Hoe snel afvallen

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Hoeveel mag een kat in een bepaalde tijd afvallen? Het gaat mij er niet om hoe snel het gewicht er af gaat, het gaat mij er juist om dat het er niet té snel afgaat, want dat is vaak toch niet gezond. We hebben er echter een beetje moeite mee om vast te stellen hoeveel voer Nora (die dus op dieet gaat) nu mag/moet hebben, wat op de verpakking staat is vaak veel te veel. Het is wél de bedoeling dat ze afvalt (bij de rest van de dieren kijken we toch ook voornamelijk of ze goed op gewicht blijven) maar het moet natuurlijk geen crashdieet worden.

Dus, wat is normaal? Hoeveel zou een kat (5.8 kg weegt Noor), laten we zeggen, per maand ongeveer af mogen vallen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

vraag het even aan je dierenarts want hangt ook af van haar bouw.
laat eerst een streefgewicht vaststellen en laat dan bepalen hoe snel je dat wilt bereiken. handig is toch ook naar het voer te kijken en crashdieet is absoluut verkeerd ivm mogelijke leverschade! en je zult haar geregeld op hetzelfde tijdstip moeten wegen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Daarom zeg ik ook, het moet geen crashdieet worden.. ;) Ben op de hoogte van leververvetting etc. En uiteraard weeg ik haar op hetzelfde moment, anders zegt het weinig hè.

Maar zal het met de dierenarts overleggen. Pfft, zijn we net weer geweest (niet met Noor). Zo blijven we bezig!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

Ze zeggen dat mensen zeker niet meer dan een kilo per week mogen afvallen opdat het er niet terug bij zou komen.
Dus zou ik Dora toch zeker niet meer dan 100 gr per week laten afvallen! Eerder de helft. Dat zal ook al snel genoeg gaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door MarjanR »

100 gr per week is veel hoor!!!

Overleg inderdaad maar met de da, dat lijkt me beter dan van hier tips krijgen.
Wij zien en kennen jouw dikkertje niet, he?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

Afbeelding

klopt het dat dit Nora is en mevrouw heeft zo te zien een stevige bouw.
en als ze intussen wat dikker is geworden, dit type kat is van zich zelf wat zwaarder.
bovendien komt de winter eraan en dan zetten veel katten het op een bunkeren om wat wintervet aan te leggen.
je dierenarts kan je het streefgewicht voor dit soort katten geven en kijk dan ook eens naar het vetgehalte van wat Nora te eten krijgt. meestal lukt het met wat minder vet voer een dier heel geleidelijk te laten afvallen zonder te laten hongeren.
en dat zal in de lente waarschijnlijk wat makkelijker gaan dan nu tegen de winter aan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door pearlsofpassion »

MarjanR schreef:100 gr per week is veel hoor!!!
Ja, dat vond ik ook ze. Ik dacht ook eerder aan de helft, maar ik denk dat je zeker niet meer dan 100 gr per week mag laten afvallen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door castratenkoor »

Een kg per week voor een mens is ook veel.
Ikzelf doe 300 gram per week, dat werkt veel beter.
Voor een kat zou ik zeggen 150 gram per maand, zeker niet meer dan dat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

100 gram leek me inderdaad veel! En dat is inderdaad Nora, Adriana. Op die foto vinden wij haar "goed". Ze komt uit het asiel en was toen te dik. Was ook altijd zó schrokkerig aan het eten. Dat trok al gauw bij en toen ze wat buiten begon te komen, zag ze er wel goed uit, zoals op die foto. Maar toen bleek dat onze hond een voedselallergie heeft en hij mag dus alleen zijn eigen brokken. Normaal zetten we de bakjes van de katten op de grond als ze er om zeurden, en daarna weer op tafel (kunnen ze niet bij) zo hadden we zicht op wie wat at. Maar ja, da nvergeet je wel eens de brokjes weer op te pakken en één hap is voor deh ond al genoeg om weer ziek te worden.

Dus bakjes naar de vensterbank verplaatst, waar de katten zelf op kunnen, maar hond niet. En toen was de controle weg, we probeerden er wel op te letten maar Nora at ongemerkt toch te veel. Tsja, we waren onze kater gewend en die at wanneer hij wilde, was prima op gewicht, met Nora wil dat gewoon niet. Nu letten we wél heel goed op en staan er geen volle bakken meer. Maar Nora is nu een stuk dikker dan op die foto, we kregen al de vraag of ze zwanger was... Zo'n buik heeft ze ook echt. Zal morgen anders een foto proberen te maken. Ze hoeft ook niet superslank, die bouw heeft ze niet, maar nu is ze te dik en dat is niet gezond.

Het vetgehalte van wat ze nu krijgt ligt op 18%. http://www.vobra.nl/nl/kattenvoeding-ca ... nalyse.php heb er niet zo'n verstand van, die analyses bij kattenvoer. Het klinkt wel als veel.. Ben konijnenvoer gewend en daar hebben we het liever onder de 3% :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

31% eiwit, 32% koolydraten en 18% vet......

het enige dat je hoeft te doen is naar Zpls, dan naar Sanabelle Light of Adult en klein zakje Urinary als snoepje en dan langzaam bijmengen.
en 5/10 Urinary snoepjes per etmaal voor de zekerheid.
met je huidige voer krijg je iedere kat moddervet, grote belasting van de alvleesklier en kans op gezondheidsproblemen (overwicht en mogelijk diabetes) want meer zetmeel/koolhydraten dan eiwit!

normaal voer heeft 5 - 10% vet en de light voeders wat minder.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Het enige wat je hoeft te doen is naar Zooplus gaan.. EN de rekening betalen ja. Ik zal zeker naar alternatieven kijken met een lager vetgehalte, maar dit is twee keer zo duur als wat we nu voeren.. Als 't moet dan moet het, maar 'k ga eerst nog even kijken.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Oeps! Hahaha, sorry. Keek niet helemaal goed. Da's voor 20 kg niet voor 10. Prijsverschil met wat we nu voeren is te verwaarlozen :p negeer mijn vorige bericht maar :lol:
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Adriana schreef:31% eiwit, 32% koolydraten en 18% vet......

het enige dat je hoeft te doen is naar Zpls, dan naar Sanabelle Light of Adult en klein zakje Urinary als snoepje en dan langzaam bijmengen.
en 5/10 Urinary snoepjes per etmaal voor de zekerheid.
met je huidige voer krijg je iedere kat moddervet, grote belasting van de alvleesklier en kans op gezondheidsproblemen (overwicht en mogelijk diabetes) want meer zetmeel/koolhydraten dan eiwit!

normaal voer heeft 5 - 10% vet en de light voeders wat minder.
Waarom die urinary brokjes erbij?

En ik kijk net naar het vetpercentage van Sanabelle, dat is 16?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Adriana »

Light van Sanabelle heeft heel goeie beoordelingen omdat het vezelgehalte vrij hoog is en dat lijkt me voor jullie Nora dus gewoon veel beter voer.
en Sanabelle is Duits en doet niet aan brochures en reclame, vandaar de - vind ik - erg redelijke prijzen. en we hebben op het Forum vrij goeie ervaringen met dit merk met een aantal soorten.
en gelukkig heb je verkeerd gekeken, ik maakte me al een beetje zorgen.. want zoveel graan in voer is niet zo gezond op den duur..

we hebben de laatste tijd de nodige blaasgruiskatten en we hebben een aantal leden die preventief en als snoepje wat Sanabelle Urinary brokjes geven, vrijwel alle katten vinden ze heerlijk en voor alle zekerheid..

en k zal even kijken naar het vetgehalte.. vet alleen wordt omgezet in energie maar het is de combi vet/erg hoog zetmeelgehalte die ervoor zorgt dat van die vetrollen (bij mensen ook trouwens) worden gemaakt..
Sanabelle light - analyse:
calcium 0.95 %
fosfor 0.8 %
magnesium 0.07 %
ruw eiwit 29.0 %
ruw vet 9.5 %
ruwe as 6.5 %
ruwe vezel 5.5 %
vocht 10.0 %
hoog vezelgehalte is erg goed voor de darmen en zorgt voor een verzadigd gevoel, ze wordt gewoon beetje gefopt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Hoe snel afvallen

Bericht door Dollie »

Maar je schreef net dat een normale brok tussen de 5 en 10 zit en light wat minder? Ik keek naar de Adult namelijk. Denk dat ik, ivm de andere kat, liever een gewone brok geef.
Plaats reactie