Gebroken staart? Wat te doen?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Denba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:53

Gebroken staart? Wat te doen?

Bericht door Denba »

Hallo,

2 weken geleden merkte ik dat mijn kat een hele dikke staart had en het erg gevoellig was.
Ik ben toen de dag erop meteen naar de Dierenarts gegaan, En daar zei ze dat het gewoon een
Ontsteking is. Daar heeft mn kat toen ook een antibiotica gehad. 2 weken later vond ik het nog steeds erg dik en er zit ook een harde punt op zijn staart, Ik ben dus vandaag weer naar de dierenarts gegaan en nu denkt de dierenarts dat het gebroken was...
Wat moet ik er nu mee doen ?
ze kan trouwens nog wel gewoon goed d'r staart bewegen en de pijn is ook minder
maar ik voel nog steeds die harde punt ? is het misschien dan wel een onsteking of een stukje
bot ? wat ik vrij ranzig zou vinden....

Groeten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wat te doen?

Bericht door castratenkoor »

Een foto laten maken voor de zekerheid zou ik zeggen. Als de staart gebroken en ontwricht is en misschien afsterft, kan er beter een deel eraf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:53

Re: wat te doen?

Bericht door Denba »

maar ze kan em gewoon nog bewegen..
dus het lijkt me dat de doorbloeding wel goed is toch :S ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wat te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan natuurlijk nog wat afwachten en goed in het oog houden.
Als je echt wil weten wat er is kan je best foto's laten maken.
Maar als je de beste behandeling wil weten kan je best aan minstens 2 DA raad vragen ( moet natuurlijk maar 1 keer foto's nemen he! :-))
Ik heb een verhaal gekent van een konijn dat gevonden werd en een breuk had waarvan het bot uitstak. Sommigen wouden de poot laten amputeren, anderen zijden dat hij moets geopereerd worden en anderen zijden nog wat anders. Allen zijden dat hij veel pijn leed en dat hij eraan kon sterven, terwijl daarvan niets bleek uit zijn gedrag.
Pas na foto's werd duidelijk dat het helemaal zelf terug aaneengegroeid was en dat het pootje wel scheef stond maar dat hij er geen last meer van had. Ze hebben gewoon het stukje bot afgezaagd en nu huppelt hij al jaren gelukkig rond. Dus niet het eerste advies geloven en als je het zeker wil weten moet je wel foto's laten nemen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: wat te doen?

Bericht door JLC »

Toen Lizzie een harde punt in haar staart had, bleek het een abces te zijn als gevolg van een bijtwond. Maar bij jouw kat kan er misschien ook iets gebroken zijn. Ik zou zeker teruggaan naar de da. Veel sterkte.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat te doen?

Bericht door Adriana »

k heb net een gebroken staart (tweede kootje vanaf de aanhechting) achter de rug bij één van mijn kleuters.
dag 1 dik en pijnlijk, mocht er niet aanzitten en knik.
dag 2 tot en met 4: dik, niet pijnlijk, mocht eraan komen, voelde verdikking, staart bewegelijk maar niet alle standen.
op dag 3 naar dierenarts geweest: diagnose: staart gebroken, nog wel bewegelijk niks aan doen.
vanaf dag 4 tot en met dag 14: zwelling zo goed als verdwenen, gymnastiek/masseren/fysiotherapie met staart, laten bewegen, laten strekken, knik nog steeds zichtbaar maar staart kan weer omhoog gestrekt
vanaf dag 14: knik bijna verdwenen, hele klein verdikking, geen zwelling meer en staart zwiept weer alle kanten op.

voor een deel was me dat door een aantal Kattenforumleden ook voorspeld.
zoek even op gebroken staart of staart en je vindt nog meer info.
indd wel goed in de gaten houden..
en oefenen denk ik en spieren weer sterk maken en zenuwen weer activeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:53

Re: Gebroken staart? Wat te doen?

Bericht door Denba »

Bedankt voor de Informatie !
ik laat dan inderdaad maar foto's maken.


Btw Adriana precies het zelfde verhaal hier ! ook tweede kootje vanaf de aanhechting
ik ga dat ook zeker proberen.
Plaats reactie