Catfight kittens

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Catfight kittens

Bericht door King »

Hoi allemaal,
Hier weer een berichtje van mij na een lange tijd. Ik heb veel op internet en hier op het forum gelezen over het introduceren van een nieuwe huisgenoot.
Maar dit wil bij ons in Rotterdam echt niet de goede kant op gaan.

Heb afgelopen Dinsdag een tweede kitten erbij genomen van 8 weken (Prince) bij mijn kitten King (6mnd). Bij binnenkomst Prince in de vervoersbox gelaten en King laten snuffelen was gelijk mauwen ,blazen en grommen naar Prince. Na een tijdje de kleine los in de woonkamer gelaten en King op de gang. S avonds bij elkaar gezet. King was heel nieuwsgierig de kleine achterna en een beetje zwaaien met zijn voorpootje maar niet meer mauwen en grommen. De kleine daarintegen begon te blazen als een gek en op zn ruggetje liggen en terug zwaaien met het pootje dit heb ik gewoon zo gelaten en na een tijdje me afstandsbediening laten vallen en King opgepakt mee geknuffelt en terug op de gang gezet.


Vanmiddag ging het alweer beter ze hebben even naast elkaar gelegen King rook aan het poepertje van Prince en toen was het klaar de kleine weer blazen en doen en daarna was het echt vechten king beet de kleine echt in zn buik en in zn kont. Heb ze uitelkaar gehaald want het zag er echt te eng uit.
King loopt nu te mauwen op de grond en de kleine durft nu weer rond te lopen in de woonkamer. Want als King in de woonkamer aanwezig is durft te kleine eigenlijk nergens heen kruipt in een hoekje eet,drinkt en gaat zelfs niet op de bak als King aanwezig is.

IK Ben ten einde raad, doe ik het goed, moet ik wat veranderen ik weet het allemaal niet hoop dat jullie me kunnen helpen??
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Catfight kittens

Bericht door Adriana »

kijk eens bij 'acceptatie tussen katten'/kittens etc bij gedrag in het Forumoverzicht..
zoek eens op feliway verdamper, destress, telizen, zylkene valeriaan etc.
je had je zelf al veel sneller kunnen helpen als je je even bij die topics had georiënteerd, toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Catfight kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet kiezen he.
Ofwel haal ze volledig uit elkaar en begin je met geuren uitwisselen voor je ze bijeen laat. Maar dit is volgens mij niet nodig bij kittens. Die zijn jong genoeg om snel te wennen.

Ofwel laat je ze bijeen en moei je je er niet mee. Als King hem pijn zou doen, zou de kleine wel moord en brand schreeuwen hoor. Door een van de twee apart te zetten maak je ze het veel moeilijker.
King zoekt goed toenadering, gaat ruiken, wil spelen. Hij houdt mss wat weinig rekening met het feit dat Prince nog maar klein is en bang is, maar je moet hem de kans geven daar rekening mee te gaan houden en te leren hoe met hem om te gaan.
Als hij dat doorheeft zal Prince wel snel bijdraaien.

Probeer zoveel mogelijk met hen beide te spelen. Niet samen daarom. Maar als je met King bezig bent kan Prince zien dat hij niet zo beangstigend is.

Als King hem van het eten of de kattebak weg zou jagen , kan je wel even met hem in een andere kamer gaan spelen of knuffelen, maar hem zeker niet oppakken en apart zetten. Dan zal hij gaan protesteren en Prince er de schuld van geven.
Anders moet Prince zijn angst overwinnen. Veel aaien en aandacht kan dat verhelpen.
Ook King niet vergeten natuurlijk.

Lees inderdaad nog maar wat meer rond, en geen strategiën mengen he ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Catfight kittens

Bericht door King »

Ja die heb ik dus alle 36 pagina's zijn het volgens. Mij haha. Maar dat zijn allemaal oudere katten. Mijn katten zijn allebei kittens dus denk dat dat anders gaat. Lees overal dat bij jonge kittens het makkelijker moet gaan en dat is nu gwn niet het geval.
King is een verwende kat (heb ik zelf gedaan hij is meer mijn kindje *shame*) Feliway heb ik gelezen op kattenplaza dat dat niet goed is om lang genoeg te gebruiken.

@Pearls ; denk inderdaad dat mijn probleem is dat ik zoveel heb gelezen dat ik ff door de bomen het bos niet meer zag en een mengelmoesje ervan heb gemaakt.
Wat eten/op de bak betreft King komt niet eens in de buurt van Prince zn bakjes dat is dus het rare,maar ben je tip gelijk aan het uit proberen heb de schuifdeur open gedaan
Alleen een vraagje hoe kan ik dan alleen met King spelen? Want king is helemaal gefixieerd op de nieuwkomer hij moet ff niks van me weten zelfs zijn geliefde kaserollies laat hij staan.

Ik heb ze dus gwn gelaten, maar King loopt echt te bijten de kleine gilt het uit. Die loopt nu te blazen zodra King ook alleen maar in de buurt komt. Moet ik dat ook laten gaan ookal gilt de kleine het uit? Want het maakt niet uit of ik ff spring (sorry buren) en ze dus uit hun concentratie haal King gaat gwn verder met bijten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Catfight kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat klinkt niet helemaal normaal nee.

Ik denk dat je het beste een bench kan gaan halen en de kleine erin. Ze zo aan elkaar laten wennen. Maar ik weet niet of het gaat uitdoen. De jongste zal dan wel meer wennen aan King, maar hij moet leren dat hij niet mag doorbijten, maar hoe dat moet weet ik niet als hij niet luistert.
Mss dat iemand anders hier iets weet...

Er zijn toch ook topics over kittens? Ik kan me toch heel wat verhalen van twee kittens met verschillende grootte herinneren hoor! Vaak minder groot verschil als bij jou.

Ik kan verder echt geen tips geven. Zelf geen ervaring met aggressieve katten, en zeker geen kittens...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Catfight kittens

Bericht door ]-marjolein-[ »

Tot op zekere hoogte kun je ze gewoon laten gaan. De kleine komt in King's territorium en dat zal hij nou eenmaal niet meteen leuk vinden. Pas als je echt het idee hebt dat hij Prince probeert te verwonden of er bloed vloeit zou ik ze uit elkaar halen, maar King moet zijn territorium verdedigen en de rangorde moet vastgesteld worden, en dat is niet binnen 2 minuten gedaan. Laat ze alleen bij elkaar als je erbij bent, zodat je op tijd in kunt grijpen als het nodig is. Als je er niet bent kun je ze gescheiden houden, en zorg dat ze elkaar kunnen ruiken. Wat Valerie zegt, aan elkaars geur wennen. Zorg ook dat ze altijd allebei een vluchtweg hebben, bij elkaar opsluiten nooit doen.
Sommige katten wennen snel aan elkaar, bij sommigen kan het weken duren. Geef het de tijd, ik denk niet dat het nodig is na 3 dagen al te wanhopen. Probeer je in King te verplaatsen, die ineens zijn huis (territorium) moet delen met een ander.
Is King gecastreerd? Vanaf een half jaar kunnen ze in principe gecastreerd worden. Castraten gaan over het algemeen rustiger met elkaar om, dus dat zou ik ook zeker overwegen zodra het eenmaal goed gaat. Laat ze eerst maar eens aan elkaar wennen (als je hem nu laat castreren is hij ws nog meer van de wijs en verstoor je alleen maar), maar dan zou het geen overbodige luxe zijn King in ieder geval te laten castreren en ook de kleine Prince straks met 6 mnd.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Catfight kittens

Bericht door King »

@marjolein;
King is nog niet gecastreed staat wel op the to do list. Maar wacht eerlijk gezegd nog op de verzekering heb declaraties van 4 behandelingen die nog niet verwerkt zijn zodra dat opgelost is dan mag de kleine man eindelijk.
Dan gaat Prince ook gelijk voor een check up en prikjes heb ergens gelezen dat als ze samen gaan het verbroererd.

Ik hou het gewoon een beetje in de gaten en ik denk dat ik het gwn iets minder menselijk er na moet kijken. Ik noem king altijd mama zn baby en zo behandel ik hem ook vandaar dat hij denk ik super jaloers is naar de kleine omdat ie dat nu moet delen.

Ik zal over een paar dagen maar ff posten hoe het verder hier gaat.
Dankje guys!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Catfight kittens

Bericht door Adriana »

'als ze samen gaan het verbroedert'..
als ze samen gaan zorg dan dat ze allebei beetje van het zelfde ontsmetspul of ander vies dierenartsluchtje opgewreven krijgen, dan ruikt de dierenartsganger als je thuis komt hetzelfde voor de andere kat des huizes.
als er eentje thuis blijft dan herkent ie de dierenartskat vaak niet omdat die zo totaal anders ruikt en vecht hem daarom vaak de tent uit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Catfight kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Zolang ze niet overeenkomen zou ik ze niet in één mandje durven steken, maar mijn DA zei wel dat dat goed zou kunnen zijn voor de koppeling. Bij konijnen werkt dat ook. Door de stress zoeken ze steun bij elkaar en kunnen ze het positieve van elkaar inzien.

Als King nog een beetje suf is van de verdoving zou het natuurlijk wel geen kwaad kunnen omdat hij dan toch niet kan aanvallen. Als hij erg begint te grommen zou ik het wel mss niet doen, hij moet zich ook niet bedreigd voelen he.

Zie dat je King nog genoeg aandacht geeft he! Probeer te verhinderen dat hij jaloers wordt op de kleine. Ik zou hem wel niet toelaten van hem van je aandacht weg te slaan, maar bon, sommigen vinden dat dat wel kan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
King
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2010 21:38

Re: Catfight kittens

Bericht door King »

Hey mede catlovers,
Nu ongv een week verder en ze vechten nog steeds met elkaar, maar af en toe probeert. King de kleine ff vast te pakken en begint m dan spontaan te likken. Heb ook gemerkt dat Prince het af en toe zelf "uitlokt" en laat ze nu dan ook hun gang gaan hoe erg het ook word.
Met de DA over het bijten van King gehad en zolang hij niet doorbijt gwn zn gang laten gaan. ( Gelukkig was al bang dat mn lieve schat aggresief was)
Ze zijn samen naar de Da geweest en Prince had waar ik dus bang voor was inderdaad vlooitjes ontzettend veel. King had er gelukkig geen maar moest ze toch allebei ontvlooien.
King mag van de DA pas geknipt worden bij 8 mnd dus we wachten dat nog braaf af.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Catfight kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Geeft je DA ook een reden waarom hij het maar op 8 maand wil doen?
Er zijn namelijk al heel wat katers die op 8 maand al serieus last hebben van hun hormonen. Die kan je beter voor zijn, want je krijgt kans op sproeien en dat krijg je moeilijk nog afgeleerd. Bovendien zal hij ook veel dominanter zijn als hij onder de hormonen komt.
Ik heb Luis laten helpen op 5 maand omdat hij al hormonaal gedrag begon te vertonen (interesse in het andere geslacht en dominanter opstellen) en de DA vond ook dat het dan beter te vroeg dan te laat werd gedaan (normaal 6 maand). Cuzco heb ik echter maar op 7 maand gedaan omdat hij helemaal niets van hormonen vertoonde. Maar dan moet je het wel weten te herkennen! Je kan maar beter op zeker spelen en dan is 6 maand ideaal. De meeste katers hier op het forum zijn met 6 maand geholpen, sommige zelfs met 5 en er is er geen 1 die daar iets negatiefs aan overhoudt. Er zijn echter wel voorbeelden van problemen met katers die te laat geholpen worden, vaak op aanraden van de DA.
Ik zou toch maar eens aandringen. Hij kan er maar vanaf zijn.
De relatie met Prince gaat daar echt niet van ondersteboven gehaald worden. Als hij hormonaal actief wordt echter wel...

Verder denk ik dat je bijten echt gewoon spelen is. Spelen bestaat voor het grootste deel uit bijten, meppen en worstelen (naast elkaar vangen natuurlijk). Het ziet er soms erg uit, maar als het zo zou zijn, dan hoor je het echt wel! Hier krijg ik ook soms kippenvel als de ene de andere weer in zijn strot bijt, maar zodra die lost probeert de andere hetzelfde... spelen dus!

Komt allemaal goed. Veel plezier ermee, en denk er nog eens over na he.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie