Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Anna »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn kat, waar ik toch maar even een account voor heb aangemaakt. Ik ben heel benieuwd naar mensen met hetzelfde probleem en hoe ze dit dit opgelost hebben.

Ik heb een twee jaar oude, ontzettend lieve kater. Ik ben dan ook enorm gek met hem en schrok dan ook ontzettend toen hij een aantal maanden geleden in huis begon te plassen.
Omdat hij ook pijn begon te krijgen bij het plassen, heb ik geen moment gewacht en ben direct met hem naar de dierenarts geweest. Vanwege een feestdag kon ik niet bij mijn eigen dierenarts terecht en kreeg ik een vervanger. Deze dacht aan blaasontsteking en heeft mijn kat een antibioticakuur gegeven.

In die dagen erop werd het probleem alleen maar steeds erger en ben ik toen twee dagen later weer naar de (dit keer mijn eigen) dierenarts geweest. Het bleek niet om blaasontsteking te gaan, maar om blaasgruis (struviet). Was echt enorm schrikken, de kat moest opgenomen worden. De dierenarts heeft toen een catheter bij hem geplaatst en de volgende dag mocht hij weer mee naar huis met speciaal voer.

Dit voer moest hij een aantal weken krijgen om vervolgens, na ongeveer een maand, zijn urine te testen om te kijken of alles nog goed was, zodat hij kon beginnen aan een levenslang dieet om herhaling te voorkomen.
Dit levenslange dieet houdt in dat hij 's morgens C/D voer van Hill's (40 gram) krijgt en een 's avonds een zakje Urinary S/O van Royal Canin (nat voer, zodat hij voldoende vocht binnen krijgt)

Wij hebben de kat bij het eerste bezoek naar de dierenarts (die eerste diagnose, voordat hij allemaal op ander voer werd gezet) gewogen. Zijn gewicht was toen 5,25 kg. Hij was toen al te zwaar, want hij moet eigenlijk zo rond de 4,75 kg wegen.

Nu zijn we een aantal maanden verder en omdat hij weer naar de dierenarts moest (dit keer voor zijn jaarlijkse inenting) heb ik hem weer op de weegschaal gezet. Het gewicht kwam nu uit op 5,80 kg.
Dus hij is echt flink aangekomen van dit voer.

De dierenarts raadt nu aan om hem 's morgens in plaats van die 40 gram C/D hem op 20 gram te zetten en 's avonds dat zakje van Royal Canin wel blijven geven. Dit doe ik nu trouw, maar het zit me toch ergens niet lekker.

We geven hem nu eigenlijk de helft dan wat er op de verpakking staat, dat kan toch ook niet goed zijn?

Daarnaast ben ik ook niet te spreken over het voer wat hij nu krijgt. Hij heeft nu veel meer last van haarballen (zo'n een of twee keer per week). Dat terwijl hij dat vroeger nooit had. Nu had de dierenarts het wel over een speciale haarballen-pasta, maar dat vindt ik ook weer erg ver gaan.
Het opruimen is het probleem niet, maar het is toch vervelend voor het beestje. Het voer zou toch voldoende moeten zijn? En ik geloof niet dat zo'n pasta goed kan zijn voor zo'n beestje. Het probleem zit hem echt in het voer, voorheen had hij er nooit last van.

Ik heb gehoord dat struviet een veelvoorkomend probleem is bij katten en aangezien jullie op dit forum al een heel onderdeel hieraan geweid hebben, kan ik mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

Hebben jullie het ook meegemaakt dat jullie kat dik werd van dit voer? Hoe heb je hem laten afvallen? Op welk voer heb je hem gezet nadat hij zijn 'ideaal' gewicht heeft bereikt?

Eigenlijk wil ik gewoon weten wat nu het beste voer is voor mijn kat. Doe ik het nu goed? Of kan ik beter naar een andere oplossing zoeken?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Ilone »

Bij mij kwam Speedy ook aan van het voer.
Alleen mijn combi was precies andersom ;) brokken van RC s/o en blikjes Hill's c/d.
Hij komt alleen niet zo veel aan als jouw katje, in totaal zo'n 300 gram nu. Maar ik moet er ook bij zeggen dat hij over het algemeen niet aan die 40 gram brokjes komt. Hij eet gewoon niet zoveel brokken. Natvoer krijgt hij uiterlijk 1/3 van dat blikje. (blikje van 156 gram geloof ik)
Ik ben het nu aan het mengen met Sanabelle Urinary, als hij het toelaat wil ik volledig overstappen op Sanabelle. Ik kan je er alleen nog geen resultaat van geven, ben er net mee begonnen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door DeTut »

Hoi Anna
Heel verstandig als je de kat probeert te laten afvallen; er schijnt sowiso ook een verband te bestaan tussen blaasgruis en overgweicht.
Wat staat op de verpakking van het cd-voer als dagelijkse portie? als 40 gram voor een gewicht van 5-6 k is, dan keeg je kat dus teveel... want dat zakje s avonds is meen ik al 50% van dagelijkse hoeveelheid.
We zijn altijd geneigd katten te veel te voeren, ik weet het. maar kwaliteitsvoer, zoals dieetvoer is altijd erg gecomprimeerd en dan hebben ze er maar weinig van nodig en overvoeren we al snel.
CD-voer is erg 'rijk' en dus moet je heel matig zijn.
wat dat 'levenslang dieet' betreft, dat is niet altijd perse waar... als het over een langere periode stabiel blijft, kan men proberen over te stappen (maar dat heee een d.a. liever niet ivm inkomsten dieetvoer...)
Dieetvoer kan ook alleen droogvoer zijn; wel wat beter voor je portemonnee. wel: drinken drinken drinken (kamerfontein?)

dan de haarballen: 1 per week vind ik niet zo veel hoor. komt niet van t voer, maar van de vacht...
Misschien heeft hij teveel los haar (kammen dus) of misschien likt hij meer dan vroeger en dus meer haar binnen? enne... hoe dikker, hoe meer vacht dus hoe meer afval...
dat hij er vroeger geen last van leek te hebben kan ook betekenen dat hij het toen via de stoelgang kwijtraakte wat ook niet altijd plezierig is (obstiperend)

kortom:
-serieus proberen afvallen; dus minder voeren dan op de verpakking staat en (meer) bewegen (laat hem eens rennen voor een brokje...? er is ook 'afvaldieet'maar dat is nu niet handig ivm blaasgruis
-drinken drinken
-weeg hem elke week op zelfde dag en tijdstip dan hou je zelf in de gaten
-pas op met 2 soorten voer, dan overvoer je al snel

heb je hier wat aan?
hou vol hoor
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Anna »

Bedankt voor de reacties!

Ilone: dat Sanabelle Urinary waar jij mee aan het overstappen bent, is dat beter voer? Is dat wat minder dikmakend? Ik heb nog nooit van het merk gehoord.

DeTut: Het is misschien wel een idee om geheel over te gaan op droog voer. Zijn brokken minder dikmakend dan nat voer of maakt dan niet zo heel veel uit?

Zo zag ik ook dat Royal Canin dieetvoer op de markt heeft speciaal voor katten die te dik zijn, misschien dat dat wat is. Misschien iemand die daar ervaring mee heeft?

Jouw tip om op te passen met twee soorten voer kan ik me wel in vinden. Het lijkt mij inderdaad ook beter om over te stappen: of geheel Royal Canin of geheel Hill's of misschien compleet iets anders. Ben nog aan het orienteren en zou het graag van anderen willen horen.

Wat de haarballen betreft:
Kammen doe ik al wel (met twee borstels zelfs: eentje is dan om in te bijten en ondertussen doe ik hem met de andere borstel borstellen :grin: )
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Ilone »

Mja, je kan dan wel RC tegen overgewicht kopen, maar dan schiet je niks op met het blaasgruis. Dus dat zou ik niet doen.
Ik weet niet of het helpt, dat ik Sanabelle geef.
Weet alleen dat bij zowel RC s/o als Hill's c/d het eiwitgehalte 34,5 % is en bij Sanabelle 24,5%
Vetgehalte bij Sanabelle ligt wel wat hoger, maar het vochtgehalte is weer iets hoger.
Fosfotrgehalte van Sanabelle is ook lager dan de andere 2, magnesium ligt bijna gelijk.
Je moet ze voor de gein maar eens vergelijken met elkaar.

Maar het is nu nog verstandig om de kat nog even op Hill's of RC te laten staan, deze zijn namelijk gruisoplossend, en Sanabelle is gruisvoorkomend.

Daarnaast zag ik dat RC van de s/o ook een "moderate calorie" heeft, dus tegen blaasgruis én overgewicht. Misschien iets voor jouw kattenbeest?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Anna »

Ik ben een paar weken geleden geweest om de kat opnieuw te laten testen of hij nog sporen had van blaasgruis en dit was niet het geval. Dus dan zou ik zeggen dat hij toch geen gruisoplossend voer nodig heeft. Dus dan zou ik hem nu het verkeerde voer geven? (geen wonder dat ie dus aankomt ;-) )

Inderdaad dat dieetvoer van Royal Canin tegen blaasgruis en tegen overgewicht! dat bedoelde ik!
Dat zou misschien wel wat zijn. Ben echt in dubio nu.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door DeTut »

Hoi Anna
Lijkt mij goed wat je nu geeft: Hills CD, dit is preventief tegen blaasgruis en wordt aangeraden als kat eenmaal blaasgruis heeft gehad. Hills SD wordt gegeven bij acute gruis, om het op te lossen. Je kunt CD levenslang geven, is ook voor katten zonder blaasgruis oke. Veel katten vinden het lekker. Als je toch -om wat voor reden ook- na een tijd weer gewoon voer wilt proberen, doet men wel dit:
Eerste half jaar na het oplossen van het gruisprobleem dieetvoer blijven geven, maandelijks urine testen. as de testen steeds oke zijn, kan men daarna gewoon voer proberen, maar plasgedrag goed in de gaten houden en eerst nog maandelijks testen om te zien of het oke blijft op gewoon voer. Met name voor katers blijft blaasgruis iets om goed op te letten.
Royal canin heeft 1 soort voer zowel om gruis op te lossen als om het te voorkomen: urinary; de fabrikant claimt dat het ook werkt ter voorkoming van overgewicht, maar lijkt me moeilijk te bewijzen...Kan ook een manier zijn om een grotere doelgroep aan te boren.

Je vroeg of brokken minder dikmakend zijn dan natvoer: nee, dat hangt helemaal af van de hoeveelheid die je geeft. als je let op de verpakking dan staat er b.v. op 'kat van 4 kg mag 60 gram'. Om af te vallen:dus als jouw kat 5 kg weegt, geef je hem 50 a 60 gram. bij natvoer staat dit volgens mij niet zo uitgebreid erop, dus geef je al snel teveel. bovendien hagt het ook nog af van de nergie die je kat verbruikt; een kat die veel speelt en rent mag dus iets meer eten dan een kat die veel slaapt en luiert...
In het hele dieetvoerverhaal zou ik toch wel het advies van mijn d.a. volgen en niet experimenteren met vrij verkrijgbare dieetvoeders , waarvoor geen garantie bestaat. het advies van jouw d.a. van 20 gram cd + zakje lijtk me goed, maar kun je ook vervangen door 40 gram cd en geen zakje...
Of je gaat Royal canin urinary proberen; maar vindt je kat al die veranderingen wel prettig..?? katten zijn meestal niet zo gek op wisselingen en dan loop je t gevaar dat ze erg kieskeurig worden..
Tot slot: (bewust) afvallen bij een kat gaat erg langzaam en moet net als bij mens gecombineerd met meer bewegen...volhouden dus en niet teveel tobben hoor!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Anna »

Bedankt voor je reactie detut!

Twijfel nog wel of ik bij Hill's blijf, maar daar denk ik nog wel even over na. Misschien dat ik overstap naar Royal Canin dieet voor blaasvoorkomend en voor te dikke katten. Of het echt werkt? Geen idee, misschien dat anderen daar ervaring mee hebben?

Het is niet zo dat ik regelmatig wissen hoor! Eerst het voer wat hij voorheen had, toen die blaasoplossende en nu de blaasvoorkomende voer. Dus dat valt wel mee.
De kat maakt het allemaal niets uit. Ik hoor vaak van mensen dat ze eerst een tijd moeten mengen met voer of dat de kat het helemaal niet wil. Mijn kat is wat dat betreft echt heel erg makkelijk. Ik heb in het begin toen ik hem had nog wel een paar keer geswitched tussen voer, maar nog nooit gehad dat hij iets niet moet. Gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Adriana »

kijk even op de verpakking van het dierenarts-blaasgruisvoer, dat mag je maar een beperkte periode geven, zeker niet levenslang! wij hebben daar met één van onze katers erg slechte ervaringen mee (RC s/o)..
voor preventie is Sanabelle urinary (Zpls) prima, ook qua energie (dus waarsch niet dikmakend..)
DeTut schreef:Je vroeg of brokken minder dikmakend zijn dan natvoer: nee, dat hangt helemaal af van de hoeveelheid die je geeft. als je let op de verpakking dan staat er b.v. op 'kat van 4 kg mag 60 gram'.
nee, het hangt met name af van het zetmeel/koolhydraat- en het vetgehalte. zijn beide aan de hoge kant dan kun je wachten op overwicht en loop je kans op blaasgruis, dat laatste komt dan door het hoge zetmeelgehalte en te weinig drinken en mogelijk aanleg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2010 12:37

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Anna »

Hoi Adriana,

Zal straks inderdaad even op de verpakking kijken. Dat voer voor een beperkte periode heb je het over het blaasgruisoplossende, toch niet het blaasgruisvoorkomende? Hij zit nu op Hill's c/d.

Blijft moeilijk hoor, al die verschillende soorten voer. En vooral omdat hij zoveel is aangekomen is het toch wel belangrijk dat ik actie onderneem. Zal er eens voor gaan zitten om te kijken naar die verschillende samenstellingen. Wat ik eigenlijk zoek is een soort 'lightvoer' maar dan speciaal voor katten die te dik zijn. Maar ja, zoals DeTut al aangaf, gaat dat van Royal Canin is misschien iets marketing-technisch. Sanabelle, Royal Canin, Hill's blijven allemaal opties. Zal zoals ik al zei eens gaan googlen op de samenstellingen daarvan.

Sowieso lijkt het me wel verstandig om het natte voer en de brokken van een bepaald type merk te houden en goed de verpakking te lezen, zodat ik het goed kan vergelijken met dagelijkse hoeveelheden en percentages zodat ik hem niet te veel meer kan geven.

Daarnaast spelen we nheel erg veel met hem. Zal van de week ook zo'n laserpointertje kopen, de vorige heeft hij kwijtgemaakt (geen idee waar dat ding is gebleven).
En inderdaad drinken, drinken, drinken. Hij heeft een waterfonteintje gekregen, daarnaast staat er zijn gewone drinkensbak en daarnaast heb ik op tafel in de woonkamer een glas water speciaal voor hem staan. Ik drink zelf namelijk ook best veel water en het komt veel voor dat zijn kopje mijn glas ingaat :grin: Ik heb hier blauwkleurige glazen en het gekke is dat hij vooral uit die glazen wil drinken. Gek he? wat ik dacht altijd dat een kat kleurenblind was, misschien glinstert het meer ofzo.

Ik kan de dierenarts wel weer bellen, maar krijg elke keer daar een ander advies mee. De een zegt dit, de ander dat. De een zegt dat ik beter alleen brokken kan geven, de ander zegt dat het beter is om het natvoer ernaast te blijven geven. Die veertig gram voer, was juist op advies van de dierenarts. Nu geeft de dierenarts aan dat het beter is om twintig gram te geven. Het wordt tijd dat ik me er zelf maar eens in ga verdiepen, dus vandaar eigenlijk ook dit topic.

Die ervaring die jij had met je kat, dat was met Royal Canin? Wat voor ervaring was dat? Reageerde hij er niet goed op?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Adriana »

blaasgruisoplossend voer mag maar voor een beperkte tijd worden gegeven, ik dacht ongeveer 6 weken. en na overleg met je da nog een periode, maar zeker niet voor permanent.

Enzo heeft ongeveer 4 jaar lang vrijwel alleen maar RC s/o brokjes gegeten en toen we hem overnamen had hij zeer ernstige gezondheidsklachten, slechte leverwaardes van het hongeren en voor zijn leeftijd uitzonderlijk veel fout (tumor) schildklierzwerfweefsel. waar hij de laatste keer is behandeld hadden ze dit nog nooit meegemaakt.
er zitten bepaalde stofjes in blaasgruisoplossend voer en op den duur zijn die schadelijk voor het systeem..
het voer op zich is dus goed maar voor absoluut niet langer dan op de verpakking staat en dan nodig is.

maar, hoe is het nu met de zuurgraad van zijn urine en zijn blaasgruis?
van dat donkere glas herken ik wel, Enzo drinkt vrijwel niet en alleen uit donkere, liefst zwarte bakjes/vijvers. en MoMo die wel goed drinkt, doet dat inmiddels ook het liefst uit Enzo's bakjes.

dierenartsen moeten van heel erg veel over veel dieren op de hoogte zijn en mijn ervaring is dat voedingskennis er dan een beetje bij inschiet.
bij overwicht is in het voer het vetgehalte en zetmeelgehalte belangrijk. er is dacht ik een light variant van Sanabelle, en die zou je kunnen mengen met Urinary, als ie blaasgruisvrij is, ter preventie. en daarop moet-ie dan geleidelijk gaan afvallen.

en verder heel erg goed borstelen, twee maal daags om zoveel mogelijk haar uit die vacht te kammen zodat hij/zij dat niet kan oplikken. sommige Kattenforumleden hebben daarvoor iets dat furminator heet (even zoeken voor de ervaringen), is dat misschien wat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door DeTut »

Hoi Anna
Kan me voorstellen als het je een beetje gaat duizelen, al die verschillende infootjes!
nog even voor de duidelijkheid over wat ik je schreef:
-blaasvoorkomend voer - en dat is wat jij nu geeft begreep ik- mag (en volgens sommige dierenartsen zelfs MOET) levenslang gegeven worden
-om kat te doen afvallen is oplossing simpel( althans in theorie!): minder eten geven...! advies van d.a. om 40 of 20 gram te geven lijkt me dus logisch. Ik heb wel eens van een d.a. gehoord dat Hills CD inderdaad risico op overgewicht geeft omdat het erg'rijk'is, dus is Royal canin als alternatief wel te proberen. maar niemand kan garantie geven dat hij dan beter afvalt. voer verminderen blijft belangrijk middel. daarom schreef ik als op verpakking staat kat van 5,5 kg mag 60 gram, dan moet je dus bv 40 gram geven om hem te laten afvallen....
-als de kat geen blaasgruisdieet nodig heeft zijn er diverse áfvalvoeders', zo heeft Hills het RD, daar zit heel weinig in (dus ook weinig belastend voor gruisaanleg) , ze mogen er best veel van eten, het vult wel maar zet niet aan.
-ondanks al mijn adviezen hier.. raad ik iedereen wel aan om niet op eigen houtje met dieetvoer te experimenteren. d.a. is toch de deskundige en kan ook aangeven welke (door dierenartsen gecontroleerde) dieetvoeders verantwoord zijn en wanneer je evt., kan overschakelen.
-dat je d.a. ook natvoer aanraadt zal ook zijn vanwege het vochtgehalte omdat drinken zo belangrijk is( maar als je dat op een andere manier kan waarborgen, is natvoer geen must, wel kostbaar..
succes!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat komt aan van 'blaasgruisdieet'

Bericht door Adriana »

Anna schreef:of hij nog sporen had van blaasgruis en dit was niet het geval.

Dus dan zou ik zeggen dat hij toch geen gruisoplossend voer nodig heeft.
! een kat met overwicht laat je niet hongeren om af te vallen.
je kijkt naar de energetische waarde van het voer en is die te hoog (te veel zetmeel/kh's en te veel vet), dan verander je van voer met veel lager zetmeel/kh- en vetgehalte.
ingewikkelder is het niet.

als je twee soorten bv sanabelle brokjes mengt in één potje, dan is er geen risico van te veel geven;

er is niks mis mee wanneer haren via de ontlasting worden uitgepoept, dat is de normale manier.
wanneer er haar in de maag blijft zitten dan wordt het uitgekotst. obstipatie/verstopping door te veel haar in de darmen komt zelden voor.

afvalvoeders zoals RC satiety zijn schreeuwend duur, de samenstelling voor een voormalige blaasgruiskat is niet denderend en het resultaat wordt heel erg langzaam bereikt. veranderen van voer/samenstelling is effectiever en goedkoper.

er wordt niet geexperimenteerd met dieetvoer.
er zijn veel keuzes en veel meningen over het juiste voer.
als je zelf de gehaltes aan eiwit en in dit geval zetmeel/kh's en vet in de gaten houdt, dan kun je voor jezelf vrij gemakkelijk voer vinden dat voldoet aan de specifieke behoefte, bv afvallen of nierfalen of haarballen of diabetes of enz..

om blaasgruis te voorkomen kun je veel laten drinken, voer met laag zetmeel/kh-gehalte geven en 3 maal per week van rauw vlees of wat meer natvoer ipv brokjes.
natvoer is vaak koolhydraatarm, daarmee heb je dus al een veel betere samenstelling.
even bij ingredienten kijken of er geen granen en/of suikers vermeld staan.
mijn beide katers zijn voorheen blaasgruistiepjes, maar hier nooit meer last van gehad en Mo is al 14 jaar zonder, Zo nu anderhalf jaar.

en verder viel het met dat overwicht geweldig mee dacht ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie