2 kittens + kat van 3 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Charlotte
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:57
Locatie: Geluwe

2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door Charlotte »

Hallo iedereen,
3 weken geleden hebben wij 2 katjes ( vrouwtje en mannetje ) in het bos gevonden, heel mager, en we hebben ze natuurlijk meegenomen naar huis. Ze kennen het huis ondertussen al, maar een groot probleem is dat we met een kater van ong. 3 jaar zitten. Hij blaast en gromt al 3 weken naar de kittens, en loopt weg van ze, maar de kittens zijn helemaal niet bang ( ze achtervolgen hem enzo)!
Zal het gegrom en geblaas weggaan of zal hij blijven blazen en grommen?
Alsjeblieft wat raad! :epray:
Groetjes van Figaro, Felix en Rostie!

R.I.P. César
R.I.P. Frostie&Crockie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
kan je ons iets meer info geven?

Blaast hij altijd als hij ze ziet of hoort of enkel op bepaalde momenten. bv als ze druk zijn, als ze hem proberen vangen, als ze door dezelfde deur willen gaan...
Hoe dicht laat hij ze naderen? Gaat hij soms zelf naar ze toe, of laat hij ze soms redelijk dicht bij hem komen liggen?
Mept hij naar ze, krijst hij? Of enkel blazen, grommen en gaan lopen?
Hoever uit elkaar eten ze? Hoe dicht kan hij aan? Eet hij nog als ze er bij zijn? Gromt hij ook als hij honger heeft (mss grappig, maar ons Kleintje vergeet dan helemaal dat ze eigenlijk bang is :lol: )
Hoe is hij nu tegenover jou? Wordt hij graag geaaid? Gaat dat als ze in de kamer zijn, of enkel als je alleen bent? Is hij zoals vroeger als je met hem alleen bent? Blaast hij ooit naar jou?

Was hij nog speels voor ze er waren? Speelde hij met jou, of enkel alleen met speelgoed? Speelt hij nu nog? Waneer de kittens erbij zijn of enkel als hij alleen is?

Komt hij buiten? Want als dat zo is, zou ik hem een paar weken binnen proberen houden. Buiten gaan onderbreekt de koppeling steeds en maakt het veeel moeilijker.
Je zou ook een feliwaystekker kunnen proberen al kan het goed zijn dat dat niet sterk genoeg is.

Ohja, en ook nog: heeft hij al vriendjes gehad, of is hij steeds alleen geweest? Weet je hoe hij op andere katten gereageerd heeft? Hoe lang heb je hem al, vanwaar en hoe oud was hij toen hij zijn moeder verliet? Heeft hij daarna nog contact gehad met soortgenoten?

Geef je even antwoord op deze vragen en mss nog info dat je te binnen schiet en handig kan zijn? Dan kunnen wij ons een beter beeld van de situatie vormen en dan advies geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Charlotte
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:57
Locatie: Geluwe

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door Charlotte »

Oké,
Hij blaast en gromt altijd als hij ze ziet en hoort. Ze mogen niet dichter komen dan 0.5m. Hij mept niet naar ze , en krijst ook niet, hij heeft een keer gemept, maar dat was toen de kittens uit zijn bord aan het eten waren, waar hij ook uit aan het eten was. Hij blaast en gromt alleen, niks anders, ook niet vechten. Ze eten in verschillende ruimtes ( Kittens in de gang naar de garage, Figaro in de garage). Hij eet soms als ze een stuk of 5 m van hem vandaan zijn.Hij gromt nooit als hij wil eten, hij wrijft zich tegen men benen als ze er niet zijn en wil eten. Als hij ze niet ziet, blijft hij aardig tegen me, hij spint dan enzo. Hij wordt héél graag geaaid. Dat gaat enkel als hij alleen is met ik. Hij is zoals vroeger als ik met hem alleen ben. Hij heeft nog nooit geblazen naar ik. Hij was nog speels. Hij speelt met mij. Hij speelt nog. Hij speelt als hij alleen is. Ja, hij gaat veel naar buiten... Hij heeft nog nooit vriendjes gehad. Hij is heel zijn leven alleen geweest. We hebben hem al 3 jaar. We hebben hem gekocht in een dierenspeciaalzaak, dus de leeftijd weet ik niet zeker, maar we denken 2.5 maanden. Daarna heeft hij nooit een kat in ons huis gezien, buiten wel.
De katjes zijn echt niet bang van hem ruiken aan hem, Als ze te dicht komen blaast hij en loopt weg.
Groetjes van Figaro, Felix en Rostie!

R.I.P. César
R.I.P. Frostie&Crockie
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door Rocis »

Hi,

3 Weken is niet lang, soms kan gewenning een paar maanden duren. Ik denk dat je het nog even tijd moet geven ;-)

groet,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, het klinkt ongeveer zoals bij ons Kleintje, en daar hebben ze mij gezegd dat ze wss geen andere katten meer aanvaard (ze heeft vroeger wel met een broertje samengeleefd maar wss een schrik opgedaan van een boze buurtkater). Ik weet wel nog steeds niet hoe Figaro op jou reageert als de kittens wel in de kamer zijn maar niet te dicht bij. Probeer hem alleszins op die momenten heel erg te knuffelen! Zeker belonen als hij dan niet gromt, als hij erg gromt en zeker als hij blaast stoppen (om duidelijk te maken dat dat niet is wat je wil) en na een minuutje of zo weer beginnen. Dat maakt echt enorm veel verschil!
Maak je nooit kwaad op hem!

Geef het inderdaad nog wat tijd, het kan zijn dat hij stillaan wat bijdraait en wat minder gaat grommen en blazen. Maar hou er rekening mee, dat het goed mogelijk is dat hij ze steeds op afstand gaat willen houden en dus steeds met momenten zal grommen en blazen. Hier gaat het ook steeds op en af. De ene moment mogen ze dichter komen en zelfs aan haar vacht ruiken en zij bij hen, maar de andere moment kan ze grommen als ze nog op 2 meter afstand zijn.
Als je mijn verhaal eens wil lezen, mss heb je er iets aan?
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

Als een kat 3 jaar, altijd alleen geweest is, is de kans wel erg groot dat hij een kat is die altijd alleen zal willen zijn. Als je enkel naar hem kijkt zou voor de kittens wegdoen wss de beste oplossing zijn, maar dat is natuurlijk enkel voor hem. Zoals gezegd, wacht nog wat af, probeer wat onspannende zaken uit en een ontspannen sfeer te creeëren voor hem, en hou hem BINNEN!
Het kan goed zijn dat hij ze leert aanvaarden. Hier is het ook aan het veranderen en ik heb net weer hoop dat het mss allemaal nog goed komt. Maar de hoop dat ze ooit samen zullen spelen, slapen of uit hetzelfde bakje eten, zal je beter laten varen (een groot bord zal mss ooit nog lukken...)
Veel succes en geduld!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Charlotte
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:57
Locatie: Geluwe

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door Charlotte »

Bedankt voor de info,

wat me ook opvalt is dat Figaro echt héél bang is, hij probeert ze zoveel mogelijk te vermijden, de kittens zoeken hem alleen op... Als hij alleen is, is hij zoals vroeger (speels, you know). We proberen hem binnen te houden, Figaro wil écht heel veel buiten. Nog tips zijn hartelijk welkom! ;-)

PS; Moet ik een filmpje maken om beeld te hebben van de situatie?
Groetjes van Figaro, Felix en Rostie!

R.I.P. César
R.I.P. Frostie&Crockie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door achtpuntzes »

hey,

we (ik) snappen het zo ook wel zonder filmpje, hoor...
ik heb hier vorige week een kitten geintroduceerd tussen 2 zusterpoezen van een jaar oud. de eerste vier dagen was het ook niets anders dan blazen en grommen. ik woon op een flat, de poezen kunnen niet naar buiten, dus wegvluchten was geen optie voor mn twee poezen.
als je figaro probeert zo veel mogelijk binnen te houden moet hij wel wennen aan de twee poezen en mogelijk gaat het dan snel iets beter.
sommige katten zijn gewoon het liefst alleen, het kan ook zijn dat je figaro zo'n kat is, en in zo'n geval gaat het niet veel beter worden.

maar ik hoop echt voor je dat het uiteindelijk`net zo goed gaat als bij mij, want minoes en tijgetje hebben kitten muffin inmiddels volledig geaccepteerd.

succes!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door pearlsofpassion »

Ja achtpuntzes, je hebt natuurlijk gelijk dat het goed kan komen, maar jouw situatie was wel helemaal anders dan deze hier. Bij jou zag je eigenlijk al na een paar dagen dat het helemaal goed ging komen en ze hebben nooit gereageert zoals Figaro hier.
Deze situatie is toch een heel stuk minder positief, ook omdat het al een paar weken duurt. Maar aangezien Figaro steeds naar buiten kon, kan je er niets over zeggen, want zo kan een koppeling gewoon niet werken.
Daarom zeg ik dat je het nog kan proberen en zien als je hem binnen houdt. Anders komt het volgens mij zowiezo nooit goed.
Sommige katten aanvaarden een nieuwe pas na een paar maanden maar dan zie je wel verbetering na een paar weken het duurt gewoon een tijd voor ze echt overeenkomen. Als hij echter na 2 weken binnenblijven nog steeds reageert als nu, en er geen verbetering optreed denk ik dat het nooit zal verbeteren.
Figaro reageert tot nu zo zoals Kleintje bij ons reageerde, en zij aanvaard ook geen andere katten meer. Nu (sinds er 2 kittens zijn) verdraagt ze ze in de buurt maar zal ze nooit tegen zich aan dulden of met ze spelen of zo.
Deze situatie is wel houdbaar, die ervoor niet.

Ik zou dus echt gewoon Figaro binnenhouden en doen wat ik hierboven zei, en je kittens hebben elkaar om mee te spelen en zullen wel leren dat hij hen niet graag heeft. Zolang hij wegloopt kan het zijn dat ze hem blijven opzoeken maar als alles goed gaat zal hij na een tijdje wel gaan slaan en dan leren ze wel afstand te houden. Katten meppen ook als ze bang zijn hoor, als ze merken dat weglopen niet helpt.

Nog veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door emmyg »

Durf het haast niet te zeggen maar heb je al aflijden met stinkmuizen geprobeerd.

Werkte uitstekend bij onze poes dina. Als ze bromde dan gaven we de stinkmuis en dan vergat ze heel even haar kittenproblemen.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: 2 kittens + kat van 3 jaar

Bericht door ayla »

en vooral de tijd geven, er zijn genoeg topics over dit onderwerp, via de zoekfunctie rechtsbovenin kun je hier meer over lezen!

toen mijn Felix een tijdje bij DA was geweest, en daarna terug kwam, moest broerlief niets van hem weten. Blazen, slaan, grommen etc.
nou ze liggen nu weer heerlijk samen te genieten ;)
geeft het de tijd en blijf zelf vooral rustig en ga niet stressen. Katten voelen dit aan en hebben daardoor alleen maar meer in de gaten dat er iets niet klopt.
sterkte ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie