Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Sharon304 »

Het onderwerp zegt het al... Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?
Ik dacht dat ik eens gelezen had dat het het eerste jaar elke maand moest, maar dat kan ik nu eigenlijk niet meer terug vinden, dus misschien kunnen jullie mij helpen?

Groetjes,
Sharon
Koda & Nala
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Queen »

Een kitten moet een aantal keren preventief ontwormd worden. Dat kan al vanaf 2 weken leeftijd. Van het ontwormingsmiddel dat dierenartsen beschikbaar hebben voor kittens, wordt de pasta 2 dagen achtereen gegeven en dat herhaal je eerst na 2 weken en later na 4 weken. Bij kittens spelen meestal alleen spoelwormen een rol; deze hebben een wormcyclus van ongeveer 2 weken. Een voorbeeld schema van ontworming van kittens is op 2, 4, 6, 8, 12 en 16 weken leeftijd.
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Sharon304 »

En daarna is 1 keer per jaar voldoende? Of moet het vaker?
Onze kittens gaan nu nog niet naar buiten, maar over een half jaar ongeveer wel.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Queen »

Ook volwassen katten lopen een risico op een wormenbesmetting. Wormen die een rol kunnen spelen zijn: spoelwormen, haakwormen en lintwormen. Daarom is het verstandig om ook volwassen katten regelmatig te ontwormen; het beste is 4 x per jaar. Voor volwassen katten is er een ontwormingsmiddel beschikbaar dat éénmalig gegeven moet worden. Als u daarna wormen in de ontlasting ziet, dan is het verstandig de ontwormingskuur na 3 weken te herhalen.
Het is wel belangrijk dat je het gewicht van de kat weet.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Sharon304 »

Bedankt voor je reactie.
Dus het is niet nodig om ze nu weer te ontwormen... De kittens zijn nu bijna 5 maanden oud, met 16 weken zijn ze voor het laatst ontwormd.
Het gewicht komen we dan wel weer te weten als we naar de dierenarts moeten voor de inenting. Ze groeien hard in elk geval! ;)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Hoe vaak moet een kitten ontwormd worden?

Bericht door Queen »

Inderdaad, zo is het Sharon. Geen zorgen voor de dag van morgen! Je hebt het geweldig gedaan. Geluk en liefde met en van de bolletjes wol. Wat gaat het hard he? Ik heb een broertje en zusje uit hetzelfde nest (nu 5 maanden en 1 week) en het spul groeit als kool. Choco (katertje) weegt al 3.500 en Lila (meisje) 2.300!!!!
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Plaats reactie