Op het bed plassen, vergelding?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hoi iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Eerst wel even zeggen dat wat ik hier allemaal gezegd heb gaat om 2 dagen die duidelijk niet de beste uit de 3 weken zijn geweest! Ik ben gewoon heel erg geschrokken dat alles op een weekend zo hard veranderd is, alsof ik een andere kat in m'n huis had dan degene waar ik afscheid van had genomen! Ik denk inderdaad wel dat hij zich heel erg verveelt zo alleen, en dat hij gewend was om mij vaker te zien om wat te spelen.

Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat hij nu opeens begint wild te plassen. (kleine update: hij heeft zonet een groot deel van de zetel ondergeplast). De volledige 3 vorige weken heeft hij geen enkele keer met z'n waterbakje gespeeld (hier kan ik best wel tegen hoor, hij deed het gewoon nooit eerder), nooit zo wanhopig gemiauwd en natuurlijk ook nergens geplast. Wel de plant omgegooid door het graven, maar daar heb ik peper ingestrooid en dat werkte. Is dit dan het gevolg van 4 dagen weggaan? Ik blijf nl. nog steeds met 'm spelen en hij komt ook altijd bij me liggen slapen als ik aan de computer werk. Hij lijkt verder ook gewoon hetzelfde, speelt ook alleen met z'n speeltjes etc. Verder kan ik er zeker ook wel tegen als hij onze zetels een beetje afbreekt, ze zijn vrij oud en dat gekrab kan er best nog bij. Ik forceer hem niet aan de krabpaal, die gebruikt hij wel maar niet zo veel.

Voor dat nachtelijk kopjes geven, wat is dan het alternatief? Hij valt rond middernacht gewoon in slaap en ik ook, moet ik hem om 3u dan gewoon laten doen en een uur of langer blijven wakker liggen? Ik probeer altijd minstens 10 minuten om hem ergens aan m'n benen te leggen en daar te aaien zodat hij daar blijft liggen, maar ik heb wel m'n slaap nodig...

Het is duidelijk dat ik niet kan blijven pis opruimen tot in het oneindige. Het plan is nu om de kattebak volledig te verschonen ipv alleen de klontertjes eruit te halen, en om te kijken hoe het evolueert. Heb pas nog ander kattengrit besteld omdat ik liever ecologisch grit heb, wanneer dat aankomt zal ik dat eens testen. Tot nu toe gebruik ik witte steentjes die absorberen en voor gisteren waren daar absoluut geen problemen mee.

Ik ga Oellie vooral niet anders behandelen als anders, ik vind wel dat ik hem af en toe mag verbieden in de slaapkamer te komen. Ik heb al gelezen dat sommige mensen vinden dat een kat overal moet kunnen komen, daar ben ik het niet mee eens. Als dat maakt dat ik een "slecht" baasje ben...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door MarjanR »

Nee hoor, dát maakt jou zeker geen slecht baasje.
Mijn katten mogen pas sinds kort na 12 jaar weer in de slaapkamer.
En ze zijn nooit echt zielig geweest, en zo zijn er nog wel heel veel meer katten die gewoon 'snachts elders zijn dan in de slaapkamer (of katten die opgesloten zitten in een aparte kamer 'snachts).
Maar! Dat wildplassen dat moet echt stoppen als de kattenbak helemaal verschoond (want dat kan gewoon een hele maar dan ook een hele goede rede zijn dat hij dat doet).
Stopt het dan echt niet... laat alsjeblieft z'n blaas nakijken bij de DA. Hij kan het ook doen omdat hij pijn heeft met het plassen (blaasontsteking).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door pearlsofpassion »

Er is helemaal niets mis met je kat de toegang tot de slaapkamer te verbieden, maar dan wel elke nacht! Je moet er consequent mee wezen en hem zeker niet de deur wijzen als hij je juist wil laten zien dat hij je graag ziet! Je kan hem hoogstens even aaien en je omdraaien, maar zeker niet op dat moment buiten zetten! Hoe zou jij je voelen als je juist zo enorm wil knuffelen en dan wordt je weggezet.... de beste manier om je verloren te voelen!

Het is duidelijk dat je kitten verlatingsangst heeft. Er is niets mis met een paar dagen weg te gaan als je katten hebt, maar hij was er duidelijk nog niet klaar voor. Dat is ook niet zo raar met zijn achtergrond. Nu zal hij het wss altijd blijven hebben en zal je altijd problemen hebben nadat je een hele tijd weg geweest bent. Een tweede katje zodat hij niet alleen zit kan daar inderdaad verlichting in brengen. Dan wordt er echt minder kattekwaad uitgehaald en zeker niet meer!
Verder is het wel normaal dat hij dingen die hij vroeger niet deed toch gaat uitproberen zoals op tafel springen. Zeker als hij zich verveelt zoekt hij interessante dingen, en dat zijn vaak dingen die hij niet eerder gedaan heeft. Dat wildplassen is volgens mij gewoon angst dat je weg zou gaan, gevolgd met het feit dat hij wil aanduiden wat allemaal van hem is, en jij hoort daar bij. Als hij van omgeving verplaatst wordt is het ook niet moeilijk dat hij wil aanduiden wat van hem is omdat hij anders zelf niet meer weet waar hij nu eigenlijk thuishoort. (snap je me een beetje, je moet het vanuit Oellie's standpunt bekijken) Hij zegt gewoon dat dat zijn huis is, en daardoor krijgt hij wat houvast in zijn steeds veranderende leventje. Iedereen heeft houvast nodig.
Als hij een stabiele omgeving krijgt met genoeg aandacht en LIEFDE, zou het snel moeten verdwijnen. En hij moet natuurlijk de ruimte (figuurlijk) krijgen om zich te ontwikkelen, en daartoe moet gespeelt worden. Geef hem een oud deken, mss wil hij daar liever in graven en onder kruipen dan in de plantenbakken.

Verder merk ik dat je dit katje echt wil houden, wel probeer dan alles steeds vanuit zijn standpunt te bekijken. Dat is de sleutel tot een goede verstandhouding met je dier. Geen enkel dier, behalve een hond, kan zich in de mens inleven, dat moet de mens doen en daardoor kan er een verstandhouding komen, maar jij moet je aan hem aanpassen en niet omgekeerd. Dat wil niet zeggen dat alles moet mogen, maar wel dat je hem bepaalde zaken niet mag verbieden. En affectie tonen is zoiets. Als je dat niet wil 's nachts, geef hem dan een leuk plaatsje waar hij kan slapen en hou hem steeds uit de slaapkamer. Al denk ik wel dat hij daar nog jong voor is en dat het zijn verlatingsangst geen goed zal doen. Maar consequentie is hier belangrijker, zodat hij een vast stramien heeft waar hij aan vast kan houden, zo zal hij zich minder verloren voelen dan als je hem er uit zet. Dat is echt in zijn gezicht hem achterlaten en dat hij zijn plan maar moet trekken. Dat is echt heel zwaar voor zo'n klein kindje.
Geef hem gewoon veel liefde, wat speelruimte en wees consequent! Dan zou het wel moeten gaan verdwijnen. En indien niet, moet hij ofwel een speelkameraadje ofwel een andere thuis krijgen. Ondanks zijn verleden lijkt hij toch erg jouw gezelschap te appreciëren en dat maakt dat het allemaal goed moet komen als je je aan zijn noden aanpast. Oh ja, en buitenlaten is inderdaad geen optie. Dat is echt niet wat hij wil. Ga gaat dan helemaal niet meer weten waar hij heen moet, heel bang zijn en je maakt er hem niet gelukkiger mee. Hij is nog veel te jong om alleen buiten te laten. Eens een wandelingetje op de arm kan geen kwaad (zorg dat hij zeker niet weg kan!), maar ik denk niet dat je er dit katje plezier mee doet.

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Rocis »

Ik heb er ook een kat tussenzitten die het 's nachts heerlijk vindt zijn liefde te tonen door je opeens een kopstootje te geven of met z'n pootje op je wang of neus te drukken. Ik wil dan ook slapen :grin: wie niet. Maar dan doe ik net of ik verder slaap en dan gaat hij rustig liggen, soms moet ik er wel een aaitje achteraan gooien, maar rol meteen om en slaap weer verder. Ik weet niet of je Oellie daarmee kan trucken, maar misschien helpt het. Ik moet zeggen dat uit je laatste posting wel een wil te lezen is om door te zetten met Oellie. Er staan voldoende goede tips in de vorige posting van pearls... Ik hoop echt dat je het goed gaat vinden met Oellie. Hij verdient een goede plek ;-) Wat mijn voorganger al aangaf; het forum reageert vanuit de kat als eerste. Ik waardeer het in je dat je toch wilt doorzetten. Heel veel geluk meid ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als ik het zo lees denk ik ook dat je kitten verlatingsangst heeft. Maar, allereerst, laat alsjeblieft zijn urine testen op blaasontsteking! Wat er nml vaak gebeurt met blaasontsteking oid is dat ze pijn hebben en op zachte dingen gaan plassen omdat dat minder pijn doet! Het kan ook nog zijn dat blaasontsteking een gevolg is van verlatingsangst --> stress.
Verder staan hier denk ik al heel veel goede tips in voorgaande posts...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door loek »

Hallo Sietske

Dat plassen, dat snap ik daar wordt je niet bepaald blij van! (alleen helpt het dus niet en kan het zelfs negatief werken als je daar boos van wordt op hem..dus ik hoop dat je dat niet doet)

Hem na laten kijken door een da zodat medische redenen opgespoord of uitegsloten worden vind ik ook een erg goede tip! En eigenlijk inderdaad stap 1.

Wat betreft de andere zaken. Mijn kater vind water geweldig en stopt zijn poot ook regelmatig in zijn waterbakje. Ik heb daar gemengde gevoelens over. Ik vind het best jammer van mijn laminaat...Maar tegelijkertijd stiekem ook wel grappig. Maar hij mag het officieel niet hoor ;-) Ik denk dat dit vooral belangrijk is, dat je niet zwaar gefrustreerd wordt van zijn ondeugende gedrag maar daar ook ergens de lol van in kan zien. Zolang je dat hebt lijkt het me helemaal prima. (maar ik kreeg door sommige berichtjes het gevoel dat het toch meer doorslaat naar de kant van de boosheid/ frustratie...ik weet niet of ik dat goed lees of dat ik er naast zit?)
(even nogmaals over dat plassen daar valt weinig lol van in te zien natuurlijk. Maar ook dat zou mij denk ik niet boos maken eerlijk gezegd. Ik zou me, zeker in eerste instantie, vooral zorgen maken. Is er iets medisch mis? Of is hij niet gelukkig? Is hij bang voor iets? verveelt hij zich? Is hij het niet eens met zijn kattenbak of kattenbakvulling of de plek van de kattenbak etc etc.)

Ik ben er nog steeds helemaal van overtuigd dat het geen vergelding is (grappig voorbeeld trouwens van iemand die schreef dat haar kat wel aan vergelding doet gezien het feit dat hij in bed plaste na het accuut wisselen van kattenbakmateriaal......uhm beter voorbeeld dat dit GEEN vergeldig maar aan de kattenbakvulling/ wissel lag is er bijna niet.......)

De kleinere ruimte en het niet buiten komen (als hij dat nog nooit gewend is geweest) maakt hoogst waarschijnlijk niets uit. Je moet je wel beseffen dat je kat dan net nog wat meer 'entertainment' van jou nodig heeft. Tenminste dat is mijn eigen gevoel. Mijn katten komen ook nooit buiten, en ik heb ook geen enorm huis.

Wat wel zou helpen, als je inderdaad voor jezelf duidelijk hebt dat je echt dubbel en dwars voor dit beestje wil gaan. En een beetje 'gewend bent' aan zijn streken e.d. etc. Is een tweede kat erbij. Het is zeker niet zo dat er dan met z'n tweeen nog meer 'rotzooi´wordt geschopt. Hij heeft dan gewoon veel meer te doen. Kan lekker met de andere kat spelen, er gebeurd wat meer in huis als jij er niet bent etc.

Wat betreft het s´nachts in de slaapkamer houden en eruit zetten als hij 'komt zeggen: ik vind je lief'. Ik denk dat je daar een keuze in moet maken. Mag hij in de slaapkamer of niet? En als ik jou zo hoor dan is het misschien een betere keuze om dat niet toe te laten. Dat vind ik persoonlijk helemaal niet zielig. Aangezien ze bij mij ook niet in de slaapkamer mogen s' nachts. Dat weten ze gewoon. Maar ik heb ook niets anders gedaan vanaf het begin dat ze er waren. En inderdaad om de reden dat ik anders een slaaptekort krijg. Dus dat deel begrijp ik heel goed. Ik ben al een erg onrustige slaper.
Alleen als ik bezoek heb die blijft slapen in de woonkamer mogen ze bij mij in de slaapkamer. Dat weten ze inmiddels ook donders goed. En inderdaad dan slaap ik voor geen meter. Maar ik moet ook eerlijk zeggen, ik geniet ook met volle teugen dan hoor. Diesel gaat altijd onder het dekbed helemaal tegen me aan gekruld liggen (lepeltje-lepeltje ;-))en Muis bovenop me (waardoor ik me bijna niet omdraai en als ik dat wel doe dan hoor ik een verstoorde mauw waarna ze zich weer opnieuw installeerd..of uiteindelijk boos wegloopt hihi) Dit allemaal onder een luid gespin, en af en toe een natte neus tegen mijn wang aan (alleen al van het harde gespin kan ik niet slapen haha) Ja heerlijk!!!! Alleen......ik weet gewoon als ik dat iedere nacht doe dan ben ik gebroken door slaapgebrek...dus daarom doe ik het niet.

Maar als het wel mag...maar zodra hij iets liefs (maar slaapverstorends...snap ik) doet wordt hij de kamer uitgezet.....nee dat zou er bij mijn katten ook echt niet in gaan. Dat snappen ze gewoon niet...en dat vind ik wel zielig eerlijk gezegd. Dus..gewoon duidelijke keuze maken en dat vol houden. En gezien het feit dat hij tot nu toe wel in je slaapkamer mocht bereid je dan maar voor op minimaal een week tot vele weken volhouden, volhouden, volhouden en consequent zijn....en dit alles met een miauwende kat voor je deur.....

Bij mij hebben ze ook een fase gehad dat ze om de zoveel uur gingen miauwen en klink springen ´s nachts. Ik heb er voor gewaakt om daar nooit op te reageren. Zo kwam het bijvoorbeeld voor dat ik naar het toilet moest, maar net zo lang lag te wachten tot het miauwen over was.....zodat ze nooit de associatie konden gaan leggen. ´als ik miauw dan mag ik vroeg of laat toch naar binnen' Of erger nog (als je het lang volhoud maar uiteindelijk toch 'toegeeft'): 'als ik 1 keer miauw dan gebeurd er niets, alleen als ik het een uur volhoud dan wordt ik binnen gelaten.....´ (dan doe ik dat toch ;-))

Maar gelukkig is dat miauwen slechts een korte fase geweest hoor. (en zo is het trouwens ook met plantenbak overhoop halen, pootjes in waterbakjes dopen en droog schudden....glazen omgooien...onee glazen omgooien blijft Diesel volgens mij zijn hele leven altijd doen als hij de kans krijgt...en ja ik moet toegeven zelf dat vind ik er dan stiekem schattig uitzien....)

Nou lang verhaal geworden.....Ik hoop dat je er iets aan hebt! En ik hoop binnenkort de uitslag van het da bezoekje te kunnen lezen. Want dat moet je inderdaad even doen hoor.

succes! gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Alleen maar vooruitgang hier. Denk echt dat hij tijdens die vier dagen een beetje een trauma heeft opgelopen. Vraag me nu echt wel af wat er toen gebeurd is, want sinds dinsdagavond is alles terug "normaal" verlopen. Op jullie aanraden laat ik hem wel heel de nacht bij me slapen, en dat gaat nu ook veel beter. Moet eerlijk toegeven dat het spinnen mij allesbehalve stoort, het geeft me juist rust :)

Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door jojo »

Lees ik daar een flinke dosis opluchting? ;-) Zonder gekheid, ik ben blij voor je dat het inmiddels wat beter gaat! Doorgaan met veel positieve aandacht geven, probeer geduldig te blijven en ga voor het opbouwen van die band. Dit soort dingen heeft gewoon tijd nodig.

Genietze van je boefje :-)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door loek »

Eens met Jojo (en mijn advies was het niet hoor om je kat bij je te laten slapen hihi dus bij evt. problemen in de toekomst daarover moet je niet bij mij zijn ;-) flauw grapje ;-))

Fijn dat het beter gaat. Zulke dagen door iemand anders verzorgt worden en meegenomen worden naar een andere omgeving kan inderdaad best veel invloed hebben hoor. En kan inderdaad even gedrag veroorzaken wat je niet kent. Dat is ook mijn ervaring na mijn vakantie waarbij mijn katten twee weken in een kattenhotel zijn geweest. Gelukkig geen ernstig probleemgedrag. Maar de eerste paar dagen na terugkomst wel even zoiets van: 'hallo wie zijn jullie, jullie doen wel veel hetzelfde maar veel ook niet, kom eens even terug!' Dat was dus binnen een week weer helemaal normaal gelukkig.

Dus misschien was dat het inderdaad. Buiten het feit dat je katje nog heel jong is je hem ook nog echt moet leren kennen en hij sowieso wel wat zal veranderen de komende tijd. Maar het meeste gaat zo geleidelijk dat je het niet eens merkt. En de kern blijft hetzelfde..is mijn ervaring.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Ingrid O
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2010 20:09

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Ingrid O »

Wat een meningen zeg, ik heb er ook een. Volgens mij plassen katten wel eens op bed, wij mensen kunnen al onze gevoelens daarin leggen, in de steek gelaten, een enge man die je voer geeft, geen eten of het verkeerde eten etc. Je kunt van alles verzinnen maar we weten het niet.
Laat het daarbij, geniet en hou van Oellie.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Cari »

sietsepiets schreef:Hallo,

Op jullie aanraden laat ik hem wel heel de nacht bij me slapen, en dat gaat nu ook veel beter. Moet eerlijk toegeven dat het spinnen mij allesbehalve stoort, het geeft me juist rust :)

Bedankt voor alle tips!
Daar word ik nou blij van :grin: ! (Zie ook mijn onderschrift)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Dafpoetser »

Wat een meningen zeg, ik heb er ook een. Volgens mij plassen katten wel eens op bed, wij mensen kunnen al onze gevoelens daarin leggen, in de steek gelaten, een enge man die je voer geeft, geen eten of het verkeerde eten etc. Je kunt van alles verzinnen maar we weten het niet.
Laat het daarbij, geniet en hou van Oellie.
:shock:
Wat een vreemde reactie.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik moet even heel hard lachen om de reactie van Ingrid O, en nóg harder om de reactie van Rob daarop.
Precies mijn gedachtes ook hoor Rob :lol:


Wat fijn dat het weer beter gaat met de schattekat.

en ik ben hetmet jullie eens, een spinnende kat is een heeeeeerlijk geluid
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Rocis »

lol dat had ik nou ook :-P maar ik denk dat ze het goed bedoeld ;-)

Oh ja, en een spinnende kat is de beste pleister voor je ziel ;-) Ik kan er geen genoeg van krijgen.
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door pearlsofpassion »

Een spinnende kat op het bed vind ik ook zaaalig! En daar kan ik echt wel van slapen. Maar als Kleintje zich begint wassen.... met zo lekker veel gesmak... Daar kan ik tot nader order nog steeds niet van slapen... Daar lig ik echt wakker van, en dat vind ik vreselijk, niet omdat ik wakker lig, maar omdat het iets heel normaal is van haar dat me stoort...
Gelukkig doet ze het niet de hele tijd 's nachts en ze slaapt ook niet zo vaak op ons bed. Want ten opzichte van het grommen en blazen als 1 van de jongens bovenkomt, is dat wassen nog helemaaal geen probleem. En aangezien de jongens steeds rollebollen 's nachts, dus overal tegenaan lopen, tegen de hor aan duwen, op het bed springen (echt springen!) en er dan snel weer af zodat iedereen zich een ongeluk schrikt, aan de kast krabben om te zien of ze er niet in kunnen.... Ale bon, meestal slapen ze niet bij ons, beneden kunnen ze naar hartelust spelen zonder iemand te storen. Enkel bij speciale gelegenheden, als we het heel graag willen kunnen ze 's nachts boven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie