Niesziekte: hoe oogzalf aanbrengen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Davan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2010 21:37

Niesziekte: hoe oogzalf aanbrengen?

Bericht door Davan »

Hoi allemaal!

Ik heb dinsdagmiddag een heel lief katje uit het asiel gehaald. Ze is achtergelaten in een woning en dus ook ontzettend mager. Nu viel het me op dat ze nogal nieste en een verstopt neusje had. Ondanks dat ze geënt is, vertrouwde ik het niet helemaal en bent naar de DA gegaan. Zij bevestigde inderdaad mijn vermoeden van niesziekte. Waarschijnlijk al onder de leden gehad in het asiel.

Nu heb ik pilletjes meegekregen die ik zonder moeite kan toe dienen maar de oogzalf valt niet mee. Ik heb het over Terramycin. De substantie is vrij dik en vettig, ik was in de veronderstelling dat dit druppeltjes zouden zijn. Nu heb ik vanavond een poging gedaan en na mijn weten is het gelukt, maar nu knijpt ze haar linker oogje steeds dicht. Is de zalf pijnlijk in het oog? Moet ik de zalf op een speciale manier aanbrengen? Ik heb het oogje niet volgens mij niet geraakt met de tube..

Iemand die wat tips heeft? Ik vind het best spannend allemaal.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekte--> Hoe oogzalf aanbrengen?

Bericht door pearlsofpassion »

Normaal breng je oogzalf aan door het derde ooglid tevoorschijn te laten komen en het daarop aan te brengen. Dan verspreiden ze het zelf door met de ogen te knipperen en doet het niet zo vies als het in het oog terechtkomt omdat ze het niet zo zien komen.

Je moet daarvoor enkel aan het onderlid zachtjes naar beneden drukken. Het vergt enige oefening maar je zal het wel zien als je het eens zonder zalf probeert. Het kan wel zijn dat ze na een tijdje het ooglid express openhoudt, en dan moet je wel gewoon in het oog doen natuurlijk. Hier heb ik het ook eens een week of 2 bij Kleintje moeten doen, en nu weigert ze pertinent om haar 3e ooglid nog dicht te doen. Maar ja, daar is niets aan te doen.
Als je het in het oog doet probeer dan een worstje over de lengte van het oog te laten vallen. Er zal wat zalf uit het oog komen na de eerste keer knipperen en dan kan je gewoon met een beetje keukenrol of absorberend doekje de buitenkant van het oogje zachtjes schoon wrijven.

Ik vind terramycin wel erg raar voor een kat, dat is voor mensen! Kan je niet naar een andere DA bellen om te vragen of dat wel mag? Ik heb daar mijn twijfels bij. Wij hadden een speciale zalf voor katten : Gloveticol. Dat is wel met AB geloof ik (haar derde ooglid was lichtjes ontstoken ook van traanoogjes), maar ben niet zeker, terwijl dat in terramycin natuurlijk niet zit. Maar ik zou het toch eens navragen.

Veel succes
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie