Heel veel klitten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Heel veel klitten

Bericht door Lidaju »

Mijn langharige kat, die ik 2 maanden geleden uit het asiel heb gehaald heeft heel veel gevilte klitten op zijn rug en kont. Eruit kammen gaat dus niet meer. Knippen durf ik niet, want ze zitten erg dicht op de huid.
Nou heb ik een kattentrimmer hier in de buurt gebeld en ik kan daar volgende week terecht, duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur en dan verwijdert ze alle klitten en verzorgd ze de rest van de vacht. Een uur van te voren moet ik de kat dan een kalmerend tabletje geven wat ik kan halen bij de dierenarts.
Heeft iemand hier ervaring mee, met een kattentrimmer/trimsalon?
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Heel veel klitten

Bericht door Meowth »

Had hij die klitten al bij het asiel?
Het zou ook wat medisch kunnen zijn... Wast hij zich wel?
boeman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mei 2010 15:40

Re: Heel veel klitten

Bericht door boeman »

Dat vraag ik mij ook af maar goed.

Lang harige katten moeten ook vaak geborsteld worden en ik denk dat ze daar in het asiel, vooral met deze drukte geen tijd ervoor hadden waardoor die klitten zijn ontstaan.

Maar het zou ook kunnen dat ze bij Lidaju thuis ontstonden door te weinig borstelen. Ik ken mensen die hun langharige kat dagelijks borstelt! En natuurlijk heeft niet iedereen daar altijd tijd voor.

Voor de rest heb ik zelf geen ervaring met een trimsalon sorry, maar ik ken wel iemand die zijn kat had laten trimmen en die kat vond het wel oké, maar elke kat is anders en vooral als ze niet thuis worden getrimd dus het lijkt me wel handig om kalmerende middelen te gebruiken.
Stel nou dat die kat zich gaat verzetten, dan kan het wel erg mis gaan.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Heel veel klitten

Bericht door Ilone »

Ik kan Pluis van mij ook niet dagelijks borstelen ;) Niet omdat ik de tijd niet heb, maar omdat het een veldslag is :P Dus ik doe het zo min mogelijk, en meestal met zn tweeën.
Ik heb zelf geen ervaring met een trimsalon, maar heb er zelf ook al eens aan zitten denken om Pluis eens te laten scheren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Heel veel klitten

Bericht door Lidaju »

Hij had al die klitten inderdaad nog niet in het asiel, een paar maar, maar het worden er nu steeds meer, terwijl ik er ong. 2 keer per week een borstel door haal, voor hoever dat dus gaat ja, want het is echt een veldslag! Nu worden het er steeds meer, het is gewoon een ramp!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Heel veel klitten

Bericht door Meowth »

Ok dan kan het misschien te wijten zijn aan het voer... Wat voor voer geef je?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Heel veel klitten

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als het echt niet gaat bij de trimmer kun je overwegen je DA eens te bellen, dat ze alles onder een roesje wegknippen of zelfs scheren. Kun je zelf aangeven wat je wilt; alleen klitten weghalen, alles er een keer af... en dan kun je beginnen met borstelen.
Het zou ook kunnen liggen aan het voer, vacht verandert bijna altijd bij een ander soort voer.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Heel veel klitten

Bericht door Lidaju »

Oke, aan het voer had ik nog niet gedacht. In het asiel kreeg hij royal canin.
Mijn man heeft zijn voer hier bij de dierenwinkel gehaald, ik stuurde hem om hetzelfde voer, maar in de winkel hebben ze hem toen iets aangesmeerd wat volgens de verkoper hetzelfde was als royal canin, maar dan van de winkel zelf en was ook nog 30 euro voor een zak. (staat geen naam op de zak)

Wat voor voer kan ik dan het beste geven aan een langharige kat?
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Heel veel klitten

Bericht door Meowth »

Beetje raar dat ze je een merkloze geven en dan zeggen dat het net zo is als RC. Klinkt niet echt geloofwaardig.

Ik heb over Sanabelle Hair&Skin goede verhalen gehoord/gelezen.
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... voer/27813
Zelf gebruik ik voor de katten Sanabelle Urinary.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: Heel veel klitten

Bericht door Brig »

IK heb een Maine Coon die op een gegeven moment ook onder de klitten zat. Bij een kattentrimsalon hebben ze hem kaal geschoren. Dat vond zij het beste.Ze heeft het gewoon zonder verdoving gedaan en onze kat liet het allemaal toe. Een kalmeringstabletje heb ik hem ook niet gegeven. Hij vond het in het begin wel wat vreemd zonder zijn jas, maar die groeide gauw genoeg weer aan.
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Heel veel klitten

Bericht door Lidaju »

Omdat Winnie een hartruisje heeft vond de dierenarts het niet verantwoordelijk om me een kalmeringspilletje mee te geven die ik van de kattentrimster moest geven aan de kat. De dierenarts wilde het wel zelf voor me proberen, om alles weg te scheren. Maar ben thuis eerst zelf aan de slag gegaan met een nagelschaartje.
Gelukkig heb ik een hele lieve kat, want onder afleiding van wat snoepjes bleef hij, onder luid protest toch gewoon zitten en heb ik er 3 uur over gedaan om alles weg te knippen, wat was ik blij, en hij ook geloof ik!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Heel veel klitten

Bericht door daantje »

Nu je alles al redelijk onder controle hebt en de klitten grotendeels weg zijn zou ik je de Ferminator aan willen raden. Wij hebben deze in eerste instanstie voor de hond gekocht omdat ik zijn ondervacht niet goed genoeg weg kreeg, maar inmiddels kam ik de katjes er ook mee en het werkt echt perfect! De ondervacht wordt zoveel mogelijk weggehaald waardoor klitten en broeiplekken ook niet meer ontstaan.
Ik gebruik het ding 1x per week en er komt echt zoveel vacht weg, joh! Wij zijn er echt super blij mee :grin:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Heel veel klitten

Bericht door Kattenbella »

Foto van de ferminator ;-) Ik wil weten hoe dat ding eruitziet.
Bij de Lidl heb ik een fijne kam gehaald voor Misty. Die kostte nog geem 3 euro en kamt gemakkelijk en goed!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Heel veel klitten

Bericht door Meowth »

Furminator is te google'n ;-)
Ik zal er nog een close upje van maken tzt van de tandjes van de kam zelf. Ik heb 'm dus zelf ook maarrrrrrrrrr volgens mij trekt die wel haren eruit want ik zie namelijk witte puntjes aan sommige haren zitten. Kat zelf klaagt er niet om, vindt het heerlijk om erdoor gekamd te worden, maar het is en blijft een enge kam. De vacht wordt wel echt dunner, voelbaar. Kun je als een goed teken beschouwen maar ik vind het maar nutteloos. Eens per maand of week is ok, maar echt niet vaker. Veel te verleidelijk te vaak met die kam te kammen.
Plaats reactie