Welk merk is het beste?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Welk merk is het beste?

Bericht door MartineB »

Al heel lang wil ik deze vraag stellen.. dus ik doe het nu maar eens,

Wie weet wat het beste, meest gezonde, meer gevarieerde kattenvoer is?

Ik voer mijn katten Royal Canin, expres voor de zekerheid maar het duurste dat ik kan vinden in de winkel, om er zo zeker mogelijk van te zijn dat het gezond is. Wel merk ik dat mijn katten veeeeel minder nodig hebben dan er aanbevolen staat op de verpakking. Mijn kater is echt te dik geworden en ik geef nu de helft van wat wordt aanbevolen en nog steeds (na een paar maanden) is hij vrij spekkig.
Ik heb er verder geen klachten over, maar ik wil toch graag weten wat jullie aanbevelen!
Ik hoor ook goede verhalen over Hills, is dat eventueel beter?

En het seniorenvoedsel, is dat erg belangrijk? Of is dit meer een verkoperstrucje? Mijn poezen van 13 krijgen namelijk wel voer voor katten boven de 10 die buiten komen (ook van Royal Canin). Er staat op de verpakking dat het goed is voor de nierfunctie (ben nu erg huiverig voor nierproblemen) en voor andere vitale organen, en voor een goede spijsvertering. Klopt dit? Iemand anders ervaring met speciaal deze uitgave van Royal Canin?

Graag hoor ik jullie mening!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door achtpuntzes »

tja...

ik geef ze sinds kort ook rc, en ben er wel tevreden over. ze hebben er inderdaad minder van nodig. maar het beste lijkt me toch barfen, wat tegenwoordig steeds meer aanvaard wordt. met Hills heb ik geen ervaring.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door ayla »

hier zijn al veel topics over, ik zou even via zoekfunctie kijken :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door MartineB »

Ja, veel topics.. ik heb ze ook bijna allemaal doorgelezen, maar heb toch niet echt een antwoord gevonden. Vandaar dat ik het toch maar op deze manier vraag.

Misschien voldoen meerdere merken wel aan de eisen? Ik vraag het mijn da in ieder geval ook nog even.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door achtpuntzes »

wat ik erover kan zeggen is dat goedkoop voer vaak wordt aangevuld met goedkope opvulling die katten niet of nauwelijks kunnen verteren (granen, sommige groenten) en dat dat in duurder voer minder voorkomt vandaar dat de kat er minder van nodig heeft. katten hebben relatief korte darmen, en veel van wat wij eten kunnen katten slecht verteren, en veel katten nierproblemen en dergelijke krijgen. maar of dit of dat nou het beste is is voor iedereen toch anders denk ik.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door achtpuntzes »

ik bedoel wat het beste voer is is voor iedereen anders.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door Cari »

Er is geen "beste voer", sorry, maar helaas...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door castratenkoor »

Nee mee eens, is erg afhankelijk van de leeftijd en de gezondheid van de kat - "het" beste voer bestaat niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door Adriana »

MartineB schreef:Ja, veel topics.. ik heb ze ook bijna allemaal doorgelezen, maar heb toch niet echt een antwoord gevonden. Vandaar dat ik het toch maar op deze manier vraag.

Misschien voldoen meerdere merken wel aan de eisen? Ik vraag het mijn da in ieder geval ook nog even.
er is heel erg veel geschreven waarom het ene voer beter voor de betreffende kat is dan het andere en als je bijna alle topics hebt doorgelezen dan ben je dat tegengekomen.
het beste voer bestaat inderdaad niet en die vraag is al talloze malen gesteld.
leeftijd, neiging tot overwicht, binnen/buitenkat, wel/geen rauw vlees erbij, eventuele voorkeur van de betreffende kat, nat/droogvoer, evtl gezondheidsproblemen..
dierenartsen weten doorgaans weinig/niks over voeding en bevelen die voeding aan die de praktijk verkoopt..

als je bang bent voor nierproblemen dan moet een groot deel van het totale voer uit natvoer met relatief laag eiwitgehalte (8/10%) bestaan en als je brokjes geeft, dan eiwitgehalte van rond 25% en zeker niet hoger. laag fosforgehalte en als de kat neiging heeft tot overwicht dan laag vetgehalte van max 8% en zo min mogelijk koolhydraten/zetmeel.
;-)
dus analyses vergelijken en ingrediëntenlijsten uitpluizen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Welk merk is het beste?

Bericht door Cari »

als je bang bent voor nierproblemen dan moet een groot deel van het totale voer uit natvoer met relatief laag eiwitgehalte (8/10%) bestaan en als je brokjes geeft, dan eiwitgehalte van rond 25% en zeker niet hoger.
Hou daarbij wel rekening met de aanbevolen hoeveelheid voer die je kat moet hebben.
Met alleen de percentages bekijken ben je er niet.
Voorbeeld:
natvoer ca. 8% eiwit - kat moet 400gr per dag = 32 gr. eiwit
brokjes ca. 30% eiwit - kat moet 70 gr per dag = 21 gr. eiwit
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie