Mijn kat eet zijn haarballen op

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
rottie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2010 01:16

Mijn kat eet zijn haarballen op

Bericht door rottie »

Kan iemand me zeggen of het normaal is dat mijn kater zijn haarballen terug opeet?

Het is niet dat ze er niet uitkomen. Maar wanneer ze in zn mond komen dan kauwt hij er een paar seconden op en slikt ze weer in. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al 1 haarbal in huis gevonden heb. Hij doet dit al z'n hele leven (is nu 7 jaar) en eet goed.

Ik heb dit gedrag nog nooit van een andere kat gehoord.
Het is toch niet zo dat al die haarballen een haarkoek in z'n maag kunnen maken?

Hij blijft in elk geval goed eten, is niet te mager. Met z'n 8 kilo misschien een klein beetje te veel maar niet overdreven. Doet elke dag zijn wandelingetjes naar buiten. Hij blijft een gezonde interesse/fascinatie hebben voor m'n gerbils. Kortom, hij ziet er niet ziek of zwak uit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat eet zijn haarballen op

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
ach, wat is normaal? er zijn mij gevallen bekend dat er veel haar en vaak andere textielresten operatief verwijderd moesten worden, maar dat lijkt me bij jullie supergezonde kater niet het geval.
je zou hem af en toe wat vet in de vorm van anti haarbalpasta kunnen geven als extra voorzorg (tubes van bv gimpet of beaphar oid).
zou je zo'n haarbal uit zijn bek kunnen halen om zeker te weten dat het een haarbal is?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat eet zijn haarballen op

Bericht door castratenkoor »

Er zijn katten die veel braken en er zijn katten die nooit braken. Er zijn katten die hun eigen of andermans braaksel opeten.
Meestal komen haarballen er gewoon aan de achterkant uit.
Je kat klinkt heel gezond dus ik zou me in dit geval geen zorgen maken.
Zolang hij elke dag poept zit hij in ieder geval niet verstopt van binnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie