Kitten gestorven aan kattenziekte

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Elies
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2010 16:32

Kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Elies »

Hoi !

Ik en mijn vriend hadden een kitten van 5 weken geadopteerd (veel te jong, maar ze hebben hem en zijn broertje gevonden naast de moeder die daar dood lag...)
Enkele dagen geleden toen ik thuis kwam lag hij daar plots levenloos ( 's morgends was hij nog helemaal inorde)
Ik dacht dat hij dood was maar plots ademde hij nog en ben ik dus in allerijl naar de dierenarts gegaan.
De dierenarts wist me te vertellen dat het kattenziekte was en er niets meer aan te doen viel dus heb ik beslist hem niet verder te laten afzien en hem laten inslapen.
Nu zouden wij graag een nieuw katje willen maar zijn we bang dat het virus nog in huis hangt.
We hebben alles al ontsmet en alle kleren,... gewassen maar ik durf toch nog geen nieuwe kitten nemen.
Ik zou niet willen dat hem hetzelfde overkomt !
Heeft er iemand tips of weet iemand wat ik heb beste doe?

Groetjes !
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Catfish »

Wat erg dat je je katje kwijt bent geraakt aan die vreselijke ziekte...
Ik zou contact opnemen met een goede dierenarts, ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

Voor een ander kitten kunje het beste naar een asiel gaan of naar een goede kittenopvang, ik raad die in Doetinchem aan (ik heb er twee van ;-)). Ze heeft op het moment meerdere fleskittens, dus dat worden echt knuffels!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Rocis »

Wat tragisch :cry:
Wat ik weet is dat je de ruimte maar niet genoeg kan ontsmetten. Het is heel besmettelijk en kan nog echt heel lang blijven hangen. Tapijt, textiel zijn nog veel moeilijker te desinfecteren. Ik heb geen idee wat de marge is om een nieuw kitten/kat in huis te nemen.

In de zoekfunctie rechtboven kan je op dit onderwerp zoeken.
Veel sterkte ;-)

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door castratenkoor »

Jeetje wat in en in triest.
Ik zou inderdaad bij dierenartsen navraag doen en op internet zoeken hoe lang je moet waten voor je veilig een nieuwe kat kunt nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Catfish »

Voor een ander kitten kunje het beste naar een asiel gaan of naar een goede kittenopvang, ik raad die in Doetinchem aan (ik heb er twee van ). Ze heeft op het moment meerdere fleskittens, dus dat worden echt knuffels!
Ik las dit net terug en werd me opeens bewust van de wel erg vrolijke toon. Mijn excuses! Ik vind het heel erg dat je je kitten kwijt bent.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Elies
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2010 16:32

Re: Kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Elies »

Hoi,

Bedankt iedereen voor het meedeleven en de tips ! Ik ga zeker en vast enkele dierenartsen contacteren en horen wat zij te zeggen hebben.
Ik hoop dat het goed nieuws is want ik mis een katje in huis ! Ik heb er namelijk altijd een gehad en het huis voelt leeg nu..
Catfish, ik weet dat jouw reactie met de beste bedoelingen was, en vind het fijn dat je tips geeft voor een nieuw katje, heel erg bedankt !!

Groetjes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, hier kan je natuurlijk niet voorzichtig genoeg in zijn.
Ik zou meerdere DA vragen en van de langste periode nog wat bij doen, gewoon om helemaal zeker te zijn. Vraag ook na hoe je dat het best doet, dat ontsmetten, want als het om een virus gaat, kan een normaal ontsmettingsmiddel best niet werken. Dat werkt vooral voor bacteriën niet voor virussen. Die zijn veel moeilijker te bestrijden omdat het geen cellen zijn, maar je kan wss wel speciale antivirale producten vinden die hun eiwitkapsels oplossen.
Zeker genoeg tijd over laten gaan.
Stel je voor dat je een nieuw katje neemt en hij het toch nog krijgt...(dat vergeef je jezelf nooit meer!) Natuurlijk neem je nu normaal een katje dat al wat ouder is en al ingeënt is. Ik zou eentje nemen dat al beide intentingen gehad heeft, dat speelt toch al iets veiliger... Maar dan nog kan het virus beter weg zijn.
Het is dan wel wss dat de moeder daar ook aan overleden is. Weet je waar zijn broertje nu is en hoe het daarmee gegaan is? Hoe heb je hem dan gekregen, zelf gevonden, via kennissen of vanuit een asiel? Je moet namelijk iedereen verwittigen die met hem in contact is gekomen he. De kans is toch groot dat hij het al meedroeg voor je hem kreeg...
Ik hoop echt van harte dat dit niet zo'n hardnekkig virus blijkt te zijn (ik weet het niet) en dat je het dus snel uit je huis krijgt, en dat dit het enige slachtoffertje blijft!

Veel sterkte, en spijtig dat je dit moet meemaken nu je net een weesje wou helpen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Elies
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2010 16:32

Re: Kitten gestorven aan kattenziekte

Bericht door Elies »

Hoi,

Ik had het poesje uit een asiel gehaald, zij hadden ze gevonden.
Het broertje was al geadopteerd door andere mensen en in het asiel zelf zat hij jammer genoeg bij een andere kitten in een hokje. (wel een iets oudere dus hopelijk reeds ingeënt).
Ik heb meteen die dag naar het asiel gebeld om ze op de hoogte te brengen en ze gingen het dadelijk helemaal uitpluizen en al het mogelijke doen.
Ik hoop ook echt dat er niet meer slachtoffertjes zijn gevallen of nog zullen vallen maar voor het broertje heb ik niet veel hoop :(

Groetjes
Plaats reactie