Kat ingepikt door buren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
fiets
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2010 21:36

Kat ingepikt door buren

Bericht door fiets »

Onze kat is langzaam aan door buren ingepikt.

Eerst lag hij daar soms op een stoel in de tuin, dat vonden zij leuk en wij geen probleem.

Maar nu blijkt dat zij hem ook eten geven en binnen halen.

Wij hebben hem bij hun op de bank zien liggen, en als wij hem steeds ophaalden kwam hij soms ook van zolder. Steeds vaker moesten wij onze kat daar ophalen omdat hij daar binnen zat.


Nu houden we de kat binnen maar dat is geen doen. Hij ligt bij ons heel ontspannen te slapen maar daarnaast doet hij er alles aan om te ontsnappen en soms lukt dat.
Recent piepte hij weer naar buiten en dit keer kreeg ik hem niet te pakken.

Ik heb hem gevolgd en hij liep direct een blokje om, om zo bij de voordeur van de buren te komen.
Daar aangekomen stond de achterbuurman in de voortuin maar zag mij niet.
Toen hij de kat zag riep hij hem gelijk naar binnen. Meteen klopte ik op de deur en toen er open werd gedaan was de kat alweer in de huiskamer.
Natuurlijk hebben we de buren er steeds op aangesproken (vriendelijk en de laatste keer wat minder vriendelijk) maar het lijkt niet door te dringen dat dit niet kan.

Nu houden we hem nog steeds binnen maar vandaag mocht hij aan een touwtje buiten. Het enige dat de kat probeert is om bij de achterburen te komen.

Mijn vraag is: hoe zorgen we er voor dat de kat ons huis weer helemaal als zijn eigen huis ziet en het andere huis vergeet.

De kater is zo'n 15 jaar, heeft altijd bij ons gewoond maar is geleidelijk aan het huis van de buren als het zijne gaan beschouwen.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Vast bedankt.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kat ingepikt door buren, help

Bericht door daantje »

Geen idee hoe je dit op kunt lossen wanneer de buren niet echt mee willen werken.
Zij zouden hem de toegang tot hun huis gewoon moeten ontzeggen eigenlijk.
Vrienden van ons kampen ook met een dergelijk verhaal, zij maken er alleen geen probleem van en hebben met de buren heel wat afspraken gemaakt. Zij delen nu in overleg met elkaar de zorg over hun kat.
Mocht je dit niet kunnen of willen (wat ik me ontzettend goed voor kan stellen) dan lijkt me de tuin afzetten de meest beste optie om hem thuis te houden.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
fiets
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2010 21:36

Re: Kat ingepikt door buren, help

Bericht door fiets »

De tuin hebben we zo goed als het kan al afgezet maar de kat is zeer inventief en het lukt heb toch steeds weel een gaatje of plekje te vinden om te ontsnappen.

Nu houden we hem dus binnen (waarbij de kat zijn behoefte op de kattebak en volgens mij expres ook op allerlei andere plekken doet) en nu dus voor het eerst aan een touw buiten.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Kat ingepikt door buren, help

Bericht door Meowth »

Aan een touw met tuigje neem ik aan?

Verder is inderdaad afzetten van de tuin een optie. Als je dit niet goed gedaan hebt kan hij inderdaad ontsnappen, wat dus ook gebeurt.
Je zou ook een kattenren kunnen (laten) maken, dat gebruikt bijv maar een deel van de tuin en dan kun je 't zo ontsnappingsproof mogelijk maken.
Typ maar eens kattenren op google in bij afbeeldingen.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat ingepikt door buren

Bericht door JLC »

Vervelend probleem.
De tuin afzetten werkt bij mij wel. In het begin lukte het Jaap en Lizzie ook nog wel eens te ontsnappen. Goed kijken waar je kat dus ontsnapt, hem vangen en vervolgens dat gat weer dichten met bijvoorbeeld stukken kattennet. Zo ga je door, totdat je alles hebt deugdelijk hebt afgezet.
Mijn schutting bestaat uit verschillende planken, waar nog wat ruimte tussen zit. Daarom heb ik netten aan mijn schutting vast getimmerd. En er hangen nettten over mijn tuin van mijn huis (gevel) naar het schuurtje en bovenkant schuttingen. Jaap en Lizzie hebben zich inmiddels berust in het feit dat ze in de tuin moeten blijven.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kat ingepikt door buren

Bericht door Rocis »

Hi,

Het problem ligt bij die buurman. Als jij het niet wenst dat jouw kat binnen gaat bij de buren zou je buurman daar respect voor moeten hebben. Jammer dat praten niet hielp, misschien kan je nog een vriendelijke poging kunt doen bij een kop koffie? Je kat loopt dan wel bij hem in de tuin, maar dat wil nog niet zeggen dat hij het recht heeft je kat binnen te halen. Mijn mening hoor ;-)
je buurman zou hem ook niet te eten moeten geven. Ik hoop dat je eruit komt met ze. Je kat is 15. Jammer om dan z'n leven om te moeten gooien voor een overvriendelijke buurman. Succes ermee ik hoop dat dat bakkie helpt .... misschien een appeltaartje erbij? :edance:

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat ingepikt door buren

Bericht door Kattenbella »

Wat zeggen de buren dan? Dit diertje is al 15 jaar liefdevol door jullie verzorgd. Het zou jammer zijn als hij nu ineens opgesloten zou moeten worden.
heb je inderdaad je achterburen uitgenodig voor een bakkie en laat zien hoe je kat leeft.

Ik heb hier ook de Bolle die de hele buurt afloopt. Hij komt echt niet nar binnen. De eigenaren weten wat hij doet en we overleggen wat zij willen en wat niet.

Ik hoop dat jullie het in gezelligheid kunnen oplossen ;-)
Katten, zo eigenwijs :roll:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat ingepikt door buren

Bericht door pearlsofpassion »

ik heb een soortgelijk verhaal zien gebeuren.

De poes van onze buurman (vroeger, bij mijn ouders) was overleden aan kanker en die man (gepensioeneerd) was er daarvoor dag en nacht mee bezig. Haar laatste dagen is hij haar wel 3 keer bij ons in de tuin komen halen toen ze haar een plekje zocht om rustig heen te gaan. dan hield hij haar in zijn armen en praatte zachtjes tegen haar...
Toen die poes er een tijdje niet meer was zijn er aan de andere kant van hen nieuwe mensen komen wonen. De man kwam van een boerderijfamilie en heeft dat een beetje doorgezet in zijn tuin. Hij had dus 2 rode katerbroertjes die enkel buiten mochten leven. Ze kregen eten en zo, maar moesten buiten maar zien te slapen. Ze hebben dus redelijk snel de schuur van de buurman waar het stro lag ontdekt en kwamen daar veel. Die man gaf de katten ook wat eten (stond vroeger altijd een bord onder het afdak en ik denk dat hij dat gewoon weer heeft ingevoerd) . Toen 1 van de broertjes dan gestorven is, is die andere kater steeds meer bij de buren beginnen langskomen. Hij ging dan bij de buurman mee in de moestuin werken en mocht dan ook binnen op de bank mee liggen.
Ik denk dat de mensen van wie de kat was er wel eens wat over gezegd hebben, maarja, ze hadden nu ook al niet zoo veel aan die kat aangezien hij steeds buiten was, en hij kwam wel nog veel op bezoek als er iemand thuis was. Na een aantal jaren hebben ze 2 nieuwe kittens genomen en zich erbij neergelegd dat die rooie bij de buurman leefde. Ik heb gehoord dat die kat nu ook overleden zou zijn, maar hij heeft dan toch de laatste jaren zijn beste vriend geweest.

Ik denk dat die buurman gewoon aan andere kat had moeten nemen als hij zijn eerste kat kwijt was en dan zou die rooie wss iets meer uit de buurt zijn gebleven en zo. Maar die buurman wou dat zo graag omdat hij een kat echt miste en echt van dat beest hield.

Als jouw buren een eigen kat zouden hebben, zou jouw kat mss minder graag daar naartoe gaan, en zouden je buren hem wss ook minder lokken. Zou dat niet kunnen? Ik weet het niet zeker he.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie