
Laat haar inderdaad zelf beslissen, niet forceren, dan komt het wel vanzelf...
Als ze afkomt niet direct gaan aaien, laat haar eerst je geur verkennen en hou haar dan een hand voor, dan kan zelf kiezen of ze ertegenaan gaat schuren of niet.

Valeriaan kan inderdaad erg helpen. Het is een geur waar katten dol op zijn. Gewoon sprenkelen op krabpalen, kussentjes, speeltjes... Ze zullen er tegenaan gaan schuren, van genieten en eventueel mee gaan 'vechten'/spelen.
Speel wat me de dochter, ook als de moeder het ziet. Ze zal dan zien dat je geen bedreiging bent. Eens ze de omgeving gewend is kan je ook een goede band opbouwen door lekkernijtjes... Niet verwachten dat ze het onmiddelijk uit je hand eet, maar gewoon zien dat ze weet dat het van jou komt. Neerleggen en rustig achteruit gaan en zien of ze het komt opeten.
Dat gaat wel niet als de dochter er is natuurlijk, want dan zal die er wel snel mee weg zijn :-)

Voor het eten zou ik inderdaad steeds brokken laten staan, dan kiezen ze zelf. Pas als een van de twee te dik zou worden moet je op vaste tijdstippen gaan voeren, maar de meeste katten kunnen dat zelf regelen. Ik veronderstel dat ze in het asiel ook steeds brokken hadden staan... Je kan dan met natvoer en wat vers rauw vlees of carnibest nog een vast tijdstip per dag inbouwen waarop ze dat krijgen...

Ach, het zal wel los lopen. Als je nog vragen krijgt, zoek je maar even op via de zoekfuntie of forumoverzicht, en als je het nog niet vind, kan je het nog steeds in een aanverwant topic vragen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Cari »

Hai Corrina, welkom!
Ik heb er niets meer aan toe te voegen, alleen maar dat ik het geweldig van je vind dat je voor deze 2 asielmeiden gaat :eclap: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Anne »

Ik sluit me bij Cari aan! Ook fijn dat je er 2 neemt inplaats van 1!!
Wat ik nog als tip wil meegeven en dat is bij ons thuis een standaardregel: laat je poezen als ze net bij je zijn de eerste dag met rust. Het is een hele verandering voor ze en ze hebben tijd nodig om te wennen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ben al een paar dagen een btje op het forum aan het rondsnuffelen en vind het heel leuk om alle verhalen en adviezen te lezen! Ik kan lezen dat jullie echt hart voor jullie beestjes hebben!

Even een snelle voorstelronde ;-)
Ik ben dus corrina 27 jaartjes jong, en nieuw in kattenland!
Nouwjaah niet helemaal nieuw, zoals ik al zei ben ik altijd met honden opgegroeid, en nadat ik een tijdje in engeland heb gezeten heb ik een half jaar bij mijn moeder en haar man in huis gewoond. Zij hebben 3 honden en 4 katten. Zo ben ik dus een btje besmet geraakt met het kattenvirus. Mijn moeder ( een dierengek eerste-klas) noemde me al gekscherend de kattenfluisteraar omdat 's avonds altijd alle 4 de katten tegelijk bij me op schoot kropen.
Ik wilde graag asielkatten omdat ik vind dat die net zoveel kans verdienen en er vaak (in tegenstelling wat mensen denken) de grootste schatten zitten. Ik vind het soms onbegrijpelijk waarom mensen hun beesten in het asiel dumpen. Allergie is altijd een goede smoes! Ik ben zelf ook allergisch getest voor honden en katten en de huisarts adviseerde toen ik jong was zelf de honden weg te doen. Hahaha aangezien het geen optie was om mij uit huis te doen zijn we allemaal gebleven en mijn ervaring is dus dat je lichaam gewoon weerstand opbouwd! Omdat ik al jaren uit huis was heb ik dat half jaar bij mijn moeder de eerste maanden aan de allergiepilletjes gezeten, en later was dit helemaal niet meer nodig!

Wat betreft jullie adviezen sluit ik me er eigenlijk ook helemaal bij aan. Ben aldruk bezig geweest om m'n huis katproof te maken en heb al verschillende veilige plekjes voor ze gecreeerd. Om wat geduld te hebben vind ik helemaal niet erg; ga er ook vanuit dat het een tijdje zal duren voor de bange poes (zena) naar me toe zal komen. Heb van huis uit inderdaad ook altijd meegekregen om je niet op te dringen aan beesten en te wachten tot ze zelf toenadering zoeken.
Wat betreft voeren zal ik inderdaad het asiel nog even vragen wat ze gewend zijn. Ik werk in de horeca ook diensten van 17.00 tot 14.00. Misschien dan een idee om 'sochtends, eind van de middag en 's nachts nog een beetje te voeren. Dosseerbak vind ik ook een goed idee, maar ik zou juist in het begin graag zelf voeren om die " ïnteractiemomenten" met ze te hebben.
Ik had nog niet aan valeriaan gedacht, misschien wel een idee.

groetjes corrina
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door Aziraphale »

Wat goed dat je voor twee asielkatten bent gegaan die ook nog eens moeder en dochter zijn! Hartstikke mooi :) Ik heb verder geen aanvullende tips...ben wel benieuwd naar foto's straks :D
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Voeren en laten wennen asielkatten

Bericht door jennli »

Super dat je twee asielkatten neemt! Kan verder niet zo snel extra tips bedenken, maar wil je wel heel veel plezier wensen met je twee poezen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie