Blind en doof?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Mena
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2010 14:01

Blind en doof?

Bericht door Mena »

Hallo,

Ik heb een super lieve kat van 19 jaar oud. Sinds enkele jaren hoort hij minder en minder en nu is hij dus bijna doof. Dit was eigenlijk niet echt een groot probleem en hij redde zich prima.

Maar enkele weken geleden zijn we met hem naar de dierenarts geweest en nu blijkt dat hij ook een oogziekte heeft. Zijn beide lenzen zijn langzaamaan aan het loslaten waardoor hij dus op termijn blind gaat worden. En hoewel hij er volgens de dierenarts geen pijn van heeft, vraag ik mij af of we hem die nog wel mogen aandoen. Zou hij nog een leven hebben van voldoende kwaliteit als hij doof en blind wordt? Ik weet echt niet wat ik ermee moet doen.

Ik zie mijn kat echt heel graag en ik wil niet dat hij te veel afziet. Hij is immers al 19 jaar en heeft al een schitterend leven gehad.

Wat zijn jullie meningen?

Groetjes
Mena
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Blind en doof?

Bericht door daantje »

Mijn mening is dat je zelf aan lichaamstaal kunt zien hoe jouw diertje zich voelt en of leven nog altijd een plezier is.
Wanneer het bij jou nog binnen komt als positief, dan mag je daar beslist op vertrouwen..... Maar ook wanneer dit als negatief ervaren wordt mag je hier, naar mijn idee, zeker op vertrouwen.

Jij bent echt de enige die dit in kunt schatten ;-) .

Sterkte! Ik snap je twijfel volledig! ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Blind en doof?

Bericht door sandy »

Mijn zus dr kat, inmiddels overleden, was ook praktisch blind en doof maar redde zich prima, zolang je maar geen veranderingen gaat aanbrengen in huis.
Echt alles moet op zn eigen plaats blijven staan zodat je kat z'n weg kan vinden, dit gaat vaak soepeler als je denkt.
Katten op die leeftijd slapen de meeste tijd en zijn al blij met een knuffel en hun eten op tijd, daar kunnen ze echt nog van genieten.
Neem aan dat je zelf wel beseft dat je zo'n kat dus heel voorzichtig moet benaderen, even aan hand laten ruiken voordat je ze aait, zodat ze zich niet rotschrikken als je ze aanraakt ;)
En wat Daan dus zei, jij bent de enige die kan inschatten of het nog kwaliteit van leven is wat je ziet, prachtige leeftijd trouwens.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blind en doof?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef bovenstaanden gelijk.

Je moet het zelf inschatten.

Ik ben tegen het nodeloos rekken van een leven, vooral als het meer op een plant dan op een dier begint te lijken.
Maar ik ben nog meer tegen het feit dat dieren een spuitje krijgen vanaf er ook maar iets mee scheelt (kan ik het van krijgen!). Zolang het leven nog leuk is, hij blijft eten, nog miauwt en blij is met een aai.... zie ik niet in waarom je dat moet ontnemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie