Verschillende merken niervoeding

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Jolijntje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2010 18:43

Verschillende merken niervoeding

Bericht door Jolijntje »

Beste allemaal,

Ik en mijn vriendje zijn eigenaars van twee Donderstenen, inmiddels 12 jaar, en dragen ze prachtige namen Sokje en Mevrouw de Wit.

Sokje heeft t aan zijn nieren en dus krijgt hij speciaal voer. De dierenarts geeft aan dat het voer wat ik koop bij de dierenwinkel, Clinic, slecht dierenvoer is en alleen maar geldklopperij is (volgens de dierenspeciaalzaak is het speciaal nietvoeding). Zij geeft aan dat het enige goede niervoeding wat ik kan kopen Royal Canin is, wat natuurlijk bij de betreffende DA aangeschaft moet worden.

Nu sta ik een beetje in Dubio: is Clinic slecht en moet ik RC kopen, of maakt het niets uit en probeert zowel de dierenwinkel als dierenarts gewoon duur voer aan me te slijten? kent iemand beide merken en maakt het verschil? ik hoor het graag.

Jolijn
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door MarjanR »

Er zijn een hoop voeders voor nierpatientjes.
Het belangrijkste is voor de patientjes dat je de nieren ontziet.
Dit houdt in dat je voeder minder eiwit, fosfor en nog iets bevat (dat nogiets kom ik nog wel op).
En al deze zogenaamde nierdieten houden daar rekening mee.
Waarom de da alleen RC en Hills verkopen en dierenspeciaalzaken niet (mijne overigens wel) heeft volgens mij te maken met het feit dat de verkopers van RC en Hills gewoon hele goede salespersons zijn. Zal ook te maken hebben met de winst die de da mag opstrijken, ga ik vanuit.
Er zijn verschillende da's met verschillende meningen.
Misschien als jij eens vraagt waarom alleen RC? Of daar misschien betere stofjes inzitten, of juist een extra ingrediënt? Mijn DA zegt van niet, en staat er ook niet onwelwillend tegen over dat ik ook ander nierdieet geef van een ander merk.
Jouw DA is van een andere mening.
Overigens raar dat ze alleen RC heeft, Hills heeft namelijk het zelfde programma.
Mijn kat moet dat spul van RC niet eens, bleh.
Dus hij krijgt Hills. Is hij daar op uitgekeken dan krijgt hij als afwisseling Pro-vet en Clinic en daarna gewoon weer Hills.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door Adriana »

clinic is een dierenspeciaalzaak nierdieetvoer (ongeschikt voor nierkat/diabeet-combi).
de nierdieetvoeders van de dierenartsen zijn voorzien van bepaalde medicijnen maar die staan niet op de verpakking want zijn geheim. de medicijnen van Hills en Royal Canin en Specific en Trovet en Sanimed verschillen.

iedere kat reageert anders op nierdieetvoer en de enige manier om te controleren is bloedonderzoek en aantekeningen bijhouden. clinic is trouwens wel krankzinnig duur, er is ook beaphar en animonda integra en meer..
lees hier maar een paar niertopics, dan kom je alle merken tegen. belangrijk is dat de kat het blijft eten, zijn nierwaardes stabiel blijven en hij niet afvalt.
sommige dierenarts roepen van alles en nog wat, ik laat het ze altijd uitleggen en bij de eerste stotter weet ik genoeg...

p.s. en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jolijntje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2010 18:43

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door Jolijntje »

Hai, dankjewel!

terugkomend op het voer: Het lastige vind ik een beetje dat de DA zegt dat RC beter is omdat het bij dierenartsen verkocht wordt en daarom beter ontwikkeld is. Volgens mij is dat een nogal kromme redenering. Maarja, verder dan dat kwam ik niet, werd een beetje een kip/ei verhaal. Daarom vroeg ik mij af of het oprecht beter voer is, dat Royal Canin of dat de DA daar haar extraatjes mee verdient, zeg maar. als het voor de kat niets uitmaakt, dan kan ik namelijk meerdere merken proberen. Bloedwaarden waren al langer redelijk hetzelfde, dus wat dat betreft lijkt er niet veel aan de hand.

gelukkig zijn onze katten heel gemakkelijk: eten = eten en alles is leuk en gezellig. Dat is wel fijn, want dat betekent dat ik voor hen wel kan afwisselen, maar niet met halflege pakken voer blijf zitten, haha!

thanks voor de info!
paasnini

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door paasnini »

Voeding dat je koopt bij de dierenarts is echt niet specifiek beter. Het wordt exclusief gehouden, dierenartsen krijgen een hele kleine vergoeding voor het voer dat zij verkopen.

Als je goed naar de etiketten kijkt zul je ontdekken dat Trovet en Clinic vrijwel gelijk zijn vwb inhoud.

Helaas zit er in de Clinic veel snelle koolhydraten. Ook als je kat geen suikerziekte heeft is het nog steeds niet goed voor je kat. Ik heb zelf hele goede ervaring met Beaphar en Animonda.

Ik heb het ook al in een ander topic geschreven maar overweeg eens je kat lactulose door zijn eten te geven. Dit laxeert (veel nierkatten hebben harde ontlasting) en het zorgt dat er minder ureum aangemaakt wordt in het lichaam waardoor zijn ureumwaarde daalt.
Het beste hiervoor is smakeloze siroop van de apotheek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door Adriana »

het hangt mijns inziens helemaal van de stofwisseling van de betreffende kat af en het stadium wat beter is, da-nierdieetvoer en zo ja dan welk of nierdieetvoer uit de ds.
en, ze moeten het ook nog willen eten!
met regelmatig bloedonderzoek weet je op een goed moment waarop de waardes redelijk stabiel blijven en dat is zeker als je er vroeg bij bent heel goed mogelijk.
bovendien maken het soort eiwitten (dierlijk en van welke dier of plantaardig geisoleerd) ook nog wel uit hoe goed verteerbaar het betreffende voer voor de nierfaler is.

nierdieetvoer is allesbehalve kh-arm en nauwelijks geschikt voor een beetje diabetenkat. wat hier het best uit de bus komt is foliezakjes van Royal Canin.
met Clinic fri, Hills KD, Trovet en Specific vliegen de glucowaardes omhoog. Beaphar en Animonda gaan ook vrij goed, zeker als je er nierbrokjes bijgeeft met een wat hoger argininegehalte, dat de alvleesklier ondersteunt en de insuline beter zijn werk laat doen. RC renal brokjes scoren hier geweldig goed, Diabetics van RC nog beter maar dat is voor de nieren wat minder geschikt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door nellebel »

Mijn kat heeft ook een half jaar nierdieet gehad. Bij de DA hadden ze hills, rayol canin en sanimed. Ik heb van alles proefzakjes gekregen, en vooral gekeken naar wat ze lust. Dat was de sanimed.
Wat betreft de tip van het laxeermiddel. DAt zou ik niet doen. Alleen als ze verstopt zit, maar laxeermiddel is niet gezond. Maakt de damrneook lui en kan het probleem verergeren. Dus laxeermiddel alleen gebruiken als ze niet kan. Is bij mensen ook zo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door Adriana »

nellebel, denk dat je een goed punt hebt,
er is bovendien ipakitine dat over het voer gestrooid kan worden om ammonia en fosfor te binden zodat het niet door de nieren hoeft te worden uitgescheiden en dus ophoopt in het lichaam..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende merken niervoeding

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:welke nierbrokjes vinden katten het lekkerst?
tja, was het maar zo simpel..
wilde zelf eigenlijk alles ook wel een keer op een rijtje, dus hierbij een aanzet.. als iemand nog aanvullingen heeft, graag!

droge nierbroks via da:
Hills k/d, Royal Canin renal RF23 (niet renal special dat is voor blaasgruiscombi), Trovet RID, Specific, Sanimed, VET dietary cat, Virbac Vetcomplex senior renal, Leo specific FKW en FKD, Eukanuba renal formula

droge nierbroks via dierenspeciaalzaak/zpls:
Beaphar, Animonda integra, Clinic fri, Integra protect, Consult N+H, Happy cat diet, Kattovit low protein, Prins special care, Pro VET renal,

katten reageren zeker weten niet eender op niermedicijnen en dat geldt dus ook als medicatie is toegevoegd aan da-niervoeders. er zijn bv katten die niet gevoelig zijn voor ipakitine, dat werkt nauwelijks tot niet en je zult dus heel alert moeten zijn via bloedonderzoek om daarachter te komen..

dan is er verschil tussen plantaardig eiwit en dierlijk eiwit en de belasting voor het systeem en de verschillende soorten dierlijk eiwit maken ook nog wat uit, gevogelte-eiwit is licht verteerbaar en hoe het met vis zit weet ik niet..

tja, wat vinden ze lekker..
eigenlijk zou er een clubje nierfaalpersoneeltjes moeten zijn dat brokjes kan uitwisselen, anders heb je om te proberen binnen de kortste keren een aantal ongebruikte zakken.. dat is bovendien een dure grap.
dan zou je elkaar brokjes kunnen toesturen en zo gemakkelijk en goedkoop kunnen laten testen.

hier twee nierfalers die allebei zweren bij een andere brok: Hills k/d en RC renal..
dus kan ik je eigenlijk geen raad geven want iedere kat reageert anders en heeft een andere smaak..

en dit is eigenlijk off-topic en hoort in een topic over nietdieetvoer thuis.. anders is het nooit terug te vinden.. dus hierbij daar ook maar geplaatst

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... er#p449593
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie