Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Cindy77 »

Sinds dinsdag heeft mijn kat Pippi geen ontlasting gehad. Ik ben dus vrijdag met haar naar de da gegaan, nadat ik haar een paar dagen binnen had gehouden (om zeker te weten dat ze het ook niet buiten deed). Dierenarts kon geen ontlasting of andere verstopping voelen in haar darmen. Plassen doet ze ook maar mondjesmaat, maar ook haar blaas voelde klein aan. Ze poept of plast dus niet ergens anders in of buiten huis. Het gekke is, dat ze tot voor kort juist chronische diarree had (daar zijn we ook al heel wat keren voor bij de da geweest). Dat is nu dus in elk geval over, ze heeft ook al een paar weken normale ontlasting gehad voordat dit begon.

Ze is verder gewoon zichzelf, eet als een bouwvakker (Orijen brokjes en Feline porta 21), speelt en slaapt, ziet er ook niet ongezond uit. Maar waar laat ze dan haar eten en drinken??? Iemand van jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Oh ja, Pippi is aan de prednison vanwege een allergie (waarvoor ze allergisch weten we niet, maar ze had likplekjes en hoestaanvallen - en een vlooienallergie is eerder al door de da uitgesloten). Ze krijgt om de dag een half tabletje. Volgens de da kon het daar niet aan liggen.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping ?!?

Bericht door Aciren »

Oh jee wat moeilijk. Je weet zeker dat ze nergens anders wat heeft kunnen deponeren? onder een kast bank bed?
Ik heb zelf geen ervaring met prednison maar sinds wanneer zit ze daar aan? komt dat samen met het begin van haar probleempjes?
Misschien is het wijs om een andere DA te raadplegen?

Succes! en laat weten hoe het gaat
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping ?!?

Bericht door Cindy77 »

Nee, heb het hele huis al afgezocht, maar nergens iets gevonden. Dus ze doet het echt niet ergens anders. Prednison heeft ze al een tijdje, en heeft tot nu toe nooit invloed gehad op haar ontlasting.

Haar gedrag is verder ook nauwelijks veranderd, de enige echte verandering die ik heb opgemerkt is dat ze vrijwel nooit meer bij me op schoot komt liggen. Dat was toen ze pas bij ons was, heel anders, toen was ze bijna niet van mijn schoot weg te slaan. Die verandering valt ook niet helemaal samen met haar ontlastingsprobleem, maar is natuurlijk wel opvallend. Maar verder lijkt ze geen pijn te hebben of zo.

Vanmiddag zat ze op de kattenbak, dus ik ben meteen daarna even heel hoopvol gaan kijken, maar toen had ze alleen een plas gedaan. Ik houd haar nu dus weer binnen, als ze dan over een paar dagen nog steeds niet gepoept heeft, ga ik gewoon weer terug naar de da. Dan wil ik ook gewoon mijn eigen da spreken in plaats van zijn collega. Maar hij was vrijdag vrij, en ik wilde liever niet nog een weekend afwachten.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping ?!?

Bericht door Aciren »

Je eigen Da is toch altijd fijner dan een Collega. Het is misschien stom maar zij/hij heeft Pippi meer gezien.
Gelukkig plast ze wel maar hou haar goed in de gaten.
heeft ze de heletijd binnen gezeten of toch met een periode buiten?
Ontlasting problemen kunnen erg vervelend zijn. Dat ondervind ik nu ook bij mijn kat jip.

Je weet nooit hoe het zit met gedrags veranderingen Jip bijvoorbeeld hoe ouder ze word hoe meer ze bij me wil zijn .. Zelfs helemaal in me kruipen als ik aan de computer zit.
Maar ik zou het zeker even opnoemen bij je DA
En als je het echt niet vertrouwd bel of ga naar de weekend DA.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Cindy77 »

Hee, een bijna-woonplaatsgenoot :) Hm, wat die gedragsverandering betreft: we hebben Pippi sinds april, en ze zat al een kwartier nadat we met haar thuiskwamen uit het asiel op mijn schoot, om de rest van de dag niet meer weg te gaan. En ook in de twee maanden daarna: ik hoefde maar te gaan zitten, of daar lag ze. In de zomer werd dat al minder, ik dacht vanwege de warmte. Maar nu is het toch niet echt warm meer, en als ze nu gaat slapen, kiest ze steevast haar krabpaal of ons tapijt als slaapplek in plaats van mijn schoot. Vind het zelf vooral erg opvallend dat dit dus in een periode van een paar maanden zo sterk veranderd is. Maar goed, katten blijven natuurlijk eigenzinnige beestjes :)

Ik ga haar de komende week binnenhouden (met ingang van vandaag dus, ze vindt het niet fijn maar het moet maar even) en goed in de gaten houden. Ze krijgt verder ook wat Hills brokjes bij haar Orijen gemengd. Hills had ik nog staan, uit de tijd dat ze diarree had, en misschien dat ze daar nu weer meer van gaat poepen dan. Want ik vind dit echt niet normaal :s
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Glowy »

Misschien kun je de da vragen of die röntgenfoto's van haar darmpjes kan maken?
Het moet toch ergens blijven.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Cindy77 »

Nou, heuglijk nieuws: mevrouw is gisteravond toch maar naar de kattenbak geweest en heeft daar een hoopje gedaan, bestaande uit normaal uitziende, stevige drolletjes in een normale hoeveelheid 8-) Ik ga er dan toch voor nu maar van uit dat ze het eerder ergens buiten deed, aangezien ze verder ook niet ziek lijkt, gewoon dooreet en drinkt en ook niet braakt. Maar natuurlijk houd ik het de komende tijd wel scherp in de gaten.

:?: Ik zat me trouwens gisteravond wel af te vragen: kan het misschien zo zijn dat ze haar voedsel gewoon heel efficiënt verbrandt/opneemt, zodat er per maaltijd zo weinig afvalstoffen overblijven dat ze die kleine beetjes gewoon een paar dagen 'opspaart' in haar darmen, en ze er dan daarna in een keer uitgooit? Lijkt me stug, maar zo veel verstand heb ik nou ook weer niet van katten en hun inwendige functies.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Aciren »

Cindy77 schreef:Hee, een bijna-woonplaatsgenoot :)
Hahaha dat was me nog niet eens op gevallen!
Wat goed dat ze toch wat heeft geproduceerd :D

Over de verbranding weet ik niets sorry
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door castratenkoor »

Mooi dat ze gepoept heeft.
Nee opsparen kan normaal gesproken niet, een kat hoort elke dag te poepen.
Ze zal wel buiten gepoept hebben dan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Cindy77 »

Gisteren ook weer gewoon poep-productie, ze gaat dus inmiddels ook weer naar buiten (en kwam gisteren dus ook speciaal voor een kattenbak-bezoekje even binnen, om daarna weer naar buiten te gaan - hoe bedoel je, zindelijk? ;) ).

Dat opsparen leek me inderdaad al stug, ik meende ook te hebben begrepen dat eenmaal daags poepen normaal is. Maar. Een paar weken geleden had ze ook al eens twee dagen geen ontlasting, waarna we haar drie dagen binnen hebben gehouden. Ook toen was er verder niets aan de hand. Maar ook toen poepte ze dus gewoon bijna drie dagen niet. Pas aan het einde van de derde dag vereerde ze de kattenbak met een bezoekje. Vandaar dat ik het me begon af te vragen.

Nou ja, ik houd het in de gaten, maar maak me er verder maar geen zorgen over, zolang ze geen andere rare symptomen ontwikkelt.
Gebruikersavatar
Cindy77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 mar 2010 09:38
Locatie: Alkmaar

Re: Raadsel: kat poept niet - maar geen verstopping?!

Bericht door Cindy77 »

Mevrouw heeft gisteren weer niet op de bak gepoept, maar ik heb besloten haar toch maar gewoon naar buiten te laten vandaag. Zo lang ze geen verdere symptomen heeft, ga ik er maar van uit dat ze het buiten doet. Het lijkt me erg stressvol voor Pippi om de ene dag wel naar buiten te mogen (omdat ze netjes op de kattenbak heeft gepoept) en de andere dag weer niet (omdat ze de dag ervoor niet, of buiten, heeft gepoept).

Soms zou het handig zijn als ze gewoon mensentaal zou begrijpen, zodat ik haar kon uitleggen dat ik liever niet heb dat ze in de tuin van de buren gaat zitten poepen... Nou ja. Mochten er buren komen klagen over kattenpoep in hun tuin dan kan ik altijd even langs gaan met een kattenbakschepje en de boel voor ze opruimen ;)
Plaats reactie