Slecht gebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gast

Slecht gebit

Bericht door Gast »

Onze Mara van in ieder geval acht jaar, heeft een erg slecht gebit. Wij hebben haar anderhalf jaar geleden uit het asiel gehaald en tijdens het eerste dierenartsbezoek van een half jaar geleden voor de inenting bleek dat ze even kort opgenomen moest worden voor haar gebit. Er is van alles uitgehaald en er bleek ook van alles los te zitten. Ze heeft niet zoveel meer in haar mond zitten. Hoeveel en waar er nog wel wat zit, weet ik niet omdat het een erg schuwe kat is die het zeker niet op prijs stelt (voorzichtig gesteld) dat ik in haar mond kijk. Nou eet ze momenteel nog redelijk brokken en blikvoer heb ik alleen in pate vorm zodat zij het ook binnen kan krijgen. Maar ik heb wel het idee dat het steeds moeilijker wordt voor haar om haar eten weg te krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee en hopelijk nog enkele tips?
Wat ik binnenkort zelf al even wil proberen is wat water in haar brokjes doen zodat het wat makkelijker naar binnen schuift. Maar ik wil het haar ook niet te makkelijk maken omdat ze het restantje in haar mond nog wel moet oefenen.
En nog een vraag...wat gebeurd er qua voeding met een kat wanneer hij geen tanden en kiezen meer over heeft?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ten eerste fijn dat je Mara nog een kans hebt gegeven!
Heel vervelend natuurlijk als dan blijkt dat het gebit slecht is en er tanden verwijderd moeten worden. Ik zou als ik jou was inderdaad brokjes af en toe geweekt in gekookt water gaan geven.
De pate kan je beter als extra zien omdit hier minder voedingsstoffen inzitten dan in brokken en het schijnt ook dat dit eerder aan de tanden blijft plakken wat dan weer problemen kan geven.
Misschien heeft je da nog tips voor speciaal voer? Weet eigenlijk niet wat ze voorschrijven als een kat zijn gebit kwijt is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Over het algemeen kauwen veel katten niet echt op droogbrokjes, maar slikken het zo door. Als je kat weinig of geen tanden en kiezen meer heeft, zouden kleine droogbrokjes ook geen probleem moeten zijn. Van zowel Royal Canin als Specific zijn er brokje in verschillende maten verkrijgbaar, zodat je nog wat keuze hebt.
Het weken van droogbrokjes zou dan niet nodig zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten