Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door tomcat Knabbel »

Geachte noorderburen,

Voortaan zal in België indentificatie van katten worden verplicht (chip). :grin:

Er zal systematisch worden gesteriliseerd/gecastreerd. :eclap:

[b]Vorig jaar werden 37000 katten opgenomen in assielen WAARVAN OP 40% EUTHANASIE WERD GEPLEEGD.[/b] :shock: :!: :shock:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door sandy »

Het euthanaseren zo massaal in België was me wel al bekend, er is zelfs een asiel die moeders met kittens opnemen die direct ge-euthanaseerd worden.
En toch brengen mensen willens en wetens hun dieren daarheen...heel erg triest..

Neutraliseren hoe? Worden particulieren verplicht hun dieren te castreren? En hoe willen ze dat realiseerbaar maken?

Chippen, sja..hangt er vanaf...ik zou me daar niet toe laten verplichten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Admin »

Pascal,

Dit nieuwsbericht staat reeds op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 06#p433406

Overigens is de wet er nog niet doorheen en zal pas ingaan per 2016.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Rocis »

Je kat laten chippen is wat mij betreft een must. Als ik het bij mijn kind vroeger kon laten doen .... Wij hebben wel eens tegen elkaar gezegd dat we zouden willen dat we de katten konden track 'n tracen buiten. Dat je via je laptop kon zien waar ze uithangen :lol:
(Wij zijn onze Ozzy 2 keer kwijt geweest. Hij bleek later aangereden te zijn door een auto, een gescalpeerd hoofd te hebben en weggerend in paniek in de verkeerde richting. Was in een park terecht gekomen en heeft daar een aantal dagen gezeten. Gelukkig heeft hij zijn huis weer weten te vinden.)

Boef bleek doodgereden en was het niet door de chip, dan hadden we nooit meer iets van hem vernomen.

Doordat al onze katten gechipt zijn weten we dat als er iets mis is, een DA of asiel altijd ons kan bereiken en ons vertellen waar onze kat is. Een chip is niet al te duur en makkelijk in te brengen. Jammer dat niet iedere kat gechipped is, want het is gewoon de beste oplossing.

Het zal hopelijk tevens mensen tegen houden katten zomaar te droppen (dus ook zonder goed na te denken aan te schaffen) wanneer ze er geen zin meer in hebben. Men weet nl door die chip bij wie de kat hoort :twisted:

Ik pleit dus voor het chippen van iedere kat.
(ook een binnenkat kan wegglippen en nooit meer terugkomen en dit weet ik uit een eigen, harde, ervaring)

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Cari »

Dat de huiskatten er ook aan moeten geloven, staat volgens de woordvoerder nog niet helemaal vast. „We evalueren de situatie over enkele jaren.”
Waar ze nu dus in België mee bezig zijn, is de situatie te krijgen zoals die nu in Nederland is.
Het is een begin, maar zolang je de huiskatten niet ook aanpakt, blijft het dweilen met de kraan open.
Ook Nederland heeft nog altijd een gigantisch aantal zwerfkatten.
Ik meen (weet dat niet zeker) dat ze in Nordrhein Westfalen inmiddels wel al voor huiskatten die buiten komen een castratieplicht hebben.

Ben een groot voorstander van verplicht chippen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door pearlsofpassion »

[quote="tomcat Knabbel"]
Er zal systematisch worden gesteriliseerd/gecastreerd. :eclap:



Ik vind dit wel een beetje hypocriet als je weet dat jij net diegene bent die thuis welbewust de kater NIET laat casteren en een nestje aan het fabriceren is.
Sorry, maar ik kan dat niet gewoon normaal vinden en zeker je reactie op dit bericht dan niet. Vind je zelf niet dat dat niet te matchen valt?

Ik weet dat je vriendin graag een kitten wou, en ik ben iets te laat maar overlaatst zag ik nog een britse korthaar van nog geen jaar in een opvang in Kapellen zitten. Ook zo'n mooi grijsje zoals die van jou. Ze is nu natuurlijk al weg want het was een ongelooflijk lief en mooi meisje. Maar ik wil maar zeggen, je kan ook een beetje rondkijken en in asielen komen ook erg veel raskatten of gewoon mooie katten binnen.

Ik ben natuurlijk wel blij met de veranderingen in de aanpak van de katten, maar ik vind het zeker niet voldoende. Ik hoop enkel dat je je nog bedenkt en Molly gewoon laat helpen...

Ik vind ook dat ze beter veel meer van de sterilisaties zouden terugbetalen ipv te verplichten (denken ze over voor later) want ik denk dat veel mensen er het geld gewoon niet voor over hebben. Ze laten de katten maar loslopen, geven ze wat eten en smijten de kittens na een paar weken op straat.... DAAR moet iets aan gedaan worden. Geef die mensen een sterilisatie cadeau en dat zou toch al een stuk minder voorkomen. Zwerfkatten worden 'gratis' gesteriliseerd maar mensen die een zwerfkat eten geven moeten het zelf betalen....
Voor het chippen ben ik helemaal voor, zo weet je tenminste welke kat een thuis heeft en welke niet, en kan je de eigenaar van gedumpte katten achterhalen. Want hier worden ook nog veel volwassen katten gedumpt!

Maar bon, ik ben al blij met deze kleine vooruitgang, maar ik denk niet dat het veel zal oplossen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Kattenbella »

Verplicht chippen hier???? Wie gaat betalen?
Mijn katten zeten geen stap buiten de deur. Als ik katten plaats laat ik ze wel chippen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door pearlsofpassion »

Gelukkig woon je niet in Belgie he, Bella. :-) ;-)
Ja ik vind ook dat er wat mankementen zijn, mensen zoals jij zouden daar inderdaad nooit de dupe van mogen worden, integendeel, maar het is een begin he....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door Kattenbella »

Tuurlijk, van de meesten, heel graag!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door castratenkoor »

De mijne lopen ook niet los en alleen Rik is gechipt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door sandy »

Kattenbella schreef:Verplicht chippen hier???? Wie gaat betalen?
Mijn katten zeten geen stap buiten de deur. Als ik katten plaats laat ik ze wel chippen.
Dat bedoel ik Bel, onze katten komen ook niet buiten en al hebben wij er 'maar' 4 :lol: , ja wie gaat dat betalen.
En waarom zou ik m'n dieren die stress aandoen als het niet nodig is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door daantje »

Bij ons is alleen Barrel gechipt omdat zij het grootste "wegloop-gevaar" is. De andere drie meiden doen geen enkele poging om weg te glippen, en daarom hebben we ze ook niet laten chippen en we gaan dit in de toekomst ook niet meer doen ;-) (oh wat ben ik toch super blij met onze tuin!).

Bel, voor jou is het geen doen, terwijl juist jij zoveel goed werk doet voor je beesies. Maar ook bij jou zitten ze veilig in huis en tuin.

Ik ben zeker wel voorstander voor alle katjes die wel vrij buiten mogen lopen, ik zou zeker mijn katten laten chippen als zij die vrijheid zouden hebben.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door tomcat Knabbel »

Roland sorry van het dubbel posten. Ik had die dag lang gewerkt en het de ganse dag gehoord op de radio, ik was danig opgezet met het nieuws dat ik het onmiddelijk met jullie wou delen. :ewhistle: Maar ik beloof op mijn communiezieltje dat 'k er thans wat beter zal op letten. :angel:

Wat dat chippen betreft, jullie hebben inderdaad een punt als het gaat om mensen die het echt goed menen met onze vriendjes en er daadwerkelijk goed voor zorgen.
Maar is het niet veelal zo dat de goeie de rommel van de slechten moet bekopen.
Ik vind het een bijzonder goede maatregel. Als het laten chippen van mijn katten ook moet en dit beetje geld dat het kost er toe leidt dat er geen mogelijkheid meer is om dieren te dumpen. Dan betaal ik maar al te graag die prijs. :grin:

En Valerie mochten die slechten het niet zo verprutst hebben dan zou jij er beslist niks op tegen hebben dat Mollie een nestje verwacht. Mollie is een foldje en haar nestjes zijn altijd naast scottisch straight ook foldjes rijk.
In de huidige situatie kan ik best begrijpen dat je dit hypocriet vind maar ik vind niet dat ik het gelag moet betalen voor de situatie die anderen veroorzaakten. :evil: Bovendien zal ik elke kitten laten chippen alvorens deze naar hun nieuwe "goeie" thuis te laten vertrekken. Uiteraard zullen ze tevens hun beide inentingen hebben gehad. ;-)

Ik ben meer dan bereid om het vele dierenlijd te bekampen, zoals bv het laten chippen. Maar het nestje van Mollie valt absoluut niet onder die noemer zulle.
Bovendien ga je met die gedachte de raskattenliefhebberij onmogelijk maken. :shock:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil hier zelf niet meer op in gaan. Je gaat het toch nooit anders willen zien dan hoe je het nu ziet. Ik snap niet dat je jezelf zo een rad voor ogen kan draaien, maar ik ga het toch niet daar weg krijgen. Dus ja.... je doet maar he. Ik heb mijn best gedaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Nieuwe wetgeving aangaande katten in België

Bericht door emmyg »

Wat ik me altijd af vraag is hoe je weet dat het diertje bij een verantwoordelijke eigenaar terecht komt.

Zelfs bij vrienden is het maar afwachten. Je weet tenslotte nooit wat er achter gesloten deuren afspeelt. En bij vreemden zou ik het niet weten hoe je de goeie van de slechte moet herkennen. Mensen kunnen heel leuk bezig zijn met het kitten maar wat als de volgend jaar met vakantie moeten. Zorgen ze dan voor opvang of flikkeren ze hun kat naar buiten en halen ze na de vakantie een nieuw leuk schattig kitten.
Plaats reactie