Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door loek »

Ik vind het lastig om te zeggen of 8 weken te jong is om alleen te laten. Ik heb mijn kittens vvanaf dat ze 10 weken waren en ik heb ze nooit 's nachts op mijn slaapkamer gelaten. Ze waren dan dus wel met z'n tweeen. En ik heb ze dat dus vanaf het begin 'aangeleerd'.

Alsnog hebben ze een 0miauw of vooral 'deur open maak' periode gehad maar dat was juist later pas. En was allemaal niet zo heftig.

Iniedergeval, nadat je zeker weet dat het niet zielig (en misschien dus 'slecht/ onvelig'?) is om hem met 8 weken alleen te laten. (dat durf ik je dus niet te zeggen, ik zou zeggen zorg dat je die info, objectief ergens vandaan haalt) is het vooral een kwestie van: 'volhouden' en 'consequent' zijn.

100 keer geen aandacht geven en op dag 101 wel 1 minuut = plan weg = weer mauwen. Dus 200 keer gen aandacht geven en de kat weet weer hoe het zit: 'het is ALTIJD zo dat als ik miauw dat niets uitmaakt/ geen effect heeft.....dus houd ik er ook maar mee op'
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het ermee eens dat het bij de meeste katten werkt, dat negeren, maar ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het bij ons Kleintje ook niet zou werken. Ik heb haar ook nooit kunnen afleren van aan de deur te krabben door te negeren. Ze stopte wel maar begon 10 min erna opnieuw... (die stofzuiger vond ik daarom wel leuk). Ze stopte na een paar jaar gelukkig wel als ik riep... (maar dat is ook uitzonderlijk en zou ik nooit zelf zeggen dat dat zou werken :-) ze luistert gewoon erg goed. )
Dus negeren is denk ik wel iets dat zou kunnen werken, maar ik ben er niet voor bij zo jonge dieren wanneer het duidelijk uit eenzaamheid is. Zo'n diertje voelt zich denk ik echt verloren de eerste dagen...

En 2 kitten hebben inderdaad elkaar, daar is er dan ook geen probleem van eenzaamheid.
Bij een kitten alleen, van 8 weken, moet je echt zijn moeder vervangen voor zover dat kan. Zo'n katje is echt nog erg jong en nog niet zelfstandig, laat staan dat het een hele tijd alleen kan zijn! (zoals een peuter)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Anne82 »

Ik had dat ook met 1 van mijn katten, precies zoals jij het omschrijft. Nadat hij geholpen was, was het meteen helemaal over en heeft hij het nooit weer gedaan... :grin:

Is hij wel geholpen?
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen wordt een probleem

Bericht door Cari »

Hij is 8 weken, dus hij zal niet geholpen zijn ;-) Zo'n kleintje heeft geborgenheid nodig. Als ie geen broertje/zusje/vriendje heeft zal je hem die geborgenheid zelf moeten geven. Dan maar wakker worden 's nachts, dat moet je voor 'm over hebben. Of een maatje geven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie