Hoe snel afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

analyse Sanabelle Adult
ruwe vezel 4.5 %
calcium 1.0 %
ruw eiwit 31.0 %
magnesium 0.07 %
ruwe as 7.0 %
fosfor 0.9 %
ruw vet 16.0 %
vocht 10.0
en wat zou erop tegen zijn om allemaal op light te zetten?
en light met 9,5% vet zit toch tussen 5 en 10%?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Adriana schreef: normaal voer heeft 5 - 10% vet en de light voeders wat minder.
Ja, maar jij schreef dit.. ;) Daar maak ik uit op dat Adult tussen de 5 à 10% zit en Light nog lager. Maar dat zal dan aan mij liggen.

En onze kater is het tegenovergestelde van Nora, die heeft juist moeite om op gewicht te blijven. We hebben ze in het begin (toen Nora net bij ons was) op Indoor (van Prins) gezet en daar ging meneer.. Dus om dan ook nog light te gaan geven..

Moet dus nog even kijken of we voor Light of gewoon gaan (of eerst light tot ze op gewicht is e ndan gewoon? Of komt ze dan weer aan? Billy valt vooral in de zomer veel af, nu vreet ie niks uit dus maakthet ook niet zo veel uit), maar die urinary brokjes zal ik in elk geval mee beginnen, lijkt me een heel goed idee. Geen ervaring met blaasstenen/gruis etc bij katten (helaas wel met konijnen), wilde dat ook graag zo houden. Doet het er toe welk merk dat is? Billy is zo gek op Purina one haha. Daar krijgt hij nu brokjes van als snoepjes. Al weet ik niet of die dat wel hebben.

Wat is de werking van zo'n brok eigenlijk? Is het niet logischer om minder calcium te gaan voeren? Of is dat niet het probleem?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Ilone »

Blaasgruis wordt veroorzaakt door o.a. teveel zouten en een te hoge pH van de urine. Iets in voer wat dus blaasgruis kan veroorzaken zijn magnesiumzouten.
Als ik het goed heb (ben er ook nog niet helemaal in thuis) bevat gruisvoorkomend voer minder zouten, magnesium en fosfor. Dit i.c.m. bepaalde vit's zou dan zorgen voor een goede pH van de urine waardoor de vorming van kristallen wordt tegengegaan.
Iets in de richting ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Oo dus het heeft niets met calcium te maken? Bij konijnen wel en dan is het zaak ze op een calcium arm dieet te zetten.. Vandaar mijn vraag.

Een paar extra brokjes elke dag is makkelijker dan een calciumarm dieet dus ik vind het prima.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Ilone »

Teveel calcium veroorzaakt nierstenen.
Blaasgruis wordt veroorzaakt door o'.a. teveel zouten, hierbij wordt een magnesium arm dieet aangeraden.

(heb het even opgezocht :lol: )

Heb ook even de omschrijving/analyse van het natvoer wat ik o.a. geef aan Speedy:
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... oer/135808
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Wat grappig dat het zo veel verschilt. Moest eerder al lachen om Adriana die het over een hoog vezelgehalte van 5% had.. Mijn konijnen zitten op een brok met een hoog vezel gehalte, min. 25% :lol:

Maar logisch natuurlijk ook, het zijn totaal verschillende dieren. Het verschil met blaasstenen/gruis etc zal 'm ook zitten in het feit dat konijnen een ander calciummetabolisme hebben. (Alle overbodige calcium wordt uitgeplast, kan daarbij neerslaan in de blaas.)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Ilone »

Ja zo zie je inderdaad dat het niet alleen qua uiterlijk andere dieren zijn haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

k weet niks van konijnen en van katten weet ik dat de stofwisseling van iedere kat anders reageert op bepaald voer. ik bedoel je zult toch zelf even moeten proberen wat bij de ene kat werkt en dat ook bij een andere kat uittesten. de kat die moet aankomen kun je apart toch wat meer vet geven? bijv. rauw lamsvlees met meer vet bijvoorbeeld.

blaasgruis is aanleg en slecht drinken en hoog graangehalte wat de urine basisch maakt en daarbij ongetwijfeld nog een paar factoren..
en t is zaak even te kijken wat voor type blaasgruis, maar dacht dat dit niet speelde. alleen om zeker te zijn kun je een paar Urinary van Sanabelle geven als snoepje.

en verder lijkt het me niet zo moeilijk om een paar analyses/ingredientenlijsten van een aantal diervoeders naast elkaar te leggen en daar te kijken naar de vetgehaltes en graangehaltes en vaak, niet altijd staat het koolhydraat/zetmeelgehalte vermeld. en wie weet kom je nog wel op beter voer uit, minder prijzig en effectiever.. met misschien hoger vezelgehalte enzo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

De kat die níet moet afvallen, lust niks. Ja, brokken. We wilden eigenlijk over op KVV maar dat weigert hij te eten. Nora vreet alles, maar om nu de ene kat brok te geven en de ander vers en dan de hond ook weer brok.. Maar betwijfel of Billy lamsvlees wil eten :p

'k Zal nog even kijken naar de brokken en in elk geval Urinary bestellen!

Heb ook een filmpje van Nora gemaakt, foto's waren niet zo duidelijk zal het zo uplaoden.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Het filmpje doet het nog niet, met een kwartiertje moet ie het wel doen denk ik. Maar plaats de link alvast.



Het blijft wat moeilijk te zien, en ze is ook niet moddervet, er hoeven geen kilo's af. Maar een beetje er af mag denk ik wel en meer erbij moet in elk geval niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, daar mag volgens mij toch wel een kilootje af...
Hoeveel weegt ze nu precies?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door MarjanR »

Inderdaad, daar mag wel wat vanaf.
Moos moet ook, maar ik moet eerst zien wat zijn nieren gedaan hebben.
En als dat goed is dan krijgen ze afgestreken voer hoor.
Behalve m'n kleintje, die krijgt dan lekker eten op tafel.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

mooie poes, jullie Nora en behoorlijk overwicht intussen...
een paar maandjes veel minder vet voer en ze kan weer in haar bikini, bij wijze van spreken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

pearlsofpassion schreef:Nou, daar mag volgens mij toch wel een kilootje af...
Hoeveel weegt ze nu precies?
5.8, ik had zelf het idee dat 5 wel netjes zou zijn voor haar. Geen idee wat ze eerder deze zomer, toen ze al wat afgevallen was, woog. Toen ze uit het asiel kwam (mei) was ze net als nu, al weet ik haar gewicht van toen ook niet.

Ben veel slankere, fijnere katten gewend, ons poesje Twiggy woog 2 kg. Billy zit in de zomer tussen de 3,5 en 4 ongeveer, in de winter gaat ie richting 5, op zich ook geen kleine kat maar wel heel anders gebouwd dan Nora.

Maar we zullen het streefgewicht door de DA laten bepalen binnenkort. Jammer dat Nora pas in april weer geënt moet worden, de andere kat en hond zijn in december of januari (moet ik even opzoeken) aan de beurt. Dan had ik dat kunnen combineren. Dacht net dat ik het mooi voor elkaar had, Billy en Barber december/januari, konijnen en Nora april/mei. Dan is het niet gelijk een hele volksverhuizing. Maar goed, dan maar een keertje extra heen.

edit: De tijd van het forum staat niet goed.. Dacht al, is het al zo laat.. :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

het streefgewicht kan - lijkt mij - gratis.
in de wachtkamer van vrijwel iedere dierenarts hangt een overzicht van kattenrassen met aanbevolen gewichten. als je ervan uitgaat dat dit een wat grover uitgevallen bl rus is (want bv groene ogen) met vooruit nog wat Kartuizerbloed en nog wat ander bloed, dan kun je beide streefgewichten optellen en door twee delen. dan kom je rond max. 5,8 kg voor een rus.
maarre, het moet van kop naar staart wel redelijk recht lopen en op de eerdere foto in dit topic ziet ze er goed op gewicht uit voor dit type. dit zijn toch wat steviger katten, ook al is dit een poes en hangbuiken zijn niet gezond.
ik schat dat er het komende half jaar een kilo af mag en inderdaad heel geleidelijk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie