Kat wordt opeens dominant en vervelend

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door jvrees »

Ik heb nu 2 jaar een kater die nu ongeveer 3 jaar is. een jaar geleden heb ik hier een jong poesje bijgenomen die nu meer dan een jaar oud is. na even wennen ging het altijd goed met de 2, ze lagen niet constant tegen elkaar aan ofzo maar het leken wel aardig vriendjes.

Nu sinds een tijdje, paar maanden misschien zit de kater steeds vaker achter de poes aan, het leek eerst te beginnen als ze geen eten hadden, dan werd de kater een beetje vervelend, maar nu is het steeds vaker..

Ook vaak ligt het poesje gewoon ergens in een mandje ofzo en dan komt de kater haar een paar tikken geven tot ze uit het mandje gaat. soms gaat de kat er dan alsnog achteraan en slaat een beetje waarop de poes onder de bank kruipt en soms ook een gil geeft en ook soms wat bang lijkt. over het algemeen is ze helemaal niet bang voor de kater en lopen ze gewoon langs elkaar.

Ik vind het vaak wel zielig voor ons poesje want ze is ook een stuk kleiner en dan ligt ze daar zo op haar ruggetje zonder dat ze wat gedaan heeft.

Hoe komt dit gedrag en wat kan ik er tegen doen of moet ik er juist niets tegen doen?
Als ik een schreeuw geef naar de kater heeft ie wel door dat ie iets stouts doet en rent meestal wel naar buiten ofzo, maar ik ben bang dat het hiervan niet beter wordt dus graag advies hoe hiermee om te gaan..

bvd, Joost
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Medusa »

Is je poesje en je kater gecastreerd?
Dat kan een deel van de oplossing zijn al moet ik toegeven dat Twister en Lola hetzelfde gedrag vertonen en beiden gesteriliseerd zijn. Ik geef Twister en Lola bachdruppels en hou ze zo veel als mogelijk uit elkaar. Ook heb ik voor Lola een aantal plekken gevonden waar Twister niet aankan zodat ze zich wat kan terugtrekken
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door jvrees »

Ohja, ze zijn allebei geholpen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

Ze zijn allebei geholpen? Anders ligt het natuurlijk daaraan en moet je dat zo snel mogelijk doen.

Als ze allebei geholpen zijn, dan is het wss dat er aan dominantiebepaling wordt gedaan. De poes is nu op een leeftijd waarop de kater niet noodzakelijk de dominantste is.
Doet hij het al lang? Heb je van in het begin tussenbeide gekomen of heb je ze eerst wat tijd gegeven om het zelf uit te maken? Hoe lang heb je ze dan gegeven?
Hoe reageert de poes? Vertoont zij soms dominant gedrag? Hoeveel ervaring heb je met gedrag tussen katten? Weet je goed wat dominant gedrag is, want het kan in vele vormen komen. Kan je ze herkennen? Of weten waar je over kan kijken?

Tot nu toe denk ik dat het wel over zal gaan als ze allebei geholpen zijn, maar als je wat meer vertelt wat er juist gebeurt en wat meer details geeft kan het toch anders zijn.

Oh, ik zie net dat ze geholpen zijn, ok, dan is het dat al niet. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door jvrees »

Hij doet het nu een paar maanden maar steeds vaker, en nu zijn ze soms ook een beetje aan het blazen.
tot een jaar terug ongeveer was de poes juist soms wel bijdehand met bijvoorbeeld een mandje afpakken of wegduwen bij eten, en dat liet de kater altijd toe, die deed er niets aan. maar tegenwoordig gaan ze erg hun eigen gang en gaat de kater uit het niets achter het poesje aan of jaagt haar uit een mandje waar ze gewoon in ligt te slapen, en er staan hier wel meerdere mandjes en dozen die ze allemaal willekeurig gebruiken.
Ik probeer ze vaak wel hun gang te laten gaan, alleen als het poesje al wegrent en geen kant meer op kan, als dan de kater blijft slaan dan geeft het poesje wel eens een gil, dan geef ik weleens een schreeuw dat ze moeten stoppen en dan stopt die kater ook meteen en rent weg, maar binnen een minuut komt hij weer terug en gaat door.
Kan ik ze het best het uit laten vechten en niks doen?

Ik heb wel me hele leven met een kat in huis gewoond, maar nu pas met 2. Ik weet er dus niet zo heel veel vanaf, maar nu snap ik niet waar het vandaan komt, want meestal is het uit het niets als het poesje gewoon ligt te slapen.
Toenet nog ging de poes op de monitor zitten, komt de kat uit het niets en jaagt de poes van de monitor om er zelf op te gaan zitten (10 sec) en ging weer weg.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, snap ik ook niet.
Wss is er wel iemand anders hier die het wel herkent.
Ik hoop het voor jou.

Je kan ook al eens proberen met de zoekfunctie...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Admin »

Ja, dat is echt een kwestie van dominantie.

Wij hebben 4 katten (allemaal geholpen katers), waarvan Storm, de oudste (en tevens de leider), de nr. 2 in de groep af en toe flink grijpt. En dat doet hij meestal als de ander ligt te slapen en hij vindt dat hij te dichtbij ligt. Dan volgt er een hoop gekrijs, geblaas en gegrom.

De nr. 2 (Indy) loopt de rest van de dag zo'n beetje de hele tijd achter Storm z'n hol aan. Als Storm ergens ligt, dan wil Indy erbij liggen en dwingt Storm bijna om hem te wassen, Wat Storm dan ook altijd doet. Dus buiten het af en toe grijpen, kunnen ze wel gewoon goed met elkaar opschieten.

Het is bij ons al jaren zo en mijn indruk is, dat het uiteindelijk Indy is die het veroorzaakt. Storm doet het ook wel eens bij onze andere 2 katten, maar die maken er geen punt van als Storm hen in het nekvel bijt of ze uit en mandje jaagt. Dus het is de reactie van Indy, waardoor Storm doorgaat of harder bijt. Blijkbaar onderwerpt Indy zich nog steeds niet als de nr. 2, maar denkt hij dat hij de nr.1 is. Zolang hij zich niet onderwerpt op het moment dat Storm daarom 'vraagt', blijft het een probleem.

Overigens begon dit gedrag pas te spelen toen we de andere 2 katten erbij namen. Toen Storm en Indy nog met z'n 2-en waren, waren ze altijd onafscheidelijk en omdat 2 katten blijkbaar geen groep is met een hierarchie, was er ook geen probleem.

De situatie lijkt sterk op die van jou, waarbij de kater de poes domineert. Pas als de poes signalen aan de kater geeft van onderwerping, zal de rust wederkeren. Ik denk helaas niet dat jij daar iets aan kunt versnellen. Het lijkt meestal inderdaad zielig voor de aangevallen partij, maar kattengedrag bestaat uit zoveel kleine dinge (geur, beweging van de staart, oogcontact, lichaamstaal) dat het voor een mens moeilijk is om te beoordelen.

Liggen ze wel eens bij elkaar en wassen ze elkaar wel?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Medusa »

Ik herken het ook maar de mijnen liggen echt bijna nooit meer bij elkaar (terwijl ze dat vroeger wel deden).

Ik kom er enkel tussen als hij de kleinste echt in het nauw drijft of haar constant de tuin uit jaagt maar weet dat hoe meer je tussenkomt, hoe meer je zijn gezag aanvalt, hoe meer hij zijn gezag zal uiten. Neem ook de aangevallen poes niet weg maar eerder de aanvallende kater en zet die even in een kamer alleen zodat hij wat kan afkoelen. Door de poes weg te nemen bevestig je zijn gezag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier 8 castraat-katers. Toen 3 jaar geleden de dominantste overleed brak hier de hel los. Een strijd naar de macht.
Op dat moment is de onderste in rang opgeklommen.
Er was opeens een ander pispaaltje.
het heeft maanden geduurd voor alles weer met elkaar door 1 deur kon.
Geduld is een schone zaak.
Zelf uit laten zoeken is volgens mij het beste, mits er geen bloed vloeit.
Zover kwam het gelukkig niet hier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

Medusa schreef: Ik kom er enkel tussen als hij de kleinste echt in het nauw drijft of haar constant de tuin uit jaagt maar weet dat hoe meer je tussenkomt, hoe meer je zijn gezag aanvalt, hoe meer hij zijn gezag zal uiten. Neem ook de aangevallen poes niet weg maar eerder de aanvallende kater en zet die even in een kamer alleen zodat hij wat kan afkoelen. Door de poes weg te nemen bevestig je zijn gezag.
Ik kan er niet aan doen maar ik zie een kleine tegenstrijdigheid in je raad. Moet je zijn gezag nu bevestigen of tegenwerken (aanvallen)? Wss is het inderdaad beste om niets te doen, want door hem weg te halen ondermijn je dus ook zijn gedrag...
Ik weet het verder niet hoor, maar vond dit even niet helemaal logisch. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Medusa »

Beste is inderdaad niets doen maar als ik ingrijp omdat het te fel wordt (bijvoorbeeld als hij haar blokkeert onder bed), dan neem ik hem weg want ik wil zijn gezag niet bevestigen door haar weg te nemen (hij ziet aan haar als zwak en door haar weg te nemen en haar te beschermen bevestig ik zijn gezag)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door rieneke »

rangorde en dominantie speelt geen rol bij katten, het zijn geen kleine hondjes.
je hebt geen dominante en onderdanige katten, wel zelfverzekerde en timide katten.
voor katten is het vechten of vluchten, maar gebaren voor overgave hebben ze niet.
katten lossen veel op door aan time-sharing te doen.

rond drie jaar bereikt de kat sociale volwassenheid, en je ziet dan vaker een omslag in karakter.
ik zou proberen veel met de kater te spelen, en hem dagelijks goed af te matten.
mogelijk wordt hij zo vervelend door verveling en frustratie.
zorg maar dat hij zich lekker kan afreageren.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door pearlsofpassion »

Met het eerste deel van het bericht hierboven ben ik het niet eens hoor.
Katten hebben wel degelijk dominantiebepaling net zoals ieder dier in een groep.
Of het hier daaraan ligt wil ik niet zeggen, maar er moet wel degelijk eentje de baas zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Medusa »

Nochtans lees je in de literatuur inderdaad dat er geen dominantie is tussen katten. Kan alleen bevestigen wat ik gelezen heb al heb ook de indruk dat 1 van mijn katten de baas is

Wat ik ook zie is dat de kater die de kattin onder het bed jaagt zich wel weg laat jagen aan het eten - dus ja, rangorde, ja maar niet altijd dezelfde blijkbaar
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat wordt opeens dominant en vervelend

Bericht door Admin »

Nochtans lees je in de literatuur inderdaad dat er geen dominantie is tussen katten.
Waarschijnlijk omdat er dan uitgegaan wordt van het feit dat katten oorspronkelijk solitaire dieren zijn en geen sociale dieren, zoals honden. Bij voldoende ruimte leven volwassen (zwerf)katten dan ook alleen. Maar wanneer er een groep ontstaat, doordat de territoriums te klein worden en overlappen of doordat katten 'gedwongen' zijn met elkaar te leven zoals meerdere katten in 1 huis, dat is er wel degelijk sprake van dominantie en rangorde.

In een grotere groep is er dan zelfs een alfamannetje, een alfavrouwtje, een nummer 2 (mannetje) en de lager gelegen katten in de rangorde. Ondanks dat veel diersoorten als wild bestempeld worden, is/komt er altijd orde in een groep en is er nooit sprake van langdurige chaos. Er is nooit een groep zonder leider(s), aangezien orde de overlevingskansen duidelijk vergroot. Het is een instinctieve en natuurlijke gang van zaken.

Overigens is het gedrag binnen een grotere groep veel duidelijker zichtbaar en aanwezig als de meeste in de groep niet geholpen zijn. De gevechten en de dominantie zullen dan veel heftiger zijn en vaker tot uiting komen.

Bij ons is Storm de leider en ook hij laat zich bij zijn eten wegduwen en laat zonder probleem een ander zijn eten opeten. Blijkbaar kent de leidersrol nuances die je zo op het oog niet zou verwachten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie