Poes wil niet eten en drinken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Poes wil niet eten en drinken

Bericht door marank »

Onze Ranja (morgen 5 maanden oud) is sinds gisteravond ziek. Ze was 's middags buiten geweest. Kwam binnen voor haar eten, maar had niet veel trek. Dat is nog vrij normaal, want ze eet wel vaker haar eten niet in een keer op. Een half uurtje later moest ze overgeven. En een uur later weer. Verder wilde ze alleen maar slapen. Vanochtend wilde ze niets eten. Zelfs mijn bakje kwark uitlikken (waar ze normaal helemaal wild van is) wilde ze niet. De hele ochtend was ze duf, en heb ik met haar op bed gelegen. Aan het eind van de ochtend moest ze weer overgeven. Daarna leek ze opeens een stuk fitter, en wilde ze zelfs naar buiten. Ik heb haar maar even aan de lijn in de tuin gelegd, en daar leek ze het uitstekend naar haar zin te hebben. En heb toen toch de dierenarts gebeld, want; niet eten, niet drinken, niet op de bak, sloom en niet willen spelen.

's Middags met Ranja naar de dierenarts geweest. Die constateerde dat ze er nog fit uitzag, geen koorts had, dat ze haar tanden/kiezen aan het wisselen is, maar ook dat ze een gevoelige buik (nieren?!) had en harde ontlasting in haar darmen. Ze heeft een klisma gehad, waarna er inderdaad twee harde keutels uitkwamen. En verder een injectie tegen de misselijkheid. Daarvan zou ze na een paar uur moeten opknappen en weer gaan eten. We kregen ook nog Hill's a/d mee, en korrels om haar urine op te vangen voor onderzoek.

Sinds we thuis zijn van de dierenarts heeft ze eigenlijk alleen maar liggen slapen. Voor zover ik weet heeft ze nog steeds niets gegeten of gedronken (weet het niet helemaal zeker, want moest 's middags nog een uurtje weg). Ik ben nu begonnen om haar met een injectiespuit van 1 ml (klein, maar een andere heb ik niet in huis) te voeren; Hill's aangelengd met lauw water. Dat accepteert ze goed, en het blijft ook binnen. Maar het zijn maar hele kleine hoeveelheden per keer, en ik heb geen idee hoeveel ze binnen zou moeten krijgen. Ze heeft nu 1x 5ml en 1x 6ml gehad in de afgelopen 2 uur, en kruipt daarna meteen weer in haar mandje om te slapen. Als ik haar gewoon bij haar bakje eten en water zet begint ze te mauwen, en loopt dan weg.

Als ze niet weer ging eten vanmiddag, moest ik morgen weer terugkomen bij de dierenarts, dus dat ga ik zeker doen. Maar maak me inmiddels toch wel erge zorgen. Meer nog dan vanmiddag toen ik voor het eerst met haar ging. Wat kan er toch aan de hand zijn? Toen het begon dacht ik aan een onschuldige haarbal, en nu ben ik zelfs bang dat ze de ochtend niet haalt...

EDIT:
En nu is ze net opgestaan uit haar mandje, en heeft de heleboel er weer uitgegooid. Ongeveer precies de hoeveelheid die ik er in de afgelopen uren met de injectiespuit had ingespoten... :-S
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Ilone »

Hm, ik weet ook niet wat het is, maar het klinkt wel zorgwekkend.
Ik zou ze goed in de gaten houden en morgen vroeg meteen weer bij die DA aan de lijn hangen.
Als je het niet vertrouwd tot morgenochtend, kan je altijd de dienstdoende DA bellen.
Sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door marank »

Heb ik net gedaan, want ik vertrouwde het echt niet meer. Hij zei; laat het eten voorlopig maar zitten. Drinken is belangrijker. Ik moet nu ca 2ml lauw water geven, half uurtje wachten, en als het binnenblijft opnieuw. Hele kleine beetjes dus. Als dat ook niet goed gaat; bellen.

EDIT:
De eerste 2ml zijn binnen gebleven (NW) . Nu moet ik haar dus weer gaan wakker maken voor de volgende twee...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Cari »

Nou, jij zal een lekker nachtje gehad hebben :???: .
Hoe is het nou met Ranja?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door marank »

Inderdaad, het was me het nachtje wel! Ik heb Ranja in haar mandje naast mijn bed gezet, en de hele nacht door om het half uur/heel uur steeds kleine beetjes water gegeven. Om 3 uur kroop ze lekker bij me in bed en sliep daar verder. Om 6 uur sprong ze er opeens uit en ging naar beneden. Ik vol hoop; misschien gaat ze wel eten! Maar nee; het werd weer overgeven.

Vanmorgen meteen de dierenarts gebeld, en ondanks een druk programma mochten we meteen langskomen (super!). Ik had de kinderen al voorbereid op allerlei doemscenario's. Maar voorlopig valt het mee. Wat hebben ze gedaan: urine afgenomen (gister was haar blaas helemaal leeg, maar nu zat er wat in, dankzij mijn inspanningen vannacht!), bloed afgenomen (viel nog niet mee, want haar bloeddruk was laag), onderhuids vocht ingebracht (dus ik hoef haar niet meer water te voeren), en nog een injectie tegen de misselijkheid. Verder had ze nog steeds geen koorts, en was ze niet uitgedroogd (ze houdt goed vocht vast volgens de dierenarts). Verder heeft ze haar helemaal 'bevoeld', maar kon niets vreemds ontdekken. Waar de dierenarts van gister (het was nu een ander) nog vond dat haar nieren gevoelig waren, vond deze dat niet (meer) het geval.

Nu is het even wachten op de uitslag van bloed- en urineonderzoek. Kijken of daar iets uitkomt. Maar het kan ook nog altijd dat ze toch 'gewoon' een kikker of pad heeft opgegeten. Sommige dieren worden daar héél ziek van, zei ze, terwijl andere er helemaal geen last van lijken te hebben.
En verder mag ik haar verwennen met alles wat ze maar lekker vind. Waar ze maar zin in zou kunnen hebben; ik mag het haar geven. Alles om haar weer aan het eten te krijgen. Maar eerst nog even een uurtje wachten tot de injectie effect heeft.

Ik ben voorlopig weer een beetje gerustgesteld. Gisteravond dacht ik echt dat ze ochtend niet zou halen, ze was zo sloom, en reageerde eigenlijk nergens op. Maar vanmorgen kijkt ze ook weer wat helderder uit haar ogen, en heeft belangstelling voor wat er om haar heen gebeurt. En er zat nog behoorlijk pit in volgens de dierenarts. Ben natuurlijk pas echt gerustgesteld als de uitslagen goed zijn, en ze weer gewoon lekker zit te eten en drinken, want voorlopig blijft ze nog in haar mandje liggen. Moet ook zeggen dat het met die enorme bobbels vocht in haar heupen (en als ze staat zakken ze naar haar buik) ook wel moeilijk bewegen is geloof ik. :smile:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Ilone »

Nou, gelukkig lijkt het allemaal wat mee te vallen.
Ben zeer benieuwd naar de uitslag van de onderzoeken! Wanneer krijg je die te horen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door marank »

Laatste nieuws.

Het bloed was goed. Alleen wat laag in elektrolyten, maar dat komt door het braken, en wordt door het ingespoten vocht weer aangevuld.
De urine had twee verhoogde eiwitten. Dat is dus niet oké :-( . De dierenarts zet het nu op kweek, maar ze denkt aan een nierbekkenontsteking. Maar voor we daar iets aan kunnen doen moeten we eerst de kweek afwachten. In ieder geval is het vocht ook hier weer goed voor haar.

Nu is het belangrijkste voor vandaag om haar weer aan het eten te krijgen. Ze heeft nog niet echt trek. Heb net allemaal lekker hapjes gekocht in de dierenwinkel. En zojuist heeft ze een van haar favoriete kattensnoepjes gegeten! Ik moest het eerste stukje letterlijk naar binnenduwen, maar toen had ze de smaak te pakken en heeft ze de rest (in kleine stukjes gebroken) ook opgegeten. Het begin is er! :edance:
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Rocis »

Hoi,

Alles gelezen. Blij dat het nu iets beter lijkt te gaan. Ik dacht in het begin dat ze misschien buiten iets verkeerds naar binnen had gekregen. Nierbekken ontsteken, heb er geen ervaring mee. Ik duim voor je dat alles met een sisser afloopt en je straks weer een gezonde Ranja hebt.
Sterkte.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door enna »

Beterschap voor Ranja !
Miauwwww
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum! jij hebt een goeie dierenarts zo te lezen, ook heel betrokken. erg goed van die vochtinjecties, met name om nierschade te voorkomen. en ook heel alert met bloedonderzoek en daar komt dus ook de mogelijke oorzaak boven water! ja, dat is een raar gezicht twee van die vochtbulten maar het trekt vrij snel weg en het is zo belangrijk, zeker voor zo'n jong dier.
je laat haar met 5 maanden toch niet los buiten? in tuig aan een lijn in de tuin lijkt me al een hele onderneming..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Cari »

Gelukkig is er weer wat meer hoop.... Wanneer hoor je de uitslag van de kweek?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door Queen »

Jeetje, ik zou niet aarzelen en morgen opnieuw naar de dierenarts gaan.
Klinkt niet echt lekker voor zo'n klein ding.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
paasnini

Re: Poes wil niet eten en drinken

Bericht door paasnini »

Hoe is het nu met Ranja?
Plaats reactie