Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
sabrina151
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 15:15

Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door sabrina151 »

hoi allemaal
ik heb een pracht van een kater genaamd garfield.
hij is nu anderhalf en hij eet echt veel vinden we en niemand weet wat er mis is.
voorheen gaven we een vol bakje met 24 uur toegang. met als resultaat dat dat binnen enkele uren op is. wat kunnen we doen dat dit minder word? we geven ook elke dag rond 5 uur een bakje natvoer. Ook hebben we nu zijn hoeveelheid verminderd en krijgt hij een half bakje droog voer maar wel nog gewoon om 5 uur zijn natvoer wat gewoon de normale hoeveelheid is. als iemand iets weet horen we het graag.

hij weegt overigens ong 3 kilo

groetjes sabrina en johan
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sabrina151 op 12 okt 2010 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door Adriana »

hoi Sabrina en welkom ;-) met garfield/2 op het Forum
en al gelijk een probleem..

hij eet echt teveel vinden we. tja....
3 kg lijkt me niet overmatig dik, missch even een paar foto's plaatsen?
kan iets met schildklier zijn maar dan moet zijn gedrag rusteloos zijn en hij ook afvallen..
t wordt winter en de meeste katten gaan dan beetje bunkeren om wintervet aan te maken,
is ie te dik of vind je hem te dik of vindt de dierenarts hem te dik?
de stofwisseling van iedere kat functioneert anders en bv als ie veel stress heeft (noem maar een voorbeeld) dan kan ie heel veel minder maar ook meer gaan eten..
welk voer krijgt hij en wat staat als dosering op de verpakking ? katten hebben van goed kwaliteitsvoer veel minder nodig dan van bv supermarktbrokken;

er zijn timerbakken (bv cat mate) bij Zooplus (boven aan de pagina), daar zit een tijdklok in en dan krijgt je kat verspreid over het etmaal porties eten. is dat wat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sabrina151
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 15:15

Re: krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door sabrina151 »

hij is niet te dik maar ik vind wel dat hij overmatig veel eet. hij is wel erg rusteloos maar dat kan ook zijn omdat hij niet gecastreerd is en dat hij daarom drukker is als normaal. hij krijgt alexis brokken (gewoon die van de aldi iets anders eet hij niet) hij krijgt ong de aangegeven dosis maar hij loopt dan steeds te mauwen voor meer. naar ons weten valt hij niet af hij is enkel bijgekomen maar niet veel ong een kilo hij woog namelijk 2 kilo toen ik hem net had en nu weegt hij er drie ong. maar ik plaats vanavond wel fftjes een foto van hem.
groetjes sabrina, johan en pootje van garfield
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door rieneke »

drie kilo vind ik echt niet teveel, en ook op de foto's zie ik geen te dikke kat.
wordt hij wel regelmatig ontwormd?

je vraagt het niet, maar ik zou toch willen aanraden je kat te laten castreren, zeker als hij buiten komt.
dit ivm het risico op kattenaids, neiging tot zwerven, en het bezwangeren van poezen.
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door Medusa »

Ik vind die kat ook niet echt te dik. Drie kilo zegt natuurlij kniet zo veel want ik weet niet hoe groot je kat is maar mijn kleinste weegt nu eindelijk 3,2 kilo - nog wa iel maar al veel beter.

Ik zou toch proberen om over te schakelen op een premiumbrok. In de brokken van de Aldi of andere brokken die je in het grootwarenhuis vindt, zitten veel granen. Die vullen de maag van de kat wel op maar zijn niet echt goede voedingsstoffen. Een kat heeft proteinen nodig die je in vlees vindt. Ik zou dus toch proberen om geleidelijk aan een goede brok in zijn eten te mengen maar heel geleidelijk hé anders gaat hij inderdaad weigeren (goedkope brokken bevatten veel meer smaak en geurstoffen en zijn veel aantrekkelijker - vergelijk het met een lekkere vettige hamburger) en/of diarree krijgen.

Van een goede brok eten ze ook minder doordat het veel meer voedingsstoffen bevat

Welke zijn nu mijn inziens de goede brokken (enkel en alleen mijn persoonlijke mening)

Acana, Orijen, ANF, Precept, Sanabelle dental, Felina Porta Holistic: bevatten geen granen maar wel de nodige vitaminen
RC, Hills, Applaws...

En, ik geef hun natte voeding meer als snoepje niet de droge voeding. Als je vindt dat hij te dik is zou ik tevens de natte voeding aanpassen qua portie en inhoud (idem, niet te veel granen en karkassen maar degelijk voer, eventueel blikjes thonijn, stukjes rauw stoofvlees of kippewit enz.
sabrina151
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 15:15

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door sabrina151 »

Garfield komt nooit buiten dus op zich hoeven we hem niet te castreren. ook word hij regelmatig ontwormd. we hebben overigens al veel geprobeer met betrekking tot wisselen van voer maar hij raakt het niet eens aan en wanneer we het drie dagen laten staan raakt hij het nog niet aan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door pearlsofpassion »

Wie heeft je verteld dat omdat hij niet buiten komt hij niet gecastreerd zou moeten worden?

Ik ga je 3 redenen geven waarom wel, maar er zijn er nog veeel meer.

1: hij kan ontsnappen. Als het kattenseizoen wordt en hij ouders wordt dan 2 jaar zal hij echt wel manieren zoeken om bij de vrouwtjes te geraken.
2: Hij kan gaan sproeien. Zeker als er een krolse poes ergens in de kilometer omtrek is, zal hij dat vaak gaan doen. Het kan goed zijn dat je het dan zelfs niet meer afgeleerd krijgt na castratie. En laat je niet wijsmaken hem helemaal vol met hormonen te spuiten zonder grondige reden (zolang hij zijn balletjes heeft is er geen goede reden!)
3: hem zijn hele leven onder de hormonen laten zitten is nergens goed voor. Katers hebben niet zo'n verhoogde kans op kanker door de hormonen zoals poezen, maar ze kunnen wel serieus aggressief worden als ze niet af en toe een poes krijgen. En doe dat aub niet!!! Er zijn al veel te veel kittens die nergen terecht kunnen. Dan heb je trouwens ook veel kans op vieze sexueel overdraagbare ziekten, zeker bij zwerfpoezen. Maar ook poezen die al vaak gedekt zijn, hebben natuurlijk hoge kans en je ziet het er niet altijd aan.

Verder, ik vind hem er ook niet te dik uitzien. Je moet het wat uittesten. Goed afwegen zodat je weet hoeveel je geeft, en eens wat meer geven. Als hij dan aankomt, dan moet je iets zakken en het daarbij houden. Om een gewicht dat hij stabiel blijft.
Als hij gecastreerd wordt, zal hij ook minder moeten eten. Nu gaan al die hormonen met zijn energie lopen. Het is niet zo dat gecastreerde katers snel dikker en lui worden. Ze blijven ook spelen en dus even actief en dus niet dik, maar ze lopen minder op de toppen van hun tenen omwille van de hormonen zoals echte katers wel hebben.
Laat hem eerst castreren en zie dan met welke hoeveelheid hij net niet aankomt. Volgens mij mag hij wel gerust 3,5 tot 4 kg gaan wegen hoor. Een klein beetje buik mag wel. (een beetje he! wat wil zeggen dat hij daar dus wel wat breder dan zijn schouders en bekken mag zijn)
Je moet echt eens kijken. Onze Cuzco eet ook niet iets meer dan dat de pakken voorstellen, maar de anderen eten juist minder. (Luis is natuurlijk nog moeilijk te zeggen voor later)
Ik hoop dat je open staat voor dit alles.

Als je voer wil overschakelen maak dan een mengeling met zijn gewoon voer. Heel klein beginnen en steeds meer nieuw voer. Zo vermijd je ook spijsverteringsproblemen.
Heb je hem al sommige dagen enkel nieuw voer voorgezet en heeft hij dus dagen niet gegeten? Dat zou wel kunnen veroorzaken dat hij alles eet wat hij krijgt.
Nochtans zijn er ook katten die uit zichzelf blijven eten. Onze Cuzco is ook zo, en dan moet je dus met maaltijden werken en niet hele tijd voer laten staan. Maar dat had je al door. Ik denk niet dat je het echt kan afleren. Mss dat het wel mindert door altijd dezelfde hoeveelheid eten te geven, maar als je dan hele tijd voer geeft komt het wss wel terug...

Test het wat uit!
Veel succes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door Admin »

Even tussendoor als aanvulling op het vorige bericht:

Castreren is niet alleen bedoeld voor katten die buiten komen. Als hij eenmaal gaat sproeien geldt: hoe ouder de kat is als hij geholpen wordt, des te langer het duurt eer hij stopt met sproeien.

Verder worden katten die gecastreerd zijn over het algemeen ouder dan niet-gecastreerde katten, vanwege de stress die krolsheid en paringsdrang met zich meebrengen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
sabrina151
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 15:15

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door sabrina151 »

dus dan doe ik er inderdaad wel beter aan als ik hem zou laten castreren?
het is wel zo dat hij vaak genoeg weg kan kruipen over de peozen van hiernaast want de eigenaren van hun willen graag jonkies van garfield hebben
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je wat je dan doet?
Je laat Garfield casteren en je maakt je buren duidelijk waarom ze moeten stoppen met kittens kweken en hun poezen laten steriliseren. Ik weet niet waar je woont?
Er worden in belgië vorig jaar 33 000 katten ingeslapen waarvan de helft kittens. Ook in Nederland zijn er echter te veel kittens die zo moeilijk een thuis vinden. Voor elk kitten dat je buren op de wereld zetten sterft er ergens anders 1.
Ook is het voor de poezen om een heleboel redenen veel beter. Lees hier op het forum wat rond en je zal het wel zien. Ik ga hier nu niet het hele verhaal weer neerschrijven dat is al genoeg gebeurt. Open maar wat topics over nestjes en je zal genoeg redenen vinden.

Zoals ik hierboven al zei, als je buren hun poezen los laten lopen is er veel kans dat ze ziekten hebben en dan krijgt je Garfield het ook.

Eigenlijk is het heel simpel, en dit kan hard klinken, maar het is gewoon zo!!

Als je om katten geeft en van je eigen katten houdt, dan laat je ze helpen. Dat is de enige manier om ze gezond en zorgeloos oud te laten worden. Anders sterven ze zowiezo vroeger en kunnen niet zichzelf zijn omdat ze achter hun hormonen aan lopen.
Ik heb zelf ook een oeps-nestje en een echte kater gehad toen ik nog niet beter wist. Ik weet waar ik het over heb.
Kijk wat rond, je moet mij niet geloven, je zal overal vinden dat de enige manier om katten te beschermen is om ze te casteren.
En als je om andere katten geeft, maak je er geen meer bij!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Krijgt mijn kat genoeg te eten?

Bericht door loek »

Inderdaad laten castreren daar help je Garfield mee..en nog mooier een heleboel andere katten (indirect).
(en inderdaad als je je buren dan ook nog goed zou kunnen voorlichten...nog meer katten gered! Daar worden we als kattenliefhebbers allemaal blij van, toch!)

Maar terug naar je onderwerp als je van voer wisselt kun je het beste mengen met het oude voer en dan langzaam het oude voer afbouwen. Hier hoef ik dat niet te doen, want ik heb een (ex)kater die ook altijd wel kan eten maar dan ook meteen ALLES wel kan eten.
Opzich gaat het goed hier. Ze krijgen drie keer per dag en weten dat heel goed. In het begin kon Diesel nog weleens mauwen voor de keukendeur of steeds als ik naar de keuken liep mee willen e.d.
Maar die tijden zijn voorbij. Vooral een kwestie van volhouden en niet iets extra's geven vooral niet als hij zo staat te mauwen. (wat dat is natuurlijk helemaal snel aangeleerd, 'ik maak altijd kans op eten' en 'als ik mauw krijg ik eten')

Als je twijfelt is het natuurlijk nooit verkeerd om even naar de dierenarts te gaan om te checken of hij echt helemaal gezond is. (kun je meteen doen als je voor die castratie gaat ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie