Weglopen na verhuizing

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gerda65
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2010 12:14

Weglopen na verhuizing

Bericht door Gerda65 »

Wij zijn in juli 2010 verhuisd. Onze nieuwe woning ligt op zo'n 2 km van het oude adres. Echter, het is een andere wijk met een superdrukke weg ertussen.
Onze kat is prima mee verhuisd en vermaakt zich prima met de muizen, konijnen etc. Vorig weekend was hij ineens weg (ruim 2 maanden ná de verhuizing). Hij bleek teruggelopen te zijn naar onze oude woning. We hebben hem direct teruggehaald en de afgelopen week is hij weer buiten geweest. Hij kwam 's avonds netjes binnen. Eergisteren (vrijdag) is hij echter weer weggelopen en gisteren konden wij hem weer ophalen op ons oude adres. Wat kunnen we doen? In huis wil hij echt niet blijven. Hij krabt dan alles kapot (van behang tot meubels, etc.)

Ik heb wel gehoord dat katten direct na de verhuizing terug kunnen gaan naar het oude adres, maar 2 maanden later, nadat ze al weken de omgeving van het nieuwe huis hebben afgestruind?

Graag tips!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door MarjanR »

Dat is inderdaad wel apart.
Maar ja, katten blijven je verbazen he.

Ja, ik stel dan toch voor om de kat in een kattenren te zetten.
Of je tuin zo afsluiten dat de kleine donder niet weg kan.
Zo kan hij wel van buiten genieten, maar niet teruglopen naar jullie oude huis.

Gebruik even de zoek funktie voor voorbeelden van tuin afzettingen en kattenrennen.

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik sluit me aan bij Marjan. Als hij terug blijft lopen maar je kunt hem niet binnen houden is het een goede optie om je tuin af te zetten of een kattenren in je tuin te maken. Zo kan hij niet weg maar kan hij wel een frisse neus halen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige twee adviezen. Tuin uitbraakvrij maken of een ren bouwen waar hij via een luikje in kan. Zo kan hij toch veilig buiten zijn.
Het is nu 2 x goed afgelopen maar je wilt vast niet dat hij straks helemaal weg is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door Queen »

Ik begrijp je bezorgdheid Gerda. Een kat is heel gevoelig voor stresssituaties. Een verhuizing is daar een goed voorbeeld van. De voorbereidingen in huis, de nervositeit van het baasje, de dag van de verhuizing en de nieuwe woning...... het is stressvol. Het kan heel goed zijn dat je kat of zijn behoefte niet meer op de bak doet, of het behang sloopt. Ook kan de kat zich overdreven aanhankelijk gaan gedragen.
Ik weet uiteraard niet wat er voor de verhuizing is gebeurd, maar een ding is zeker ze moeten wel rust hebben. Ze reageren negatief op drukte in huis.
Heeft jullie kat een halsbandje om of is hij gechipt? Dit laatste lijkt me in jullie geval aan te bevelen. Het bevat een uniek nummer waarmee de kat met al zijn gegevens in een databank wordt geregistreerd. Voordeel van een chip is dat het levenslang blijft zitten. Een halsbandje kan een kat verliezen.
Als je de kat niet een of twee weken binnen houdt is de kans groot dat hij verdwaald of in jullie geval terug gaat naar het oude adres omdat katten een (thuis)instinct hebben.
Normaal duurt het ca 1 maand voordat de kat zich thuis voelt in zijn nieuwe huis.
Hij moet in z'n eigen tempowennen aan de nieuwe geuren en geluiden. Geef voldoende aandacht en speel met hem.
Als hij zich happy voelt dan kun je de kat misschien ook eerst aan een tuigje naar buiten laten maar blijf er dan wel bij.
Gr Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Ik dacht ook eerst aan een tuigje omdat je dat ook tijdelijk kan gebruiken. Maar als hij pas na 2 maanden wegloopt, zal hij het wss blijven doen... Heel raar vind ik het wel! Ik wist zelfs niet dat het kon...
Je zou inderdaad het best de tuin kunnen afsluiten of een ren maken. Hij heeft ook genoeg krabpaal veronderstel ik?

Lastige situatie...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gerda65
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2010 12:14

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door Gerda65 »

Bedankt voor al jullie goede zorgen, maar een optie van een ren en een tuigje is voor onze Max niet aan de orde. Hij zou diep ongelukkig worden.
Vanmiddag een speciale halsband voor hem gekocht waar hij wat rustiger van wordt, evenals speciaal kattenvoer. Veel aandacht en meerdere keren voer i.p.v. twee keer per dag schijnt ook te helpen. Daarbij houden we hem wat langer binnen en hopen zo dat hij zich hier thuis gaat voelen.
Dat dit na 2 maanden gebeurt zou i.v.m. staan met ruzie over territorium. Dan willen ze terug naar hun vertrouwde omgeving. Nu maar hopen dat hij zijn oude omgeving snel vergeet!

Gr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door MarjanR »

"Voor onze Max niet aan de orde"

Nee, dat zal ook voor mijn Moos geen optie zijn, vindt hij.....
Maar dan heeft Moos toch mooi pech, ik ben de baas.
Dus als je een deel van Max z'n vrijheid beneemt, maar niet helemaal denk je dat Max dood ongelukkig wordt?
Zou kunnen, maar ik zou het toch proberen hoor.
Liever een saggo kat dan een platte (hij moest toch een drukke weg oversteken?)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig bij de woorden van Marjan aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Ik snap ook niet hoe een tuigje geen optie kan zijn, maar binnen houden wel... :eeh:

Hoelang dacht je hem binnen te houden? Wie zegt dat het probleem van territorium daarna wel opgelost zou zijn? Of ga je dat risico gewoon lopen?
Als je je tuin afzet, kan er ook geen andere kat binnen he...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jeroenvossy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2010 23:08

Re: Weglopen na verhuizing

Bericht door Jeroenvossy »

Al is het alleen om je een hart onder de riem te steken. Ik heb hetzelfde probleem. Ook mijn kat, Vossy, is na eerst 3 maanden keurig in en om de nieuwe woning gebivakeerd te hebben weer teriggelopen naar mijn oude adres. Ondanks dat ik hem ook nog eens 6 weken weer binnen gehouden heb heeft dit zich ook weer herhaalt.
Ik vraag mij nu dan ook af wat ik er nog aan kan doen? Mijn tuin is helaas practisch niet af te sluiten en in een ren krijgt hij toch niet echt veel leefruimte. Heeft iemand nog tips???
Plaats reactie