Nieuwe kat: bang, boos of agressief?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
107509
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2010 20:23

Nieuwe kat: bang, boos of agressief?

Bericht door 107509 »

Vanmiddag hebben ik en mijn vader een nieuwe kat opgehaald. Hij is één jaar oud. Hij doet heel agressief tegenover ons. Hij komt van een collega, waar hij echt een schat was. Maar nu is hij in één keer heel agressief geworden. Natuurlijk is het even wennen enzo, maar als wij 3 meter bij hem vandaan zijn en alleen maar even de keuken in lopen (dus niet dat wij proberen dichter bij hem te komen ofzo) gaat hij blazen, janken en zelfs uithalen en gaat hij helemaal te keer. Vanmiddag is er wel een klein ongelukje gebeurd, want toen ik de krabpaal in elkaar aan het zetten was zag ik dat hij niet stabiel genoeg was en wou hem veranderen, maar ik had niet door dat hij er al op zat, en is er af gevallen. Kan dit de oorzaak zijn van de agressie?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat; bang, boos of agressief?

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk het nog een paar dagen aan, probeer niets te doen om hem bang te maken, geef hem zijn ruimte en kijk wat hij doet.
Het kan zijn dat hij erg geschrokken is en alles is natuurlijk nieuw. Ik denk dat hij er gewoon niet zeker van is of jullie wel lief voor hem gaan zijn en dus in de verdediging gaat...
Geef hem de tijd om er achter te komen dat jullie wel lief zijn.

Kan zijn vorig baasje niet eens afkomen? Misschien stelt hem dat wat gerust en gaat hij jullie dan ook meer vertrouwen....

Je kan ook proberen met wat valeriaandruppels te druppelen in huis (op stoffen, kussentje, dekentjes en zo) of een feliwaystekker halen, dat durft ook helpen. Ikzelf vind dat valeriaan beter werkt. Dat vinden ze een erg lekker geurtje en worden ze ontspannen van. Hou er wel rekening mee dat ze de druppels kunnen willen oplikken, eraf trekken en dat ze ermee kunnen gaan vechten.

succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nieuwe kat; bang, boos of agressief?

Bericht door Shaz »

Ik kan me wel voorstellen dat de kat daarvan geschrokken is en zich nu dus onveilig voelt en daardoor zo reageert.
Op de grond gaan zitten, vooral veel tegen hem kletsen en kijken of je hem met wat lekkers kan lokken. Als je staat (of loopt) ben je natuurlijk veel groter en dus eng.
Verder het contact vanuit de kat laten komen en hem niet oppakken. En zo'n stekker kan het ook makkelijker maken.
Veel succes!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat: bang, boos of agressief?

Bericht door Cari »

Je kat was al heel onzeker en bang toen hij kwam. Als er in die gemoedstoestand iets engs gebeurt (het omvallen van de krabpaal) kan hij finaal over de rooie gaan. Ik zou hem voorlopig even helemaal met rust laten, geen toenadering zoeken. Doe gewoon de dingen die je normaal ook doet en laat hem daar eerst maar aan wennen. Hij zal nu waarschijnlijk wel even tijd nodig hebben om weer zijn vriendelijke zelf te worden. Heb geduld ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kat: bang, boos of agressief?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik ben het met Cari eens. Laat hem maar wat wennen, op zijn tempo!
Succes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie